Systemskiss
Är det lag på det? Hursomhelst så stämmer ritningen så kan han sätta en ventil över laddpump och pannans kommunikation med exp. kärl är opåverkad med denna ventil som kan underlätta och förlänga livslängd på systemet. Ha det vedprofilen
Mvh Leifa.k
Mvh Leifa.k
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 1st. hemmabyggda 800l. acktank, 30cm.isolering, braskamin, Citcops panasonic 12:a l/l, FTX ventilation, 90 st.X rör från Sfinx.
200m.borrhål 190m aktivt Nibe 1210/7-99 3000kr.
-
- Pannrumsnisse!
Då fick jag svar på det jag undrade över och förordar mitt förslag så är det lugnt och flexibiliteten ökar.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 1st. hemmabyggda 800l. acktank, 30cm.isolering, braskamin, Citcops panasonic 12:a l/l, FTX ventilation, 90 st.X rör från Sfinx.
Nä, jag vet vad det är frågan om när det gäller krafterna i värmesystemet, vet inte skillnaderna i reglerna, det skiljer sig generellt i reglerna om det är privat, företag, yrkesmässig utövning osv.det är ju lika illa med de som har gamla hydrofortankar som tryckkärl till sina kompressorer, men det är fortfarande intressant vad som gäller enligt lag...yrkessmässigt, privat, osv. Jag har ett tydligt exempel i minnet gällande värmepumpar...Vem skall man lita på om inte de som huserar i branschen. Naturvårdsverket läxade upp svep under ett möte i Stockholm och talade om för dem vad som gäller...yrkesfolk kontra privatpersoner, och innan dess så hade hela värmepumpsbranshen inklusive svep farit med grova lögner beträffande vp. installationer, fulpumpar och privatpersoner....nu är det återigen nya regler som gäller. Jag befarar att det är som så att mina hemmabyggda och hemmasvetsade tryckärl (acktankar, tryckluftstant) inte är godkända enligt myndigheterna, och tryckkärlsdirektiv.....skiter jag i, de håller lika bra ändå.... som licenssvetsat....
-
- Energiprofet!
- Kontakt:
Naturligtvis sitter det ingen ventil mellan pannan och expansionen, det röret ansluter direkt på röret in till pannan i botten och sen har jag en avluftare som sitter på röret ut.
Hade tänkt sätta expansionen på det kalla röret mellan laddpumpen och tankarna (kallare vatten där) men eftersom att det sitter unionventiler på laddpaketet så går ju inte det.
Nu lär det väl vara svårt att elda pannan om man stänger dom ventilerna men som vedprofilen skriver, man får inte inte ha så att man kan stänga av mellan panna och expansionsrör.
/Jörgen
Hade tänkt sätta expansionen på det kalla röret mellan laddpumpen och tankarna (kallare vatten där) men eftersom att det sitter unionventiler på laddpaketet så går ju inte det.
Nu lär det väl vara svårt att elda pannan om man stänger dom ventilerna men som vedprofilen skriver, man får inte inte ha så att man kan stänga av mellan panna och expansionsrör.
/Jörgen
Hus från 51, 1+1/2 plan med källare, 107m2, timmerstomme 5*8 tum med fiberskiva/panel, Vedolux 37, brännare Scotte, 2 * 750L acktank. Kompletterat med L/L på entreplan. Se länken i min profil
-
- Pannrumshärskare!
Kan du inte dra ett ång rör från toppen på pannan till exp ledningen som går till kalla sidan. röret ska inte vara lika stort som exp ledningen.
Jag vet flera vvsare som gör så.Även kallad kall koppling.
Troe det var någon på bygahus forumet som kollade upp det där med ventilerna på exp ledningen.Han sa att man fick ha ventiler om hantagen var bortskruvade. Kan vara värt att kolla upp kanske?
Jag vet flera vvsare som gör så.Även kallad kall koppling.
Troe det var någon på bygahus forumet som kollade upp det där med ventilerna på exp ledningen.Han sa att man fick ha ventiler om hantagen var bortskruvade. Kan vara värt att kolla upp kanske?
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Jøtul I 520 FL
-
- Pannrumsnisse!
Kan även tillägga att på en vanlig ackumulatortank sk. Slavtank kan man placera hur många avstängningsventiler som hellst.Men installerar man Elpatroner i denna Acktank då klassas tanken som en Elpanna då skall avstängningsventilen plockas bort åtminståne den på Säkerhets-ledningen upp till kärlet.
Andreas Hansson Ångrör eller rättare sagt Ångavloppsrör som det heter egentligen.Det är rörkryckan som du ser ovan ytter taket från toppen på Exp-Kärlet
Ved Profilen.
Andreas Hansson Ångrör eller rättare sagt Ångavloppsrör som det heter egentligen.Det är rörkryckan som du ser ovan ytter taket från toppen på Exp-Kärlet
Ved Profilen.
-
- Pannrumshärskare!
Ja jag vet det men kopplar du exp ledningen till botten på ladningskretsen så har man ett mindre rör från toppen på pannan där ev ånga kan ta sig ut.Ved Profilen skrev: Andreas Hansson Ångrör eller rättare sagt Ångavloppsrör som det heter egentligen.Det är rörkryckan som du ser ovan ytter taket från toppen på Exp-Kärlet
Ved Profilen.
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Jøtul I 520 FL
Fattar inte denna avoghet mot ventiler... Har själv detta överallt, men har tagit bort själva "handtaget" från ventilerna vid "kritiska ställen". Fasicken, myndigheter, normer ivrare, måste ju va dumma i huve enligt mitt tycke om de ska förbjuda alla vettiga saker, som ventiler utan handtag....Ni får ursäkta, men logiken verkar inte ha mycket utrymme i dessa frågor.Ved Profilen skrev:Kan även tillägga att på en vanlig ackumulatortank sk. Slavtank kan man placera hur många avstängningsventiler som hellst.Men installerar man Elpatroner i denna Acktank då klassas tanken som en Elpanna då skall avstängningsventilen plockas bort åtminståne den på Säkerhets-ledningen upp till kärlet.
Ved Profilen.
-
- Energiprofet!
- Kontakt:
Logik och lag har inte mycket med varandra att göra ibland... tyvärr är det ju som så att om nån är dum nog att skada sig själv genom att inte tänka så måste resten av folkets skyddas mot samma dumhet genom en lag 
/Jörgen

/Jörgen
Hus från 51, 1+1/2 plan med källare, 107m2, timmerstomme 5*8 tum med fiberskiva/panel, Vedolux 37, brännare Scotte, 2 * 750L acktank. Kompletterat med L/L på entreplan. Se länken i min profil
-
- Pannrumshärskare!
-
- Energiprofet!
- Kontakt:
Nu har jag delar av systemet igång, panna laddar till tankar utan problem (attans vad auto-avluftarna pyste första timmarna!), TVAn skapar varmvatten (ca 56 grader) som sen går till kall-in på VVB och till kall-in på blandare som försöker blanda till ca 53 grader med varmvattnet från VVB. Detta är alltså ändrat enligt BG's förslag, tackar för iden funkar kanon!!
Med lite sporadisk eldning (pga värmehål i isolering runt tankar, åtgärdat nu tror jag, vilket gjorde att jag tappade mycket och måste släppa ner tankarna så det gick att jobba vid dom) så har jag förbrukat 12 kWh sen i tisdags i VVBn.. då är vi två vuxna som duschar varje dag samt 1 litet barn som badar i balja, oxå varje dag.
Radkopplen ska göras i morgon när jag har hämtat två stycken 22mm 90 graders böj med en muff.... blev tajt mot väggen så jag måste svänga snabbare än 2muffars klarar
/Jörgen
Med lite sporadisk eldning (pga värmehål i isolering runt tankar, åtgärdat nu tror jag, vilket gjorde att jag tappade mycket och måste släppa ner tankarna så det gick att jobba vid dom) så har jag förbrukat 12 kWh sen i tisdags i VVBn.. då är vi två vuxna som duschar varje dag samt 1 litet barn som badar i balja, oxå varje dag.
Radkopplen ska göras i morgon när jag har hämtat två stycken 22mm 90 graders böj med en muff.... blev tajt mot väggen så jag måste svänga snabbare än 2muffars klarar

/Jörgen
-
- Energiprofet!
- Kontakt:
Andreas... ditt förslag att dra ett topprör från hetsidan till exp som kommer från kall, det kräver väl en backventil eller hur? Annars kommer det ju att bli självcirkulation från het via toppröret ner i kallröret och tillbaks in i tankarna? Om ni förstår hur jag menar.....
/Jörgen
/Jörgen
Nej det behövs det inte, om man ansluter "hetsidan" med ett t- rör ovanför kärlet på röret som går upp till "kryckan" på taketjoeri91942 skrev:Andreas... ditt förslag att dra ett topprör från hetsidan till exp som kommer från kall, det kräver väl en backventil eller hur? Annars kommer det ju att bli självcirkulation från het via toppröret ner i kallröret och tillbaks in i tankarna? Om ni förstår hur jag menar.....
/Jörgen
Hetröret kommer då aldrig att bli helt fyllt med vatten,(samma nivå i det som i exp kärlet bervid) men kommer iallafall att släppa ut ev luft ur systemet
å således ingen cirkulation blir heller möjlig.
Solp 13m2.
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
-
- Energiprofet!
- Kontakt:
Aha.... ok, inget för mig då. Jag har idag två rör upp (expansion och överflöde tillbaks) och att få upp ytterligare ett rör låter sig inte göras annat än i samband med köksrenovering 
/Jörgen

/Jörgen