Råvarukris?
Pelletsbrist
Då får man väll börja elda ved igen för 2500:- pallen ger jag alldrig,En spilloljebrännare kanske???
Inte bara att skämta bort detta, var på Pellets/värmebutik och hörde dom prata bakom min rygg att dom inte riktigt vart detta skulle sluta. Väldigt, väldigt ont om spån, höjda priser som vi bara sett toppen av. Problem för dom som återförsäljare att köpa, var helt slut med pellets idag och dom visste inte när det skulle komma in.........Tror själv att vi hamnar runt 2700-2800 kr pallen till hösten/vintern
Ulma brännare i en Diom EB1. Värmer 240 kvm , 130 kvm övervåning + 110 kvm källare. Blandat 2 och 3 glas, 19 radiatorer, shuntar max 46 gradit vatten. Toshiba luft/luft pump mot källaren samt Handöl insatskamin i vardagsrum.
Råvarukris
Det är bara att inse att vi har valt fel bränsle,Nu kommer det bli ett prisrace,På konsumenternas bekostnad
Re: Råvarukris
[quote="PSAB"]Det är bara att inse att vi har valt fel bränsle,Nu kommer det bli ett prisrace,På konsumenternas bekostnad,Troligen så har vi bara sett en aning av det som komma skall,Det finns de som redan tar 2500:- för 832kg/pall
Det här med att räkna ut pris per kWh inköpt energimängd var ju intressant. Mitt pelletspris blev då med 2050:-/pall 51 öre/kWh,
att jämföras med eluppvärmningens ca 1.20 kr/kWh.
Nu funderar ju på att köra pannan även i sommar, med cirkulationspumpen avstängd, för att få billigare varmvatten - undantaget de riktigt varma veckorna då det blir alldeles för varmt i huset med pannan igång.
Men då jag läste i en annan tråd här att verkningsgraden är usel på sommaren när det är varmt ute, börjar man ju att fundera:
Hur räknar man ut detta? Vad blir kWh-priset under sommarmånaderna vid olika temperaturer?
/Patrick
Nu funderar ju på att köra pannan även i sommar, med cirkulationspumpen avstängd, för att få billigare varmvatten - undantaget de riktigt varma veckorna då det blir alldeles för varmt i huset med pannan igång.
Men då jag läste i en annan tråd här att verkningsgraden är usel på sommaren när det är varmt ute, börjar man ju att fundera:
Hur räknar man ut detta? Vad blir kWh-priset under sommarmånaderna vid olika temperaturer?
/Patrick
EcoTec 20-brännare
Mafa Mini-förråd
Panna av okänt fabrikat
Mafa Mini-förråd
Panna av okänt fabrikat
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Nu stämmer bara ditt pris om du inte räknar in sotning/brandskydds avgifterna samt att du har 100% verkningsgrad på din anläggning, Vilket jag tror blir svårt med en panna från 60 talet..teufel skrev:Det här med att räkna ut pris per kWh inköpt energimängd var ju intressant. Mitt pelletspris blev då med 2050:-/pall 51 öre/kWh,
/Patrick

Med 80% verkningsgrad så är du uppe i 64 öre/kWh, Har man 20000 kWh/år i förbrukning o 2 sotningar + brandskyddskontrolavgift så gör det 6,5 öre/kWh vilket då blir 70,5 öre/kWh..
Kör du pellets hela året med en gammal panna så blir nog inte årsverkningsgraden ens 70% o då är du uppe på 80 öre/kWh inkl sotningsavgifter med 2050:-/pall..
Jag har spottpris o betalade 103 öre/kWh dec/jan inkl allt utom fasta avgiften som man inte kommer undan oavsett så drar priset iväg till 2800:-/pall kommer det gå nästan jämt ut om du kör pellets åretrunt (ca 1,10:-/kWh inkl sotningsavgifter o 70% i årsverkningsgrad)
En modern/ny pelletspanna har kring 85% i årsverkningsgrad o ett pelletspris på 2800:-/pall blir kostnaden 89 öre/kWh inkl alla avgifter med ett årsbehov på 20000 kWh..
Det ser inte ljust ut för pelletsens framtid, Blir nog inte bättre av att EU kräver att övriga länder ska öka andelen biobränsle då dom har dåligt med råvara..
Umeåenergi gick back 9,7 milj -08 pga av stigande pris på biobränsle (pellets) o då har dom stor del sopor som eldas så fjärrvärme priserna kommer oxå att dra iväg om pellets/biobränslen används..
Kommer sågverken inte få uppsving förrän slutet 2010 el framåt 2011 kommer pelletsen bli ruskigt dyr..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
beställde värmepump idag. Ska bara köra pellets när det är kallt, kanske under -8. Kommer köra värmepumpen mot källaren, sedan braskamin för övervåning, sedan shuntar jag lite värme till rummen längst bort med pelletsen, samt gör varmvatten med den under de kalla månaderna.
Kommer värma källaren för ungefär 35-40 öre kwh, vilket är halva priset mot pelletsen. Som jag ser det så är det dumt att binda upp sig för något system, nu blir elen billigare och pelletsen dyrare vilket gör att värmepumpen kommer gå mera, om priserna svänger så blir det mera pellets, vedens pris är ju ganska konstant så det känns bra med 3 olika alternativ att värma huset med. Återkommer med hur det fungerar.
Kommer värma källaren för ungefär 35-40 öre kwh, vilket är halva priset mot pelletsen. Som jag ser det så är det dumt att binda upp sig för något system, nu blir elen billigare och pelletsen dyrare vilket gör att värmepumpen kommer gå mera, om priserna svänger så blir det mera pellets, vedens pris är ju ganska konstant så det känns bra med 3 olika alternativ att värma huset med. Återkommer med hur det fungerar.
Ulma brännare i en Diom EB1. Värmer 240 kvm , 130 kvm övervåning + 110 kvm källare. Blandat 2 och 3 glas, 19 radiatorer, shuntar max 46 gradit vatten. Toshiba luft/luft pump mot källaren samt Handöl insatskamin i vardagsrum.
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
simon.s du funderade inte på en L/V VP??
Då hade du värmt hela huset inkl vv, Jag är lite sugen på en sån men det är väl ingen panik då jag har pellets 2 säsonger till vilket gör att jag väntar ett tag..
Då hade du värmt hela huset inkl vv, Jag är lite sugen på en sån men det är väl ingen panik då jag har pellets 2 säsonger till vilket gör att jag väntar ett tag..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Visst funderade jag på det, fast det skulle bli 40 000 kr dyrare och sämre verkningsgrad. El luft/vatten har ett äldre kylmedia som inte är lika effektivt vid minusgrader vilket gör att den inte har lika bra cop som en bra luft/luft inverter. Årscop på en bra luft/vatten ligger på 2.4-2.8 beroende på var i svergie du bor. Vilket innebär att du får ut 2.5 mer energi än du betalar för, fortfarande mycket billigare än pellets men med betydligt längre pay off tid jämfört med en bra luft/luft inverter med bättre kylmedia som ger bra värme ner till minus 20 samt med ett årscop på över 3.
Kan sätta in en till luft/luft på övervåningen och ändå ha 20 000 över.
Luft/vatten måste man ha separat beredare som eftervärmer varmvattnet från de 50 grader som pumpen orkar lämna till legionellaskydd, det drar en del ström, kanske 1000 kr per år. Sedan var jag tvungen att säkra upp till 20 amp vilket innebär en höjning med ca 1500-2000 kr per år i fast avgift, så redan där blev luft/vatten 3000 kr dyrare per år än luft/luft vilket äter upp energivinsten av att den värmer hela huset.
Kan sätta in en till luft/luft på övervåningen och ändå ha 20 000 över.
Luft/vatten måste man ha separat beredare som eftervärmer varmvattnet från de 50 grader som pumpen orkar lämna till legionellaskydd, det drar en del ström, kanske 1000 kr per år. Sedan var jag tvungen att säkra upp till 20 amp vilket innebär en höjning med ca 1500-2000 kr per år i fast avgift, så redan där blev luft/vatten 3000 kr dyrare per år än luft/luft vilket äter upp energivinsten av att den värmer hela huset.
Ganska märkligt va?
Tror som vanligt att vi konsumenter är lurade och underminerade till att betala överpris för vår överlevnad...
http://di.se/Avdelningar/Artikel.aspx?A ... onid=Ettan
klipp ut och posta klistra in i webläsaren..
/Bamyl
Tror som vanligt att vi konsumenter är lurade och underminerade till att betala överpris för vår överlevnad...
http://di.se/Avdelningar/Artikel.aspx?A ... onid=Ettan
klipp ut och posta klistra in i webläsaren..
/Bamyl
- Södermanlands Län, 250 m2
- Ecotec Econom, Laddomat 21
- Effecta 750BBS, Enrörssystem
Det är som med allting annat i sverige, det finns 2 eller 3 stora drakar som samarbetar och sätter gemensamma priser för att se till så att dom maximerar vinsten, det är lika oavsett om det är el, pellets, bensin eller asfalt.
Sen kan det ju i och för sig vara som så att även om det finns massor med virke så måste det ju finnas dom som kan producera något och där kanske det är värre ställt, jag vet inte.
Sen kan det ju i och för sig vara som så att även om det finns massor med virke så måste det ju finnas dom som kan producera något och där kanske det är värre ställt, jag vet inte.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.