Min matning är USEL! Hur bra går er matning från förrådet?

Skriv svar
Fredde
Stor entusiast!

Re: Efter nya rör och flexfjäder

Inlägg av Fredde »

ABSO skrev:Ajdå, trist att höra.

Hur kommer det sig att du har 4 öppningar när Thermia rekommenderar max 3?

Täckte du hela inmatningsröret, dvs alla intag med pellets när du fyllde från småsäck? Täcker du inte alla med pellets utan bara den yttersta så är det ju samma sak som om du bara har en öppning.

Jag har själv byggt tak över mina intagsöppningar för att minska trycket av ovanliggande pellets.
Bild
I teorin skall det innebära lägre tryck på skruven från ovanliggande pellets (mest effekt när förrådet är välfyllt) vilket borde göra att skruven går lättare. Har bara kört i 14 dagar än så jag vet inte hur mycket det hjälper.
Hej ABSO,
Hur funkar det nu och har du några tips och tricks att delge? Jag har också flexskruv ca 5 meter lång, 3 meter i förrådet med 3 öppningar sen en 90 graders böj och ytterligare en dryg meter till pannan. Lyfter väl pelletsen ca 1 meter. Skruven är 6 månader gamal men har tills nu haft en tunna över ett av inmatningshålen och matat med småsäckar. Nu för några veckor sedan fylde jag mitt förråd med dryga 3 ton pellets. Körde igång min bulkförrådslösning i helgen och det funkade ca 4 timmar sen hade brännaren stoppat pga pelletsbrist. :(

Så nu står jag där med 3 ton pellets i förrådet och en skruv som inte matar. Gissar att den gått av någonstans vid böjen. Antar att den ända lösningen för mig är att låna/köpa en kortare skruv som jag stoppar till den tunna jag använde förr. Sen får jag väl skotta ut 3 ton pellets till tunnan. Kul det här med pellets. :evil:
CTC-265K -75
Bequem 20D
Bulkförråd.
Fredde
Stor entusiast!

Inlägg av Fredde »

Hej ABSO,
Hur funkar det nu och har du några tips och tricks att delge? Jag har också flexskruv ca 5 meter lång, 3 meter i förrådet med 3 öppningar sen en 90 graders böj och ytterligare en dryg meter till pannan. Lyfter väl pelletsen ca 1 meter. Skruven är 6 månader gamal men har tills nu haft en tunna över ett av inmatningshålen och matat med småsäckar. Nu för några veckor sedan fylde jag mitt förråd med dryga 3 ton pellets. Körde igång min bulkförrådslösning i helgen och det funkade ca 4 timmar sen hade brännaren stoppat pga pelletsbrist. :(

Så nu står jag där med 3 ton pellets i förrådet och en skruv som inte matar. Gissar att den gått av någonstans vid böjen. Antar att den ända lösningen för mig är att låna/köpa en kortare skruv som jag stoppar till den tunna jag använde förr. Sen får jag väl skotta ut 3 ton pellets till tunnan. Kul det här med pellets. :evil:.[/quote]
CTC-265K -75
Bequem 20D
Bulkförråd.
joeri91942
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av joeri91942 »

Flexskruvar verkar vara ett problem för många, något som jag finner klart intressant är att en kamrat här på jobbet (han har hyrt in sig på kontorsplats) som jobbar mycket med industriutrustningar såg ut som en fågelholk när jag nämnde böjda skruvar!

Han har under många års jobb inom processindustrin aldrig sett en krokig skruv..... måste man svänga så skruvar man ur till en ficka och skruvar sen vidare (och vidare och vidare etc, men alltid med raka skruvar!)

/Jörgen
ABSO
Energiprofet!

Inlägg av ABSO »

Hej Fredde! Det du citerade postade jag i fredags och det händer inte så mycket förutom att det går trögare och trögare, nu också med någon liten smäll. Börjar bli dags att prova med rapsolja, mer om detta i annan tråd...

Låter märkligt om din skruv bara tvärstannat, den borde ha smällt och levt om först. Är det Thermias flexsystem du har? Vad händer när du kör matningsmotorn? Står den bara och slirar?
Fredde
Stor entusiast!

Inlägg av Fredde »

ABSO skrev:Hej Fredde! Det du citerade postade jag i fredags och det händer inte så mycket förutom att det går trögare och trögare, nu också med någon liten smäll. Börjar bli dags att prova med rapsolja, mer om detta i annan tråd...

Låter märkligt om din skruv bara tvärstannat, den borde ha smällt och levt om först. Är det Thermias flexsystem du har? Vad händer när du kör matningsmotorn? Står den bara och slirar?
Fel skrivet av mig. Den har inte stannat utan den matar bara inte fram pellets. Skruven snurrar fram till och med böjen i alla fall. Så långt kan jag ju känna den. Om den sen efter böjen har gått av eller blivit obrukbar vet jag inte. Någon pellets matar den inte fram i alla fall. Ja, de smällde lite då och då när jag startade igång. Men det trodde jag var normalt när den skulle fylla upp röret. Den gick ju ett antal timmar men sen när jag kom tillbaka på kvällen så hade brännaren slutat pga för lite pellets.
CTC-265K -75
Bequem 20D
Bulkförråd.
ABSO
Energiprofet!

Inlägg av ABSO »

Är tyvärr inte med. Hur kan du känna att skruven rör sig fram till böjen innan förrådet menar du?

Har du gröna eller svarta rör? Vilken godstjocklek?
Fredde
Stor entusiast!

Inlägg av Fredde »

ABSO skrev:Är tyvärr inte med. Hur kan du känna att skruven rör sig fram till böjen innan förrådet menar du?

Har du gröna eller svarta rör? Vilken godstjocklek?
Först så kan jag ju stoppa in fingrarna i hålet där pelletsen ska falla ner till brännaren. Där känner jag att skruven rör sig. Går jag sen till böjen så känner man vibrationer från skruven som snurrar mot plasten.

Mitt förråd liknar det du har bara det att efter 90 graders böjen fortsätter det bara en meter till pannan.

Jag har svart rör.
CTC-265K -75
Bequem 20D
Bulkförråd.
Hagbard
Ungskog

Nu går det bättre..

Inlägg av Hagbard »

Tjena

Nu har jag minskat ner antalet intag till 3 st. samt att jag minskat ner öppningarna till hälften. Kommer även att testa tippset som ABSO har för att minska trycket på pelletsen. Det såg enkelt och vettigt ut.
Jag har dessutom tagit bort kärnröret och gjort ersatt den med en "stump" i änden. Precis som det ser ut på sid. 12 i "Thermia Pelletsvärmare Monteringsanvisning flexmatningssyste". http://www.thermia-pellets.se/produktbl ... _id163.pdf
Och tro det eller ej men nu fungerar det bättre. Förvisso har jag bara kört i ca 9 timmar men jag kan konstatera att nu gör flexskriven sitt jobb utan att krokna, smälla eller kärva. Finner ingen information på NÄR man egentligen skall använda kärnrör.
Dessutom har jag INTE den utrustning vad gäller att ansluta Alt. 2 motor (den större) enl. ovan beskrivna dokument. Det jag nu har är bara rackel eftersom att när det går riktigt trögt så slirar motorn på den lilla stump som är avsedd att fästa motorn till skruven, vilket får till följd att stumpen blir "svarvad" vilket gör att det är lögn i he...te att få motorn att ligga i vinkel med axeln som fjärdern är fastsatt i. Det gör att så fort det går lite trögt för motorn så börjar den vagga vilket gör att förr eller senare så lossnar motorn från tappen.

En annan sak som gör mig milt sagt kluven till Thermia är alla dessa olika budskap kring fjärderspänning. I den milt sagt mediokra dokumentationen jag fick med när jag köpte pannan så stod det att man skulle sträcka fjädernn 8 mm per meter fjäder. Nu i sommar meddelade min sk. leverantör att man skulle sträcka den 15 mm per meter fjäder och läser man ovan beskrivna dokument så skall man sträcka den 3-5 mm. per meter fjäder och eftersträcka 3 cm om fjädern är över 6 m.
Jag har nu sträckt den ca. 4 mm per meter fjäder och det verkar fungera bra. Har provat alla de andra alt. också.

Nå väl, jag håller tummarna att det nu skall fungera. Detf inns visst hopp om det men jag är luttrad nu så det är väl att vänta och se.

/Hagbard
zeylon
Stor entusiast!

Inlägg av zeylon »

Jag fick inte heller rätt anslutning mot motorn från början. Jag ringde och skällde lite på min leverantör och fick det korrekta levererat efter ett par dagar. Det är en sisådär 5-10cm lång axel med en spårkil(?) som räcker hela vägen genom snäckväxeln på motorn. Inget slirar här utan jag drar av skruven i stället...

Jag håller med om dokumentationens kvalitet. En bunt med fotokopierade papper när man köper en panna för 50.000kr är rena hånet!
Hus 1: Pellets: Thermia Biomatic 20+, 7m3 bulkförråd i trädgården.
Hus 2: Ved: Baxi Solo Innova 30, 80ha vedförråd i skogen.
ABSO
Energiprofet!

Inlägg av ABSO »

Fredde skrev:Först så kan jag ju stoppa in fingrarna i hålet där pelletsen ska falla ner till brännaren. Där känner jag att skruven rör sig. Går jag sen till böjen så känner man vibrationer från skruven som snurrar mot plasten.

Mitt förråd liknar det du har bara det att efter 90 graders böjen fortsätter det bara en meter till pannan.

Jag har svart rör.
Jag har borrat ett 9 mm inspektionshål på ovansidan av röret precis utanför förrådet för att kunna se skruven flytta pellets i röret, kanske vore något för dig.

Kolla om du har 3,6 eller 2 mm godstjocklek i röret, är de 2 mm bör du byta. (Enligt Thermia skall det lösa alla problem, men det återstår att se...)
ABSO
Energiprofet!

Re: Nu går det bättre..

Inlägg av ABSO »

Hagbard skrev:Nu har jag minskat ner antalet intag till 3 st. samt att jag minskat ner öppningarna till hälften.

Jag har dessutom tagit bort kärnröret och gjort ersatt den med en "stump" i änden.
Snubblade över Ariterms Finska broschyr
http://www.ariterm.fi/pdf/Pelletsv[a]rme_broschyr.pdf
Där har de ritat in spjäll över intagen samt skriver "Högst 3 st. matningsöppningar 60 x 170 mm. (En öppning öppen åt gången)"...

Vad gäller kärnröret i förrådet tror jag inte det är så bra att plocka bort det eftersom det har en begränsande effekt på hur mycket pellets som packas in i flexmatningen.
Fredde
Stor entusiast!

Inlägg av Fredde »

ABSO skrev:
Fredde skrev:Först så kan jag ju stoppa in fingrarna i hålet där pelletsen ska falla ner till brännaren. Där känner jag att skruven rör sig. Går jag sen till böjen så känner man vibrationer från skruven som snurrar mot plasten.

Jag har svart rör.
Jag har borrat ett 9 mm inspektionshål på ovansidan av röret precis utanför förrådet för att kunna se skruven flytta pellets i röret, kanske vore något för dig.

Kolla om du har 3,6 eller 2 mm godstjocklek i röret, är de 2 mm bör du byta. (Enligt Thermia skall det lösa alla problem, men det återstår att se...)
Kommer att borra ett hål jag med. Är till 99% säker på att det är 2mm godtjocklek på röret. Står det någonstans att 3,6mm ska lösa problemet, i så fall bör man ju få det gratis. Hur som helst förväntar jag mig att det fixas kostnadsfritt då rörmatningen är 6 månader och installerad av Thermia återförsäljare. Fast just nu måste jag förståss skotta ut pelletsen till tunnan utanför.

Funderar också som du skrev i ditt andra inlägg att minska ner antal öppningar från tre till en. Dessutom gör ett skydd som du gjort för att minska pressen.
CTC-265K -75
Bequem 20D
Bulkförråd.
ABSO
Energiprofet!

Inlägg av ABSO »

Fredde skrev:Står det någonstans att 3,6mm ska lösa problemet, i så fall bör man ju få det gratis. Hur som helst förväntar jag mig att det fixas kostnadsfritt då rörmatningen är 6 månader och installerad av Thermia återförsäljare.
Nej det är inget som Thermia gått ut med offentligt så vitt jag vet, men har skruven gått av och du ringer din åf och berättar om dina problem så kommer du med all säkerhet att få nya rör och ny skruv installerad kostnadsfritt.

Jag tycker inte att du ska minska antalet intag bara sådär, ty det leder till sämre komfort. Har Thermia sagt att det skall fungera med tre öppningar så får de allt se till att det fungerar med tre öppningar.
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

Fredde skrev:Först så kan jag ju stoppa in fingrarna i hålet där pelletsen ska falla ner till brännaren. Där känner jag att skruven rör sig.
Låter inte som något jag skulle rekommendera. Vill ha fingrarna kvar. Det kan bli ett obarmhärtigt klipp mellen skruv och rörkant :shock: Räcker det inte med att titta med spegel eller nåt?
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
speedie
Prima virke

Inlägg av speedie »

Hej...

När jag installerade mitt system 1.5 meter skruv med stora motorn helt rak, så funkade allt jättebra... men sen fick jag en leverans med pellets som var väldigt ljus och hård då började det kärva i skruven. Det liksom spände upp skruven och sen lossade det och så höll det på, lät väldigt illa men nuså när jag fått en ny leverans med lite mörkare pellets upphörde alla problem igen och skruven går hur tyst och fint som helst.....

Jag antar att det har med hårdheten och ytan på pelletsen att göra, jag skulle verkligen inte vilja ha längre skruv med detta fenomen för jag trodde nästan min raka 1.5 meter skruv skulle pajja....
Biomatic 20+ Thermia shuntstyrning Tigex 25
Skriv svar