Nu har jag kompletterat A3'an med larm

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
killejkpg
Fröträd

Inlägg av killejkpg »

har kollat upp modell på brännaren idag då den stannade :?
Det är en B1 på 50kw årsmod 2005
du vet inte om det finns någon larm utgång på den
har försökt få tag på bruksanvisning till den på ecotecs hemsida men finns inget där
Användarens profilbild
jerjo
Lärjunge!

Inlägg av jerjo »

Inte en aning men skicka ett PM till MatsH här på forumet, han kanske kan svara?
Jerjo

Fröträd

Inlägg av killejkpg »

ska testa tackar för hjälpen

Testade även att löda på två kablar på en mobil för att kolla om det funkade.
men det gick inte få något utslag på någon knapp så jag tog väl sönder den :P
LO
Entusiast!

Inlägg av LO »

Så, då e jag igång...... :D
Har löddat trådarna på 1:ans knapp i en Nokia 3310 och allt fungerar :cheers:
Bild
Tyvärr fungerade det inte att skriva ett SMS. Om någon ringde till telefonen, backade sms:et några steg
och man var tvungen att trycka OK ett antal gånger. Så det fick bli jerjo´s variant (tack tack).
Ni som gör det, tänk på att torxskruvarna måste dras åt riktigt, annars når kretskortets kontakter inte ihop med
kontakterna till SIM kortet. (Jag hade lite problem med det :oops: ).

Då var man en bit på väg ..............
Får väl ta en tur till ELFA i Malmö någon dag...
Panna, Focus PE20,
EcoTec A3, årsm -04.
Mafa mini förråd, med förhöjning.
Sedan 1 okt 2012, Neova-pellets.
killejkpg
Fröträd

Inlägg av killejkpg »

Idag har jag inhandlat en larm uppringare från clas O
måste säga att den var mycket mindre än jag trodde

lite frågor som jag hoppas kunna få svar på

Matas det ständigt ström på den oranga/blåa kablen när man monterat den i skåpet eller kommer det ström när den gröna lampan börjar blinka?

ska testa grejorna imorgon är som ett litet barn på jul afton nu :D

åter kommer när jag monterat upp allt
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

killejkpg skrev:Matas det ständigt ström på den oranga/blåa kablen när man monterat den i skåpet eller kommer det ström när den gröna lampan börjar blinka?
Den orange/blå kablarna är kopplade på utgången som driver den gröna lysdioden, dvs så länge som den gröna lysdioden lyser så är det ström på kablarna. När den gröna lysdioden börjar blinka så växlar strömmen på kablarna on/off.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
MatsH
Försäljare
Kontakt:

Inlägg av MatsH »

Hej.

Här flödar det av ideer. Kom på en annan.

För den som kör sin brännare på 70-80gr och eventuell elbackup på 40gr
kan det ju kanske gå att sätta in en till termostat som sluter kretsen då panntempen når 55 gr eller den temperaturen som pannan inte kommer ner till då brännare är i drift. Tänk på eventuellt tappning av varmvatten som i vissa fall kan sänka panntempen mer än vanligt, så man måste prova sig fram.

Då behövs inga reläer eller koppling i skåpet.
Men kör man elpatronen högre kanske det inte funkar, men för den som inte har någon backup så borde det fungera bra.
Någon kanske provat detta redan ??

//Mats
EcoNom Pelletspanna från EcoTec
LO
Entusiast!

Inlägg av LO »

Det var ju också en (bra) lösning MatsH. (Enda nackdelen är väl tidsfördröjningen
mellan brännarstoppet och att tempen fallit till inställd temp. :wink: )

Jag får väl passa på att visa vad jag gjort, eftersom det i alla fall har en viss likhet
med ditt förslag MatsH, om än långsökt :wink:

Jag köpte en trådlös stektermometer, körde in givaren i ett av 4 dykrör på pannan,
satte mottagaren på lämpligt ställe. Då har jag ganska bra koll på panntemperaturen,
i alla fall då jag e hemma.
Talet till vänster är panntemperaturen. Talet till höger ställer jag själv och när panntemperaturen
understiger det jag ställt in, tutar/piper/larmar mottagaren :lol: :lol:

Bild
Bild
Panna, Focus PE20,
EcoTec A3, årsm -04.
Mafa mini förråd, med förhöjning.
Sedan 1 okt 2012, Neova-pellets.
Användarens profilbild
jerjo
Lärjunge!

Inlägg av jerjo »

LO skrev: Jag köpte en trådlös stektermometer, körde in givaren i ett av 4 dykrör på pannan, satte mottagaren på lämpligt ställe. Då har jag ganska bra koll på panntemperaturen, i alla fall då jag e hemma.
Talet till vänster är panntemperaturen. Talet till höger ställer jag själv och när panntemperaturen
understiger det jag ställt in, tutar/piper/larmar mottagaren

Jättebra idé!

En vidareutveckling, eller variant, av detta:
Ta ut en slutande kontakt från stektermometern samt koppla till en modifierad mobiltelefon så att telefonen ringer upp om temperaturen sjunker under inställt värde.

Om det inte finns någon lämplig kontakt i termometern så borde det vara enkelt att fixa.

En klar fördel är ju att man slipper göra några ingrepp i brännarautomatiken.

Tror faktiskt att jag skall prova (undrar om frun har ngn stektermometer man kan "låna" - det är ju några dagar till söndagssteken)
Jerjo

Fröträd

Inlägg av killejkpg »

tillbaks igen

monterade in mitt larm i min B1 brännare som har identiskt styrskåp som A3 brännaren.
iallafall så kopplade jag in allt och fick direkt larm att det var något fel vilket det inte borde ge.

när man trycker på reset knappen så blinkar den gröna lampan till någon som har samma erfarenheter utav det?

Jag har normat öppen kopplat på min larm uppringare
som jag kopplat in de gröna kablarna från relät
som jerjo fixa till mig

Vad kan jag tänkas göra fel?
läste lite om larm uppringaren och den skickar fel meddelandet till mig om det inte stämmer på ingången
När jag försöker aktivera den

Tacksam för tips
Användarens profilbild
jerjo
Lärjunge!

Inlägg av jerjo »

Det enklaste torde vara att testa allt innan du kopplar in det i automatikskåpet.
Du kan då köra allt för att se, och lära dig, hur det fungerar.
Jag har, som sagt, en grön lysdiod som alltid är släckt vid fel så jag har inte själv denna uppkoppling utan använder bara ett relä + släckdioden.

Använd antingen ett nätaggregat, eller ett 4,5-volts batteri.
Observera så att du vänder plus och minus rätt bara.

Det skall ge larm direkt när du kopplar in det så så långt är det riktigt - det är först när du trycker på kvitteringsknappen som larmet skall tystna.

Hoppas att nedanstående bild hjälper dig på traven:
Bild
EDIT: Bytt lagr.plats för bilden
Jerjo

Fröträd

Inlägg av killejkpg »

test körde allt idag med en adapter och det fungerade perfekt fick trycka några gånger på återställningsknappen för att dra relät men det funkade.

vad kan det då vara för fel
kanske är så att relät inte orkar dras med strömen från styrskåpet?
vet inte om jag vågar ta ström så som du beskrivigt, då lampan slocknar när jag trycker på knappen eller håller den inne eller vad tror ni?!

mvh
Användarens profilbild
jerjo
Lärjunge!

Inlägg av jerjo »

Nu är vi ute på riktigt tunn is!
Min rekommendation är att ej koppla in något i automatikskåpet förrän du är säker på vad du gör.

Som jag nämnt tidigare så har vi inte likadana automatikskåp, mitt har bara fast rött sken resp släckt grön lysdiod vid fel t ex. Du/ni har blinkande dioder. Mitt är till en A3 från -97.

Allt mitt resonemang bygger på hur mitt skåp fungerar och jag har ej tillgång till något annat. Jag har sedan kompletterat min uppkoppling med hur jag, i mitt skåp, skulle göra om dioderna blinkade.

Nu verkar det ju även som själva grundkopplingen skiljer sig och för att ta reda på hur det skall kopplas in i ditt skåp (för B1, 2005) så måste det mätas upp resp kollas datablad för t ex transistor så att den ej överbelastas. Man måste även mäta polaritet och spänning - görs ej detta så är risken stor att något går sönder i skåpet!
Jag har gjort detta utredningsarbete för mitt skåp.

Vill absolut inte medverka till att Ni bränner era automatikskåp så gör de utredningsarbeten som krävs innan inkoppling sker!

Ett annat, smidigare och säkrare, sätt, utan ingrepp i automatiklådan, är att koppla larmuppringaren till t ex en anliggningstermostat för att känna på panntemperaturen samt larma när inställd temperatur understiges.

Påminner om att allt EXPERIMENTERANDE SKER PÅ EGEN RISK!

EDIT: Justerat/kompletterat
Jerjo

jerjo
Lärjunge!

Inlägg av jerjo »

Ett säkrare sätt torde vara att använda den byggsats, med art.nr.: 87-197, som Kjell & Co säljer. Denna kan drivas av den ström som en lysdiod kräver, 5mA, allt enligt info hos Kjell & Co- Matningen till lysdioden ligger, åtminstone i mitt skåp, på plint så det borde vara enkelt att koppla in.
Har man nu en nyare variant med blink på dioderna så kvarstår det material som ingick tidigare. Det är då lämpligt att även byta reläet till ett 12V-relä samt behövs det även en 12V-eliminator.

Ett förslag kan se ut så här (från Elfa):
Antal Benämning Art.nr. Pris (exkl. moms)
1 st Relä, 2-poligt, 12V 37-057-12 28,20
1 st Tryckströmställ. 35-084-21 8,37
1 st Diod, 1N4001 70-003-67 0,944
1 st Telejack 3,5mm 42-701-79 8,66
1 st Telepropp 3,5mm 42-704-43 11,50
1st Eliminator, 12V DC 69-682-59 139

samt Kjell & Co
Antal Benämning Art.nr. Pris (inkl. moms)
1st Reläkort, byggsats 87-197 39

kanske lådan, 89-018, hos Kjell passar att bygga in alltihopa i?

En bild säger mera än 1000 ord:
Bild

Detta är bara idéer på hur man skulle kunna göra - jag har alltså inte provat själv!
OBS: Allt experimenterande sker på egen risk!
Jerjo

Fröträd

Inlägg av killejkpg »

förstår själv att allt är på egen risk.. :)
men om jag köper den som man alltså kopplar till lysdioden som du beskrev i detta sista
ska jag alltså ta strömmen från lampan eller hur menar du?
exvis sätta en skarv på sladdarna till dioden?!

Ska alltså montera detta till min ecotec B1 -05

mvh
Senast redigerad av killejkpg den mån 11 feb, 2008 16:18, redigerad totalt 1 gånger.
Skriv svar