Processorbyte?
Så här skrev kurre_44:
Lite grovt funkar det som följer.
V 5.0 Första med varmluftständning Fyller startsats först och värmer sedan elementet. Fläkten går bara att ställa i steg om 12-15 V.
Sedan kom ett antal 5.F, 5.D 5.2.
V 5.3 Värmer tändelementet först och fyller sedan startsats. Fläkten som V5.3. Blåser på högsta fläktvarv under uppstart.
Sedan kom 5.4 med i stort samma funktioner, men med lampindikering av stopporsak.
V 6.xx Var instabil p.g.a. känslig för transienter i nätet och bör undvikas om man inte är kunnig i inställningarna.
V7.0 Värmer tändelement först, fyller sedan startsats, upptändning med stegrat fläktvarv, driftspänning under uppstartsfasen och framförallt steglös inställning av fläktvarvet, mindre känsliga potentiometrar för inställning. Funkar bra Very Happy Senaste ver. V7.3 med självtest en funktioner.
Rek. att byta processor till senaste om inte brännaren funkar bra det finns ju någon anledning att man har vidarutvecklat programvaran.Slut citat
Jag tycker att starten blev lugnare med stegrande fläkt,än att den slog på högsta direkt.Märks bäst om pannan har gått ner långt efter ett stopp och skorstenen är kall.Det kunde hända att jag fick en bakpuff för att det var dåligt drag i skorstenen och fläkten drog på för fullt.
Här finns pris på chip/processor
http://www.pelletsbilen.se/butiken/till ... 10cb6.html
Lite grovt funkar det som följer.
V 5.0 Första med varmluftständning Fyller startsats först och värmer sedan elementet. Fläkten går bara att ställa i steg om 12-15 V.
Sedan kom ett antal 5.F, 5.D 5.2.
V 5.3 Värmer tändelementet först och fyller sedan startsats. Fläkten som V5.3. Blåser på högsta fläktvarv under uppstart.
Sedan kom 5.4 med i stort samma funktioner, men med lampindikering av stopporsak.
V 6.xx Var instabil p.g.a. känslig för transienter i nätet och bör undvikas om man inte är kunnig i inställningarna.
V7.0 Värmer tändelement först, fyller sedan startsats, upptändning med stegrat fläktvarv, driftspänning under uppstartsfasen och framförallt steglös inställning av fläktvarvet, mindre känsliga potentiometrar för inställning. Funkar bra Very Happy Senaste ver. V7.3 med självtest en funktioner.
Rek. att byta processor till senaste om inte brännaren funkar bra det finns ju någon anledning att man har vidarutvecklat programvaran.Slut citat
Jag tycker att starten blev lugnare med stegrande fläkt,än att den slog på högsta direkt.Märks bäst om pannan har gått ner långt efter ett stopp och skorstenen är kall.Det kunde hända att jag fick en bakpuff för att det var dåligt drag i skorstenen och fläkten drog på för fullt.
Här finns pris på chip/processor
http://www.pelletsbilen.se/butiken/till ... 10cb6.html
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Jag har inte kikat på sekunder,men tror inte matningen inte är så annorlunda mot förut,utan det är mera fläkten som går i mjukare faser.Liknar mer som om man själv skall tända en lägereld i skogen och skall blåsa igång den.
Pelletseldare sen -00
i inläggen sägs det att potentiometrarna blir mindre känsliga, innebär det att de skall vridas tillbaka lite eller att man måste "kräma" på lite mera på dem???
Ursäkta den dumma frågan men nu har jag haft min brännare i tre veckor och ett 30 tal driftstopp, jag har lusläst inläggen ang KMP pellX21 och försökt att felsöka själv, tror att jag börjar hitta rätt bland pottarna nu!! därav frågan om inställningarna....
MVH, Lasse
Ursäkta den dumma frågan men nu har jag haft min brännare i tre veckor och ett 30 tal driftstopp, jag har lusläst inläggen ang KMP pellX21 och försökt att felsöka själv, tror att jag börjar hitta rätt bland pottarna nu!! därav frågan om inställningarna....
MVH, Lasse
Baxi solo plus 30kW
Bequem 20D, 20KW
1 x 500 Acctankar
Tigex dragregulator
hembyggt 2 veckorsförråd
Bequem 20D, 20KW
1 x 500 Acctankar
Tigex dragregulator
hembyggt 2 veckorsförråd
Har du ställt in startdos och drift till en hyfsad start och sen att lågan ser gul ut?
Börja med att ta bort slangen precis innan den skall starta och håll en plastpåse under slangen.Mät upp det till att det är ca 3dl.Justerar gör du med pot.2 från vänster.Slå av knappen så brännaren som då vill göra en ny start,ifall du är nöjd med dosen.Låt den komma upp i hög drift (fast sken på gröna dioden).Ta bort slangen igen och låt pelletsen falla ner i en plastpåse igen.Tag tid på t.ex.10minuter som du låter skruven mata i påsen.Under tiden så häller du för hand ner lite pellets i fallröret,för att hålla igång brännaren.Tag bort påsen och väg hur mycket det blev.Jag fick ca 450gr,när jag provade.Sen när brännare går ner i låg fas,så gör du likadant.Jag fick ca 330gr.
450gr motsvarar ca 13Kw och 330gr ca 9Kw.
Min skruv matar ca ett halvt varv vid hög och 1/4 vid låg.
Du får kanske lov att justera luften så du har en gul låga.
Jag justerar ytterst lite varje gång vid justeringar.
Mät på anslutningar 3 och 4 med en multimeter så att du ligger på ung.180-200V.
Min brännare funkar fint med dessa inställningar.
Börja med att ta bort slangen precis innan den skall starta och håll en plastpåse under slangen.Mät upp det till att det är ca 3dl.Justerar gör du med pot.2 från vänster.Slå av knappen så brännaren som då vill göra en ny start,ifall du är nöjd med dosen.Låt den komma upp i hög drift (fast sken på gröna dioden).Ta bort slangen igen och låt pelletsen falla ner i en plastpåse igen.Tag tid på t.ex.10minuter som du låter skruven mata i påsen.Under tiden så häller du för hand ner lite pellets i fallröret,för att hålla igång brännaren.Tag bort påsen och väg hur mycket det blev.Jag fick ca 450gr,när jag provade.Sen när brännare går ner i låg fas,så gör du likadant.Jag fick ca 330gr.
450gr motsvarar ca 13Kw och 330gr ca 9Kw.
Min skruv matar ca ett halvt varv vid hög och 1/4 vid låg.
Du får kanske lov att justera luften så du har en gul låga.
Jag justerar ytterst lite varje gång vid justeringar.
Mät på anslutningar 3 och 4 med en multimeter så att du ligger på ung.180-200V.
Min brännare funkar fint med dessa inställningar.

Pelletseldare sen -00
Och du kanske bara ska köra på helfart. efter att jag tog bort "strappen" som ger halvfart slutade mina problem.
Om man justerar brännaren bra under helfart, blir ofta halvfar för snålt. bla för att skruven matar ojämnt
Om man justerar brännaren bra under helfart, blir ofta halvfar för snålt. bla för att skruven matar ojämnt
Kmp Uno, PX21 7.3 med 20graders hysteres, 170m2 + källare.
samma brännare sedan 2007
samma brännare sedan 2007
jag kör endast på helfart, mitt problem är att ibland så går den i 2 dygn sedan röd lampa, ibland får jag köra hela startsekvensen tre eller fyra gånger för att den gröna dioden ska lysa fast. start dosen är uååmätt till ca 3,5 dl enl tillverkarens rekommendationer. jag hör att det brinner bra men ändå stannar fläktmotorn och den startar om, nu ska jag försöka hitta en dragstabilisator(begränsare) en ny flamvakt och ett nytt chip tänkte jag.
var köper jag detta??
MVH, Lasse
var köper jag detta??
MVH, Lasse
Baxi solo plus 30kW
Bequem 20D, 20KW
1 x 500 Acctankar
Tigex dragregulator
hembyggt 2 veckorsförråd
Bequem 20D, 20KW
1 x 500 Acctankar
Tigex dragregulator
hembyggt 2 veckorsförråd
Min PellX20 kör heller aldrig på halvfart, bara fullt ös och vila. Har aldrig haft några driftstopp på de två månader vi bott här. Förra ägarna ställde in pannan med hjälp av pelletsleverantörens tekniker 2009-11.
Dock som jag nämde i en annan tråd så byter dom tändelement en gång per år. Verkar inte som ni har så snabba byten?
Ska kolla om jag kan se vilket chip jag har så kanske man kan uppgradera sig...
Edit:
Vi har ett 5.2-chip och brännaren är tillverkad 2002.
Bygeln är som sagt inte på, vilket gör att halvfart aldrig används.
För eller emot halvfart?

Dock som jag nämde i en annan tråd så byter dom tändelement en gång per år. Verkar inte som ni har så snabba byten?
Ska kolla om jag kan se vilket chip jag har så kanske man kan uppgradera sig...
Edit:
Vi har ett 5.2-chip och brännaren är tillverkad 2002.
Bygeln är som sagt inte på, vilket gör att halvfart aldrig används.
För eller emot halvfart?

Bäst är det att ligga på 14-16 kW Lite beroende panna ..Enbart högfart,,,l(lågfart med ojämn matning på skruven fungerar ju dåligt =funktionen helt onödig når den går som bäst på ovannämnd effekt)
Angående 5.2 chipet är det svårt att ställa på potm nyare 12 g version 7.0 är mycket lättare att ställa och som nämnst tidigare Renblåsningen i slutet och mycket lugnare start...Så jag rek en uppgrad om du vill ställa om och pula och pilla....
Angående 5.2 chipet är det svårt att ställa på potm nyare 12 g version 7.0 är mycket lättare att ställa och som nämnst tidigare Renblåsningen i slutet och mycket lugnare start...Så jag rek en uppgrad om du vill ställa om och pula och pilla....
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
-
- Prima virke