shunt som sköter sig själv
Inte helt obegripligt faktisk! Om man hat ett hus som t.ex. mitt med 16 element kostar det en del att byta ventiler på dom alla från gammaldags "strypgrepp" till termostatventiler.
Och då kan en shuntstyrning vara en del billigare...
Men jag kan hålla med om att det är en "sådär" lösning.
Och då kan en shuntstyrning vara en del billigare...
Men jag kan hålla med om att det är en "sådär" lösning.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Är inte PK!
Jag gjorde "misstaget" och skaffade en CBJ shuntstyrning (innegivare) när jag flyttade in i denna kåken och slängde i en pelletsbrännare. Tänkte inte så noga, minns bara den enorma skillnaden i förra kåken där jag hade vedpanna och eldade mot acktankar. Där var det i stort sett ett måste att ha styrning på shunten för komfort och inte minst riktigt bra skiktning.
Med facit i detta hus med fungerande radiatortermostater var det 2000kr i onödan. Har slängt bort innegivaren och reglerar endast konstant framledningstemp, har provat alla rum och möjligheter utan badrummet som är det rum jag vill ha varmast men av naturen är det kallaste rummet i huset.
Gav upp efter tre säsonger med mixtrande, orkar inte plocka bort den....motionerar ju shunten automatiskt
.
Sparar absolut inget mätbart med shuntstyrning, får sämre värmekomfort. Detta är mina förutsättningar, vet att det fungerar bra med rätt förutsättningar.
/Vednisse
Med facit i detta hus med fungerande radiatortermostater var det 2000kr i onödan. Har slängt bort innegivaren och reglerar endast konstant framledningstemp, har provat alla rum och möjligheter utan badrummet som är det rum jag vill ha varmast men av naturen är det kallaste rummet i huset.
Gav upp efter tre säsonger med mixtrande, orkar inte plocka bort den....motionerar ju shunten automatiskt

Sparar absolut inget mätbart med shuntstyrning, får sämre värmekomfort. Detta är mina förutsättningar, vet att det fungerar bra med rätt förutsättningar.
/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Det är oftast svårt att veta vad som är bäst när man är ny i ett hus, man ska väl ha erfarenheten från 3-4 hus innan man kan välja rimligt rätt i första försök.
För att få optimal värmekomfort ska man väl ha ett synnerligt stort system som kombinerar båda shuntstyrning och rumsstyrning med styrning av ventil på varje element så att det element som mest behöver avge värme är 100% öppen och temperaturen styrs med shunten.
Jag har skissat på ett sånt system och det blir dyrt att bygga men resultatet blir mycket bra och bekvämt att använda, det ska kombineras med veckostyrning så att jag kan stänga ner barnens rum under de tider de är hos andra (bor här varannan vecka) osv.
Det ville ge en verklig besparing men systemet ville bli så dyrt att det tar ett antal år innan det löner sig.
För att få optimal värmekomfort ska man väl ha ett synnerligt stort system som kombinerar båda shuntstyrning och rumsstyrning med styrning av ventil på varje element så att det element som mest behöver avge värme är 100% öppen och temperaturen styrs med shunten.
Jag har skissat på ett sånt system och det blir dyrt att bygga men resultatet blir mycket bra och bekvämt att använda, det ska kombineras med veckostyrning så att jag kan stänga ner barnens rum under de tider de är hos andra (bor här varannan vecka) osv.
Det ville ge en verklig besparing men systemet ville bli så dyrt att det tar ett antal år innan det löner sig.
Är inte PK!
Är inte PK!
Det är klart man har olika radiatorer i olika rum. Men det är inte säkert du har lika många W/m2 i alla rum. En del rum kräver mer eller mindre pga belägenhet. Att tro det är "rätt" dimensionerat i ett begagnat hus som blivit ombyggt / tillbyggt är nog att hoppas på lite väl mycket.Andreas Hansson skrev:Olika dimensionering ? Ja det är väl klart att man har olika dimensionering på radiatorerna . Har du lika stora radiatorer i alla rum![]()
.
Redigerat citering. / Roli moderator
Luftvärmepump, CTC Ecoflex
Jag installerade en Danfoss ECL 110 för en månad sedan och upplever förutom en högre komfort med jämnare temperatur i huset en kraftigt minskad förbrukning då styrningen reagerar snabbare på olika temperaturer ute jämfört med mitt hand shuntande.
Men det visar nog egentligen bara att jag är olämplig som automatshunt.
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Jag sågar definitivt inte en shuntstyrning, har man ingen automatik innan ger den en kännbar besparing men har man redan termostatventiler på elementen är besparingen noll.
Båda system gör i essens lika och det ena förbättrar inte det andra, man sparar inte heller besparingen vid båda system. Har man inte ett hus med en ganska öppen planlösning kommer termostatventiler att ge bäst resultat men i stort är det huggit som stuckit.
Men att köra helt utan någon automatik i denna tid där det växlar friskt i utetemperatur ger definitivt dålig värmekomfort samt för hög förbrukning.
Själv är jag igång med att modifiera en shuntmotor så att den kör med stegmotor istället för en AC-motor, detta då jag måste motionera shunten och jag ska testa lite grejer så medan jag är igång med att bygga ett datoriserat system kan jag likaväl bygga om shuntmotorn till att vara med digitalt interface.
Båda system gör i essens lika och det ena förbättrar inte det andra, man sparar inte heller besparingen vid båda system. Har man inte ett hus med en ganska öppen planlösning kommer termostatventiler att ge bäst resultat men i stort är det huggit som stuckit.
Men att köra helt utan någon automatik i denna tid där det växlar friskt i utetemperatur ger definitivt dålig värmekomfort samt för hög förbrukning.
Själv är jag igång med att modifiera en shuntmotor så att den kör med stegmotor istället för en AC-motor, detta då jag måste motionera shunten och jag ska testa lite grejer så medan jag är igång med att bygga ett datoriserat system kan jag likaväl bygga om shuntmotorn till att vara med digitalt interface.
Är inte PK!
Är inte PK!
Farbrorn jag köpte huset av tyckte att manuell shuntning var det absolut bästa men han tyckte även att den gamla pannan som sitter i huset var effektiv....
Så all form av reglering i mitt fall påverkar i positiv riktning.
Sen att jag byter min gammelpanna mot en mindre gammal Nibe City med en PX21 visar nog på viss (dum)snålhet.
OT någon som vill ha en raritet, en SundsvallsPanna från '59 omsogsfullt lappad med fiberförstärkt plasticpadding.....
Så all form av reglering i mitt fall påverkar i positiv riktning.
Sen att jag byter min gammelpanna mot en mindre gammal Nibe City med en PX21 visar nog på viss (dum)snålhet.
OT någon som vill ha en raritet, en SundsvallsPanna från '59 omsogsfullt lappad med fiberförstärkt plasticpadding.....
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Ja hade du mässinvred på elementen så är en shunt med innegivare det billigaste sättet att få jämnare temperatur inne. Som tur är fick nästan alla kåkar termostater på elementen redan på 60-70 talet.psau skrev:Jag installerade en Danfoss ECL 110 för en månad sedan och upplever förutom en högre komfort med jämnare temperatur i huset en kraftigt minskad förbrukning då styrningen reagerar snabbare på olika temperaturer ute jämfört med mitt hand shuntande.
Börjar likna ett frikyrkomöte. Alla ska upp på podiet och vittna.

Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Hmm. Frikyrkomöte? Jag är ateist, så jag måste ha gått in en fel dörr
Skämt åsido: Har man först haft shuntstyrning, så vill man inte avvara det. Såsom temperaturen flyger upp och ner nu om dagen, så tycker jag att Danfossen är guld värd. Bästa resultat får du med en kombination där shuntstyrningen lägger förutsättningen och radiatortermostaterna tar finliret. Sedan får vi inte glömma att flödet genom radiatorerna måste kalibreras. Det har utkommit en bok om det, som jag tänker skaffa om jag blir boende kvar i Villa Korsdrag

Skämt åsido: Har man först haft shuntstyrning, så vill man inte avvara det. Såsom temperaturen flyger upp och ner nu om dagen, så tycker jag att Danfossen är guld värd. Bästa resultat får du med en kombination där shuntstyrningen lägger förutsättningen och radiatortermostaterna tar finliret. Sedan får vi inte glömma att flödet genom radiatorerna måste kalibreras. Det har utkommit en bok om det, som jag tänker skaffa om jag blir boende kvar i Villa Korsdrag

CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Det är omöjligt att säga. Problemet här är ju att jag har flera årgångar radiatorer, med inte mindre än tre rördimensioner: 1", ½" och 3/8". De som har 3/8" anslutning, har även returventiler med strypningsmöjlighet. På 3/8" och ½" har jag termostater, medan på de som har 1" är det mässingvred som går till otäta ventiler. Så i princip använder jag enbart termostaterna för att hindra de rum som har sol under dagarna att bli för varma. Om jag omarbetade hela systemet, trimmade in alla radiatorer så att de gav precis lagom värme för att hålla jämn temperatur i stöga, skulle jag kanske spara mellan en halv och en pall pellets för så mycket räknar jag med att det går åt för mycket enbart på systemet. Vidare skulle jag kunna spare ytterligare en pall på att isolera bättre. Enligt Energimyndighetens kalkylator ligger jag kring 3 ton för högt i pelletsförbrukning. Värmesystemet i Villa Korsdrag är ett lapptäcke av gammalt och ännu äldre. Corner cutting är ingen ny "sport", inte 
Jag kommer tvingas ta tag i det i varje fall. Bastu på ovanvåningen och kylskåp på entreplan? Ingen bra ekonomi i det, inte. Men samtidigt har jag ett hästajobb framför mig med att isolera, så åter igen så blir det tiden och pengarna som bestämmer hur mycket man kan göra och orken som bestämmer vad som blir gjort. Sysslolös blir man aldrig.

Jag kommer tvingas ta tag i det i varje fall. Bastu på ovanvåningen och kylskåp på entreplan? Ingen bra ekonomi i det, inte. Men samtidigt har jag ett hästajobb framför mig med att isolera, så åter igen så blir det tiden och pengarna som bestämmer hur mycket man kan göra och orken som bestämmer vad som blir gjort. Sysslolös blir man aldrig.

CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25