Val av pelletsbrännare
-
- Stor entusiast!
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Mmmm jag har inte sett nån som sålt en 3 år gammal VP för byte till pellets el annan värme källa, Nä pellets åker ut för att det blivit för dyrt så man byter till VP el fjärrvärme..wepe skrev:Att det finns många brännare till salu , kanske inte beror
på att dom är dåliga . Tror många har bytt till andra alternativ??
Wepe
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Det är lite fel att påstå att pelletsbrännare är avsedda för självinstallation, visst du kan göra installationen, men den skall besiktas av sotarväsendet innan den tas i bruk samt så skall man ha gjort en rökgasanalys med instrument för att garantierna skall gälla fullt ut. Det finns ingen brännare på marknaden idag som du kan stoppa in i en panna och tro att den fungerar som den skall direkt. Det krävs en injustering för att det skall fungera, grovt kan du ställa med ögat om du har ett titthål med glas men öppnnar du luckan så får du direkt överskott av luft och det blir missvisande. Vissa tror man har justerat en brännare bara med att mäta volten på fläkten, det är absurt att tro att något sådant kan stämma på varje enskild anläggning, det skiljer sig alltid.micke_932 skrev:
Roslagbrännaren och Viking B16 är avsedda för självinstallation så där funkar garantin givetvis, rätt många andra verkar också tycka att det är ok, med självinstallation, det är tyvärr några få tillverkare som är griniga och vill att "godkänd" personal sköter installationen, samma om du köper från Mr Pellets eller liknande då dom tvingar på dig installationen.
Därför leverantörer har blivit mer inriktade på att kräva en installatör är just därför att folk kommer efter en kort period och påstår att det är fel på produkterna när det i själva verket till 99% är egeninstallationer utan justering och kunskap som orsakar problem. Dessa skapar då också indirekt oftast ett dåligt rykte om produkten och skrönar att det är skit som ej fungerar. Det finns många faktorer som behövs kollas upp vid en installation, och många privatpersoner som aldrig sysslat med detta har inte denna kunskap. Tyvärr!
Jag tror micke_932 menar att en del brännartillverkare godkänner självinstallation utan att det blir problem med garantier.Karla1 skrev: Det är lite fel att påstå att pelletsbrännare är avsedda för självinstallation
Visst ska man ha nödig känndom i frågan, men vilken normalhändig person som helst kan installera en brännare om bara viljan finns att studera allt ingående först innan man sätter igång.
Jag har nu kört ett dygn med min självinstallerade brännare (lite hjälp fick jag).
Jag skulle inte gärna ha släppt in någon installatör för att göra jobbet.
Det finns allt för många skräckhistorier om hur installatörer hållt på i veckor innan det börjat fungera skapligt.
Viking B16 GL brännare i en CTC 1100 panna
(tidigare Janfire flex)
(tidigare Janfire flex)
Givetvis var det det jag menade.
Och visst kan du ställa in din pelletsbrännare med en fin rökgasanalys, men vad har du för nytta av det när sommaren kommer eller du får en leverans med pellets som inte stämmer överrens med tidigare leverans ?
Givetvis finns det klantar som ställer till det med sin pelletsbrännare, precis som det finns folk som inte klarar att kolla oljan på sin bil eller vad det nu kan handla om.
För egen del så har jag kört i två år nu utan rökgasanalys, anläggningen är i stort sett rökfri, fin låga, bra färg på aska och sot och vettig verkningsgrad och väldigt driftsäkert, och jag kunde inte ett skit om pelletsbrännare när jag köpte min, helt riktigt vet jag ingenting om utsläppen, men om jag skulle ta hit någon för att göra en rökgasanalys så vad skulle det hjälpa, två månader senare stämmer inte den rökgasanlysen i alla fall.
Dumheter, RB har inga som helst krav på rökgasanalys, och inte heller BioNordic om jag förstått allting rätt.men den skall besiktas av sotarväsendet innan den tas i bruk samt så skall man ha gjort en rökgasanalys med instrument för att garantierna skall gälla fullt ut
Och visst kan du ställa in din pelletsbrännare med en fin rökgasanalys, men vad har du för nytta av det när sommaren kommer eller du får en leverans med pellets som inte stämmer överrens med tidigare leverans ?
Givetvis finns det klantar som ställer till det med sin pelletsbrännare, precis som det finns folk som inte klarar att kolla oljan på sin bil eller vad det nu kan handla om.
För egen del så har jag kört i två år nu utan rökgasanalys, anläggningen är i stort sett rökfri, fin låga, bra färg på aska och sot och vettig verkningsgrad och väldigt driftsäkert, och jag kunde inte ett skit om pelletsbrännare när jag köpte min, helt riktigt vet jag ingenting om utsläppen, men om jag skulle ta hit någon för att göra en rökgasanalys så vad skulle det hjälpa, två månader senare stämmer inte den rökgasanlysen i alla fall.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
-
- Energiprofet!
- Kontakt:
Eller så kan man köpa en modern brännare med lambda-styrning.... istället för att hålla på och fippla med potar, spjäll och annan stenåldersteknik
/Jörgen
/Jörgen
Hus från 51, 1+1/2 plan med källare, 107m2, timmerstomme 5*8 tum med fiberskiva/panel, Vedolux 37, brännare Scotte, 2 * 750L acktank. Kompletterat med L/L på entreplan. Se länken i min profil
Det är säkert kanon, men knappast i en gammal vedpanna som lär dra tjuvluft både här och där.joeri91942 skrev:Eller så kan man köpa en modern brännare med lambda-styrning.... istället för att hålla på och fippla med potar, spjäll och annan stenåldersteknik
/Jörgen
Om min gamla Parca ger upp nån gång blir det nog att komplettera med sånt, däremot.
/Andreas
Värmer totalt 140 måttligt isolerade kvm (1 plan + oisolerad källare) med:
EcoTec BioLine 20 -06
Parca 200B -68
ThermOmatic CBJ shuntautomatik
Hemspikat bulkförråd på ~6 m3, halvt nedgrävt i trädgården
Värmer totalt 140 måttligt isolerade kvm (1 plan + oisolerad källare) med:
EcoTec BioLine 20 -06
Parca 200B -68
ThermOmatic CBJ shuntautomatik
Hemspikat bulkförråd på ~6 m3, halvt nedgrävt i trädgården
Mig veteligt så vill gärna Mats på Bionordic att brännaren skall justeras med ett rökgasinstrument och jag tror nog att dom flesta fabrikanterna på marknaden ställer detta krav idag för att kunden och dom själva skall undvika problem. Har någon av er testat och mätt resultatet med ett rökgasinstrument och sett skillnaden? Det är ganska mycket som går att få fram igenom detta, som ett exempel dragförhållanden vid varm och kall skorsten, där av rätt justering av dragbegränsare. Rätt dragförhållande nere i eldstaden vid brännaren. Verkningsgraden kan gå att få till mycket bättre, CO- halten kan sänkas mm. Du ser också om pannan skulle vara otät om som exempelvis instrumentet visar ett högt luftöverskott mm. Vet någon av er hur många kW ni matar in i pannan? Ni kanske ligger ett par nuffror högre än ert hus behöver.Bara som ett enkelt fel som för stor eller för liten startdosmängd kan förkorta livslängen på tändelement, roster mm samt inverka på förbränningen.
Fel placerad skruv i förråd kan ställa till problem. Kan räkna upp en himla massa faktorer som man bör tänka på samt också som man inte ser utan en justering.
Jag har testat detta med manuell justering på ett flertal olika pannor med båden Viking B16GL samt PX21 och ULMA, Eurofire, Ecotec och man fär alltid en mycket bättre förbränning vid en riktig intrimmning. Sedan får ni säga vad ni vill. Visst du kan ha tur och hamna ganska nära en bra föbränning, men det är fler faktorer än att bara titta på lågans färg som spelar in vid en installation och tro att förbränningen och anläggningen går optimalt. Askan kan också se bra ut fast man lurar sig lite.
Som vid en bekant som kört med en ECoTec i två år utan justering har vi sänkt hans förbrukning med ca 800kg på ett år. Han hade också en CO- halt som låg på ca 7-900ppm som idag ligger under 300ppm. Det såg bra ut i pannan även fast denna CO låg högt, men med justering så ökade verkningsgraden. Fel typ av dragbegränsare satt på platsen och efter rätt dimensionerad och justerad så hjälper även denna till. Mindre koks i koppen och eldning sker längre perioder då askmängden sänks på grund av högre verkningsgrad.
Visst är det bra med ett forum där man kan hjälpas åt och få tips och råd vid problem, men ställ er också frågan varför problemen uppstår, varför söker man råd här på forumet. Efter att blivit tipsad här på forumet så tycker jag man skall kosta på en rökgasjustering, men samtidigt också ha i baktanken att ge tusan i att hela tiden byta leverantör av bränsle, håller man sig till en så fungerar också det mycket bättre på längre sikt. Dom hundralappar man tjänar kan kosta mer i slutänden av problem med förbränning mm.
En riktig installation och justering undviker dessa problem, många gnäller på att det är produkten det är fel på, men oftast ligger detta bakom och även kanske valet av kombinationen brännare, panna samt skorstenen.
Av dom brännare som finns på marknaden idag, både p-märkta eller enbart miljötestade så håller alla en god standard och kvalitet, det är oftast det jag har tagit upp i detta inlägg som gör att problemen uppstår.
Fel placerad skruv i förråd kan ställa till problem. Kan räkna upp en himla massa faktorer som man bör tänka på samt också som man inte ser utan en justering.
Jag har testat detta med manuell justering på ett flertal olika pannor med båden Viking B16GL samt PX21 och ULMA, Eurofire, Ecotec och man fär alltid en mycket bättre förbränning vid en riktig intrimmning. Sedan får ni säga vad ni vill. Visst du kan ha tur och hamna ganska nära en bra föbränning, men det är fler faktorer än att bara titta på lågans färg som spelar in vid en installation och tro att förbränningen och anläggningen går optimalt. Askan kan också se bra ut fast man lurar sig lite.
Som vid en bekant som kört med en ECoTec i två år utan justering har vi sänkt hans förbrukning med ca 800kg på ett år. Han hade också en CO- halt som låg på ca 7-900ppm som idag ligger under 300ppm. Det såg bra ut i pannan även fast denna CO låg högt, men med justering så ökade verkningsgraden. Fel typ av dragbegränsare satt på platsen och efter rätt dimensionerad och justerad så hjälper även denna till. Mindre koks i koppen och eldning sker längre perioder då askmängden sänks på grund av högre verkningsgrad.
Visst är det bra med ett forum där man kan hjälpas åt och få tips och råd vid problem, men ställ er också frågan varför problemen uppstår, varför söker man råd här på forumet. Efter att blivit tipsad här på forumet så tycker jag man skall kosta på en rökgasjustering, men samtidigt också ha i baktanken att ge tusan i att hela tiden byta leverantör av bränsle, håller man sig till en så fungerar också det mycket bättre på längre sikt. Dom hundralappar man tjänar kan kosta mer i slutänden av problem med förbränning mm.
En riktig installation och justering undviker dessa problem, många gnäller på att det är produkten det är fel på, men oftast ligger detta bakom och även kanske valet av kombinationen brännare, panna samt skorstenen.
Av dom brännare som finns på marknaden idag, både p-märkta eller enbart miljötestade så håller alla en god standard och kvalitet, det är oftast det jag har tagit upp i detta inlägg som gör att problemen uppstår.
-
- Pannrumshärskare!
Visst jag håller också med, men det verkar inte vara så många som satsar det på lösa brännare, men däremot integrerade pannor som har rätt styrning och konstruktion för ändamålet. Det är dyrt att byta vid fel, samt så vet jag inte hur många som har lyckats fullt ut med dessa styrningar.Andreas Hansson skrev:Håller med.Detta borde väl vara standard på 2000 talet tycker man?joeri91942 skrev:Eller så kan man köpa en modern brännare med lambda-styrning.... istället för att hålla på och fippla med potar, spjäll och annan stenåldersteknik
/Jörgen
Det är säkert sant, men det var ju inte det du sa, vad du sa tidigare var:Mig veteligt så vill gärna Mats på Bionordic att brännaren skall justeras med ett rökgasinstrument och jag tror nog att dom flesta fabrikanterna på marknaden ställer detta krav idag för att kunden och dom själva skall undvika problem
Vilket är rätt stor skillnad på dom två texterna och man får väl ändå skilja lite på vad en tillverkare vill att man gör och vad dom kräver eller ?men den skall besiktas av sotarväsendet innan den tas i bruk samt så skall man ha gjort en rökgasanalys med instrument för att garantierna skall gälla fullt ut
Jag vet att RB inte kräver någon rökgasanalys för att garanti ska gälla och jag kan inte hitta något om det på Bionordics hemsida.
Värmebaronen har inga sådana krav på sin hemsida.
ULMA har krav på att en "installatör" justerat brännaren.
Janfire har också krav på "installatör".
Baxi kräver att brännaren är installerad av utbildad personal eller någon med likvädiga kunskaper.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
Jo, men Micke kan du inte hålla med om att alla har inte kunskapen, alla är inte tekniska och då ge sig in på att montera en brännare själv är inte det lite vanskligt. Har sett många fall där du ser springor rätt in i eldstaden mellan brännaren och luckan som exempel, sedan har man tätat luckor och stosar med tätmassa då man borde ha gjort detta med matta eller snöre. Den skall besiktas av sotarväsendet innan den tas i bruk, vissa väljer att vänta till nästa besök av sotarn, det är väl okej, men händer något så kan du ju fundera över om försäkringsbolaget har samma uppfattning.micke_932 skrev:Det är säkert sant, men det var ju inte det du sa, vad du sa tidigare var:Mig veteligt så vill gärna Mats på Bionordic att brännaren skall justeras med ett rökgasinstrument och jag tror nog att dom flesta fabrikanterna på marknaden ställer detta krav idag för att kunden och dom själva skall undvika problem
Vilket är rätt stor skillnad på dom två texterna och man får väl ändå skilja lite på vad en tillverkare vill att man gör och vad dom kräver eller ?men den skall besiktas av sotarväsendet innan den tas i bruk samt så skall man ha gjort en rökgasanalys med instrument för att garantierna skall gälla fullt ut
Jag vet att RB inte kräver någon rökgasanalys för att garanti ska gälla och jag kan inte hitta något om det på Bionordics hemsida.
Värmebaronen har inga sådana krav på sin hemsida.
ULMA har krav på att en "installatör" justerat brännaren.
Janfire har också krav på "installatör".
Baxi kräver att brännaren är installerad av utbildad personal eller någon med likvädiga kunskaper.
Det man själva har märkt ibland fabrikanterna är att allt för många klåpare till installatörer, för dom finns också samt för många hemmainstallationer leder till att produkterna går sönder mycket tidigare, och då får man om man sålt många betala dyra pengar för garantidelar, så som tändelement, flamvakter, askskrapor, brännarör mm. Därför kommer nog fler och fler ställa dessa krav, och att även högre krav ställs på installatörerna. Vänta och se!
Jag kan också förstå lite baktanken med ditt resonemang med justering av brännare, konsumenten ser det som en för hög kostnad, och det kan jag hålla med dig om. Ett rimligt pris bör inte överstiga 350kr Inkl moms, om installatören ringde i förväg och bad fastighetsägaren slå av anläggnmingen en timme före besöket. Här fick man då också mer jobb som detta, och då täcker dessa jobb upp kostnaderna för kalibrering samt byte av celler i dessa rökgasistrument som också kostar pengar att underhålla. Något som vi också kommer att få se mer av är även erbjudanden om serviceavtal, och det är ett plus för konsumenten, får bara hoppas på att dessa erbjudanden håller sig inom rimliga kostnader.
Kompleterar lite Kmp har 4 år garanti om install gjort jobbet annars 2 år
Karla!350 kr är ju bra och lagom pris för injustering .... (500 kr för oljebr munstycke injustering svart när den tiden var med oljan annars var det varierat mellan 1500-3000 kr (oljan alltså)
Mvh ronald
Karla!350 kr är ju bra och lagom pris för injustering .... (500 kr för oljebr munstycke injustering svart när den tiden var med oljan annars var det varierat mellan 1500-3000 kr (oljan alltså)
Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Om någon vet hur många kW vi stoppar in så är det väl vi som installerat själv. När man läser i p21 trådarna förundras man över vilka höga effekter dom kör på som fått installerat av installatör. Har installatören optimerat utifrån fastighetens energibehov? -Nej.Karla1 skrev: Vet någon av er hur många kW ni matar in i pannan? Ni kanske ligger ett par nuffror högre än ert hus behöver.Bara som ett enkelt fel som för stor eller för liten startdosmängd kan förkorta livslängen på tändelement, roster mm samt inverka på förbränningen.
Startdosmängden är också tydligen väldigt känslig och svår att få rätt på en del brännare. På min brännare som är lämplig för självinstallation är det inga bekymmer. Förinställt värde 25 fungerar direkt, 20 och 30 fungerar också utan problem så här finns det marginaler. En uppmätning av startdosen skadar inte, för liten startdos kan nog som sades minska tändelementets livslängd. Hos brännare med poteintometrar finns inga förinställda värden där måste man till och skruva - jobb för en installatör alltså.
Håller med Karla1 om att ställa in brännaren mha. lågans färg eller askan är hopplöst. Skorstensröken är en bättre indikator på var man ligger.
Köper inte Karlas huvudresonemang. Systemet med återförsäljare och installatörer konserverar det nuvarande läget. Ingenting kan förändras så länge installatörerna föredrar att sätta in potentiometerbrännare hos kunderna. Lätt att räkna ut varför också. Då får ju installatören göra återbesök varje gång kunden tar hem en ny sändning pellets. Listigt uträknat men inte till kundernas fördel.
Nu finns det som joeri91942 påpekar moderna brännare med lambdastyrning att köpa även i sverige. Hur många installatörer rekommenderar kunden att köpa en sån produkt? Garanterat ingen. Inte missar man chansen att tjäna någon tusenlapp på intrimning när kunden eller kundens barn råkat komma åt potentiometrarna lite och röken blir svart.
Tråkig situation, minst sagt. Så länge installatörerna med sina potar får styra och ställa så hamnar sverige bara längre och längre tillbaka inom det här enegiområdet
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.