pelletsbrännare till CTC Family 1100

Skriv svar
Robban Family 1100
Entusiast!

Inlägg av Robban Family 1100 »

den är på 25kw
CTC 1100-01 med TB-mini brännare från 03
1,5m skruv med veckoförråd, startad 27/12-08
ny installerad Dovre braskamin i öppen spis med oval insatsslang 180/120mm
1 plansvilla med källare, boyta 90 m2 ca 21g
källare 90 m2, 30 m2 boyte med golvvärme
Karla1
Pannrumsnisse!

Inlägg av Karla1 »

Ja då har du sex tuber i pannan. Bara att prova att köra med alla i från början om du inte har väldigt dåligt drag. Får du för låga rökgaser så kapa hellre av lite på två än att ta ur dom helt. Men har du för dåligt drag kan du få ta ur istället för att det inte ska bli för varmt bakåt åt brännaren. Oftast så räcker det med att du kör en effekt på 13-14kW så slipper du största problemet med värme bakåt.
Joakim
Stor entusiast!

Inlägg av Joakim »

Ved Profilen:

Vad du säger är i princip att om man inte klarar/lyckas att installera sin brännare själv så kan man tex ha svårt att komma någon vart hos brännartillverkaren. Ja, självklart. Då får man väl krypa till korset och låta en installatör göra om installationen, inte svårare än så.

Om man däremot tex skulle upptäcka att brännaren inte fungerar som den ska har man givetvis all rätt att få problemet åtgärdat av butik/tillverkare. Ju mer kunskap man har desto lättare är det att reda upp en sådan situation. Har man jobbat med prylarna själv är det mao mycket lättare att förklara vad som är fel och det är mindre risk att installatör/butk/tillverkare skyller på varandra.

Jag tycker det är dumt att avråda folk ifrån att installera själva när det finns så många här på forumet som klarat detta själva med gott resultat. Visst kan man stöta på patrull, men med all den kunskap som finns på detta forum så löser det sig säkert! Vad man däremot ska vara medveten om är att det är en hel del jobb!
Värmebaronen Joker -00, Roslagsbrännaren -05, veckoförråd. 1½-plan med källare och 82kvm boarea.
Karla1
Pannrumsnisse!

Inlägg av Karla1 »

Joakim!

Ett exempel: Om du monterar låt oss säga en ULMA brännare och du kör den på för hög effekt så att brännarens detaljer tar stryk efter en viss drifttid fast inom garantitiden, tror du då du får ersättning från återförsäljaren eller ULMA AB om du gjort installationen själv?

Men jag kan hålla med dig om som jag påpekade tidigare att montera en brännare i pannan det klarar nog dom flesta av om man har någorlunda teknisk kunskap. Men injusteringen då?

Men jag kan ju också ställa frågan till dig, hur du vet att brännaren inte brinner med för högt luftöverskott som exempel? Vad är det som kan vara orsaken till detta? Hur ser du detta utan ett instrument? Hur ser då förbränningsverkningsgraden ut?
Rayyan
Pannrumsnisse!

Inlägg av Rayyan »

Det är väl ingen tvekan om att injustering efter instrument är bra, då får man siffror på hur förbränningen var just då och man kan redovisa siffrorna efter t.ex ett brandtillbud. Så lång allt OK.

Då har jag lite följdfrågor.
Hur vet man att förbränningen var enligt uppmätta värden då tillbudet skedde?
Hur ofta ska man göra mätning med instrument?
Mätning på årsbasis känns inte tillräckligt då pelletsegenskaperna skiljer mellan varje säck och leverans.
Även med matning från bulkförråd så ändras förutsättningarna hela tiden.
Ska man mäta veckovis?
Ska man mäta då man hällt i en ny säck?
Ska man mäta kontinuerligt?

Det känns som lite pyssligt och framför allt kostsamt att få fatt på en kunnig yrkesman med (förhoppningsvis kalibrerade) instrument vid varje påfyllning.
Hur var förhållandena då mätningen genomfördes?
Var köksfläkten på, var pannrumsdörren stängd, hur kallt var det ute, vilken vind hade vi?

Så jag tror inte riktigt att mätning med instrument är så oerhört fantastiskt enastående.
Däremot om man är helt fel i sina inställningar t,ex vid nyinstallation så kan det säkert vara god nytta med mätning.

Vid vanlig drift så är nog god kännedom och känsla för anläggningen bättre än en för länge sedan utförd mätning.

Mina tankar förmedlade.
Ha det bra allihop!!!

MVH/Rayyan
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Joakim! Det här är en princip som branchfolket måste hålla. Det är bl.a. deras egna jobb det gäller så det är helt förståeligt.
Samma resonemang förekommer om installation av luftvärmepumpar. Får du vacuumsuga pumpen själv - Nej. Ändå är det många som gör det.

Jag håller annars med om ditt resonemang. Men det gäller att köpa "rätt" brännare om man ska installera själv. Jag har inte haft några som helst problem med support även efter garantins utgång och du kommer säkert inte heller att ha några problem. En del tillverkare har inga rutiner för att hantera en sån här fråga.

Jag har tre familjer i bekantskapskretsen som vänt sig till installatör för "att få pelletseldning". De berättar ungefär samma historia fast det var olika installatörer. Installatören kom, tryckte in en brännare, skrev installationsrapport, fakturerade och stack. Garantiåtgärder som startproblem och brännare som slockar när det blåser ute har sedan tagit mycket lång tid och krävt många påstötningar för att få någon att rätta till.
Ingen av dem har upplysts om att man måste göra en ny rökgasmätning när man köper nya pellets, de tror att den inställning som gjordes gäller för evigt.

Här tycker jag branchfolket klart brister i sin skyldighet att upplysa folk.
Även om man köper 4 pallar åt gången så förvrids ju hela pelletskalkylen om man varje gång man köper pellets för drygt 8000 kr dessutom måste lägga till ca. 1500 kr i injustering av brännaren.

Vi som justerar brännaren själv kan ju se att en ny sändning pellets ofta innebär att en justering av pelletsmatningen måste göras.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Niklas_Kga
Prima virke

Inlägg av Niklas_Kga »

Jag har inte kört pellets under så lång tid som vissa här inne, men farsgubben har kört pellets i 6 år. Det jag märkt är som Karla1 säger, det skiljer lite mellan olika pellets sändningar från samma leverantör, förutom Norsk pellets. Som jag nämde i en annan tråd så körde gubben med Laxå pellets från början och där skiljde det ganska mycket från laddning till laddning. På slutet av hans "Laxå period" så satte hans Janfire igen sej hela tiden i den interna matarskruven. Detta problem försvann med Norskpellets.

JAg köpte min Viking bio från Mullhyttans rör och de hade inga invändningar mot att man installerar själv, det vara bara att ringa om jag behövde lite support över telefon sa dom. Däremot så ska man göra en rökgasmätning, dels för säkerhet, brännarens livslängd samt ur ekonomisk synpunkt.

Jag kollade med mitt försäkringsbolag hur deras krav ser ut om det skulle bli en brand. De nämnde inget om fackmanna installation, men de kräver att sotarn ska titta till grejerna.

Ang beggad brännare. Köp en ny... Då har du garantier och troligen även senaste versionen av brännaren du köper så du slipper barnsjukdomar. Kostar troligen mer i slutändan om du må ta hem reservdelar och ev måste ha hjälp med reparationer.

Vad jag märkt i min CTC1100 och jag tror fler har skrivit om det här inne, är att det räcker med lågeffekt på en Viking bio för denna pannan.
Jag kör iofs modulerande effekt, men trots 10 minus ute så var pannan uppe i temp innan brännaren hinner slå över till högeffekt.
CTC1100 Family -97, Viking Bio -2008 i 1 1/2 plan m källare -36 (110+55kvm).
johano
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av johano »

Har man signaturen "Aktiv inom Bioenergibranschen" så är det väl självklart att man rekommenderar yrkesfolk till såväl installation och täta rökgasanalyser, och dessutom försöker skrämma eventuella självinstallatörer med att "försäkringar och garantier inte gäller" - kvalificerat sk*tsnack. På samma sätt som bilkrängarna inte längre får hävda att garantin inte gäller om bilen inte servats på "märkesverkstad", så gäller samma sak här.

Det enda krav de kan komma med är att installationen skall vara "yrkesmannamässigt utförd" - INTE att en yrkesman måste utföra den!

En simpel övermatad brännare är ju inget under av raketteknik direkt, varje normalt händig svensson som kan byta avgasrör på bilen fixar att installera en sån brännare, det är ju bara att följa installationsanvisningarna(!)

Dessutom med tanke på dessa brännares inexakthet i skruvmatning är det ju tveksamt om en rökgasanalys verkligen är så angelägen, tror mer på att då och då kolla förbränningen och aska/sot och sedan göra småjusteringar upp/ned, då hamnar man nog hyfsat rätt...

Bara mina två ören,
/johan
Funkishus från -41, 140m2 på två plan + 70m2
Nibe Alpha Combi, Baxi Eurofire 20kw
Första brännaren på Twitter?@pelletstat
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Niklas_Kga skrev: Vad jag märkt i min CTC1100 och jag tror fler har skrivit om det här inne, är att det räcker med lågeffekt på en Viking bio för denna pannan.
Varför inte slopa modulerande. Om brännaren och pannan är optimerade för en effekt (högeffekt) och rökgasjusterad i det läget. Varför ska man då köra större delen av tiden i ett annat effektläge där man inte har rökgasjusterat, eller har jag missuppfattat det hela?

Har också hört samma från försäkringsbolag. Det är sotaren som ska godkänna anläggningen innan den får tas i drift.

Om begagnad brännare lönar sig beror väl på hur mycket man får ge. Garanti får man inte och varje del man blir tvungen att byta kostar 400-2000 kr beroende lite på vilket fabrikat. Att uppgradera en fungerande gammal brännare till dagens standard kan också kosta ett par tusen.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Rayyan
Pannrumsnisse!

Inlägg av Rayyan »

Hög/låg/modulerande effekt måste nog provas förutsättningslöst då ingen anläggning är den andra lik.

I mitt fall så går anläggningen mest ekonomiskt då jag kör på hög effekt, jämfört med låg och modulerande.

Min panna är säkert inte den bästa för pelletseldning men, det är den pannan jag har och jag gör allt jag kan för att optimera driften.

BH/Rayyan
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
Joakim
Stor entusiast!

Inlägg av Joakim »

Karla1 skrev:Joakim!

Ett exempel: Om du monterar låt oss säga en ULMA brännare och du kör den på för hög effekt så att brännarens detaljer tar stryk efter en viss drifttid fast inom garantitiden, tror du då du får ersättning från återförsäljaren eller ULMA AB om du gjort installationen själv?

Men jag kan hålla med dig om som jag påpekade tidigare att montera en brännare i pannan det klarar nog dom flesta av om man har någorlunda teknisk kunskap. Men injusteringen då?

Men jag kan ju också ställa frågan till dig, hur du vet att brännaren inte brinner med för högt luftöverskott som exempel? Vad är det som kan vara orsaken till detta? Hur ser du detta utan ett instrument? Hur ser då förbränningsverkningsgraden ut?
Det ligger nog något i vad du säger om att köra en brännare hårt och sedan reklamera när den går sönder.

Men de flesta behöver väl inte köra sin brännare på max?

Jag kör min brännare på mkt låg effekt. Fläkten är inställd från fabrik och ska inte ändras. Jag har motdragslucka. Hur stor risk är det då att jag förstör något? Den andra delen är ekonomi i bränningen och jag har fin aska och sot i pannan/skorstenen, gul låga och grå rök. Har en låg förbrukning. Varför skulle jag lägga pengar på att få reda på avgasvärden etc?
Värmebaronen Joker -00, Roslagsbrännaren -05, veckoförråd. 1½-plan med källare och 82kvm boarea.
Karla1
Pannrumsnisse!

Inlägg av Karla1 »

Jag kan bara medela att jag inte säljer några produkter utan jobbar med förbränningsteknik, skruvmatning, information, energirådgivning mm.

Att skrämma upp några nybörjare för att få branschfolket att få mer jobb ute hos kunden är jag inte alls intresserad av, vad tjänar jag för pengar på detta? Inom mitt yrke gör jag även tester så jag vet väl vad som händer och vad största beskymmren är ute hos vanligt folk.

Att det finns klåpare till installatörer det är nog alla medvetna om men det finns det inom alla yrken oavsett om man är inom denna bransch eller bilmekaniker.

Svara gärna på frågorna som jag ställde i mitt tidigare inlägg så får vi se vilken kunskap ni har och lärt er genom forumet.
Joakim
Stor entusiast!

Inlägg av Joakim »

Ok, jag är fortfarande lite av en nybörjare, men jag försöker väl då.

Jag tror inte jag har för stort luftöverskott eftersom röken är synlig och eftersom jag inte har extremt låga rökgastemperaturer.

Jag skulle dock vilja att skruven var mer exakt så att matningen blev jämnare.
Karla1
Pannrumsnisse!

Inlägg av Karla1 »

johano skrev:Har man signaturen "Aktiv inom Bioenergibranschen" så är det väl självklart att man rekommenderar yrkesfolk till såväl installation och täta rökgasanalyser, och dessutom försöker skrämma eventuella självinstallatörer med att "försäkringar och garantier inte gäller" - kvalificerat sk*tsnack. På samma sätt som bilkrängarna inte längre får hävda att garantin inte gäller om bilen inte servats på "märkesverkstad", så gäller samma sak här.

Det enda krav de kan komma med är att installationen skall vara "yrkesmannamässigt utförd" - INTE att en yrkesman måste utföra den!

En simpel övermatad brännare är ju inget under av raketteknik direkt, varje normalt händig svensson som kan byta avgasrör på bilen fixar att installera en sån brännare, det är ju bara att följa installationsanvisningarna(!)

Dessutom med tanke på dessa brännares inexakthet i skruvmatning är det ju tveksamt om en rökgasanalys verkligen är så angelägen, tror mer på att då och då kolla förbränningen och aska/sot och sedan göra småjusteringar upp/ned, då hamnar man nog hyfsat rätt...

Bara mina två ören,
/johan
Om du nu inte är så intresserad av att göra en rökgasanalys så varför satsar du då pengar på en lambdastyrning om du inte behöver uppnå ett gott resultat på förbränningen utan vill framföra att det duger gott med en hyffsad justering med ögat?

Det jag säger om försäkringar och garantier stämmer väldigt väl, och det kommer att bli allt fler inom branschen som kommer att ställa högre krav.
Vilka lagar och paragrafer tror du inte ett försäkringsbolag följer när ett tillbud uppstår? Se tidigare inlägg och dra en egen slutsats.

Men observera att garantikraven som producenten kommer med beror även på att dom själva vill ha återförsäljare/installatörer som fullföljer ett gott jobb för att slippa merkostnaden på garantidelarna, då även dom slarvar och orsakar merkostnaden.
wepe
Pannrumsnisse!

Inlägg av wepe »

Tror att om det händer något , typ vattenskada eller brand och man
gjort arbetet själv , att risken är stor att försäkringsbolagen svarar
att man inte haft tillräcklig kännedom om det för då hade det inte hänt .
Även om det kanske hänt även om en fackman gjort det . Så visst jag
tror att man ska vara lite försiktig . Är själv en micklare men kollar
upp först med med folk i branschen så det bir riktigt utfört .

Wepe
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
Skriv svar