Dagens Industri har förstått!

André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Det va vad jag ansökte om sen måste jag ju förbruka det oxå annars tvingas jag sälja för man får inte vara el leverantör, Så det kommer bli elpatron typ 7-8 mån/år (fr april-nov/dec.. Man får hålla koll så man kommer just över 12000 kWh/år.. :D

Kan ju om jag ids fixa ved o stötta med det hela året med elpatronen som backup då man inte hinner elda, Ser ut att hamna kring 47-50 öre/kWh då ingen energiskatt behöver betalas så det är billigare med elpatron o vindkraft än pellets iaf.. 8)
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Inlägg av Andreas Hansson »

Vad betalar man för vindkrafts andelarna?
Här tror jag att 1000kwh kostar 5000kr.
När jag räknade så var det ingen vidare ekonomi i det
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Flexifuel
Fröträd

Elpriserna i retur

Inlägg av Flexifuel »

Riktigt att ni redovisar rörliga priser per kwh. Inget problem med det. Enkelt att jämföra per kwh.

Dock: till detta kommer fast säkringstariff 20 Ah 3265 inkl moms per år (nätet). Vid mitt tidigare exempel på 20000 kwh blir det en ytterligare kostnad på 16.32 öre per kwh. Onkeligen måste den på något synas i totalkostnaden per kwh.

Så tyvärr jag köper inte resonemanget att det inte skulle vara relevevant. Är det totalkostnaden per kwh eller den rörliga kostnaden som är intressant?

Tyvärr är det så att ett normalhushåll får nog med Eons nya normalpris på 81 öre per kwh + Eon nät betala ungefär 185 öre per kwh allt inkluderat!

(Eon Syd) 135 öre (rörligt) + nät (SYENOR) 3660 Sek fast avg+ 18.25 i överföring

Vid 20 000 kwh 20 Ah 171.55 öre
12 000 kwh 20 Ah 183.75 öre

Detta är den totala kostnaden och det skall betalas. Sen kan vi alltid likt politikerna ha andra åsikter om hur det skall beräknas.
Karla1
Pannrumsnisse!

Inlägg av Karla1 »

Flexifuel!
Det jag menar är att den utgift du får på olika säkringar som exempelvis 16, 20, 25 Amp skiljer sig och är givetvis ett tillägg som faller olika på varje fastighet. Därför är det inte relevant att redovisa detta, utan det får varje enskild indevid beräkna själv om man vill göra sin egna kalkyl. Informationen får man helt enkelt hämta hos sin egna elleverantör.

Observera att vi på vår hemsida har uppgivit vilka avgifter, vilket bolag vi redovisar på elpriset. Det du vill ha med redovisar man inte i statistik som denna, då det skulle bli en djungel av olika prisersatser. Vi jämför endast ett rörligt grundpris.

Åter igen så redovisar man endast detta:
Öre per kWh
Energiskatt
Elcertifikat
Nättjänstpris
Moms
Micke C
Stor entusiast!

Inlägg av Micke C »

Jag, precis som många andra, köper el från ett håll (uppsala el) och får den levererad av ett annat bolag (vattenfall)

Tills alldeles nyligen trodde jag att räkningen från uppsala el representerade hela den rörliga kostnaden i form av själva elen, skatt, moms, elcertifikat och allt vad det nu kan vara. Men se, så var det inte alls! Utöver detta debiterar Vattenfall 20 öre/kWh i överföringsavgift. Det ger mig alltså en rörlig kostnad för el som är i runda slängar 20% högre än vad jag trodde.

Visst får man skylla sig själv om man som jag inte orkar läsa innantill på räkningarna. Men vad jag undrar är om denna överföringsavgift är inkluderad i dylika jämförelser?
1-plans trähus med tegelfasad från 1954 75m2 + källare 75m2.
Värmer med:
CTC Ecoflex alternativt 2st L/L VP
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Det kan man ju alltid undra över.

För att göra bra och rättvisa jämförelser av el krävs det att man redovisar ALLA ingående avgifter annars blir det inte lätt med att "bara" se ett kWh-pris.

När det sedan gäller överförningsavgiften så varierar den beroende på vilken nätägare man har och den går tyvärr inte att byta (annars hade jag gjort det för länge sedan).

Först när man ser alla ingående priser/avgifter kan man jämföra med sin egna kostnad.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Karla1
Pannrumsnisse!

Inlägg av Karla1 »

Nättjänstpris =överföringsavgift

Det som flexifuel var inne på kallas enligt elbolagen för säkringstariff och detta räknar man inte då det är beroende från varje hushåll vad man valt. Som exempel 16 eller 20 Amp säkrat. Här är det en fast avgift per år.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Andreas Hansson skrev:Vad betalar man för vindkrafts andelarna?
Här tror jag att 1000kwh kostar 5000kr.
När jag räknade så var det ingen vidare ekonomi i det
Mmmm det låg det på här med tidigare men nu är det 6400:-
Men men ja han sälja fonderna innan raset i våras/vintras så pengarna från dom tänkta solfångarna får man nu vindkraftsandelarna för.. :D

Svågern sa även nått om att kalkylen blir ju bättre om man röknar in dom innestånde utsläppsrätterna man får/har men de har jag inte satt mej in i... :?

Så lätt det varit om allt haft ett pris rakt av o inte en massa dolda avgifter mm, Hörde att ca 10 öre/kWh beror på handel med utsläppsrätterna bl.a o det är även samma sak med spekulationerna om råoljepriset men så blir det ju då det går tjäna pengar på spekulationer..
USA har funderat på att stoppa dessa spekulationer..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar