Innan vi gör något dumt..

Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!

Re: Innan vi gör något dumt..

Inlägg av GoForIt Pellets »

janikani skrev:Hej ni skriver att de tidigare problemen med Viking bio brännarrören är historia. Jag har en brännare här
från en kund med ett år gamla brännarrör med stora bulor och glipor, totalt omöjlig att få att fungera, dvs. slänga skiten
Vore som sagt intressant att höra vad det är för installation den varit monterad i, och hur drift och skötsel hanterats..
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!

bergatorparen skrev:Detta kunde ha varit löst, men VB envisas med att använda sig utav rostfritt industrirör snarare än MA253 som skulle kunnat hålla många gånger så länge.
Men vänta lite nu..
Är inte de nya brännarrören gjorda av just MA253..?

Bild

Eller har man bytt igen?
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Nej, man har inte bytt igen. Jag var tvungen att titta på det rör jag köpte ifjol - eller bilden jag har på det för att konstatera att det är 253 MA - eller EN 10217-7. 253 MA är en beteckning man får leta hårt efter eftersom man inom industrin helst använder de andra beteckningarna. Det förra röret var dock en helt annan best. Så vi får se då om det brinner hål i det nya röret med. Otrevligt spännande :roll:

Bild

Jag var länge övertygat om att det var industrirör - ber om ursäkt för misstaget :oops:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!

Mitt MA253-rör sitter i sedan februari 2009.
Inga tendenser till bucklor likt de tidigare.
sänkan
Entusiast!

Inlägg av sänkan »

En efterlängtad förbättring hos de som har den här brännaren. :)
Då återstår bara PLC-styrning, automaturaskning och bättre tändsystem så är man konkurrenskraftiga hos Värmebaronen. Man kan bara hoppas att dom har mer driv i steget nu än tidigare på utvecklingsavdelningen.

Kanske det nya materialet klarar sig utan bucklor men sprickor vid lufthål och liknande blir det i 253 MA också.
CTC1100, Altbergs EP18A brännare
Tidigare installatör, mest Pellx och Iwabo.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Tändsystemet vill jag inte att de mixtrar med, för det går som på räls och med lång livslängs på tändelementen (det är 2 kopplade i tandem), men automaturaskning vore inte alls fel. Kanske kommer de med PLC - vem vet? Det sker bara plötsligt över natten hos Värmebaronen. Plötsligt, dock efter vissa "läckor", stod Pellmax där. Mitt problem beror på en olämplig panna. Med mindre mottryck, skulle sannolikt rören hålla längre. Det rör jag böt i fjol var ett ersättningsrör jag fick från VB 2009 - men det var INTE MA 253 material - så mycket är säkert :wink:
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
rod02
Pannrumshärskare!

Inlägg av rod02 »

Jag har aldrig betalt för ett brännarrör. Ett byte på garantin precis innan 2år. Gissa om jag var glad. Ett par månader till och det kunde blivit dyrt. Det är ca 9 år sedan. På den mest nedklankade brännaren. Som jag fortfarande inte kan rekommendera. Trots den värmt mig i 11 år.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

JAG tycker PellX är bättre än sitt rykte, men den bär bördan av att ha varit tidigt ute. För sisådär 6 - 12 år sedan var inte kunskaperna om materialval lika stora som nu eftersom man har fått feedback som sedan har gått in i produktutvecklingen. Svagheten i Sverige är att ingen har ryggrad att bära kostnaderna själva, samtidigt som konsumenterna helt saknar både en lobby och den lagstadga som de har i länder som Norge, Danmark och Tyskland. I Sverige är konsumenten i många stycken en paria - och den underdåniga mentalitet som råder hos en del hjälper inte hellre. Därför blev det som många här inne sagt: Kunderna fick vara testpiloter och betala för nöjet själv. Tyvärr är det så att har en sak först fått dåligt vitsord på sig, så måste det nära nog ett mirakel att förändra på det. Ingen av de såkallade PellX klonerna är dåliga brännare idag, men det är det nära nog tabu att säga. Jag gillar brännare med vridpot' ar som man inte kan spärra eller begränsa från fabrik såsom fallet är med Bioline 20, SWEBO PB20 och flera andra PLC styrda maskiner. Viking Bio, IWABO Villa S1X och PellX p21 - är brännare för oss som är uppvuxna på den tid då bilar, motorcyklar och annat motoriserat hade förgasare med skruvar som gick att justera. När fekalierna träffar fläkten, så är det dessa potentiometerstyrda maskiner som kommer fortsätta gå - besanna mina ord. Och visst är det väl bra att det finns olika alternativ, för då får ju de flesta som de vill ha - eller hur?
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
rod02
Pannrumshärskare!

Inlägg av rod02 »

Mitt rör var beg redan 2003. Där pelletsen rinner ner är det små hål som bildar en ring. Matrealet mellan hålen bränns bort, och en bit i ca 5kronans storlek ramlar ner på brännkammar golvet. Obs enkelrör. Jag fick ett beg förstärkt på garantin. Med påsvetsat tjockare matreal. För att hålla värmen när 5kronan föll la jag bara en liten bil bandjärn, så att pellarna inte skulle rinna igenom. Tills jag fick beg utbytesröret. Det är 9 år sedan nu. Och tyvärr så har den mikrokontroller, så den klarar inte neutonbomb eller vad den nu heter. Pottarna skulle vart flervarviga istället. Och åtminstone ungefärlig beskr hur de påverkar tiderna. Och det enda jag har emot heldigitalt är priset. I mitt fall för att byta. Mitt skrot får gå tills det rasar. Finns annat kul att lägga slantarna på.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Ja microcontroller har de alla så EMP klarar de inte. VET man NÄR det skall smälla kan man givetvis placera brännaren i en Farraday bur ihop med alla andra prylar men inte vill skall förstöras. Låt oss hoppas att det inte kommer att ske. Det finns svårigheter så det räcker ändå. Och visst finns det roligare saker att lägga slantarna på - och även mer angelägna saker. Har man gammal stöge, så tar det aldrig slut. Det är alltid något som behöver fixas. Så jag hoppas min anläggning håller koken så att säga tills jag blir klar med det rucklet jag i min ändelösa visdom gick och köpte för 11 år sedan - i den mån det inte är stöga som gör sig klar med mig först :lol:
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

bergatorparen skrev:Jag gillar brännare med vridpot' ar som man inte kan spärra eller begränsa från fabrik såsom fallet är med Bioline 20, SWEBO PB20 och flera andra PLC styrda maskiner.
Det finns ju manualer för att fixa dessa brännares inställningar. Du har ju t.ex själv en manual till EcoTec Bioline 20 enligt en annan tråd här på forumet. Så det är då inga problem att fixa inställningarna.
En nackdel med "vridpot"inställning är svårigheterna att komma tillbaka till den gamla inställning igen om det inte blev bra. Eftersom de "potar" som är monterade oftast inte är exaktheten själv.... Men de fungerar ju i allafall om än något krångligare än med "digital" inställning ( med manual för vissa brännare ).
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
ragge2
Entusiast!

Inlägg av ragge2 »

Ibland baxnar man över Bergatorparens logik. Det skulle alltså vara ett argument för att bibehålla vridpotentiometrar att tre fabrikanter begränsat åtkomsten till de mer avancerade inställningarna på digitalstyrda brännare.
Till Bioline och Iwabo PB20 finns länkar till lösenord på forumet.

Sedan att tjata om Swebo PB20! Swebo gick i konkurs av egen maskin pga nästan osäljbara produkter.
Nu rekonstruerat med hjälp av statliga pengar från Luleå Tekniska Högskola.
Statliga "Projekt" ska minska arbetslösheten och hålla produktionen av de gamla rörbrännare som ingen ville ha igång.
Hur många äger en Swebo PB20. Hur många kommer att köpa en Swebo PB20?
Med den hets som ligger mot andra halvstatliga företag som Telia, Vattenfall och SAS tror jag inte på någon stor försäljning. "Staten kan inte driva företag" sade man från regeringshåll.
Albin Futura
Brännare Bionordic Viking 9990
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Och som elektronikingenjör med utbildning från Flygvapnet: EMP dödar all elektronik om det kommer åt! Det har inget med huruvida det är mikroprocessorer inblandat eller inte, det är istället en fråga om ledningsdragning och skydd.

Själv har jag designad en styrning till en flispanna i 80-talet. Killen som hade pannan fick besök i huset av åskan med en direktträff i luftledningen och allt elektrisk i huset dog - förutom den styrning! Jag hade nämligen skyddad den bäst jag kunde, just med tanke på åska (som är ganska lik EMP på många sätt).

Även doseringsmotorn var trasig, den hade svetsas ihop i ett lager.

Då allt (förutom styrningen) var bytt fungera flispannan igen.

Radioaktivitet kan däremot ställa till det med programminne av alla typer sedan man började med EPROM/EEPROM. Flash är en sorts EEPROM i detta hänseende. Vill man skydda sig kan FRAM vara en skaplig lösning.

Men den strålningsintensitet som ska till att radera minnet är så pass kraftig att alla närstående ändå kommer att dö av strålskador så om pelletspannan slutar fungera lär de drabbade skita i, de har ju ändå en 1-rummare utan brevinkast och värme.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

ragge2 skrev:Ibland baxnar man över Bergatorparens logik. Det skulle alltså vara ett argument för att bibehålla vridpotentiometrar att tre fabrikanter begränsat åtkomsten till de mer avancerade inställningarna på digitalstyrda brännare.
Till Bioline och Iwabo PB20 finns länkar till lösenord på forumet.
.
Baxna så mycke du vill, ragge2. Mitt resonemang är att det är bra att det finns alla sorters system - inte enbart PLC. Hur kul skulle det varit om allt bara kommit i en enda variant? Och vad skulle det gjort för prisbildningen? Vad jag ville fram till är att vridpot' ar är bra för oss som gillar att justera med skruvmejsel hellre än att knappa in siffror. Det ger en mer hands-on känsla. Man skall inte såga och vilja utrota allt man inte själv tycker om. Det lärde jag tidigt. :)
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Roli skrev: Det finns ju manualer för att fixa dessa brännares inställningar. Du har ju t.ex själv en manual till EcoTec Bioline 20 enligt en annan tråd här på forumet. Så det är då inga problem att fixa inställningarna.
En nackdel med "vridpot"inställning är svårigheterna att komma tillbaka till den gamla inställning igen om det inte blev bra. Eftersom de "potar" som är monterade oftast inte är exaktheten själv.... Men de fungerar ju i allafall om än något krångligare än med "digital" inställning ( med manual för vissa brännare ).
Manualen som jag har, skaffades fram av en annan medlem här inne, är egentligen "olaglig" - den är inte beräknat på distribution till allmänheten. Det jag kritiserar är att man begränsar åtkomsten till inställningar som många är fullt kapabla, och skall man tro en del av inläggen här på forumet under dess existens, mer kapabla att klara av än många såkallade "behöriga" installatörer som verkar ha sovit sig genom hela eller delar av utbildningen (fortfarande om man skall tro nya och gamla inlägg här). Man skall ge producenterna rakt besked: Det är inte okej det du gör, fortsätter du på den vägen köper vi inte av dig. På tal om inställningar: Jag har haft min Viking Bio i drygt 5 1/2 år, och aldrig saknad gamla inställningar. Varje gång jag får ny pellets eller det börjar ryka som värsta krematoriet, justerar jag den helt enkelt så att röken upphör. Men så är det med oss människor: Några gillar att spela efter noter, andra på gehör och somliga andra, såsom jag, gillar att göra båda delarna. En sak många glömmer: En pelletsbrännare är inte någon precisionsmaskin och det behöver den inte vara för bränslet den skall hantera är heterogent eftersom det är en naturprodukt.
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Skriv svar