Inställningar vid längre tids semesterresa?

AnaMatronic
Lärjunge!

Inlägg av AnaMatronic »

Det är bra att det kommer upp för diskussion. Jag träffar ibland rörläggare som envist hävdar att man inte tjänar något på nattsänkning. Nattsänkningen fungerar ju dock annurlunda.

En modern termostat som verkligen fungerar vet ju inte om att det är natt och kommer därför att sträva efter att öppna när temperaturen sjunker. Sen följer en invecklad formel om radiatorns värmeavgivning som följd av framledningstemperaturen som jag man kan hitta här: http://www.purmo.com/se/produkter/panel ... ompact.htm

tin – tut
ΔT = ————————————
ln ((tin – trum) / (tut – trum))

Alltså ökar flödet medan tin sjunker. Då stiger också Tut i förhållande till tin. Ja jag orkar inte tänka på det nu. Tar mig en julgrogg och lite fläskfilé istället. God jul kära forumister.
Ariterm Biomatic+ 20UL med Bequem 20D. 5,5 meter skorsten dim 125 med Tigex 25 i botten.
Pelletsförråd MAFA 300l m. Ecotec matarskruv
1 1/2 plansvilla på 200m2 från 1897.
danei
Pannrumshärskare!

Inlägg av danei »

Kör man med värmepump så är det troligt att rörläggaren har rätt. Eller att man till och med förlorar. Men med en panna förlorar man inget. Men vinsten kan var extremt liten i ett trögt hus.
AnaMatronic
Lärjunge!

Inlägg av AnaMatronic »

Varför skulle man förlora pengar på det?
Ariterm Biomatic+ 20UL med Bequem 20D. 5,5 meter skorsten dim 125 med Tigex 25 i botten.
Pelletsförråd MAFA 300l m. Ecotec matarskruv
1 1/2 plansvilla på 200m2 från 1897.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Kör man vp o har sänkt tempen o den sen ska öka går elpatronen in om man ej har blockerat den..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
danei
Pannrumshärskare!

Inlägg av danei »

Därför att värmepumpen går billigast med låg framledningstemperatur. Om den står still över natten måste den ha högre temperatur på dagen.
Skriv svar