fremar skrev:Verkar bäst att ha brännaren i oljedelen, hade gärna haft min där också fast det verkar inte gå med TB Mini brännaren. Måste ha nån lågriktare till den isåfall och en stos för att flytta ut brännaren?
Man tappade enkelt minst 30% enligt gubben jag snackade med.
Han verkade veta vad han talade om, och "ville inte" göra in injustering/rökgasanalys på en brännare som han inte "kände till". Eftersom han inte kunde garantera ett dugligt resultat.
fremar skrev:Verkar bäst att ha brännaren i oljedelen, hade gärna haft min där också fast det verkar inte gå med TB Mini brännaren. Måste ha nån lågriktare till den isåfall och en stos för att flytta ut brännaren?
Man tappade enkelt minst 30% enligt gubben jag snackade med.
Han verkade veta vad han talade om, och "ville inte" göra in injustering/rökgasanalys på en brännare som han inte "kände till". Eftersom han inte kunde garantera ett dugligt resultat.
/Vednisse
Ok, om det stämmer så är de ju rätt många kilo pellets om året hehe. Dock tyckte Nibe att man endast skulle ha rakt framåtbrinnade brännare i oljedelen. Eftersom att lågan från brännaren ligger mot eldstadstaket och överhettar plåten annars. Men med en lågriktare till TB Mini brännaren så ska den väl bli framåtbrinnande antar jag och så behöver jag en distansstos. Kanske skulle vara värt att investera i det och få ner pelletsförbrukningen.
Se upp så du inte får för låga rökgastemperaturer bara.
Verkar vara fler med liknade problem som jag, försår inte riktigt det där med att värmen försvinner i stosen bara
Hej vednisse, jag har läst och noterat din frustration.
När brännaren startar är skorstenen kall, speciellt på sommaren när brännaren går sällan. Skorstenens väggar är kanske 25 grader. Rökgaserna kondenserar alltid, för alla, under den tid det tar att värma skortenens insida till ca 45-50 grader (med dragbegränsare). När väggtemperaturen höjts över daggtemperturen börjar skorsten torka igen.
Ditt "problem" är alltså inte unikt. Det som gör att du drabbas är att den termiska massan i skorsten är stor. Ett tunnväggigare rör värms fortare.
I stället för att höja effekten ska du sänka den. Det medför mindre mängd vattenånga och längre gångtider, då hinner skorsten värmas över daggtempen. Troligen får du mindre problem under uppvärmningssäsongen när skorsten hålls varmare med längre brinnintervaller.
Satsa även på lång rökgasväg i pannan: brännaren i oljedelen.
Prova att elda lugnare och kolla läget i slutet av eldningsintervallet, då ska det var torrt. Det blir alltid kondens i början oavsett temperatur ut från pannan eller rökgasflöde. Med en grov pipa som du har för att klara vedeldning tar det längre tid att värma skorsten.
CTC 265B med Blueflame
125 kvadrat + varm källare, 1976
Ja, jag vet inte vad längre har testat en del och funderat.
Den var ju intrimmad med rökgasinstrumet i oljedelen på ca 12kw från början. Nu ska jag även ha en förlängningsstos på 12,5cm när den åker tillbaka i oljedelen.
Var nere på Nibes reservdelslager (helt tomt pga. semmester), snackade med han som var där och öppnade för mig en TMV/NIBE expert. Han var inte lika negativ till veddelen pga. man fick köra med så låg effekt i den oljedelen.
Hittade en ny oljelucka där också med komplett med isolering och titthål för lågan som jag fick på köpet. Idag sitter där bara ytterplåten kvar och den är helt sönderborrad.
Motdragsluckan gör stor skillnad iallfall, stänger jag den så nästan trådrinner det ner i botten på pipan fast jag har 180gr ut ur pannan.
Kommer dock inte en droppe ens ner vid störtregn.
Jag kör min TB mini på läge 2 som är 6kW nu på sommaren. På vintern räcker läge 3 på 9 kW till enligt tidigare ägaren till huset. Har inte speciellt långa gångtider för brännaren styrs av oljetermostaten. Kanske aldrig hinner bli kallt i min skorsten då?
Tveksamt, men det var där vi hamnade med bäst värde enligt rökgasinstrumentet.
Får se vad som händer när jag får dit en förlängningsstos.
Får nog byta det där j*vla röret eller dra dit en fläkt, draget är för dåligt vid pannan.
Det där långa rökröret suger åt sig både drag och värme. Har dragit 50mm isolering till på dom två sidor det gick.
Nu dog hydroforpumpen också ikväll (4v. gammal) verkligen min sommar
Nej, detta går inte...
Hur f*n kan det kondensera i rökröret (isolerat med 50-100mm brandmatta) 50cm efter pannan där jag mäter en rökgastemp på 165-170gr.
Denna kondens försvinner dock efter 1h drift, men i det där j*vla röret pissar det när brännaren har gått i över 2h. Tog ut värme ur pannan för att kunna köra brännaren så länge.
Det där röret i skorstenen måste bort på någotvis till att börja med, hur vet jag inte...väger väl bly 5-6m rostfritt 110mm, 1,5mm tjockt. Ingen anning hur det är fäst.
I morgon ska det bort om jag så ska riva hela skorstenen.
Har svårt att förstå detta med rökgasfläkt till pelletseldning,stör den inte det naturliga draget,som måste vara mer än tillräckligt i den stor skorsten du får efter att demonterat bef. rör redan nu använder du motdragslucka
är det pga för stort drag?
Det kondens som bildas i röret från pannan,kommer troligen uppifrån skorstenen,men det måste ju vara i massor för att det skall bli så här
Det finn möjligen ingen kylslinga i pannan som läcker,eller något annat
Skall bli spännande o veta hur det blir efter demont. av bef. röret
En del funderingar, men dom kan vara alldeles fel
Caminos / Genius braskamin med täljsten Värmer en stor del av enplans villa på 102 m2
F D Roslagsbrännaren Easy-Tank, Panna Arimax 25
Det låter nästan som du har en svetsfog i eldstaden som svettas så att du får ut vatten någonstans. Då kan du få problem som liknande dessa. Eller har du något spjäll som inte är fullt öppet? Sommartid skall du absolut inte få någon kondens även fast brännaren går med 12 timmars mellanrum. Har du då också en dragbegränsare så skall den vädra det mesta också.
Det ser torrt ut överallt i pannan där man kommer åt att titta, har heller inte tappat något tryck vilket brukar ske fort vid små vattenvolymer och tryckkärl.
Ska dock kika en extra noga en gång till nu när jag kyler ned pannan (problemet är väl att kondens uppstår då ) för att sätta i ett riktigt insattsrör i skorstenen.
Alla spjäll som går (utan att använda skärbrännare) är helt bortplockade ur pannan.
Draget är inte det bästa, hoppas det blir lite bättre med det nya röret.
I annat fall letar jag upp ett par begagnade tankar på blocket och bygger om pannan till keramisk underförbränning och kör med ved och glömmer allt vad dessa j*vla pellets heter.
Nu är väl det mesta klart.
Det gammla röret är utkastat och jag har stoppat i drygt 7,5m 110mm insatsrör efter alla konstens regler.
Nytt tryckärl på plats, slog i sönder det gammla vid skorstensrenoveringen.
Brännaren är tillbaka i oljedelen nu i en riktig lucka med isolering och titthål (dock väldigt svårt att se in där pga. fallröret tror jag), även ny tät vedlucka. Får se om jag sätter någon förlängningstos där, installatören hade lite olika längder som han låtit tillverka själv med bättre konstruktion än Baxis. Han trodde dock att det skulle räcka med skorstenen.
Pannan är granskad och helt rengjord invändigt helt nedkyld med lite extra tryck. Inga tecken på läkage/fukt någonstans.
Den svarta fula gubben skulle väl provtrycka, men dom har ju semesterstängt en vecka till, sen var det väl 3-4mån innan dom hade "tid" att besiktiga i min förra kommun iallafall. Här verkar det inte vara så noga.
Ringde sotaren som hade "jour" för att höra. Dom krävde inte ens någon besiktning överhuvudtaget .
Bara att elda, vill jag så kunde dom givetvis provtrycka.
Men eftersom jag gjort arbetet själv och inte anlitat hantverkare så var det inget att oroa sig för
Otroligt vad det skiljer, jag som fick köra på elpatron hela vintern eftersom dom inte hade tid och besiktiga efter att jag satt insatsrör där jag bodde tidigare.
I insatsröret lär det nog inte bli någon kondens, 100gr ut ur pannan som var nedkyld och låg på ca:30gr (vattnet) när jag kollade första gången i röret som var helt torrt.
Däremot blev det fortfarande kondens i slutet på det långa rökröret mellan panna och skorstenen samt på dom två nedersta tegelraderna under bottenkonan.
Tror jag kan lösa detta genom att flytta motdragluckan till rensluckan på skorstenen som jag satt i samma höjd som rökröret går in i skorstenen fast på sidan av pipan (hörnkanal), verkade som detta skulle lösa det sista lilla problemet.
En j*vla panna till att suga i sig värmen och då har jag ändå effektspjället/baffeln helt utplockad. Hade då 125gr ut enligt stektermometern (som visar högre än den andra) när panna var uppe i drifttemp.