Förråds design, hjälp...

JPJ78
Gallringsobjekt

Inlägg av JPJ78 »

rod02, Dödutrymmet blir bara av när man höjer förrådsgolvet så att jag måste ha väggar hela vägen ner.
Min tanke är att det inte ska vara något under så att jag har en 10cm från riktiga golvet att sticka in en dammsugare eller liknande för att ta hand om spån etc. som fallit genom. Eventuellt funderar jag på ett finare svetsnät eller liknande som låte spånet falla genom på något stället innan sughålet. (men det tar jag nog senare om det blir problem)

En presseningsbox låter ju trevligt, men det blir nog samma problem där med höjden..??

rod02: "Sista lasset med mycket spån i, gjorde rasvinklen mycket brant typ 22 grader."
Hur har du löst det hela om du klarar dig med 22grader?
En KMP PX21 brännare i en NIBE City panna.
Aritem 400L veckoförråd
JoBy
Fröträd
Kontakt:

Inlägg av JoBy »

JPJ78 skrev:Nu förstår jag.

Jag kom tyvärr på ett problem som jag tror själper både din idé och min tanke om ett gängat förråd. tankhöjden är totalt c:a 2m, d.v.s endast 50cm till godo över det plannerade förrådet.

Man man då höjer hela kortsidan så kan man inte få någon större vinkel på det. Eller tänker jag fel?
Från en tidigare post : 1,3x1,5x1,4m

En vinkel av 45 grader ger en höjd av 0.71 av den ursprungliga.
(1.5+1.4) * 0.71 = 2.06 m
(1.5+1.3) * 0.71 = 1.99 m

Det blir ganska precis om det är 2m i takhöjd.
Jonas Bylund
rod02
Pannrumshärskare!

Inlägg av rod02 »

Lösning skotta mera i tunnan. Hoppas på mindre spån nästa gång, annars får de suga tillbaka. Och det är bara i oljefatet det blev så extrem vinkel. I botten har jag ett 2dm högt oljefat. Ovanpå sätter jag ett fat utan topp och botten, som krage. sen blir det till att skotta. Brukar gå en månad innan jag får skrapa, och i slutet skotta. Vill ha ganska tomt vid påfyllning. så man kan städa bort spån och damm. Tömmer skruven och runt inloppet, före påfyllning.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
JPJ78
Gallringsobjekt

Inlägg av JPJ78 »

Jag har tagit mått nu och det bör fungera JoBy.

Jag antar att det var så här du menade.
Bild
Kortsidan närmast är den som då kommer att vara den som höjs.

Beräkningar
Förrådsboxen:
1,4x1,4x1,5(BxHxL) (minus 0,1m marginal på höjden då det är svårt att fylla helt propfullt) => 1,4x1,3x1,5 vilket blir en volym på 2,73kubik

Av denna volym ska sedan reducering för hörnen göras.
En hörnsida (45grader bådde uppåt och innåt):
Biten som ska tas bort är en pyramid där varje sida mot toppen är 0,65m (1,4 (bredd) -0,1(sughålet)/2 => 0,65m)
Volym: c:a 0,05kubik (blir jobbigt att redovisa beräkningen här, men jag använda pythagoras sats för att beräkna basytan och formeln för en pyramid är basen*höjden/3. Basen blev 0,365kvm och höjden 0,414m )

Total förrådsvolym:
2,73-2*0,05 = c:a 2,63kubik och i ton 2,63*,67=1,76ton

Om man utgår från att rasvinkeln är 45grader så kommer lyftanordningen behöva lyfta c:a 0,92ton. (om man inte skottar lite innan...)

Om jag har räknat rätt så är detta helt perfekt.

Det är en simpel design på förrådet, inget kan få "botten" att fastna som det kan med ett höjbart golv. Genialt helt enkelt!

Det enda som oroar mig att det inte finns något som avlastar trycket ovanifrån på pelletsen innan sughålet. Frågan är om det är ett problem.
Aritem 400L veckoförråd
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

JPJ78 skrev:rod02: "Sista lasset med mycket spån i, gjorde rasvinklen mycket brant typ 22 grader."
Hur har du löst det hela om du klarar dig med 22grader?
Tror att rod02 har mätt vinkel från lodlinjen. Men när man pratar om rasvinkel så är det vinkeln från horisontalplanet som avses.

22 grader från lodlinjen ger då en rasvinkel på 68 grader.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
JoBy
Fröträd
Kontakt:

Inlägg av JoBy »

JPJ78 skrev:Jag antar att det var så här du menade.
Ja, just så.
Några detaljer bara att fundera på.

* Om du flyttar utloppshålet till ena pyramiden och låter sugröret gå längs golvet/väggen under pyramiden så att det kommer ut vid nedre hörnet på förrådet istället. Då kommer sugslangen inte att krocka med golvet när den tippas upp och anslutningen kommer även att vara på ungefär samma ställe oavsätt om förrådet är på högkant eller inte. Det kanske även är lösningen på din fundering om pelletstryck mot hålet eftersom utloppshålet blir horisontellt både med förrådet nere och uppfällt.

* Du bör nog bygga någon ram som står kvar på golvet och någon typ av gångjärn för att få bättre stabilitet när du tippar upp och ner förrådet. Det kanske går att använda spännband som fästs i golvramen, går runt nedre hörnet på förrådet och fästs en bit upp på förrådets sida. Då blir spännbandet som ett gångjärn.
Senast redigerad av JoBy den ons 25 feb, 2009 16:55, redigerad totalt 1 gånger.
Jonas Bylund
rod02
Pannrumshärskare!

Inlägg av rod02 »

Roli: Helt korrekt av dig. Jag är inte så kunnig på rasvinklar och dess standarder. Normalt är det ca 1/4 volym i tunnan när skruven går torrt. Med spånen 1/2 sen gick skruven torr. Kollar man en silo så får man nära idealet tratt i botten och hög. Inte som mitt ca 3x4m och 2m högt.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
JPJ78
Gallringsobjekt

Inlägg av JPJ78 »

Angående utloppshålet... jag kom på den tanken med, fast jag låter börja en bit in under ena "pyramiden" så blir det inget tryck alls. Tänkte även göra den justerbar så att jag på så sätt kan justera mängden som sugs enligt tidigare diskussion.

Angående ramen så var min tanke 3st längsgående reglar på golvet som slutar vid en tvärstgående som då "boxen" är fäst i. På motsatt sida så kommer något typ av "torn" sitta fast i de tre längsgående reglarna och tornet kommer troligtvis även skruvas i väggen. På tornet fäster jag vinsch och taljor för att hissa förrådet. Ska klura lite på exakt hur det blir. Det blir ju lite vikt som ska lyftas. I mina beräkningar igår så glömde jag inkludera vikten för förrådet i sig i vikten som ska lyftas.

Fråga som uppstår då är vilket material behövs?
Vilka dimensioner på reglarnbehövs på de som omsluter boxen behövs samt de som används för att lyfta boxen?
Ska reglarna stå vertikalt eller ligga horisontelt när de omslute "boxen"?
Vilket regelavstånd?
Vilken dimension behöver reglarna som tornet är konstruerat av vara?

Min ursprungliga tanke var stående 45x70 reglar runt hela med 45cc-60cc avstånd som kläs inuti med 11mm OSB skivor och eventuellt klä "botten" med board för att minska fritionen..

Jag var på begravning idag och där hade det lastat all sand/jord som de grävde upp ur jorden i en OSB lådan med liggande 21x70 "reglar". Uppskattningsvis så var storleken på det något mindre än mitt blivande förråd, men den totala tyngden är nog samma om inte mer på sand/jorden. Viss förrådet buktade lite lagom, men det höll...
I alla fall så fick det mig att tänka på att min ursprungliga tanke med 45x70 reglar på sidorna kanske är overkill och det kanske fungerar med 45x45 lika bra (inte i botten då självklart). 45x70 är nästa dubbelt så dyr som 45x45 och i detta projektet räknas varje öre :D

Vad tror ni?
Aritem 400L veckoförråd
Skriv svar