jag skrev i början av denna tråden att jag hade gjort av med 20säckar på 2 veckor . jag tyckte det va mkt.... men för två veckor sen fyllde jag på förrådet med 33 säckar och det är slut.. är ju något som inte stämmer tror jag.. det är ju extremt.. min kusin gör av med lite mindre än En säck om dagenHåkan S skrev:Pelletsförbrukningen svänger våldsamt över året så man skall inte få panik som ny pelletseldare om dagsförbrukningen verkar hög i början. Det är ju årsförbrukningen som är viktigast. När man eldade olja hade man ju inte alls samma koll på dagsförbrukningen som man har om man fyller säck! Min erfarenhet är faktiskt att jag med min gamla cTc-171B panna gör av med något mindre pellets jämfört med oljeförbrukningen innan, men det går ju inte att jämföra vintrarna exakt med varandra så förmodligen är det den globala uppvärmningen som spelar in. Mvh HS.
pellets förbrukning
Re: Förbrukning.
ctc 1100 family från -00 med baxi eurofire som går på Agrol pellets
-
- Pannrumstomte!
Tjena!Håller med.OPEC....Jag tror inte man kan stirra sig blind på (grannen, kusinen) har den förbr osv..Kanske man själv har300m3 kåk badkar el långduschareOPEC skrev:När jag bara värmer huset så går det knappt åt några pellets alls, men när fru och barn duschar går det åt precis hur mycket som helst. Man måste nog slå ut det hela över en längre tid innan man vet om förbrukningen är normal eller inte.
sämre isolerat 24 C inneTemp osv ..grannen har kanske kamin ,19C inne
temp välisolerat 100m3 kåk mm... Sen vi bytte från olja till pellets duschar barnen mer och längre =större förbrukning förståss.....
Men intet sagt att det är något lurt med förbrukningen för det Mike_
Mfl..
Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
ronald skrev:Tjena!Håller med.OPEC....Jag tror inte man kan stirra sig blind på (grannen, kusinen) har den förbr osv..Kanske man själv har300m3 kåk badkar el långduschareOPEC skrev:När jag bara värmer huset så går det knappt åt några pellets alls, men när fru och barn duschar går det åt precis hur mycket som helst. Man måste nog slå ut det hela över en längre tid innan man vet om förbrukningen är normal eller inte.
sämre isolerat 24 C inneTemp osv ..grannen har kanske kamin ,19C inne
temp välisolerat 100m3 kåk mm... Sen vi bytte från olja till pellets duschar barnen mer och längre =större förbrukning förståss.....
Men intet sagt att det är något lurt med förbrukningen för det Mike_
Mfl..
Mvh ronald
hej
min kusin har ett större hus än vad jag har,, jag har det bättre isolerat än vad han har. dem är 2 stycken i hushållet liksom vi e, tjejen hon duschar en gång om dagen hemma, jag duschar på jobbet. har har ca25 grader inne jag har mellan 21-22 grader. å ändå för brukar jag mkt mer än vad han gör.. man tycker ju inte det ska skilja så mkt ellerhur
jag har nu införskaffat en likadan panna som du har alltså en ctc 1100OPEC skrev:När jag bara värmer huset så går det knappt åt några pellets alls, men när fru och barn duschar går det åt precis hur mycket som helst. Man måste nog slå ut det hela över en längre tid innan man vet om förbrukningen är normal eller inte.
Från 2000 är den.. får väl se när jag får in den..
Det ska bli intressant att se hur förbrukningen påverkas av pannbytet. En välskött 265B är praktiskt taget lika effektiv som en ny pelletspanna. Med välskött menar jag inget vattenläckage och täta luckor. Det som möjligen skiljer är isoleringen. Där kan man tjäna kanske 1, högst 2 kg pellets per dag.
CTC 265B med Blueflame
125 kvadrat + varm källare, 1976
mm ja vi får väl se.. men jag måste ju pröva något som sagt.. den drar rätt mkt nu.33säckar på 14 dagar är för mkt.. det sa han på Baxi med när jag ringde dit.. själv sa han att han låg på en säck om dagenFuretör skrev:Det ska bli intressant att se hur förbrukningen påverkas av pannbytet. En välskött 265B är praktiskt taget lika effektiv som en ny pelletspanna. Med välskött menar jag inget vattenläckage och täta luckor. Det som möjligen skiljer är isoleringen. Där kan man tjäna kanske 1, högst 2 kg pellets per dag.
Vad har du för hus? Går ledningarna i dåligt isolerade väggar eller bälklag? Mitt hus är från 70-talet. Inte speciellt välisolerat med dagens mått mätt. Förbrukningen varje dygn är omkring 1 kg/grad temperaturskillnad mellan ute och inne. 0 ute och 20 inne blir alltså ca 20kg/dygn.
CTC 265B med Blueflame
CTC1100 fungerar precis hur bra som helst, men man får inte glömma att aska ur den tämligen ofta. Grovdammsugare är det enda möjliga sättet.Mike_-_ skrev:jag har nu införskaffat en likadan panna som du har alltså en ctc 1100OPEC skrev:När jag bara värmer huset så går det knappt åt några pellets alls, men när fru och barn duschar går det åt precis hur mycket som helst. Man måste nog slå ut det hela över en längre tid innan man vet om förbrukningen är normal eller inte.
CTC 1100, VIKING BIO, MAFA-MINI, Tigex25
ok.. vad har du för förbrukning. hur ofta behöver man sota ur den då. 1gång i veckan eller en gång i månadenOPEC skrev:CTC1100 fungerar precis hur bra som helst, men man får inte glömma att aska ur den tämligen ofta. Grovdammsugare är det enda möjliga sättet.Mike_-_ skrev:jag har nu införskaffat en likadan panna som du har alltså en ctc 1100OPEC skrev:När jag bara värmer huset så går det knappt åt några pellets alls, men när fru och barn duschar går det åt precis hur mycket som helst. Man måste nog slå ut det hela över en längre tid innan man vet om förbrukningen är normal eller inte.
ok. vad har du för förbrukning ungefär med den pannan.. kan vara roligt att veta.. fast än det är svårt å jämföraDanne82 skrev:På ctc 1100 behöver man aska ur efter ca 200 kg har kört som mest 256 kg men då var det riktigt fullt =)
Fast jag brukar sota och aska ur varje söndag vare sig det behövs eller ej, bra att hålla det som rutin tycker jag för då blir det gjort och man år bra driftekonomi.