Danfoss ECL comfort 110

Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Re: Danfoss ECL comfort 110

Inlägg av bergatorparen »

Om den går mot noll när du maxar ut, så är ledningarna förbytta. Det går att återgå till fabriksinställningarna, men först vill jag att du skall försöka en sak: Ta med manualen, slå upp på sidan 43, och testa det förfarandet du ser där. Om armen på shuntmotorn då går fel väg i förhållanden till knappen du trycker på, är det bara att byta om igen den vita och den bruna ledningen så att det blir rätt. Sedan har jag funderat på om regulatorn efter installationen blivit stående kvar i Manuell läge? Eftersom inga symboler visas annat än för Komfortläge, kan det vara en möjlighet. Under tiden skall jag kolla upp var man återställer till utgångsläge/fabriksinställningar :wink:

Jag har kollat, och det finns ingen "Reset" funktion vad jag kan se, men du har nu alla parametrar nerskrivna, och fabriksinställningen står angiven för varje enskilt parameter, så det är ingen fara: Det GÅR att hitta tillbaka.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
nima
Ungskog

Inlägg av nima »

Ja, nu har jag följt anvisningarna på sidan 42 (sidan 43 i min bok var "Placering av temperaturgivare"); Manuell reglering. Det är möjligt att den "fastnat" i det läget. För nu går det upp värme på elementen... Bara det att det är för varmt ;-).
Har sänkt önskad temp. till 19 men det är alldeles för varmt som kommer upp på elementen. Men hellre det :P. Ska dock sänka till 17 alldeles strax och se hur det blir under natten och på söndags morgon.

I övrigt så funkade det att öppna & stänga ventilmotoren samt att sätta Pump P1 i drift & frånkoppla den. Alla symboler som visas på sidan 42, visades även i ECL 110 displayen. Så där var det korrekt (antar jag).

Jag tackar så här långt, Bergatorparen! Nu är det inte långt kvar till blomsterkvasten :D .

Återkopplar på söndag förmiddag (troligen mellan 11-12) med detaljer om hur värmen varit inatt. Jag ska även imorgon skifta tillbaka den bruna o vita sladden till ursprungsläget.

p.s. kan det vara så att värmekurvan, som nu är inställd på 1.2 behöver sänkas för att få ljummare/bättre optimering av värmen ut på elementen? d.s.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Gå hellre till parameter 7162 Knäckpunkt och ställ denna OFF Fabriksinställningen är 40 grader, och har du ett normal- till välisolerat hus, blir första delen av värmekurvan för brant med 40 gradig inställning eftersom det innebär att framledningstemperaturen stiger snabbt till 40 grader när utomhustemperturen sjunker. I läge OFF passar kurvan bättre till ett modernt system, medan knäckpunkten är avsedd för äldre system som är mindre effektiva. Ju mindre effektivt ju högre knäckpunkt. En idé är att skaffa inomhusgivare. En sådan kan skaffas från WebIQ Energibutiken: http://www.energibutiken.se/sv/temperat ... ivare.html
Anslutningsledning skaffas från närmsta elektriker/VVS installatör. Den är busenkel att installera och ger besparning på bränslet och ett skönare inomhusklimat. Inklusive frakt, kostar den då 213 pengar. Den placeras lämpligen i ett dragfritt rum i norra delen av huset på innervägg.

Hörs i morgon :)
Senast redigerad av bergatorparen den sön 07 okt, 2012 00:45, redigerad totalt 1 gånger.
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
nima
Ungskog

Inlägg av nima »

bergatorparen skrev:Gå hellre till parameter 7162 Knäckpunkt och ställ denna OFF Fabriksinställningen är 40 grader, och har du ett normal- till välisolerat hus, så blir 40 graders framledningstemperatur för varmt.

Hörs i morgon :)
Ahh...Jag gör det :-)

Har en tegelkåk 1-plan + källare (1965), tilläggsisolerat på vinden. Så visst är det bra isolerat med undantag för 2-glas fönstren.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Stegatorparn »

Danfoss använder givare av typ Pt1000.
Se till att du beställer rätt rumsgivare http://www.energibutiken.se/sv/temperat ... ivare.html för att slippa onödiga problem.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
nima
Ungskog

Inlägg av nima »

Ok, ska lägga den på minnet. Idag används bara utegivare.

Använd "svara"-knappen vid svar och inte "citera" vid svar rakt under det inlägg som avses. Forumet blir både svårläst och oöverskådligt då. Direktcitering borttagen. / Roli moderator
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Stegatorparen har rätt. Det finns flera versioner. Var nog lite trött igår :oops:
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
nima
Ungskog

Inlägg av nima »

Ahh...länken visade, initialt, rumsgivare men när jag scrollade ner på sidan såg jag att det fanns utegivare med samma namn.
Jag fick denna monterad när vi bytte panna för 2,5 år sedan:
Bild
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

En sådan utegivare har jag med - fastän lite äldre: Monterades våren 2007 när jag konverterade till pellets och fick min ECL 100 installerat.
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
nima
Ungskog

Inlägg av nima »

Härlig söndag morgon med tempererat hus :D. Tack Bergatorparen!!
Har bara kvar att flytta om den bruna + vita sladden så de hamnar i ursprungsläget igen. Då ska förhoppningsvis shunten/shuntarmen gå åt rätt håll.

Den här temperaturinställningen fick det bli, just nu (vilket gav perfekt värme ut på elementen):
Bild

Då skickades det ut strax över 30 grader på elementen vilket kändes komfortabelt:
Bild

Efter att ha sänkt den önskade rumstemperaturen från 20 till 18, jobbade sig shuntarmen mot vänster = alltså mot 10:an på skalan, eftersom den går baklänges = omvänt alltså :P :
Bild

När den skickade ut 35 grader blev det jättevarmt på elementen så det var skönt med sänkning inför natten.
När det är som kallast på vintern skickar vi som mest ut strax över 40 på elementen och då kan man, faktiskt!, även ha shorts :lol: . Så med andra ord närmar vi oss shortssäsongen :cheers: .
En del tror knappt på detta med att "bara" skicka ut 40-42 på elementen när det är -25-30 ute. Det gjorde t.ex. inte säljaren av huset för 10 år sedan. För han/de behövde dra på 60 vid samma utetemperatur.
Men, som jag då fick visa honom; efter att ha tagit hit en isoleringsfirma som sprutade 45 cm lösull på vinden så stannar ju värmen kvar betydligt längre i huset. Låt vara att värmen gärna samlar sig högt upp mot taket men det finns ändå tillräckligt i "folknivå" för att skapa rejäl värme. Lite trist är att det kan vara lite väl svalt på golvet men det är ju inga större problem.
----------------

Så... återigen Tack Bergatorparen!! Du får ett PM så jag vet var jag ska skicka blomsterkvasten som utlovat :D Det är du värd alla gånger! Misstänker att du fått ett antal genom åren som du huserat här och hjälpt många?!

Nu ska jag ta och elda på en rejäl brasa med ved så tankarna kommer upp i temp ordentligt.
M V H
--->Nimo
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Vad bra att det löste sig så smidigt som det gjorde. Jag tänkte mycket på er medan det begav sig, så det är med stor lättnad jag läste att det nu verkar fungera som det skall. Det finns inget värre än ett kallt hus. Lycka till i fortsättningen

/Bergatorparen :D
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
nima
Ungskog

Inlägg av nima »

1000 tack återigen, bergatorparen!
Underbart med värme från både elementen och den kunskap som du (och säkert andra) förmedlar här på forumet :D . Blommor, en liten nalle och chokladbitar till kaffet är på väg med Interflora och bör nå dej under måndagen. Om du har tid/lust/möjlighet så lägg upp en bild så vi vet att de levererat enligt bilden på hemsidan.

M V H
---> Nima
daniel_p
Frö

Inlägg av daniel_p »

Väcker liv i denna och ser om någon kan hjälpa mig.
Har installerat en ECL 110 och har en Diom topp från -72 med en Baxi Eurofire -12.
Nu är det så att när jag startade styrningen så satte jag det på komfort 21 grader och då blev det ca 28 grader inne. Så jag sänkte till kurva 1.1 och har -10 i förskjutning satt knäck på off och temp på 19 grader.
Då landade jag på ungefär 21.5 grader inne. Vilka inställningar ska man titta på om man vill komma närmre den satta temperaturen i ECLen? Vill landa på ca 19-20 grader i inne temperatur.
Diom Topp -72
Baxi Eurofire -12
ECL 110
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Detta är ett vanligt problem om man har enbart utomhusgivare. Problemet är: Om man sänker kurvan för mycket, så får man inte varmt nog när det blir kallt ute, och det är vad man vill undvika. Jag hade samma problem med min ECL 100 tills att jag skaffade inomhusavkännare från WebIQ för ett par hundralappar + en hundralapp i anslutningskabel. Avkännaren skall vara av typ pt1000 - det innebär att den ger 1 kOhm vid 0 grader Celsius. http://www.energibutiken.se/sv/temperat ... ivare.html

Du kan under tiden du väntar på denna ställa ner innetemperaturen ytterligare en halv till en grad för att se hur de påverkar. Utöver det så verkar du ha gjort allt rätt så här långt. Men hör av dig igen om det inte fungerar så får vi ta en genomgång och se var det hakat upp sig någonstans :)
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
daniel_p
Frö

Inlägg av daniel_p »

Då blir det till att beställa en sådan, återkommer om det inte blir bra när jag installerat den.
Diom Topp -72
Baxi Eurofire -12
ECL 110
Skriv svar