Andreas Hansson skrev:Är det inte onödigt att ta vatten långt upp i tanken "jätte varmt"och sedan späda ut det till 30 grader? Varför inte köra med en 4vägs shunt och i första hand ta kallare vatten längre ner i tanken.Om det behövs ta varmare vatten längre upp.
Är det någon mening med det när det är samma kostnad på vattnet uppe och nere? Om man har billigt solvärmt vatten nere och dyrt pelletsvärmt vatten uppe så kan jag mer förstå meningen men biv.shunt. Fördelen med att ta det varma vattnet är att det går åt mindre mängd vatten och flödet genom tanken blir mindre. På så vis bibehålls skiktningen bättre.
mvh
Andreas Hansson skrev:Är det inte onödigt att ta vatten långt upp i tanken "jätte varmt"och sedan späda ut det till 30 grader? Varför inte köra med en 4vägs shunt och i första hand ta kallare vatten längre ner i tanken.Om det behövs ta varmare vatten längre upp.
Är det någon mening med det när det är samma kostnad på vattnet uppe och nere? Om man har billigt solvärmt vatten nere och dyrt pelletsvärmt vatten uppe så kan jag mer förstå meningen men biv.shunt. Fördelen med att ta det varma vattnet är att det går åt mindre mängd vatten och flödet genom tanken blir mindre. På så vis bibehålls skiktningen bättre.
mvh
Ja så kanske det är?
Jag läste det i boken Ackumulatorsystem : en installations- och dimensioneringsguide av Peter Kovács.
Borde det inte bli mindre omrörning i tanken om retur tempen från shunt är så kall som möjligt? Har du 90 grader in i shunten lär ju returen blir varmare än om du har 45 grader in i shunten?
Andreas Hansson skrev:Har du 90 grader in i shunten lär ju returen blir varmare än om du har 45 grader in i shunten?
Njaä, så fungerar väl inte en 4-vägsshunt.... För att en sådan skall fungera optimalt så skall det ju sitta en automatisk styrning på den. Och styrningen skickar ju den temp på vattnet som behövs. Om sedan tilloppet är på 45 eller 90° påverkar jo knappast returen från elementen (som sedan hamnar i acktanken) eftersom 4-vägsshuntens uppgift är att ge elementen rätt temperatur på tillvattnet........
Däremot så "sparar" den på det heta toppvattnet eftersom den hämtar på olika nivåer i acktanken. Total förbrukningen av energi blir inte mindre med en 4-vägsshunt men man har "hett" vatten i acktopp en längre tid med en 4-vägsshunt än med en "vanlig" shunt som "bara" hämtar vatten från acktoppen.
Moderator Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Andreas Hansson skrev:Tänkte lite fel.
Men tank toppen måste ju bli varmare längre med en 4 vägs..
Nej, inte om skiktningen och shuntstyrningen funkar som den ska. Returtempen är samma oberoende av shunt och energiförbrukningen minskas inte.
mvh
Det bör stämma, Har man t.ex en retur temp på 30° o bra skiktning i tanken så förflyttas bara gränsen mellan kallt/varmt uppåt i tanken tills man tömt tanken el till den nivå man tar ut värme..
Kopplar man så man prioriterar vv med uttag av värme en bit från toppen så ska man ändå ha kvar värme ovanför uttaget..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Jag vet inte hur många gånger jag skall förklara detta innan alla förstår vad jag menar.
Tar man ut framledningen lägre än laddningen kommer returen samt framledningen att röra om i tanktoppen så att topp temperaturen kommer att hamna vid det lägre uttaget och få samma temperatur längre ned i tanken.Fortfarande gäller det när det är vinter och värme behov finns,då man värkligen vill nyttja hela tankens lagringsförmåga.
Man utnytjar alltså inte hela tankens lagringsförmåga vinter tid!!!!!!
På sommaren har man ingen större omröring i tanken efter som shunten då är stängd.Då får man alltid det varmaste vattnet högst upp i tanken.
Ved Profilen skrev:Jag vet inte hur många gånger jag skall förklara detta innan alla förstår vad jag menar.
Tar man ut framledningen lägre än laddningen kommer returen samt framledningen att röra om i tanktoppen så att topp temperaturen kommer att hamna vid det lägre uttaget och få samma temperatur längre ned i tanken.Fortfarande gäller det när det är vinter och värme behov finns,då man värkligen vill nyttja hela tankens lagringsförmåga.
Man utnytjar alltså inte hela tankens lagringsförmåga vinter tid!!!!!!
På sommaren har man ingen större omröring i tanken efter som shunten då är stängd.Då får man alltid det varmaste vattnet högst upp i tanken.
Gör hur ni vill!
Ved Profilen.
Det enda som jag håller med dig om enligt ovan är att man inte utnyttjar hela ackens lagringsförmåga till uppvärmningen.
I övrigt håller jag inte med dig, egna erfarenheter motsäger dina argument.
Moderator Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Jag laddar in, och tar värme ut, på samma nivå, men båda sitter lite under tanktoppen.
Detta ger inte alls några problem med skiktningen. Däremot kan det finnas duschvatten kvar, när jag kört slut på varmvattnet för övrigt. Alltså stämmer min erfarenhet med Rolis. Vedprofilen har fel.
Är det inte olika filosofi som leverantörerna har? Jag blev väldigt förundrad för några år sedan när en kompis fick sin vedpanna och två tankar installerade, uttaget till radiatorkretsens framledning var en bra bit nedanför toppen till tanken med hänvisning till att "man ska inte bli utan tappvarmvatten". Själv laddar jag och tar ut allt i toppen för jag tyckte det var mest logiskt så en gång i tiden.
leifa.k skrev:Är det inte olika filosofi som leverantörerna har? Jag blev väldigt förundrad för några år sedan när en kompis fick sin vedpanna och två tankar installerade, uttaget till radiatorkretsens framledning var en bra bit nedanför toppen till tanken med hänvisning till att "man ska inte bli utan tappvarmvatten". Själv laddar jag och tar ut allt i toppen för jag tyckte det var mest logiskt så en gång i tiden.
Jag tänker iaf koppla in mig en bit under toppen. Jag tänker att jag kan klara mig utan värme i flera timmar utan att det märks men inte utan varmvatten.
Fast som du vet kör jag pellet och inte ved så jag räknar inte med att jag behöver utnyttja hela volymen.
mvh
Sedan brukar jag okså säga att det väsentligaste är inte att det behöver bli det mest ekonomiska alternativet.... huvudsaken är att det blir hyfsat och att det känns bra så blir man i regel nöjd. Skall man absolut jaga de allra sista örena enligt alla möjliga konfigurationer så kan nog det få folk att må tjyvens i dessa energiprisstigande tider i valet utav anläggningar och olika inkopplingsalternativ....
leifa.k skrev:Är det inte olika filosofi som leverantörerna har? Jag blev väldigt förundrad för några år sedan när en kompis fick sin vedpanna och två tankar installerade, uttaget till radiatorkretsens framledning var en bra bit nedanför toppen till tanken med hänvisning till att "man ska inte bli utan tappvarmvatten". Själv laddar jag och tar ut allt i toppen för jag tyckte det var mest logiskt så en gång i tiden.
Jaa Du! I stället för leverantörer vill jag skriva Installatörer. Naturlagarna och mänskliga logistikens förmåga kommer man nog aldrig i från..