Tändelement

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

Ser ut som du har lika som min -00.
Har du denna manual?
http://195.198.92.151/ariterm/PX21Anv_SE_080523.pdf

Du har det gamla chippet som jag hade.
Du har ju läst tråden om processorbyte,där det står vad funktioner har ändrats med åren.
Den blåa triacen som sitter fast med buntband tror jag är till tändelementet.Min "burk" sitter på andra sidan.Vill du ha mjukare gång på brännaren,så tycker jag att du skall byta processor.Vill du bara köra på hög effekt,så tar du bort den lilla klossen J1 på din sista bild.Men gör inte det förrän du ev.bytt chip.Nerkylningen går ju bara ca.3 min på ditt chip och det märkte jag att det ibland inte räckte till om brännaren gick för fullt och tempen var uppnådd.Då kunde det ligga kvar pellets och glödbrinna,med varm brännare som följd.
Vill du ändra hysteres och därmed spara element(färre starter),så kolla på chip med större differans.
Apropå varmluftständning,så har du det.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Tegheim
Entusiast!

Inlägg av Tegheim »

Lågfartsbygeln är redan borta. Om du tittar noga på bilden så ser du att den bara sitter över en kontakt. Antagligen för att inte tappa bort bygeln.

Förstår inte varför man vill ha antingen båda, eller bara högfarts? Går det att förklaras på nåt enkelt vis?
Nån hade problem med att det slocknade med båda, och körde därför enbart med högfart. Men som du säger så har jag ofta oförbränt material i brännaren när jag ska sota. Kan detta bero på detta?

Har egentligen inga planer på att ändra något, ville bara att det skulle funka så gott som möjligt med det man har. Har nog med bekymmer att få CTCn att göra som jag vill.
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

.Ändrar mig
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Skriv svar