Hej ABSO,ABSO skrev:Ajdå, trist att höra.
Hur kommer det sig att du har 4 öppningar när Thermia rekommenderar max 3?
Täckte du hela inmatningsröret, dvs alla intag med pellets när du fyllde från småsäck? Täcker du inte alla med pellets utan bara den yttersta så är det ju samma sak som om du bara har en öppning.
Jag har själv byggt tak över mina intagsöppningar för att minska trycket av ovanliggande pellets.
I teorin skall det innebära lägre tryck på skruven från ovanliggande pellets (mest effekt när förrådet är välfyllt) vilket borde göra att skruven går lättare. Har bara kört i 14 dagar än så jag vet inte hur mycket det hjälper.
Hur funkar det nu och har du några tips och tricks att delge? Jag har också flexskruv ca 5 meter lång, 3 meter i förrådet med 3 öppningar sen en 90 graders böj och ytterligare en dryg meter till pannan. Lyfter väl pelletsen ca 1 meter. Skruven är 6 månader gamal men har tills nu haft en tunna över ett av inmatningshålen och matat med småsäckar. Nu för några veckor sedan fylde jag mitt förråd med dryga 3 ton pellets. Körde igång min bulkförrådslösning i helgen och det funkade ca 4 timmar sen hade brännaren stoppat pga pelletsbrist.

Så nu står jag där med 3 ton pellets i förrådet och en skruv som inte matar. Gissar att den gått av någonstans vid böjen. Antar att den ända lösningen för mig är att låna/köpa en kortare skruv som jag stoppar till den tunna jag använde förr. Sen får jag väl skotta ut 3 ton pellets till tunnan. Kul det här med pellets.