Pelletslukt i villan, läckande murstock?

Olle45
Pannrumsnisse!
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 maj, 2006 20:46
Ort: Alingsås
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

Hej matrix
Jag har en fråga, när det gäller din brännares puffar vid start.
Sker de vid varje start ?
Har en teorio om ditt skorstens drag, om det kan påverkas av fuktigt väder och ute temperaturer från +10° till -10°C
Vatten är som tyngst vid +4°C, stor area och fukt både ifrån regn och kondens.
Lite mer teorier.
Kall fukt i skorstenen skapar ett lock så gaser inte kommer ut ur pannan
var av puffar uppstår.

Mvh
Ruben
Tillverkar rökgasutrustning
Karla1
Pannrumsnisse!
Inlägg: 831
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 22:40

Inlägg av Karla1 »

OK!
Det är säkerligen skruven som doserar väldigt ojämt så du får det fenomen som jag skrev i första inlägget. Det kan det även förvärras med det som OLLE45 skriver.

När du flyttat förrådet och gjort rent detta så luta skruven ca 42 grader sedan kör du skruven (manuellt) ca 30 minuter efter det pelletsen har börjat komma. Banka på skruven för hand så att pelletsen packas ordenligt under denna period med jämna mellanrum. Kör sedan skruven manuellt till en påse med 1 minuters intervaller och väg upp detta ca 10 ggr så ser du om det skiljer sig väldigt mycket eller om skruven matar jämt. Det bör inte skilja mer än +/- 15-20 gram. Försök att låna en brevvåg om du inte har någon själv. 3dl är ca 200gram med standardpellets.

Du borde också mäta rökgaserna en meter ned från toppen på skorstenen så du ser att denna temperatur inte ligger under 70-75 grader när brännaren är i drift.
matrix
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: tis 07 nov, 2006 22:35

Inlägg av matrix »

Hej

Mina startpuffar kommer bara ibland och det verkar vara vanligast när det är regnigt och fuktigt ute. Det kan mycket väl vara så att det blir ett lock av kall och fuktig luft som gör det svårt att få ur rökgaserna.

Jag skall göra rent skruven och kontrollera den imorgon, tack för tipsen! Jag återkommer med resultat.
Parka norah 3000 (1987) med Eurofire pelletsbrännare.
Skriv svar