funderar på ny panna

grey
Stor entusiast!
Inlägg: 209
Blev medlem: fre 02 mar, 2012 19:35

Re: funderar på ny panna

Inlägg av grey »

Bergatorparen : blir nog lite inköp av kapskivor och annat och sen ner och röja i pannrummet, ta väck allt och sätta upp lite sjysst belysning. Sen tror jag att jag kör på en nibe pellux, kollade i en kompis anläggning med ecotec och nibe, såg fint ut och han vart helnöjd med sin. Någon som har nån uppskattning i arbetskostnader? Om jag gör grovjobbet först. Med och röja upp och ställa allt på plats? Det kommer inte bli så mycket rördragning.. Men cirka?
" När toalett och kylskåp är på plats i pannrummet så är min Mansgrotta komplett. "
- [ULMA Panna & ULMA brännare] -
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: funderar på ny panna

Inlägg av bergatorparen »

Jag betalade 15 000 för 9 år sedan, men då ingick rivning av gammal panna och modifiering av rörsystem för att passa den nya. River du allt så att bara rören för tillopp och återledning finns kvar ihop med påfyllningsrör för vatten, är det inte alls otänkbart att du skulle kunna få ett trevligare pris eftersom i mitt fall åtgick nära nog halva arbetstiden på att tömma den gamla pannan på vatten, såga loss den från rörsystemet och ta den bort från klacken den stod på. Så beroende på hur mycket du gör själv, skulle det i princip vara möjligt att komma ner i kring 10 000 kronor. Arbete är dyrt så ju mindre rörkrökaren behöver göra, ju mindre dyrt blir det. :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
stereotypen
Energiprofet!
Inlägg: 407
Blev medlem: sön 01 jul, 2012 21:53
Ort: Nässjö

Re: funderar på ny panna

Inlägg av stereotypen »

Jag betalade 3000 kr......för installation.
Urkoppling av gammal panna, inkoppling av ny panna, både med rör och elektriska.

Gamla pannan släpade jag ut själv och sålde till en skrothandlare för 800 kr.

Min Pay-off tid på min installation och min bättre begagnade panna med brännare ligger på ca 2 år, om man jämför med den gamla pannan och 35 kbm ved/år, nu eldar jag enligt prognos 4-4,5 pall pellets.....Skaplig skillnad.
CTC1100 -00 (alla turbolatorer i) med Bio Viking -06 (A18)
Startdos: ca80 gr, RGT 140°
Veckoförråd, 6 m insatasrör 120 mm.
Hus: Tegelvilla 1 pl m källare, 2x89 kvm. från -63.
grey
Stor entusiast!
Inlägg: 209
Blev medlem: fre 02 mar, 2012 19:35

Re: funderar på ny panna

Inlägg av grey »

Oj 3000 lät väldigt billigt :-) ja det kommer bli en del grovjobb först eftersom pannrummet är litet
Jag släpade ner en 700 liters ackutank för nåt år sen, o tänkte koppla på den på pannan.
Fick såga bort vägen ner till pannrummet i hallen., såga bort trätrappan ner, sen när den var på plats
Murade jag upp en trappa av lekablock. Lite ogenomtänkt från början hehe, för jag tänkte sen att om jag nu ska köra med ved vill jag ha mycket vatten o det är inte möjligt i det lilla pannrummet.
Så det blir väl helt enkelt till o kapa tanken i småbitar o försöka kapa pannan i bitar med.
Ingen lust o riva trappan igen. :-) jag tror att eftersom vi bor i ett litet hus o att det redan nu med elcombin blir varmt som tusan på pellets så kommer vi nog ha ganska låg förbrukning med en mordernare panna och att
Investeringen kommer löna sig ganska fort.

Enda nackdelen med pellets som jag ser det är att man är beroende av leverantörernas priser,
Känns lite som dom som kör med fjärrvärme.

Men jag tror inte att gamla hus mår bra av att man slutar elda i skorstenen
" När toalett och kylskåp är på plats i pannrummet så är min Mansgrotta komplett. "
- [ULMA Panna & ULMA brännare] -
pegez
Prima virke
Inlägg: 58
Blev medlem: sön 16 okt, 2011 08:56
Ort: götene

Re: funderar på ny panna

Inlägg av pegez »

jag betalade 3600:- efter rot för installation , och då ingick även lite elektrikerjobb, gamla pannan togs bort och kördes iväg
totalt 26000:- för ny laddpanna installation och bortforsling av gammal panna
Pellmax ub pellx brännare (gordic) solfångare , 2 st 500 l ackumulatortankar , thermomatic ec home
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: funderar på ny panna

Inlägg av André »

grey skrev:Bergatorparen : blir nog lite inköp av kapskivor och annat och sen ner och röja i pannrummet, ta väck allt och sätta upp lite sjysst belysning. Sen tror jag att jag kör på en nibe pellux, kollade i en kompis anläggning med ecotec och nibe, såg fint ut och han vart helnöjd med sin. Någon som har nån uppskattning i arbetskostnader? Om jag gör grovjobbet först. Med och röja upp och ställa allt på plats? Det kommer inte bli så mycket rördragning.. Men cirka?
Kör på pelluxen o köp en bequem iställt för ecotec, Anders75 här på forumet har nyss kört igång en sådan o har du bara hushållsvåg har jag värdena på fläkt när effekten väl ä justerad :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar