Pelletsförbrukning Nov. -07
-
- Stor entusiast!
- Kontakt:
Kan bara tillägga när jag ser vad du har för panna. Den är inte optimal för pellets. Har hört ifrån många med samma panna att de har hög förbrukning. Den verkar vara ett mycket dåligt alternativ för pelletseldning.
Imorgon (071221) så kommer min nya panna att installeras. Skall då se om där blir någon skillnad efter en månad eller två.
Imorgon (071221) så kommer min nya panna att installeras. Skall då se om där blir någon skillnad efter en månad eller två.
- Är i återvinningsbranschen - Sista anhalten i pannans liv
- 1½ plans tegelvilla från -37 med 133m² bostadsyta
- Focus PE20 - IWABO Villa S2
- MAFA Mini Förråd - Pellets ifrån Byggmax, innan PellBri Ek/Bok
- ThermOmatic CBJ - Tigex 25
- 1½ plans tegelvilla från -37 med 133m² bostadsyta
- Focus PE20 - IWABO Villa S2
- MAFA Mini Förråd - Pellets ifrån Byggmax, innan PellBri Ek/Bok
- ThermOmatic CBJ - Tigex 25
Jo, jag har förstått att den är hög. Inga dolda parametrar, förutom dåligt isolerad vind, och Byggsmén har säker rätt i att pannan inte är optimal (saknar t.ex. baffelplåtar). Men vi rådfrågade installatören innan köp och han tyckte pannan var helt ok och rekommenderade att vi skulle behålla den.
Tänkte skriva en egen tråd där jag kanske kan få lite tips på förbättringsåtgärder, ska först ta reda på lite mer bakgrundsdata (uppmätt verkningsgrad osv).
Tänkte skriva en egen tråd där jag kanske kan få lite tips på förbättringsåtgärder, ska först ta reda på lite mer bakgrundsdata (uppmätt verkningsgrad osv).
Janfire Flex-A
Combifire 2 panna installerad 2009 (dessförrinnan Egor ev-115 från 81)
2 vuxna, 2 barn, ca 180 kvadrat
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Blir intressant att höra vad du får för förbrukning...Byggsmén skrev:Kan bara tillägga när jag ser vad du har för panna. Den är inte optimal för pellets. Har hört ifrån många med samma panna att de har hög förbrukning. Den verkar vara ett mycket dåligt alternativ för pelletseldning.

Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Förbrukning
Köpte en pelletsbrännare i förhoppning att det skulle bli biligare, märker dock redan att efter ett dygn att det initialt nästan är samma kostnad. Har dock kvar min gamla panna(ctc 171) får väl byta ut den oxå. Såg att det var flera här på forumet med samma problem. Antingen är man väl blåögd och naiv eller så är det mycket som skall stämma för att förbrukningen skall ner 30-40 % Han som monterade in brännarn ville sälja på mig en panna åxå för sisådär 60-80 tkr. tyvärr måste man bo in det i en 50 år för att bli lönsamt. har ställt ner shunten til min(1) men brännaren verkar ösa på ändå. Någon som har något tips på vad jag kan ha missat(förutom blåögd o naiv) i inställningar?? 

becuem 20d ctc171
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Re: Förbrukning
Du måste nog köra ett tag så tempen i huset/pannan stabiliseras o sen kolla förbrukningen innan man kan säga hur resultatet blev...limitx9 skrev:Köpte en pelletsbrännare i förhoppning att det skulle bli biligare, märker dock redan att efter ett dygn att det initialt nästan är samma kostnad. Har dock kvar min gamla panna(ctc 171) får väl byta ut den oxå. Såg att det var flera här på forumet med samma problem. Antingen är man väl blåögd och naiv eller så är det mycket som skall stämma för att förbrukningen skall ner 30-40 % Han som monterade in brännarn ville sälja på mig en panna åxå för sisådär 60-80 tkr. tyvärr måste man bo in det i en 50 år för att bli lönsamt. har ställt ner shunten til min(1) men brännaren verkar ösa på ändå. Någon som har något tips på vad jag kan ha missat(förutom blåögd o naiv) i inställningar??

Det beror ju vilken effekt den är justerad på oxå, Om den är ställd på låg effekt blir det långa gångtider men o andra sidan drar den inte mycket pellets då heller.. Iof är det inte säkert att verkningsgraden är bra ändå men din panna ska inte va helt fel som pelletspanna..
Du skulle haft en shuntstyrning, Vad är det för modell/tillv år av 171:an??
Är det med 90° shunt, Det är det på dom som är äldre än -72..
Monterade in en termomatic cbj med innegivare på en -69:as 171 för nån vecka sedan...
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
-
- Pannrumstomte!
Kontrollera rökgastemperaturen. Har du dragbegränsare?limitx9 skrev:Någon som har något tips på vad jag kan ha missat(förutom blåögd o naiv) i inställningar??
Annars kan jag bara skriva under på det André föreslog. Vänta några veckor och se.
Har du förresten full koll på hur mycket olja du förbrukade dag för dag vid olika utetemp? Många blir shockade när de märker hur mycket pellets det går åt under vintermånaderna och tror att något är helt galet men sedan visar det sig att årsförbrukningen ändå blir helt normal. Det är bara så mycket mer påtagligt när man måste fylla på veckoförrådetförhand jämfört med när man tankade olja en gång om året tidigare.
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Håller med dom 2 föregående talarna ...Har en 171 och det funkar perfektemento..lätt sotad hyfsad verkngrad och nog måste det funka med bequem i den också...Vad rädd om pannan Limitx9 det är ju en suverän raritet.. en riktigt god vän i pannrummet...
EX: Gjorde du av med ca 3 m3 olja förut så blir det ca 6 ton pellets nu
olja ca 36000 kr/år pellets ca 15000 kr/år
Mvh ronald
EX: Gjorde du av med ca 3 m3 olja förut så blir det ca 6 ton pellets nu
olja ca 36000 kr/år pellets ca 15000 kr/år
Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Skriver under på det. Även med min förbrukning är besparingen påtaglig med pellets när man jämför med elräkningarna vi hade innan, och det är först efter ett år man har hela prisbilden.Shakespeare skrev: Många blir shockade när de märker hur mycket pellets det går åt under vintermånaderna och tror att något är helt galet men sedan visar det sig att årsförbrukningen ändå blir helt normal.
Men mitt tidigare inlägg om att öka röstningsskalan var inte bara ett sätt att beklaga mig över förbrukningen, utan jag tycker på allvar det borde finnas skalsteg upp till 6.00<, annars ger det ju ingen rättvis bild. Det är 6 st som röstat på det högsta steget, så det kan mycket väl vara fler än jag som behöver fler steg.
Janfire Flex-A