Logga rökgas och panntemp mm....

elf98
Späd planta
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Andreas Hansson skrev:Om man köper ett kitt med 2st sensorer.
http://shop.temperatur.nu/modifierat-ki ... -p-35.html
Kan man om man vill bara hänga på en till tempsensor med en förgreningskontakt?
Japp! Du kan hänga på i princip hur många 1wire-enheter av valfri typ. Visserligen finns det en teoretisk gräns på 100 enheter, men det är väl knappast något som begränsar en hemanvändare. Vidare är det viktigt att tänka på att nätet skall ha så korta förgreningar som möjligt. Det kan gå att bygga ett nät på 5x30 meter, men risken är stor att det strular. Då är det bättre att dra en slinga förbi alla platser där man vill mäta för att sedan koppla in sensorerna med korta kablar.

Om man kopplar in flera strömkrävande enheter som tex LCD+LCD-kontroller kan nätet behöva delas upp i flera spänningsmatade segment med spänningsinjektorer. Om man enbart har temperatursensorer är detta inte något man behöver fundera på.
elf98
Späd planta
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Jarina skrev:Funkar det med en hemmbyggd seriell variant också, jag menar då med din ds2760/2 och logitemp med som du säger "DS2760 Thermocouple"?
Det skall inte vara några problem. Thermocoupleinterfacet kräver dock spänningsmatning +5v, så det måste ordnas separat.
Jarina
Stor entusiast!

Inlägg av Jarina »

Jag har en ds2760 som du har sett ett foto på i ett annat forum...
:D

Jag får inte det att funka i logtemp, men dock i OWFS, nu är ju inte min ds2760 identisk med den du säljer, eller?

och ja jag har kryssat i "DS2760 Thermocouple" under menyn "Show/Setup - Sensors"
det enda som hittas är ds2760 temperature.
Och ja jag har extern spänningsmatning 5 v till thermocouple

Jag kanske skulle slå till och köpa ett set av dig Erik... det bär ju emot då jag tyckte jag var duktig och har lödat själv, men med det priset du säljer heta setet för, kan ingen konkurera med priset, inte ens hemmabyggarna

PS det står fel i menyn i logtemp för ds2760 det står ds2670...
Kmp Uno, PX21 7.3 med 20graders hysteres, 170m2 + källare.
samma brännare sedan 2007
elf98
Späd planta
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

En del OT i detta inlägg, hoppas det inte är för störande!
Jarina skrev:Jag har en ds2760 som du har sett ett foto på i ett annat forum...
:D

Jag får inte det att funka i logtemp, men dock i OWFS, nu är ju inte min ds2760 identisk med den du säljer, eller?
Nu hör kankse inte detaljerat hårdvarusnack hemma här, men en kort genomgång av DS276X:
DS2762 är en vidareutveckling av DS2760.
DS2762 är bakåtkompatibel med DS2760.
Det finns flera olika varianter av DS276X, BE & AE tex. Skillnaden är olika thresholdvärden när kretsen används för att styra laddning av batterier.
Alla kretsar borde kunna användas för att läsa av termoelementen.
Jarina skrev: och ja jag har kryssat i "DS2760 Thermocouple" under menyn "Show/Setup - Sensors"
det enda som hittas är ds2760 temperature.
Och ja jag har extern spänningsmatning 5 v till thermocouple
Support på LogTemp hör väl inte heller hemma här, men en liten hint kan vara att titta nere till höger i Logtemp. Där ser du troligtvis en ruta "Unknown sensors". Högerklicka på IDnummret och välj Thermocouple så kommer din thermocouple att dyka upp!
Jarina skrev: Jag kanske skulle slå till och köpa ett set av dig Erik... det bär ju emot då jag tyckte jag var duktig och har lödat själv, men med det priset du säljer heta setet för, kan ingen konkurera med priset, inte ens hemmabyggarna
Min prissättning är väl även den OT...
Jag är medveten om att priserna på mina produkter ibland är lägre än om komponenterna köpes styckevis på tex Elfa... Stora inköp gör att jag kan pressa priserna.
En del produkter går att hitta för samma eller billigare peng på andra håll, men det verkar som att mina kunder uppskattar mina snabba leveranser och den support jag ger!
Jarina skrev: PS det står fel i menyn i logtemp för ds2760 det står ds2670...
Haha, det hade jag inte observerat!
elf98
Späd planta
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Karla1 skrev:Den är anpassad efter dessa givare, plus att varje givare får ett idnr.
Det är också med script för att köra mot webben, men detta får man dock ställa in själv så lite erfarenhet om detta krävs.
Att varje enhet får ett idnummer har inte någt med mjukvaran att göra, varje enhet har ett idnummer från fabrik.
Alla mjukvaror som stödjer 1wire-tekniken; RTL mjukvara (Samma som Lämpömittari), LogTemp, OWT, OWFS, Digitemp, OWW, etc etc fungerar på liknande sätt.
Det som skiljer mjukvarorna är hur de presenterar insamlad data!

För windows är det just nu LogTemp som har bäst stöd för olika 1wire-sensorer. I Linux/OS X är det OWFS som mest kompetent.

En ny mjukvara till Windows är på gång och verkar mycket lovande: http://www.pmalmberg.com/projekt-och-ap ... processit/ .
Jarina
Stor entusiast!

Inlägg av Jarina »

elf98 skrev
Support på LogTemp hör väl inte heller hemma här, men en liten hint kan vara att titta nere till höger i Logtemp. Där ser du troligtvis en ruta "Unknown sensors". Högerklicka på IDnummret och välj Thermocouple så kommer din thermocouple att dyka upp!
Japp där satt den, nu kan jag mäta pelletsbrännaren rökgas temperatur, den e ca 160-190 grader just nu.

Tack
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Inlägg av Andreas Hansson »

Shakespeare skrev:
elf98 skrev: Fast Värmepumpforums grejjer verkar inte klara högre temperaturer än +85 grader.
Nästa generations värmepumpslogger ska klara betydligt högre temperaturer, uppåt 500 grader (enligt ett inlägg idag).

mvh
Den kommer kunna mäta puls utgångar oxå.Typ elmätare

Jag kommer slå till på en sådan när den släpps
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Jarina
Stor entusiast!

Inlägg av Jarina »

Denna funktion kan du redan koppla till 1wire linan med http://shop.temperatur.nu/raknare-for-a ... -p-42.html
och lämplig programvara

Jag måste också då slå ett slag för den nya programvaran som håller på att utvecklas av Per Malmberg, ProcessIT http://www.pmalmberg.com/
Redan nu kan ProsessIT logga Temperatursensorer och Räknare (elförbrukning) men senare kommer programvaran aven att fjärrstyra eluttag och du kommer att kunna styra och presentera detta via ett webgränssnitt, Ja ni får själva surfa dit och se och kanske vara med och berätta vad ni har för önskemål i en sådan programvara
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Den nya värmepumpsforum loggern skall oxå fixa att lagra nattens data som man kan ladda ner när man slår på datorn på morgonen.
Perfekt att slippa ha datorn på
Jøtul I 520 FL
Jarina
Stor entusiast!

Inlägg av Jarina »

Ja det är en mycket bra funktion!
Det ska bli spännande och se när den släpps, Rickard har gjort reklam för denna logger länge nu, Jag hoppas att den håller vad som lovats och att den kan vara flexibel vad det gäller att koppla till "andra" grunkor.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Jarina skrev:Ja det är en mycket bra funktion!
Det ska bli spännande och se när den släpps, Rickard har gjort reklam för denna logger länge nu, Jag hoppas att den håller vad som lovats och att den kan vara flexibel vad det gäller att koppla till "andra" grunkor.
Ja det är riktigt spännande :)

Jag får nog flytta mitt dator rum närmare pannrumet så man slipper dra kablar runt hela kåken :(
Jøtul I 520 FL
maxell
Ungskog
Kontakt:

Inlägg av maxell »

Så här har jag gjort:
Mäter temperaturen via 1-wire. En givare mäter pannan och en utomhus.
Datorn, som är en gammal bärbar, placerade jag i pannrummet. På datorn har jag installerat Linux/Ubuntu (vilket var förvånadsvärt enkelt) och i den har jag också ett trådlöst nätverkskort. Givarna är kopplade till datorn via en USB-adapter för 1-wire. På datorn finns också OWFS för att hantera givarna samt RRDTOOL för att lagra data och generera grafer. Graferna genereras och kopieras via nätverket var 5:e minut till en liten nätverksserver som även har en webserver. Där ser det för tillfället ut så här:
http://hem.karlshall.se/temperatur.htm
Systemet är lite "rått" och det finns massor av förbättringar att göra. Nästa steg jag planerar är att försöka få datorn att meddela mig med ett SMS när temperaturen i pannan är under 55 grader (vilket innebär att den har stannat). Jag letar också efter något sätt att logga nivån i pelletsförådet, men där har jag ingen bra lösning.
Iwabo Villa S1 i en CTC 171 med shuntautomatik Danfoss ECL Comfort
Skriv svar