pellets brist
-
- Lärjunge!
- Ort: Holsljunga (Rödljuset mellan Knalleland och G-K:ås)
- Kontakt:
Nja... vad jag har läst på forumet så jagar folk rökgastemperaturer till den milda grad så då blir det livsfarligt med havre i anläggningarna. Av havre blir det sura (lågt Ph) rökgaser och då kör man ner sin anläggning inkl. skorsten ganska snart antar jag. Ett sätt att mildra effekterna är att höja rökgastemperaturen så att det ligger en skaplig bit över syradaggpunkten, men det går väl inte för sig för då släpper man ut för mycket värme och sänker verkningsgraden...Stugsittaren skrev:Annars finns det ju alltid havre.

leifa.k skrev:Nja... vad jag har läst på forumet så jagar folk rökgastemperaturer till den milda grad så då blir det livsfarligt med havre i anläggningarna. Av havre blir det sura (lågt Ph) rökgaser och då kör man ner sin anläggning inkl. skorsten ganska snart antar jag. Ett sätt att mildra effekterna är att höja rökgastemperaturen så att det ligger en skaplig bit över syradaggpunkten, men det går väl inte för sig för då släpper man ut för mycket värme och sänker verkningsgraden...Stugsittaren skrev:Annars finns det ju alltid havre.
Furanflex och kondensficka med kalkhydrat så får man kondensvärmen ut i murstocken

Förresten en artikel idag i lokalblaskan om ökad intensivodling av gran och tillvaratagning av grot för biobränsleproduktion.
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp? ... nderType=6
BlueFlame sedan -05