Pannrum eller Inte ????

Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

Brynäs skrev:...och man får inte ha brandvarnare i pannrummet eftersom det (läcker)alltid lite rökgaser ut från pannan så kommer brandvarnaren till slut att aktiveras.
På 10 år har min brandvarnare bara aktiverats då jag själv på olika sätt orsakat brandrök i källaren. Om det är undertryck i panna och skorsten så kan det väkl inte läcka in?

Jag tycker det skulle vara väldigt konstigt om det var lagstiftat mot brandvarnare i pannrum?! Kan du visa mig var det står?

mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Användarens profilbild
Brynäs
Energiprofet!

Inlägg av Brynäs »

Shakespeare skrev:
Brynäs skrev:...och man får inte ha brandvarnare i pannrummet eftersom det (läcker)alltid lite rökgaser ut från pannan så kommer brandvarnaren till slut att aktiveras.
På 10 år har min brandvarnare bara aktiverats då jag själv på olika sätt orsakat brandrök i källaren. Om det är undertryck i panna och skorsten så kan det väkl inte läcka in?

Jag tycker det skulle vara väldigt konstigt om det var lagstiftat mot brandvarnare i pannrum?! Kan du visa mig var det står?

mvh
Jag sa inte att det är lagstiftat att man inte får ha brandvarnare i pannrummet. Sen är inte allas pannor kanske lika j...la bra som din och då finns det risk för att den aktiveras det var det enda som jag ville påpeka.
Något mer som du hakat upp dig på?
CTC 265B-1967 Bequem 20D nöjd Rookie!!
1 1/2 plan 118m2+68m2 källare
Rayyan
Pannrumsnisse!

Inlägg av Rayyan »

Min brandvarnare som sitter rätt ovanför pannan har löst 2 ggr. Båda gångerna för att jag stog för nära och rökte (cigarett)
Det har aldrig hänt pga eldning i pannan.

Brandvarnaren i hallen larmar ett par gånger/kvartal beroende på gräddning av pannkakor eller annan osig matlagning. Bra funktionstest.

MVH/Rayyan
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

Va du var purken då Brynäs? Jag tror inte min panna är så "j...la bra", men de som läcker in brandrök måste vara sämre. (eller dåligt drag i pipan?)

Ryyan, jag håller med om att det är en bra funktionstest men jag tänker inte börja röka ändå :D

mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Karla1
Pannrumsnisse!

Inlägg av Karla1 »

Det behöver inte vara en otät panna, det räcker med att det kommer ut bakvägen vid olika väderlekar igenom dragbegränsaren, om man har som exempelvis dåligt ventilerat i pannrummet, stängt ventilen som exempel. Har brandvarnare sitter ovanför pannan och den har aldrig löst ur på 8år, har som vana att testa den med jämna mellanrum samt byta ut dessa när dom blir för gamla. En brandvarnare är en ren säkerhet i pannrummet och borde vara där som standard.
Rayyan
Pannrumsnisse!

Inlägg av Rayyan »

Shakespeare skrev:Va du var purken då Brynäs? Jag tror inte min panna är så "j...la bra", men de som läcker in brandrök måste vara sämre. (eller dåligt drag i pipan?)

Ryyan, jag håller med om att det är en bra funktionstest men jag tänker inte börja röka ändå :D

mvh
Grädda pannkor i pannrummet kan vara en bra funktiondtest för brandvarnare.

Pannkkor är gott.
Rökning är mindre gott
Vad gör man inte för testning av teknikutrustning?

Tips till Shakespear och andra ickerökare:
Börja röka och ni har återkommande funktionstest på brandvarnare.

Skämt åsido.

Ha en bra dag allihop!!!
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

En brandvarnare som sitter i en dammig/rökig miljö,blir mer känslig med åren och löser ut tidigare :wink:
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Skriv svar