Är pellets framtidsriktad ??

Skriv svar
stepside
Lärjunge!

Inlägg av stepside »

hmm jo men sen när du gjort helt tätt och isolerat måste ändå all fukt innuti din "plastlåda" ta vägen någonstans och det är där de verkliga problemen kommer,även om du lyckats gjort hela huset tätt och inte punkterat osv. isolerar du sen för mycket kommer daggpunkten flyttas och kan skapa problem mitt i en vägg. allt detta är faktiskt pinfärsk teknik som inte utvärderats tillräckligt utan kommer tror jag bli framtidens stora nöt. asbets var tex helt fantastiskt på många punkter innan folk blev sjuk annars hade vi fortfarande haft det idag.
eryl dp 1960.bquem15d uppgr.mafa takskruv.pellistore.alpha2.era10.kwsid012.husqv727,keddy k800.mitsu fd35 lvp,1 1/2plan timmer ca 100m2 boyta ,byggt 1923. tillägsisol 50mm utv.55cm kuttersp vind.100mm inv linisol.oisol och ouppv källare/pannrum/tvättst.
kay
Energiprofet!

Inlägg av kay »

Klart pellets är framtida uppvärmnings . för mig och mina grannar i alla fall , kommer aldrig fjärrvärme hit till oss på 2000 år
Iwabo S1X brännare , CTC1100 Economy -95 panna, MAFA 300 liters förråd, 8mm Vikingpellets, 64 kvadrat+64 källare, Hus från 1946, Huset är tilläggsisolerat med 10 cm
ca 8m skorsten 100mm slang.
fimbultyr
Prima virke

Inlägg av fimbultyr »

Fjärrvärmen la dom här i närheten förra året men de frågade de närmsta och de visade inget intresse.
Vad jag har hört så skulle de ha rätt mycket för installationen och det var inte speciellt billigt i drift.
Men det kanske är olika vart man bor.

Dom borde rabattera det på nåt sätt.
De flesta här omkring sätter in en luft/vatten
Viking Bio '07
Effekta Torskorspanna '63
MAFA 300l Förråd
20kg säck NT pellets
Trähus (1945) 75 boarea 75 biarea(källare)
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

stepside skrev:hmm jo men sen när du gjort helt tätt och isolerat måste ändå all fukt innuti din "plastlåda" ta vägen någonstans och det är där de verkliga problemen kommer,även om du lyckats gjort hela huset tätt och inte punkterat osv. isolerar du sen för mycket kommer daggpunkten flyttas och kan skapa problem mitt i en vägg. allt detta är faktiskt pinfärsk teknik som inte utvärderats tillräckligt utan kommer tror jag bli framtidens stora nöt. asbets var tex helt fantastiskt på många punkter innan folk blev sjuk annars hade vi fortfarande haft det idag.

I mitt fall är det inte snack om plast. Här blir det alltså en isolering som andas ut fukt. Farsan gjorde felet för snart 40 år sedan att använda plast i en del av huset som spärr. Det ångrade han så länge han levde därför att där var det fukt hela tiden. På övriga väggar använde han en speciell papp som kunde andas ut fukten, och på de väggarna var det aldrig besvär med fukt. Så i mitt fall: Reglar, mineralull, vindpapp och panel med luftspalt - that's it. Ingen plast.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
karaff
Stor entusiast!

Inlägg av karaff »

Det finns ångspärr i polyamid idag som andas ut fukten ur väggen när omgivningen är torrare, samt spärrar fukt från att ta sig in i väggen när omgivningen har en viss luftfuktighet.
Nibe 1210-7 + CTC265B/EcoTec A3 15kW/(KW Z150 för bättre verkningsgrad(inköpt nov 2012))
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Inlägg av Andreas Hansson »

Vid ny byggen ställs det krav på bra ventilation och då är ju inte plast något problem.Fast byggde jag nytt skulle jag inte använda en trästomme.
Nått sånt här kanske.
http://www.byggahus.se/forum/stenhus/16 ... nghus.html
Mögelsäkert och brand säkert. Isolering kan göras mycket tjock.
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
stepside
Lärjunge!

Inlägg av stepside »

låter bra det torpar,n. betongelement med cellplast i kärnan är standard på alla större byggen idag men som sagt då finns ett mycket dyrt ventilations system som sörjer för att fukt tas om hand på ett korrekt sätt.betong i sig klarar fukt och cellplasten "andas" lite grann så konstruktionen i sig verkar helt ok om det monteras korrekt och OM fukten i huset tas om hand annars blir det som en gigantisk äcklig fuktig källare.trä fungerar utan avancerad ventilation och är ett väl utprovat byggmaterial alla kategorier men har ju andra brister istället.nu är ju inte jag superexpert på dessa områden utan endast funderingar och mina erfarenheter.
eryl dp 1960.bquem15d uppgr.mafa takskruv.pellistore.alpha2.era10.kwsid012.husqv727,keddy k800.mitsu fd35 lvp,1 1/2plan timmer ca 100m2 boyta ,byggt 1923. tillägsisol 50mm utv.55cm kuttersp vind.100mm inv linisol.oisol och ouppv källare/pannrum/tvättst.
stepside
Lärjunge!

Inlägg av stepside »

jo det finns garanterat en superbra lösning till allt tex det som nämndes ovanför. polyamid fuktspärr. Polyamid är en samling termoplaster med ganska olika egenskaper. Alla kännetecknas av mycket bra mekanisk hållfasthet. Amidplasterna har dock en relativt hög fuktabsorbtion vilket innebär att plastens egenskaper förändras med omgivningens fukthalt. poly+amid. vem vet om 20 år kanske just det var orsaken till en dödlig astma eller cancer eller inte utan var bara bra,vem vet? poängen är att gamla uråldriga material vet vi idag bu eller bä om. sten,lera,trä,osv fungerar garanterat i åtminstånde hälsosynpunkt och konstruktionshållfasthet.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Just precis. Isolering handlar inte om att stänga allt inne som en termosflaska, utan det handlar om att reflektera energin tillbaka medan fukt och förbrukat inneluft vädras bort. Hälsomässigt är det nog en hel del negativt som kan sägas om plastiska material - i synnerhet om man har lite insyn i hur en del av dem blir till. Anledningen till att dessa nya material finns, är ju att vi efterlyser hela tiden mera varaktiga lösningar där underhåll inte behövs. Gemensamt för naturliga material är ju att de bryts ner, och en annan gemensam nämnare är att de ämnen vi använder för att förhindra detta, ofta attackerar vår hälsa. Så det är en fin balansgång mellan det medicinskt försvarliga och det byggtekniskt/ekonomiskt önskvärda Bild
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Kontakt:

Inlägg av Honda »

Rätta mig gärna om jag har fel, men orsaken till att många inte vill ha en helt tät diffusionsspärr är väl inte att fukt inifrån skall kunna vädras ut genom väggen. Det skulle ju orsaka att fukten kondenserar inne i isoleringen med mögelkatastrof som följd. Orsaken är väl att om det har kommit in fukt i isoleringen av någon orsak (tex regnvatten som tagit sig in genom fasaden vid extremt väder), så ska den kunna vädras ut därifrån in i huset (och vidare ut ur huset via ventilation), istället för att bli instängd mellan isoleringen och diffusionsspärren. Ingen förordar väl att ha en ånggenomsläpplig plast i taket där tryckskillnaden skulle skicka upp fukten att kondenseras i isoleringen eller mot yttertaket?

Ja och energin "reflekteras" ju inte, man kan jämföra isoleringen med ett motstånd i en elektrisk krets. Temperaturskillnaden mellan inne och ute motsvarar spänningen och isoleringen-resistansen bestämmer energiflödets-strömmens storlek. (Och för att liknelsen ska vara komplett, ventilation och övriga luftläckage kan elektriskt liknas vid att ladda batterier och kasta bort dem, energin finns kvar men den är på fel ställe så den kan inte användas)
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Det mest effektiva sätt att behålla energin är att låta den reflekteras varför man kan hålla mat varm med enbart alufolie. Alufolien tappar lite, men det är nästan läskigt hur länge värmen stannar kvar inne i ett alufoliepaket. Normalt så går energi alltid från en högre till en lägre nivå, så visst: Introducerar man ett motstånd, så stannar den mot motståndet och behåller sin nivå minus oundvikliga förluster. När jag säger vädrar ut fukt och förbrukat inneluft så menar jag givetvis genom ventilationskanaler.

Diffusionsspärr skall man ju, enligt det upplysta, ha där varmt möter kallt - alltså på insidan mellan plyfan och reglerna. Problemet är att detta kan få fukt att kondenseras just innanför innerklädseln med svärtsvamp och annat godis till följd. Sedan är det ju olika förfaranden för olika väggar. Gasbetong, till exempel som mitt barndomshem var byggd av, var ett svårbemästrat material. Nu behöver man inte isolera gasbetong, men man kanske vill ha lite annat än bara putsade och målade väggar inne? Om man inte tänkte sig för, blev det fukt och elände - som jag beskriver i ett tidigare inlägg. Summa summarum så är inte isolering någon enkel konst, inte.
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Här får ni facit grabbar hehe :wink:
Plasten är till för att stoppa inomhusfukten att nå isolering i väggar som TAK :wink: ..

Sen utomhusfukt mm har man ju den berömda luftspalten :wink:

isoleringens uppgift att få luften att vara still
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Kontakt:

Inlägg av Honda »

Reflekterande skikt används ju inte för att isolera hus någonstans, bla pga att det reflekterande skiktet måste monteras med luftspalter för att ha någon effekt. (Prova att känna på folien i matpaketet där den ligger an mot en het potatis, där är den i stort sätt lika het som potatisen eftersom aluminium är en mycket bra värmeledare)
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Men plast har sina nackdelar. Den är ett utmärkt medium för fukt att kondensera på - tyvärr. Detta har vållat huvudbry för folk i alla år. På andra sidan gränsen har/hade man något man kallade "forhudningspapp". Den var svart/brun och användes ofta som alternativ till plast. Jag har läst hur det den gör går till, men just nu minns jag inte detaljerna. Hursomhelst så hindrar den fukten i att kondensera där den inte skall/får kondensera. Hjälp! Detta börjar bli en repris på en debatt på "Bygga Hus" forumet som jag läste för ett par veckor sedan - och som pågick under 2009.

Så hur man än vänder på det: Man kan inte skapa en termosflaska av stöga, för då får man leva i ett växthus med alla sorters exotiska, som oftast mikrobiologiska "inneboende". Tänk att några bitar mineralull och några meter vindpapp kan engagera folk så :lol:

Nej, jag skall inte skapa om Villa Korsdrag till Villa Termos. Jag skall bara helt enkelt ge den en kåpa som håller kylan ute och värmen inne - och eftersom stommen är i timmer, så behövs ingen plast på insidan Jag behöver endast se till att stommen är tät, och sedan ser mineralullen och luftspalten till att värmen inte tar sig ut - för där har den inget att göra :lol:

Avluftningen sker genom kanaler i skorstenerna, så det är lugnt. Självdrag, kallas det visst. Emellanåt känns det mer som själv(be)drag.
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
karaff
Stor entusiast!

Inlägg av karaff »

stepside skrev:jo det finns garanterat en superbra lösning till allt tex det som nämndes ovanför. polyamid fuktspärr. Polyamid är en samling termoplaster med ganska olika egenskaper. Alla kännetecknas av mycket bra mekanisk hållfasthet. Amidplasterna har dock en relativt hög fuktabsorbtion vilket innebär att plastens egenskaper förändras med omgivningens fukthalt. poly+amid. vem vet om 20 år kanske just det var orsaken till en dödlig astma eller cancer eller inte utan var bara bra,vem vet? poängen är att gamla uråldriga material vet vi idag bu eller bä om. sten,lera,trä,osv fungerar garanterat i åtminstånde hälsosynpunkt och konstruktionshållfasthet.
Det är väl anledningen till att man valt PA baserat material, pga dess hygroskopiska egenskaper är det praktiskt att använda i tillämpningar där man vill modifiera diffusionsegenskaperna beroende på omgivningsfukt.

Sen har polyamid i olika former funnits väldigt länge, skapar inte så mycket otrevligheter vid brand mm så att jag skulle iaf känna mig säker med det i husets väggar, sen har nog polymerteknikerna tänk på detta när de modifierat kvalitén för detta ändamål, det är knappast det vanligaste materialet för kalendrering eller filmblåsning ? Jobbar med formsprutning av tekniska plaster men tycker oftast film och folie är PE, PP eller andra oleofiner, eller PVC?
Nibe 1210-7 + CTC265B/EcoTec A3 15kW/(KW Z150 för bättre verkningsgrad(inköpt nov 2012))
Skriv svar