Val mellan två brännare

Depper Dan
Prima virke
Inlägg: 38
Blev medlem: mån 27 nov, 2006 23:57
Ort: Stockholm

Jösses!

Inlägg av Depper Dan »

Oj vad har jag nu satt igång;)

Tack till alla hjälpare i nöden! Jag vet förstås inte vem av er alla som har rätt men jag vet i alla fall en sak, det ligger väldigt mycket i vad Wepe skriver, klockren analys;)

Oljepannan jag kör idag är en ABSO PK-12 från -58, gjutjärnspanna tydligen främst avsedd för ved eller koks vilket här skulle fara till min fördel. Den ser ut att vara i fint skick men man vet förstås inte hur det egentligen ligger på insidan.
Nu kommer med största sannolikhet de flesta att säga åt mig att slänga ut skiten och skaffa en nyare för att gamlingen säkert blir inkontinent förr eller senare och börjar läcka.
Min plan är i alla fall att chansa på att pannan håller i några år till och då flytta över brännaren till en ny panna, dvs skjuta en större investering framför mig ett tag till.
Tre installatörer har varit här och tittat, "inga problem" sa alla, men den första ville inte ta en installation på den gamla pannan på sitt ansvar, rådde mig istället att köpa en helt ny anläggning av dem. Han verkade inte heller ha så stor erfarenhet av pelletsinstallationer.

Den andra skulle höra av sig med sitt pris men gjorde aldrig det. Den tredje, stor erfarenhet av installationer i Stockholm, väntar på att jag ska tala om för dem vad jag vill för att sedan lämna offert.

Bäst ska tydligen vara att installera brännaren i nedersta luckan, ask/dragluckan. Eldstaden är ca 63 cm djup, 36 bred och knappt 40 hög från rostret till kanalerna(?) under taket. Längre in i eldstaden, bortanför rostret, är det något grundare pga av stenläggningen där.

I skorstenen, ca 7-8 m, finns sedan ett halvår ett rostfritt insattsrör på 110 mm.

Hoppas detta hjälper något och tack så länge!
Karla1
Pannrumsnisse!
Inlägg: 831
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 22:40

Re: Jösses!

Inlägg av Karla1 »

Depper Dan skrev:Oj vad har jag nu satt igång;)

Tack till alla hjälpare i nöden! Jag vet förstås inte vem av er alla som har rätt men jag vet i alla fall en sak, det ligger väldigt mycket i vad Wepe skriver, klockren analys;)

Oljepannan jag kör idag är en ABSO PK-12 från -58, gjutjärnspanna tydligen främst avsedd för ved eller koks vilket här skulle fara till min fördel. Den ser ut att vara i fint skick men man vet förstås inte hur det egentligen ligger på insidan.
Nu kommer med största sannolikhet de flesta att säga åt mig att slänga ut skiten och skaffa en nyare för att gamlingen säkert blir inkontinent förr eller senare och börjar läcka.
Min plan är i alla fall att chansa på att pannan håller i några år till och då flytta över brännaren till en ny panna, dvs skjuta en större investering framför mig ett tag till.
Tre installatörer har varit här och tittat, "inga problem" sa alla, men den första ville inte ta en installation på den gamla pannan på sitt ansvar, rådde mig istället att köpa en helt ny anläggning av dem. Han verkade inte heller ha så stor erfarenhet av pelletsinstallationer.

Den andra skulle höra av sig med sitt pris men gjorde aldrig det. Den tredje, stor erfarenhet av installationer i Stockholm, väntar på att jag ska tala om för dem vad jag vill för att sedan lämna offert.

Bäst ska tydligen vara att installera brännaren i nedersta luckan, ask/dragluckan. Eldstaden är ca 63 cm djup, 36 bred och knappt 40 hög från rostret till kanalerna(?) under taket. Längre in i eldstaden, bortanför rostret, är det något grundare pga av stenläggningen där.

I skorstenen, ca 7-8 m, finns sedan ett halvår ett rostfritt insattsrör på 110 mm.

Hoppas detta hjälper något och tack så länge!
Om du nu ska investera i en brännaren så se till att du får en skriftlig offert samt att du får en utskrift på justeringen av brännaren. Så som värden på CO,O2, CO2, draget i skorstenen mm. Be någon sakkunnig titta på mätvärdena eller ta upp dom på forumet, så får du hjälp med att tyda dessa värdena om du inte har förmågan själv, och om du är osäker på att installatören gjort ett bra jobb. Finns idag installatörer som är certifierade under Pellsam. Värt att titta på.

Tänk på att när du sedan eldar, försöker hålla dig till samma bränsleleverantör. Om du byter så är att rekommendera en ny justering av brännaren. Många firmor idag erbjuder även serviceavtal som är ett bra allternativ till att hålla sin anläggning i trim.

Försök att aska och sota ur pannan med jämna mellanrum så undviker du också problem. Oftast är det latheten som orsakar dessa.

Dina alternativ på brännare så som ULMA, Baxi eurofire eller KMP PX21 är inte dåliga brännare någon av dem. Klart att det finns brister men vad är det som säger att serietillverkade produkter håller i evighet. Alla tre brännarna ligger idag prismässigt lika, kanske skiljer det någon tusenlapp.
Garatitider mm på olika detaljer.

Om din panna är ok vill jag inte uttala mig om då jag inte känner till hur den ser ut. Men har installatören som tittat på den sagt att det är okej så ligger det på hans ansvar sedan om det fungerar.

Hör av dig med vilket val du gjorde!
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Inlägg av ronald »

Tjena!Depper Dan...
Det verkar i alla fall vara en framåtbrinnande som gäller vad säger experterna ja det kanske funkar med en uppåtbrinnande med??....
Jag tänkte på angående höjd på gjutgärnaren..
Grannen har en gammal gjutjärnare ,installerade i våras ,funkar perfa !!tycker han.....Jag nämner väl inte vilken brännare han har :lol: :lol:

Välj gärna den brännare din installatör är lite extra bra på att ställa in fixa mm
Jag själv tänkte för (fyra år sen) på reservdelar i framtiden,lätt att fixa själv,.inte onödigt många rörliga delar som kan haka upp sig,,,Inte allt för dyra reservdelar osv Och som sagt reservdelar att få dag i fort..Det är ungefär samma tankar jag har när pannan lägger av...Fast den får hålla i många år till ...Ta i trä. (Och angående rostret det tar man nog ut)

Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Ved Profilen
Pannrumsnisse!
Inlägg: 996
Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06

Re: Jösses!

Inlägg av Ved Profilen »

Depper Dan skrev:Oj vad har jag nu satt igång;)

Tack till alla hjälpare i nöden! Jag vet förstås inte vem av er alla som har rätt men jag vet i alla fall en sak, det ligger väldigt mycket i vad Wepe skriver, klockren analys;)

Oljepannan jag kör idag är en ABSO PK-12 från -58, gjutjärnspanna tydligen främst avsedd för ved eller koks vilket här skulle fara till min fördel. Den ser ut att vara i fint skick men man vet förstås inte hur det egentligen ligger på insidan.
Nu kommer med största sannolikhet de flesta att säga åt mig att slänga ut skiten och skaffa en nyare för att gamlingen säkert blir inkontinent förr eller senare och börjar läcka.
Min plan är i alla fall att chansa på att pannan håller i några år till och då flytta över brännaren till en ny panna, dvs skjuta en större investering framför mig ett tag till.
Tre installatörer har varit här och tittat, "inga problem" sa alla, men den första ville inte ta en installation på den gamla pannan på sitt ansvar, rådde mig istället att köpa en helt ny anläggning av dem. Han verkade inte heller ha så stor erfarenhet av pelletsinstallationer.

Den andra skulle höra av sig med sitt pris men gjorde aldrig det. Den tredje, stor erfarenhet av installationer i Stockholm, väntar på att jag ska tala om för dem vad jag vill för att sedan lämna offert.

Bäst ska tydligen vara att installera brännaren i nedersta luckan, ask/dragluckan. Eldstaden är ca 63 cm djup, 36 bred och knappt 40 hög från rostret till kanalerna(?) under taket. Längre in i eldstaden, bortanför rostret, är det något grundare pga av stenläggningen där.

I skorstenen, ca 7-8 m, finns sedan ett halvår ett rostfritt insattsrör på 110 mm.

Hoppas detta hjälper något och tack så länge!
Jag känner väl till din panna jag har haft samma panna själv.Innan jag bytte.
(ABSO Skoglund & Olsson PK-12 D).
Jag vill rekomendera frammåt riktad låga till denna panna samt att du tar ur rosterna i pannans botten och placerar brännaren i luckan längst ned som du själv säger.
Val av pelletsbrännare vill jag inte rekommendera då kan folk på forumet tro att jag säljer produkten Tyvärr!.
Men håll dig till framåtriktad förbrännings teknik och välj P-märkta brännare så kommer du att bli nöjd..
Samt att även vara noga med att installatören lämnar ett injusterings intyg som nämnts ovan så att brännaren är injusterad med rätt värden mm. Här är länken till pellsam som Karla1 hänvisade till www.pellsam.se
Här hittar du certifierade installatörer.

Ved Profilen..
Depper Dan
Prima virke
Inlägg: 38
Blev medlem: mån 27 nov, 2006 23:57
Ort: Stockholm

Startdosen i Ulma

Inlägg av Depper Dan »

Hej!

Någon, möjligen Karla1, framhöll den lilla startdosen som en av fördelarna med Ulma 2000. Enligt skötselanvisningen ska den vara 4-5 dl. Det är i så fall förhållandevis mycket mer är Eurofiren som ska ha 3 dl. Har jag fått något om bakfoten?

Blåser Ulman rent ordentligt INNAN tändning?
Karla1
Pannrumsnisse!
Inlägg: 831
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 22:40

Re: Startdosen i Ulma

Inlägg av Karla1 »

Depper Dan skrev:Hej!

Någon, möjligen Karla1, framhöll den lilla startdosen som en av fördelarna med Ulma 2000. Enligt skötselanvisningen ska den vara 4-5 dl. Det är i så fall förhållandevis mycket mer är Eurofiren som ska ha 3 dl. Har jag fått något om bakfoten?

Blåser Ulman rent ordentligt INNAN tändning?
Den äldre modellen som är riktad på endast 20kW krävde med det äldre tändelementet och styrning en större startdos. Enligt bruksanvisningen 3dl. Jag har en kompis som kör en sådan och han kör den med en startdos på 2,7dl och det har fungerat klockrent i närmare två år nu utan problem. Det enda han har gjort i serviceväg är att dela brännarröret och göra rent två- tre gånger per år samt rengjort flamvakten från damm som blir efter ett tag. Det går att komma ner ännu lägre i startdosen men då blir tändtiden något längre.

Med det nya elementet behöver brännaren endast 100gram pellets för att tända. Det tar ca 20-45 sekunder, och efter en minut så brinner brännaren helt stabilt.

Lite aska får du precis bakom skrapan som ligger i framkanten av brännarröret, efter två- fyra veckors eldning. Men skrapan är till för att man ska göra rent med jämna mellanrum. Har hittills inte fått någon koks som fastnat i röret. Jag har en väldigt liten eldstad och har i vanligt vis eldat med PX21 som längst under sommarperioden ca 1,5-2 veckor för enbart varmvatten innan jag måste aska ur. ULMA:n är jag uppe som mest på 4 veckor. Då får du räkna med att jag skrapat rent efter två veckor med skrapan i brännaröret. Hade Px-21 haft skrapan så hade den även klarat en längre period, men den får mer aska kvar i röret och man måste rengöra den. En viktig sak att tänka på är att när man kan hålla en sådan låg startdos så bidrar detta till att man får mindre med aska, och en snabbare och stabilare uppeldningsfas.
Depper Dan
Prima virke
Inlägg: 38
Blev medlem: mån 27 nov, 2006 23:57
Ort: Stockholm

Renblåsningen

Inlägg av Depper Dan »

Ok, tack det låter ju bra. Renblåsning innan start då?
Karla1
Pannrumsnisse!
Inlägg: 831
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 22:40

Inlägg av Karla1 »

Brännarens fläkt startar först och går några sekunder. Sedan tappar brännaren ner startdosen och brännaren tänder. Den så kallade renblåsningen sköter brännaren sist utav allt i nereldningsfasen.
Har som jag nämnt tidigare inga problem med några askmängder i brännarröret, inte heller någon kaka.

Dessa problem har mycket med injustering av en brännare att göra, om man justerar rätt mängd startdos mm. Även den mindre startdos man behöver bidrar till mindre aska.

Jag har även kontrollerat med det nya tändelementet i brännaren vad som händer när man duschar. Tidigare så sjönk temperaturen i pannan ner till ca 50-55grader innan brännaren brann, idag så sjunker tempen endast till 60grader från tillslagstempen på 65grader. Detta är ju också då ett plus.
När brännaren brinner orkar den även hålla detta kontrollerat så att pannans temperatur bibehålls stabil utan större ovationer. Har växlare i min panna.

Har min dataloggning bortkopplad idag, på grund av lite måleriarbete mm. Kommer nog att bli kul att se förändringen jämfört med tidigare.
Depper Dan
Prima virke
Inlägg: 38
Blev medlem: mån 27 nov, 2006 23:57
Ort: Stockholm

Angående blåsningen

Inlägg av Depper Dan »

Tack,
fast då har man alltså samma problem med Ulman som med Eurofiren och PX-21, att det är samma risk för smällar vid uppstart. Alltså ingen skillnad mellan brännarna i det fallet, eller?
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Jag förstår att en Janfire NH är uteslutit men med en sån lär du inte få smäller hur strömmen än gör. Om brännkoppen är varm nog till att det är eld OCh termostaten "begär mer värme" kommer den att starta en uppvärmningsfas och därefter övergå till normal eldning.

Om temperaturen är för låg till att det kan vara eld kommer brännkoppen att skrapas ren och en ny uppstart kommer att initieras om termostaten "begär" det.

Om termostaten är "varm" kommer brännaren att vänta till brännkoppen har kylt ner till den inställda temperaturen varpå den skrapar rent.

Och den är framåtbrinnande fast man kan beställa med en "Flamriktare 30°" som gör den uppåt-framåt brinnande.

Och ja, jag är partisk men jag försöker vara saklig ändå.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

fast då har man alltså samma problem med Ulman som med Eurofiren och PX-21, att det är samma risk för smällar vid uppstart. Alltså ingen skillnad mellan brännarna i det fallet, eller
Jag vet inte hur det är med ULMA och PX'en men Eurofire har tyvärr ingen renblåsning vid uppstart så det är helt korrekt, de flesta andra brännare har någon form av renblåsning vid uppstart vad jag sett, min egen drar helt enkelt igång fläkten i 2 minuter varje gång man slår på strömmen innan den gör något annat, det är allt som behövs för att lösa problemet.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Ved Profilen
Pannrumsnisse!
Inlägg: 996
Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06

Re: Angående blåsningen

Inlägg av Ved Profilen »

Depper Dan skrev:Tack,
fast då har man alltså samma problem med Ulman som med Eurofiren och PX-21, att det är samma risk för smällar vid uppstart. Alltså ingen skillnad mellan brännarna i det fallet, eller?
Du har väl samma problem med nästan alla pelletsbrännare egentligen.
Allting beror på rätt brännar val till rätt panna. Harmonin måste ju stämma,det är inte bara att installera vilken brännare som helst till vilken panna som helst heller? Det är ju därför intergrerade pelletspannor oftast är bättre.Sedan är det injusteringen som är viktigast av allt, det är inte bara att få bra C0 O2 CO2 samt bra verkningsgrad etc. och tro att allting skall fungera, även skorsten bör kollas så att denne är lämplig för pelletseldning.Skruv matningen hör också till det viktigaste för att få en pelletsanläggning att fungera optimalt. Jag har alldeles för stor erfarenhet av fel installerade pannor och pelletsbrännare.Tyvärr är det inte många som har råd med att köpa dyrbara mätinstrument för pellets injusteringar, det gäller främst privat personer.
Men även installatörer som inte heller köper instrumenten samt injusterar på rätt sätt.Undrar hur pelletsmarknaden skall få gott ryckte när det är på det här viset?
Det måste till en skärpning på denna front!!

Ved Profilen.
Senast redigerad av Ved Profilen den tis 11 sep, 2007 19:30, redigerad totalt 1 gånger.
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Inlägg av ronald »

Tjena! Håller med vedeldaren Brännaren skall vara rätt injusterad!.. jag labbade själv och ställde ner effekten på min brännare efter många om och men ,amatör som man är, så gick det vägen till slut i alla fall....
Tänkte bara säga att under labben så hade jag ställt helt fel och den fick ingen pellets alls :oops: Ja den stannade men renblåste pannan ialla fall..
Så px21 blåser rent efter misslyckad start Min är ca 4 år ung (brännaren).
Men nu går den som en klocka igen..Det var ju mänskliga faktorn jag själv som orsakade missen..... :wink:

Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Depper Dan
Prima virke
Inlägg: 38
Blev medlem: mån 27 nov, 2006 23:57
Ort: Stockholm

Blåst

Inlägg av Depper Dan »

Ok, det kanske inte är så mycket att hänga upp sig på då utan bara att se till få det rätt justerat.

Beträffande pannans lämplighet, jag har i alla fall hört två exempel där det fungerat bra med PX-21 i likadan panna. I det ena fallet i översta vedlucka och i det andra i den nedersta. Om dessa ovan nämnda brännare (Eurofire, PX21 och Ulma) är rätt likvärdiga som ni säger så är det väl troligt, eller åtminstone ganska goda förutsättningar, att det borde fungera bra med både Eurofire och Ulma också, eller?
Skorstenen är bortåt 8 m och med 110 mm insattsrör. Friskluftsintaget till pannrummet via ett rektangulärt eternitrör är grövre än så.

Inte landat ännu.
Karla1
Pannrumsnisse!
Inlägg: 831
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 22:40

Re: Angående blåsningen

Inlägg av Karla1 »

Depper Dan skrev:Tack,
fast då har man alltså samma problem med Ulman som med Eurofiren och PX-21, att det är samma risk för smällar vid uppstart. Alltså ingen skillnad mellan brännarna i det fallet, eller?
Jag har eldat med gamla föregångaren till PX21 samt denna nya Px21:a samt ULMA brännaren i pannan och har aldrig fått en gengassmäll. Har kört i över 6år utan beskymmer.

ULMA brännaren har i styrningen, att fungerar ej tändningen efter att startdosen har matats till brännaren så stängs den av och felmedelande visas i displayen. Du måste då själv slå av brännaren för att nollställa brännaren. Ingen ytterligare pellets matas ner i brännaren. Detta styr flamvakten, då den måste ha ett börvärde i styrningen för att forsätta cykeln i programvaran.

Är allt kontrollerat, rätt installerat, justerat så ser inte jag att det är något problem med någon av dessa brännare.

Det du bör göra är att kontrollera att du har ett tillräckligt drag i pannan, samt investera i en dragbegränsare i samband med installationen. Den skall vara rätt anpassad till din area samt längd på skorstenen. En Tigerx är i dom flesta fall för liten och fungerar bäst ihop med kaminer. Placera dragbegränsaren minst 1m upp ifrån golvet, för annars finns risken att du får för kall luft om du har en lång skorsten, detta kan då öka risken för kondensproblem. Har du för dåligt drag i skorstenen så rådfråga din lokala skortensfejare eller installatören om hur du kan lösa detta på bästa sätt. Oftast så leder dåligt drag till dom problemen som du verkar oroa dig för.

Om man har en för liten startdos så att brännaren har svårt att tända så kan detta leda till dessa problem, även en för stor, då pelletsen inte hinner med att ta sig utan glöder och stoppar upp luftflödet från fläkten.
Därför är det även viktigt att ha ett bra underhåll på skruvmatningen. Det är också en av anledningarna varför jag ville prova den vertikala skruven. Har byggt bort alla sådana problem med denna. Har kört sedan i slutet av januari och den går lika jämt och fint än. Ger mer exakt dosering till dessa brännare som ej har intern dosering med skruv.
Skriv svar