Råd inför inträde i pelletsvärlden...

Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Kontakt:

Re: Råd inför inträde i pelletsvärlden...

Inlägg av Honda »

Så du (Torsten) menar att bara för att jag påstår att din panna kan ta vara på ca 1W effekt med mycket små förluster så är du beredd att slänga pelletbrännaren? Eller var det något du slängde ur dig för att du inte kan förklara din ståndpunkt?

Har vi inte diskuterat detta förr? Varmt rökgasflöde = stor effekt ut genom skorstenen = dålig verkningsgrad, kallt rökgasflöde = liten effekt genom skorstenen = bra verkningsgrad.

Och för säkerhets skull ska jag väl lägga till att jag inte pratar om förbränningsverkningsgraden, den kan likaväl vara sämre på en större brännare som bättre.

Du har ofta pratat om risken att få dålig turbulens i tuberna om man eldar med för lågt gasflöde genom pannan. Men resultatet blir ju då att rökgaserna inte kyls av och lämnar pannan med en hög temperatur! Och att man inte har råkat ut för det är ju enkelt att visa genom att mäta temperaturen på rökgaserna efter pannan.

Berätta nu exakt var jag har fel!
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
danei
Pannrumshärskare!

Re: Råd inför inträde i pelletsvärlden...

Inlägg av danei »

Torsten bör nog lugna ner sig och tänka efter lite innan han svarar. Annars riskerar han att göra bort sig onödigt mycket. Honda har helt rätt.
Skriv svar