Hjälp med krånglande pelletspanna =/

Skriv svar
AlexandraW
Lärjunge!
Inlägg: 362
Blev medlem: fre 26 nov, 2010 21:02

Inlägg av AlexandraW »

Det står inte bör. Utan det står eventuellt.

När pannan installerades var ju både sotare och installatör här, och kontrollerade både det ena och det tredje. Så iom att det inte finns någon dragbegränsare antar jag som jag skrev innan att det inte ansågs behövas. (Det som står är ju att ev, exakt vad det där eventuellt är för lägen står ju inte dock, antagligen just för det är 'experterna' som ska avgöra det och de vet).

Sen har förvisso varken thermia på den tiden det var dem, eller nu ariterm sagt pip om dragregulator. Ariterm har ju annars försökt skylla på det mesta 'annat' än att något skulle kunna vara deras fel. Från pellets till drag/skorsten. Så de borde ju ha hävdat att det är för det inte finns dragregulator om de haft minsta lilla ens misstanke om att det behövs.

Så¨jag tror man kan dra slutsatsen till att alla var/är överens om att det inte behövs någon dragregulator. (Jag vet inte om vi har sånt där insatsrör som är angett som alternativ btw).

Dock, jag misstror ingalunda att allt skulle bli bättre med en dragregulator, jag menar inte det är helt onödig, men att grundfelet knappast är där. Och innan jag sett pannhelvetet hålla sig i skinnet vill jag helst inte lägga en enda krona på något som ev kan hjälpa. När det så att säga är 'snurr' på det igen och pannan inte oförklarligt bråkar hela tiden, så absolut göra bra bättre med t ex en dragregulator. Men jag vill se 'bra' igen först...
lövet
Lärjunge!
Inlägg: 355
Blev medlem: lör 05 mar, 2005 17:07
Ort: Fristad Västra Götaland

Inlägg av lövet »

Brännaren tar tillluften i luften som är i köket.

//Lövet
Fast: 1 Thermia Villa 90 inst.okt 97,440m slang, 290m² 1 ½ pl.med käll.byggt 58. Nu 17420kWh tot -08,pump 9636kWh -08.Oljeförb.innan 4,3-4,5m³.
Fast: 2 VB Joker,Viking Bio,Mafa Midi.Siemens Villa 2,Sanyo 123EHN,1pl.med käll.tot 206m² byggt 71.
KB-U
Fröträd
Inlägg: 98
Blev medlem: sön 08 feb, 2009 13:48
Ort: Umeå

Inlägg av KB-U »

AlexandraW skrev:...../.....Det finns manuella grejer som inte hör till pelletspannan, som satt där innan, kedjor till ventiler samt en pinne man kan dra i. Dessa är dock stränga order om att inte röra utan de ska stå som de står annars blir det kajko för pannan. ...../.....
Du har alltså blivit tillsagd att inte dra i kedjorna som är till ventilerna på väggen?

Hur har de sagt att dessa ventiler skall vara, dvs öppna eller stängda?

Du har alltså blivit tillsagd att inte röra pinnen som är i muren, skall den vara instyrd eller utdragen när du eldar i pelletspannan?

Skall den vara instyrd eller utdragen när du eldar i vedspisen?

Kan/får du elda i pelletspannan och vedspisen samtidigt?

AlexandraW skrev:Men vi HAR ju friskluftsintag? De där två ventilerna man manuellt kan ställa. De tar in friskluft i köket.
De två ventilerna som sitter uppe på väggen ovanför vedspisen/pelletspannan är med största sannolikhet inte tilluftsventiler utan frånluftsventiler som går upp i var sin kanal i skorstenen.
BaxiSoloInnova50-Termovar-4m³ ack (cu slinga 2x15m) Baxi VXB33 Danfoss ECL300 Braskamin+vedspis Boyta:130m²+Källare:65m²
Garage 60m². 25m Cu-kulvert-Termomat2-1m³ ack(cu slinga 2x15m)
AnaMatronic
Lärjunge!
Inlägg: 324
Blev medlem: tor 14 okt, 2010 16:14
Ort: Kristianstad

Inlägg av AnaMatronic »

Bild

Jag tycker att det ser ut som att luckorna är stängda dessutom?
Ariterm Biomatic+ 20UL med Bequem 20D. 5,5 meter skorsten dim 125 med Tigex 25 i botten.
Pelletsförråd MAFA 300l m. Ecotec matarskruv
1 1/2 plansvilla på 200m2 från 1897.
AlexandraW
Lärjunge!
Inlägg: 362
Blev medlem: fre 26 nov, 2010 21:02

Inlägg av AlexandraW »

Luckorna står på glänt. När de är helt stängda är det 'helt vitt'. Det svarta som syns på bilden är öppet. Som en persienn ungefär.

Nu börjar jag i övrigt bli yr i huvudet ang ventiler, spjäll resp panna.

Så, nu har jag klättrat upp och kollat ventilerna. Som står på glänt. Men precis som någon sa är FRÅNluft. Kära mor vars hus detta varit i 15 år har levt i salig tro det var tilluft. Hon är dock inte mycket för att kontrollera saker ;)

Ventilerna är frånluft och det 'drar' lite i dem (jag kollade med en tändare).

TILLuftsventil finns med, men sitter i andra änden av köket.

Vad gäller spjäll osv har jag ju lyckats rota fram fusklappen, så nu glömmer vi vad jag sagt hitills ang det ;) Jag rörde ihop det med spjället. Men rör ju som sagt aldrig det där.

Vid pelletseldning ska vedspisens draglucka vara STÄNGD.
Spjället ska alltid vara ÖPPET = pinne utdragen.
Vedspis och pelletspanna går i samma rökkanal, så pillar man på pinnen så blir det kajko för pelletspannan.

Ang eldning i båda pannorna samtidigt om jag får det så vet jag inte, men jag tror inte det? Det är ju dock aldrig aktuellt, vedspisen är kvar bara för nödvärme vid långvariga strömavbrott. Eller så som förra vintern då när pelletspannan stod en hel vinter.

Det GÅR dock att elda i båda samtidigt rent praktiskt om man nu av ngn underlig anledning skulle vilja det (men jag misstänker det blir ett helsike att kontrollera temperaturen då)
KB-U
Fröträd
Inlägg: 98
Blev medlem: sön 08 feb, 2009 13:48
Ort: Umeå

Inlägg av KB-U »

Okej, båda eldstäderna går i samma pipa...

När pelletspannan var installerad, kom då den av räddningstjänsten i din kommun utsedda skorstensfejmästare dit och besiktigade installationen?

Om du inte är säker på att det var skorstensfejmästaren så kolla på hemsidan till din kommun så bör de där ha information om vem som är skorstensfejmästare.

Jag såg på ett ställe där det uppvisades ett protokoll som inte var giltigt, den som gjorde besiktningen var inte auktoriserad utan han var en "sotare" som lurade folk genom att skriva ut falska besiktningsprotokoll. När skorstensfejmästaren väl kom dit och skulle kolla anläggningen blev det eldningsförbud på stört! Det var sprickor i muren, otäta anslutningar m.m. Och det var denne "falske sotare" som hade skrivit protokollet som även gjort installationen!!!
BaxiSoloInnova50-Termovar-4m³ ack (cu slinga 2x15m) Baxi VXB33 Danfoss ECL300 Braskamin+vedspis Boyta:130m²+Källare:65m²
Garage 60m². 25m Cu-kulvert-Termomat2-1m³ ack(cu slinga 2x15m)
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Inlägg av ronald »

Elda i bägge samtidigt när det är samma pipa tror jag inte du skall göra,,och det borde sotarn/sotarna ha sagt till..

Jag tror det likt f..bannat är tilluften till pannan i kombination med om möjligt att brännaren körs på för lite för stor effekt för skorstenen att svälja rökgaserna...=därav inrykning ...

Hur hög är skorstenen förresten?
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
AlexandraW
Lärjunge!
Inlägg: 362
Blev medlem: fre 26 nov, 2010 21:02

Inlägg av AlexandraW »

Det var skorstensfejarmästaren som besiktigade. Det här är en väldigt liten ort så dels känner man igen folk så, dels så har jag ju stött på honom även sedemera i samband med sotning och kontroller =)

De var ju dessutom ner med kamera osv här i våras och då hade de ju upptäckt ev sprickor/otäthet och annat otäckt.

Ingen aning hur hög skorstenen är.

Ang tilluft, så det går ju att öka tilluften. Men fattar ändå inte riktigt hur det påverkar att det tillförs luft till rummet pannan står i? Alltså hur det påverkar pannan?

Ryker in gör det ju inte jämnt, men det är ju ett resultat av att pannan 'hela tiden' går för fet (?), att det blir för mkt sot och beläggningar och skit, och när det blir för mkt börjar skrället ryka in. Men problemet återkommer ju hela tiden, och grundproblemet finns ju där även när den inte ryker in.

Ang elda i båda så är det mkt möjligt sotarna sa 'absolut inte' vid installationen, men det är som sagt aldrig aktuellt så jag minns faktiskt inte om det är okej eller inte. Jag har ju aldrig och kommer aldrig att göra det liksom. Men känner spontant att det borde inte vara okej., men oavsett vilket så är det aldrig och kommer aldrig bli aktuellt att göra.

Tillägg förresten. Såg i ngt annat inlägg när jag sökte att det rekommenderades att med pannan igång dra ut asklådan en aning och kolla med en tändsticka eller liknande vilket håll lågan drogs åt. Så jag gjorde det.

Lågas dras inåt med rätt bra drag, första gången slocknade den helt. Men det rykte ur pellets som låg och glödde i asklådan även nu (dvs efter min ändring av värdena).

Med låga bredvid stängd asklåda drogs lågan något BORT FRÅN asklådan.
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Inlägg av ronald »

AlexandraW skrev:
Ang tilluft, så det går ju att öka tilluften. Men fattar ändå inte riktigt hur det påverkar att det tillförs luft till rummet pannan står i? Alltså hur det påverkar pannan?
Det är precis som för en kamin den behöver tillräckligt med syre för att fungera riktigt..Det blir som dina problem annars svart sotbildning/tjärbildning dålig förbränning helt enkelt
Annars verkar du ha bra drag i pipan i alla fall...och det är ju bra :wink:

Får vänta på svar från ANDRE här på Forumet han är bequem/Aritermproffset på inställningarna du skall ha på brännaren :wink:
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
AlexandraW
Lärjunge!
Inlägg: 362
Blev medlem: fre 26 nov, 2010 21:02

Inlägg av AlexandraW »

Då förstår jag. Fast då, även om jag förstår att ni inte kanske rakt av köper det, är jag högst tveksam till att det alls har med problemet att göra?

Det här är som sagt ett gammalt, dragit hus, och syre lär det knappast råda någon som helst brist på så att säga...

När den väl har börjat rykt in så gör det ingen skillnad om det är öppet fönster btw, däremot så som sagt när den ryker in är 'toppen' på problemet.

Men kan prova öka tilluften, fast jag kommer frysa halvt ihjäl, och se om det hjälper =)
AnaMatronic
Lärjunge!
Inlägg: 324
Blev medlem: tor 14 okt, 2010 16:14
Ort: Kristianstad

Inlägg av AnaMatronic »

Ja bor också i ett dragigt hus men jag lovar att tilluften GÖR skillnad. Det handlar bla. om att du har ett helt annat motstånd för fläkten att arbeta med. Fläkten är konstruerad för att suga fritt, får den då inte "fritt blås" utan motstånd kommer den att suga mindre luft an vad den är avsedd att suga. Då går pannan fett och då kan det vara så illa att den går för fett om du så har 100% fläkt och 10% matning (obs lite överdrift) .
Ariterm Biomatic+ 20UL med Bequem 20D. 5,5 meter skorsten dim 125 med Tigex 25 i botten.
Pelletsförråd MAFA 300l m. Ecotec matarskruv
1 1/2 plansvilla på 200m2 från 1897.
AlexandraW
Lärjunge!
Inlägg: 362
Blev medlem: fre 26 nov, 2010 21:02

Inlägg av AlexandraW »

Med motstånd menar du att den vill suga in mer luft än det finns sas? Kan man kolla det på ngt vid (typ med låga eller ngt?)

Som sagt, jag ska prova, men är ganska tveksam då öppet fönster gjorde noll skillnad.

Det jag ändå inte förstår är varför den 'ibland' då för för lite luft (om vi antar det), och ibland tycks ha alldeles lagom med luft?
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Efter att ha betraktad diskussionen här, är det min övertygelse att inrykningen beror på att pannan går för fett, men att detta inte beror på tilluftsproblematik, men i största allmänhet på att det matas in för mycket pellets i förhållande till vad eldhärden klarar av att förbränna. Lösningen skulle helt enkelt vara att dra ner pelletsmatningen, och behålla fläktvärdena. Samtidigt skulle jag nog bevilja att stoppa in en dragbregränsare så att brännaren får jämnare arbetsförhållanden :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
AlexandraW
Lärjunge!
Inlägg: 362
Blev medlem: fre 26 nov, 2010 21:02

Inlägg av AlexandraW »

Vad kan tänkas, mellan tummen och pekfingret vara lämplig matning då? Vi hade ju nämligen tidigare vintertid problemet att pannan gick på hög och åt och åt och åt pellets men aldrig nådde börvärde, utan den hade jämnt skägg bara hålla börvärde på utvatten.

Då fick vi höja matningen och voila, pannan nådde upp i temperatur osv.

Just nu har jag ju höjt både matning och fläkt mot innan, nu går den på hög skruv 55% och hög fläkt 55%. Än fungerar den, men det säger inte så mkt ang vad den kommer tycka i långa loppet. (Från början skruv 50% och fläkt 36%, först ändrade jag bara fläkt, men då klarade den inte komma upp i värme som beskrivits ovan)

Vad är risken med om jag har den ställd på så att säga 'för bra' förbränning, dvs om det är fläkt och matning så det brinner 'för bra' därinne? För dåligt så sotar och har det sig, men för bra - vad händer då?
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Inlägg av Taxen »

Det som vi har diskuterat i åratal här på forumet,är att:
Vid pellets eller vedeldning skall rökgasspjäll vara helt öppet.Man får reglera drag med primär och sekundärluft med draglucka och ev.luftspjäll i luckan.
På vintern blir det högre drag och fart på rökgaserna genom skorstenen,så därför är en dragbegränsare bra att ha för att utjämna det.

Hur står ditt spjäll med "pinnen"?Är det fullt öppet?
Om spjället bara står halvöppet och sen tilluften börja ta slut,så går brännaren till slut fett.
När man har samma pipa för båda pannorna,så gäller det att alla luckor är täta i vedpannan.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Skriv svar