Janfire sämsta brännaren i världen

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
belfour1979
Fröträd

Re: Janfire sämsta brännaren i världen

Inlägg av belfour1979 »

Nu verkar kallstarten att fungera. Ändrade till 60 min UH.
belfour1979
Fröträd

Inlägg av belfour1979 »

Låter fläkt och matning normalt?

http://youtu.be/MLqzz4pO4Gw
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Matningen låter ganska OK men hur tusan ändrade du UH-eldningen till 60 minuter på en Flex-A? Vad jag vet är det omöjligt, jag har å andra sidan inte benkoll på Flex-A.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
belfour1979
Fröträd

Inlägg av belfour1979 »

60
45
30
0

Tidigare inställd på 45 min
Erik_73
Energiprofet!

Inlägg av Erik_73 »

Icecap senaste styrboxen har den funktionen, personligen så kör jag helst utan UH då förbränningen oftast är för dålig i det läget
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Men TS har skrivit att det är en Flex-A, inte en Flex-A2. Men jag kollade noga på filmen och det är ju en Flex-A2.

Tänk vad roligt det hade varit att få de upplysningar utan att skulle dra dom ur TS... TS kunde ju göra som det står i reglerna med signaturen. :roll:

Samtidig sköter en Flex-A2 själv huruvida det ska användas UH eller inte, det man ställer in är den maximala tiden som kan användas till UH.

Men kallstarten är likaväl inte fungerande.
Är inte PK!
belfour1979
Fröträd

Inlägg av belfour1979 »

Sorry, jag visste inte om att den heter Flex A2 med den nya boxen.

Jag kan inte mäta volttalet på fläkten. Vid uppstart när den pulserar, om många volt skall det vara kontra när den blåser för fullt?
belfour1979
Fröträd

Inlägg av belfour1979 »

Var nere i källaren, igen, efter 60 min, och nu var den dö och flamvakten lös. 70 grader på pannan. -10 minus denna veckan. Blir att bli ruinerad och sätta på elpatronen istället.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Ville det inte vara bättre att kolla så att draget genom brännaren inte är för högt och istället få kallstarten att fungera?
Är inte PK!
belfour1979
Fröträd

Inlägg av belfour1979 »

Vad skall draget vara i pannan?
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Är inte PK!
belfour1979
Fröträd

Inlägg av belfour1979 »

Jag har varit i kontakt med 5-6 st återförsäljare nu på morgon, och ingen vill ta i grejorna pga att de inte får någon support ifrån Janfire.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Vilken support ska de ha?
Är de Janfire-ÅF har de fått utbildning och manualer och kan knappast behöva speciellt med support.

Jag skulle sätta en redig slant på att de istället hör din historia och kommer fram till att det inte är något för dom för att du har ett krångligt system.

Själv är bästa dräng anser jag och jag är ganska säker på att du kan klara att få det hela att fungera ordentligt, bara du använder logik och ser till att lösa de problem som finns metodisk.

Av vad jag kan läsa är grundproblemet att brännaren inte klarar en kallstart. Varför den inte kan det framgår inte men du skriver att en kallstart fungerar - men ger flamvakt-larm.

Det känns ganska ostrukturerat och som att du har låsta dig fast i "att skiten bara inte fungerar" och det är OK, det är ditt val.

Men en noga beskrivning av vad som går fel och när ville vara en mycket bra start.

Och lite definitioner:
* Kallstart är när en start utförs utan att det finns värme eller eld i brännkoppen. Den sekvens tar runt 10 minuter och involverar startdos och varmlufttändning.
* Upphettning är en övergång från underhållseldning till normal drift, den använder den befintliga elden och "ökar på" till full bränning. Tar kanske ett par minuter.
* Underhållseldning (UH) är ett läge som håller kvar elden på ett lågt nivå för att man snabbt kan öka eldningsnivån till normal bränning och även spara på tändelementet.
* Driftläge är när brännaren kör normal eldning.
* Viloläge är när brännaren inte eldar alls för att det inte behövs.
Är inte PK!
belfour1979
Fröträd

Inlägg av belfour1979 »

Fick tag på en kille som certifierad janfire återförsäljare.

Han bytte lagret på internemotorn och bytte säkringen. Frid och fröjd trodde han. Satt igång den på tvåan.
När jag kom hem stod flamvakten och lyste. Jag satt då in en extra turbulator (totalt 5) och satt igång den på 3:an. Gick igår kväll, hela natten och på morgonen. Nu vi 13:00 lyste flamvakten.
Ringde honom och hörde vad de kan vara för fel. Han bad mig att byta flamvakten (den blåa) men jag har för mig att felet är isåfall på den röda? (vilken är bytt för 5 dgr sedan) Han tyckte också att jag skulle byta till 1100 w elspiralen.

Han tyckte jag hade en bra drag i pannan.

Vet snart fan inte ut och in.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Synd att du inte vill lösa problemet. Men jag börjar fatta vari en stor del av problemet består: dig.

Du klagar, testar olika saker men har ingen koll alls på vad som går fel, vad som ska åtgärdas och varför.

Vill du verkligen lösa problemet måste du systematisera all den information du har.

Jag förstår att du inte kan sitta med brännaren dygnet om, man ska ju jobba osv. Men det är mycket höga tid att du faktisk gör det ett tag!

Du påstod att brännaren inte kunde köra en kallstart - varefter du beskriver hur den gör en alldeles utmärkt.
Du påstår att en kallstart ger utlöst flamvakt - men ändå startar den. I din startbeskrivning finns det ingen angivelse på när clamvakten utlöste.

Vill du verkligen lösa problemet är du tvungen att ta reda på detta och notera det. Har du all den information blir resten oftast enkel då felorsaken blir tydlig. Men utan informationen blir det till att blunda o veva...
Är inte PK!
Skriv svar