Pelletsförbrukning December -06
- Stugsittaren
- Pannrumstomte!
Det är lustigt. När man läser igenom förbrukningsiffrorna per m² verkar det som flera av de högre värdena ligger i Skåne. Beror det till största delen på dålig isolering eller vindkänslighet? Jag är född i skåne (numera utvandrad) och kommer ihåg vindarna.
Även i mitt hus i Sörmland blir det en rejäl skillnad då det blåser, men det finns lite mer skog som skyddar här.
Även i mitt hus i Sörmland blir det en rejäl skillnad då det blåser, men det finns lite mer skog som skyddar här.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Hmm, den största skillnaden måste dock vara vart man bor...Det finns nog flera parametrar som påverkar skillnaderna men de största är nog skillnaden i isolering. Skillnaderna i isolering och hur den är utförd medför också att vind påverkar olika mycket.
10grader i skåne kan samtidigt vara -10 i norrbotton...
Det borde gå att normalisera utifrån medeltemperaturen lokalt. Men du måste man veta denna... alternativt kolla endast på andra lokalt.
Albin 725F med 500l ack-tank, KMP PX21 och 120mm insatsrör.
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
spliffan skrev:förbrukningen är högre i skåne för att det blåser så förbannat hela tiden.. hellre nollgradigt i stockholm än +10 och blåst i skåne

En sak till är hur fuktigt det är, Nu har vi iof mycket fuktigare än normalt i jan men jag börjar märka av dom torra slämhinnorna i näsan nu då det blev -8/10° några dagar.. En rå vägg är som att stå ute med blöta byxor..

Ifjol i början på jan så hade syrran under 20% fuktighet inne (har inte kollat nu iof) o jag har ca 30% i källaren medans jag såg på byggahus att folk har över 70% nu vilket är som i rötmånaden här..
Pratade även med farsan igår om det med fuktigt ute o att veden ska ligga o torka i 2 år innan man eldar den..
Ifjol hade han kapat o kluvit veden i slutet på april (kapad o lev mars) o i slutet på juni klöv han några bitar o mätade hur fuktig den va i kärnan, Fuktigheten låg då på ca 17% efter 2 månaders torkning vilket va samma som en plank som legat i en lada i flera år...

Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
70 %André skrev:spliffan skrev:förbrukningen är högre i skåne för att det blåser så förbannat hela tiden.. hellre nollgradigt i stockholm än +10 och blåst i skåneHär säger vi hellre -25° här än -5 i S-holm..
![]()
En sak till är hur fuktigt det är, Nu har vi iof mycket fuktigare än normalt i jan men jag börjar märka av dom torra slämhinnorna i näsan nu då det blev -8/10° några dagar.. En rå vägg är som att stå ute med blöta byxor..![]()
Ifjol i början på jan så hade syrran under 20% fuktighet inne (har inte kollat nu iof) o jag har ca 30% i källaren medans jag såg på byggahus att folk har över 70% nu vilket är som i rötmånaden här..
Pratade även med farsan igår om det med fuktigt ute o att veden ska ligga o torka i 2 år innan man eldar den..
Ifjol hade han kapat o kluvit veden i slutet på april (kapad o lev mars) o i slutet på juni klöv han några bitar o mätade hur fuktig den va i kärnan, Fuktigheten låg då på ca 17% efter 2 månaders torkning vilket va samma som en plank som legat i en lada i flera år...

Längre upp i tråden pratade någon om att man skall räkna uppvärmda ytor, inte alla ytor. Det är ju en halvsanning då man även bör räkna med ytor som värms upp till minst 15-17 grader av spillvärme tycker jag. Skall själv isolera innerväggar i mitt förråd garage då jag nu värmer upp garaget och förrådet onödigt mycket med elementet i duschen som står i samma byggnad

Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Åker hiss till vardags.
110 kvm dåligt isolerad boyta + (ofrivilligt) uppvärmd källare kostade 640 kg, då har vi hållit låg innetemperatur (18-20) och myseldat i kaminen då och då ...
Förbrukningen på 5,82 kg/m2 blev 3,37 kg/m2 när jag kom på att källaren också måste tas med i kalkylen ...
Dags att göra ett ryck med isoleringen! Samt sätta på riktiga termostater på radiatorerna, laga taket, dra om elen, gräva nytt avlopp, renovera badrummet, byta källarfönster .... he he, gott nytt 2007!
Förbrukningen på 5,82 kg/m2 blev 3,37 kg/m2 när jag kom på att källaren också måste tas med i kalkylen ...
Dags att göra ett ryck med isoleringen! Samt sätta på riktiga termostater på radiatorerna, laga taket, dra om elen, gräva nytt avlopp, renovera badrummet, byta källarfönster .... he he, gott nytt 2007!

CTC Ecoflex med rums- och utegivare, installerad 2010, veckoförråd. 110+70 kvm 40-talshus med tunna väggar i ytong. Numera med klimatvind. Tidigare: Ecotec-brännare i gammal dubbelpanna, funkade i fyra år ...
GunnarM skrev:110 kvm dåligt isolerad boyta + (ofrivilligt) uppvärmd källare kostade 640 kg, då har vi hållit låg innetemperatur (18-20) och myseldat i kaminen då och då ...

Men just att ofrivilligt värma upp onödigt mycket i vissa utrymmen är ju inget man vill betala för, isolering och gipsskivor e ju inte SÅ farligt dyrt.
Men det skall göras

Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Åker hiss till vardags.
Åker hiss till vardags.
612 kg.
125 m2 och en lika stor källarvåning med samma temperatur ger 2,45 kg/m2.
Ska man vara nöjd med det? Förbrukningen hamnar bland de lägsta intervallerna. Samtidigt är huskonstruktionen gynnsam, källaren är ju väl isolerad av omgivande jord. Två lika stora plan ovan mark hade troligen krävt mer energi. Samtidigt har jag en känsla av att det finns förluster att spara. Fönster, takisolering och väggisolering är 70-tals standard. Hur mycket skulle man kunna sparar? Hälften?
Medeltempeartur inne 20 grader, ute +2.
Ska man vara nöjd med det? Förbrukningen hamnar bland de lägsta intervallerna. Samtidigt är huskonstruktionen gynnsam, källaren är ju väl isolerad av omgivande jord. Två lika stora plan ovan mark hade troligen krävt mer energi. Samtidigt har jag en känsla av att det finns förluster att spara. Fönster, takisolering och väggisolering är 70-tals standard. Hur mycket skulle man kunna sparar? Hälften?
CTC 265B med Blueflame
125 kvadrat + varm källare, 1976
125 kvadrat + varm källare, 1976
Kanske inte hälften , men mer isolering på vinden så märker du en mätbar skillnad, du har ju en grym brännareFuretör skrev:612 kg.

Mvh/ Dave
CTC EcoAir 406 + CTC EcoZenith i250/L install.17-10-10
10 m. skorsten
Hus byggt-31 130kvm boyta+120 biyta
2 vuxna+ 1 tonåring
10 m. skorsten
Hus byggt-31 130kvm boyta+120 biyta
2 vuxna+ 1 tonåring