Källare är oftast byggda i betong eller sten, det kan betraktas som ett material som närapå totalt saknar isolerande egenskaper.
Således sker värmeförluster året runt till marken från den delen av källaren som är under mark. I sutteränghus där större delen av källaren är blottad sker stora värmeförluster genom betongen.
Byggnaden ovan mark är utsatt för kall temperatur och blåst, den behöver bra isolering.
Källare utan isolering är inte dimensionerade för full värme ur värmeekonomisk synpynkt.
Källare som är det har isolering mot marken, oftast cellplast.
Du kan öppna dörrarna till källaren och ha -10 i källaren och -10 ute dvs samma temperatur.Beträffande varm murstock har en värmekälla en viss betydelse som är ansluten till skorstenen det är ju helt klart, men största betydelsen för att få en skorsten att fungara är naturens egna lagar dvs. temperatur skillnad mellan varmluft och kall luft.
Har man kallt i källaren fungerar alltså inte skorstenen,det är av mindre betydelse om skorstenen är ansluten till en eldstad typ Pellestpanna eller liknande.
Luften från källaren kommer rusa upp genom skorstenen ändå om skorstenen är varm. Det blir ett undertryck i skorstenen då den av skorstenen uppvärmda luften stiger. Detta resulterar i ett undertryck som suger upp ny luft så länge skorstenen är varm. Undertrycket och skorstenen har ingen aning om hur varm luften som den suger in är.
I skorstenen blir luften varm och du får stigande luft av som nu är varm men tidigare var kall.
Jämför med ex en bakugn utomhus eller en rök, hur kommer det sig att de funkar ?
Det stiger luft genom den lång tid efter avslutad eldning kan man känna om man står ovanför dem. Det är för att luften hettas upp och stiger och ny sugs in och hettas upp och stiger osv....
Således är det inte av särkilt stor vikt hur varm eller kall källaren är.
Ventilationen funkar ändå om det kommer in luft till källaren och skorstenen är varm.
Det är alltså skorstenens värme som är grundbulten i ett självdragssytem och därför är det av väsentlig betydelse om en panna arbetar där eller ej.
Man kan öka med fler radiatorer om man satt in en VP, men det gör man främst för att man vill ha en varm källare.
Vill man bara ha ren ventilation är det billigare i längden med en fläkt som är hygrometerstyrd. (fuktstyrd)
Jag anser att självdrag är för flummigt och funkar för dåligt stora delar av året.
Utan varm skorsten blir det ännu sämre och därför är det ett bra tillfälle att installera F eller FTX.
Man väljer vilket av dessa man vill beroende på hur mycket man vill investera.
Jag tycker ventilation är viktigt så jag bryr mig.
Tänk vad många som slutat elda olja i sina hus med självdrag och kört på elpatron de sista åren. Icke bra alls för deras inomhusmiljö.
Om man fortfarade har god ventilation hela året är det bara att gratta, men det hör definitivt till ovanligheterna.
Mvh