Haha. inte jag iaf. Och jag tror jag lyckats skrapa ihop minst 20 högskolepoäng matte. Det är ännu ett bevis på att lärande utan att kunna se tillämpning är meningslös. mn tar inte tills sig ngt och det man lär sig glömmer man.notti skrev:Är det någon som kan det här språket som finns på den här sidan http://matmin.kevius.com/derivata.html ....inte jag i alla fall
Men kort sagt. om man tar en kurva i en graf tex X^2 (X upphöjt tll 2) dvs. y värdet i grafen är lika med x^2. I punkten X=1 s¨är Y =1, För X=2 => Y=4.
Vi tar rvå X värden, 1 och 2. och dess respektive y värden (= 1 och 4). om vi tar (X2 - X1 / Y2 - Y1) = (1 / 4) = 0.25, så representerar det lutningen på linjen mellan dessa två punkter.
Vid derivering är man intresserad av värde då Skillnaden mellan X värdena närmar sig noll (delta X går mot 0). Det värdet kallas derivatat.
Man kan räkna ut detta värde rent matematiskt. och derivatan för funktionen X^2 = 2X. så i punkten X = 1 så är derivatan = 2.
kanske Lambda 1 representerar en derivata med värde 0 i en viss funktion för mängden syre efter förbränning.
Ni får gärna rätta mig om jag har fel

/Eric