koppling av ackar
Nä det tycker jag inte sätter man uttaget till shunten lite lägre kan man inte "röra om" i det vatten som är högre....
Å jag föredrar att man sätter det uttaget lite lägre så att man iallafall har lite varmvatten att "tvätta händerna" i om man kommer hem med utkyld tank...
Å jag föredrar att man sätter det uttaget lite lägre så att man iallafall har lite varmvatten att "tvätta händerna" i om man kommer hem med utkyld tank...
Solp 13m2.
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
-
- Pannrumsnisse!
- Inlägg: 996
- Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06
Ok!! Vid urladdning kommer pumpen att suga ned toppvattnet till shunt rörets placering som sitter lägre ,detta gör att du kommer att få ännu svalare vatten att tvätta händerna i om vv beredaren eller slingan sitter högre. Speciellt när tankarna är urladdade vintertid. Eller så kopplar du shunten ännu lägre ned i tanken så blir det ännu sämre. Men Du Gör som du vill .BG skrev:Nä det tycker jag inte sätter man uttaget till shunten lite lägre kan man inte "röra om" i det vatten som är högre....
Å jag föredrar att man sätter det uttaget lite lägre så att man iallafall har lite varmvatten att "tvätta händerna" i om man kommer hem med utkyld tank...
Ved Profilen..
Det där håller jag inte med om. Mitt övre värmeuttag sitter en liten bit ner på acktanken (ej i toppen) och värmen på vattnet ovanför påverkas inte det minsta i min acktank (har en termometer strax över uttaget).Ved Profilen skrev:Ok!! Vid urladdning kommer pumpen att suga ned toppvattnet till shunt rörets placering som sitter lägre ,detta gör att du kommer att få ännu svalare vatten att tvätta händerna i om vv beredaren eller slingan sitter högre. Speciellt när tankarna är urladdade vintertid. Eller så kopplar du shunten ännu lägre ned i tanken så blir det ännu sämre. Men Du Gör som du vill .
Ved Profilen..
Har vid ett antal tillfällen kört så att det utgående vattnet ur tanken varit kring 30° men strax över uttaget är det fortfarande kring 70°. Men det är slingor i min acktank för VV beredning om det nu kanske kan påverka.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
-
- Pannrumsnisse!
- Inlägg: 996
- Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06
Då verkar det med din förklaring att du inte kan utnyttja tank toppens värme till fullo bara för att shunten sitter längre ned.Roli skrev:Det där håller jag inte med om. Mitt övre värmeuttag sitter en liten bit ner på acktanken (ej i toppen) och värmen på vattnet ovanför påverkas inte det minsta i min acktank (har en termometer strax över uttaget).Ved Profilen skrev:Ok!! Vid urladdning kommer pumpen att suga ned toppvattnet till shunt rörets placering som sitter lägre ,detta gör att du kommer att få ännu svalare vatten att tvätta händerna i om vv beredaren eller slingan sitter högre. Speciellt när tankarna är urladdade vintertid. Eller så kopplar du shunten ännu lägre ned i tanken så blir det ännu sämre. Men Du Gör som du vill .
Ved Profilen..
Har vid ett antal tillfällen kört så att det utgående vattnet ur tanken varit kring 30° men strax över uttaget är det fortfarande kring 70°. Men det är slingor i min acktank för VV beredning om det nu kanske kan påverka.
Jag vet att för att utnyttja acktankars lagrings kapacitet fullt ut, skall shunt uttaget sitta så högt upp i tanken som möjligt samt returen så lågt som möjligt.
Men det är tur att vi har olika system så att vi har någonting att diskutera.
Ved Profilen...
Helt rätt, toppvärmen är reserverad till VV produktion. Pannan eldas dessutom med pellets så behovet att utnyttja "hela" acktanksvolymen behövs inte för pannan. Däremot utnyttjar solvärmen hela tanken för att lagra solvärmen.Ved Profilen skrev:Då verkar det med din förklaring att du inte kan utnyttja tank toppens värme till fullo bara för att shunten sitter längre ned.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
-
- Pannrumsnisse!
- Inlägg: 996
- Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06
Ok i dok!!!Roli skrev:Helt rätt, toppvärmen är reserverad till VV produktion. Pannan eldas dessutom med pellets så behovet att utnyttja "hela" acktanksvolymen behövs inte för pannan. Däremot utnyttjar solvärmen hela tanken för att lagra solvärmen.Ved Profilen skrev:Då verkar det med din förklaring att du inte kan utnyttja tank toppens värme till fullo bara för att shunten sitter längre ned.
Då förstår jag,då fungerar ditt system mycket bra!
Jag kommer att lägga ut en ny flödesrapport på infot bara jag har kart lagt lite mera info för min egen del.Jag har flyttat om flödesmätare i mitt värnesystem samt gjort lite tester.Jag tror att det kan bli intressant för många på forumet.
Man anar inte hur mycket flöderna påverkar ett värmesystem.
Ha de!
Ved Profilen.
Jag har en rätt bra erfarenhet på hur "snabbt" golvvärmen kan tömma en acktank, det suger rätt så bra när golvvärmepumpen startar sin cirkulation och då kör jag den "bara" på läge 1 (=140W).......Ved Profilen skrev:Man anar inte hur mycket flöderna påverkar ett värmesystem.
Ser fram emot din info, alltid kan man lära sig något. För full lärd det blir man nog aldrig.........
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
OCH hur ska det varmare vattnet som finns över uttaget kunna komma ned till röranslutningen då ????Ved Profilen skrev:Ok!! Vid urladdning kommer pumpen att suga ned toppvattnet till shunt rörets placering som sitter lägre ,detta gör att du kommer att få ännu svalare vatten att tvätta händerna i om vv beredaren eller slingan sitter högre. Speciellt när tankarna är urladdade vintertid. Eller så kopplar du shunten ännu lägre ned i tanken så blir det ännu sämre. Men Du Gör som du vill .BG skrev:Nä det tycker jag inte sätter man uttaget till shunten lite lägre kan man inte "röra om" i det vatten som är högre....
Å jag föredrar att man sätter det uttaget lite lägre så att man iallafall har lite varmvatten att "tvätta händerna" i om man kommer hem med utkyld tank...
Ved Profilen..
Och någon omkopling för vinter och sommar behövs ej heller .... det är bara att sätta uttaget på den nivå som motsvarar den volym som man vill reservera för varmvattnet
Solp 13m2.
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
-
- Pannrumsnisse!
- Inlägg: 996
- Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06
Det var kanske fel av mig att skriva att pumpen suger ner vattnet.BG skrev:OCH hur ska det varmare vattnet som finns över uttaget kunna komma ned till röranslutningen då ????Ved Profilen skrev:Ok!! Vid urladdning kommer pumpen att suga ned toppvattnet till shunt rörets placering som sitter lägre ,detta gör att du kommer att få ännu svalare vatten att tvätta händerna i om vv beredaren eller slingan sitter högre. Speciellt när tankarna är urladdade vintertid. Eller så kopplar du shunten ännu lägre ned i tanken så blir det ännu sämre. Men Du Gör som du vill .BG skrev:Nä det tycker jag inte sätter man uttaget till shunten lite lägre kan man inte "röra om" i det vatten som är högre....
Å jag föredrar att man sätter det uttaget lite lägre så att man iallafall har lite varmvatten att "tvätta händerna" i om man kommer hem med utkyld tank...
Ved Profilen..
Och någon omkopling för vinter och sommar behövs ej heller .... det är bara att sätta uttaget på den nivå som motsvarar den volym som man vill reservera för varmvattnet
En bättre förklaring är nog att pumpen rör om toppvattnet i tanken så att det blandar sig och förstör skiktningen,speciellt vinter tid..
Jag vet precis hur du menar, men för att utnyttja en eller två acktankars lagringskapacitet till max krävs det att man nyttjar hela tankens höjd.Jag tycker att det bara är dumt att placera shunten lägre???Du får ändå inge svalare vatten när laddningen når till den nivå du placerar shunt/värmeuttag till radiatorkretsen.
Shuntens placering skall hellst placeras på exp ledningen samt att returen placeras ned till botten på acktankerna, då slipper men även som skrivits tidigare i någon tråd att man värmer upp vattnet i säkerhetsledningen till Expansions kärlet!!!!!!!!!!
Jag har själv placerat shunt uttaget på laddningen så högt upp i acktanken som möjligt fungerar perfekt.Jag har i och för sig beredare i stället för slinga, jag har alltid varmvatten även när tankarna är relativt urladdade.
Men det är klart,har man tillräckligt stor tank spelar det mindre roll...
Ved Profilen.
-
- Pannrumsnisse!
- Inlägg: 996
- Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06
Ja!! Men inte suget utan returflödet!!! Jag skall lägga ut bilder på detta..Så att alla på forumet kan förstå vad jag menar.. Det är till och med så, att bara en dusch på ca 20 minuter rör om i tanktoppen utan att värmebehov finns mot stängd shunt sommartid..BG skrev:SÅÅÅÅ du menar att suget från röret skulle skapa såna virvlar i en stor tank att de skulle röra om vattnet som ligger högre :!: :?: :?:
Ps. Hur har du gjort för att bygga om en gammal Teknoterm panna till underförbränning eller omvändförbränning, jag vet inte vilken av alternativen du valt,men hur har du gjort??
Ved Profilen...
jag skulle kunna lägga ut bilder om det men jag har inte lärt mig, eller rättare sagt tagit mig tid, till att ta reda på hur man ska göra då för att lägga dem på nätet....
Meeeeen kort beskrivet så har jag....
svetsat fast vinkeljärn på båda sidor som går från vedinkastets underkant till ca 5cm från eldstadens bakkant och så vidare med vinkeljärn rakt ned därifrån till ca 20-30 cm från bottnen på eldstaden...
PÅ vinkeljärnen som går ned endes bakkanten har jag skruvat fast en 6mm plåt. som då bildar den kylande rökkanalen med pannans baksida, istället för tuber i modern panna.
och på de vinkeljärn som går rakt in från luckans underkant har jag ett lock av 6mm plåt ligger som jag tar ut när jag fyller på ved ( ja ja jag vet att det kanske är lite krongligt men det funkar.
den här plåten sluter tätt med den vertikala.
nere i botten på pannan har jag gjort en OKYLD kanal på 55 cm av eldfast tegel...
tunna plattor som golv och sidor och sedan 5 cm tjocka uppåt där veden ligger,,, dessa tjocka ligger från framkant å hela vägen bakåt så att de tätar mot den stående plåten 5 cm från bakkant....
Stenen längst fram har jag sågat ur ett hål ur på ca 4 x 7 cm så att rökgaserna kommer ned där å sedan genom kanalen och upp mellan den bakre plåten och eldningsutrymmets bakkant....
i början på den okylda kanalen har jag gjort en liten "näbb" som släpper in sekundärluft. den sitter på den ordinarie nedre dragluckan..
primärluften kommer in via den plats där egentligen oljeeldningen ska vara ,,, den kanalen ansluter precis under det löstagbara locket...
Det går åt väldans mycket mindre ved nu mot förut ..... knappt hälften.
Meeeeen kort beskrivet så har jag....
svetsat fast vinkeljärn på båda sidor som går från vedinkastets underkant till ca 5cm från eldstadens bakkant och så vidare med vinkeljärn rakt ned därifrån till ca 20-30 cm från bottnen på eldstaden...
PÅ vinkeljärnen som går ned endes bakkanten har jag skruvat fast en 6mm plåt. som då bildar den kylande rökkanalen med pannans baksida, istället för tuber i modern panna.
och på de vinkeljärn som går rakt in från luckans underkant har jag ett lock av 6mm plåt ligger som jag tar ut när jag fyller på ved ( ja ja jag vet att det kanske är lite krongligt men det funkar.
den här plåten sluter tätt med den vertikala.
nere i botten på pannan har jag gjort en OKYLD kanal på 55 cm av eldfast tegel...
tunna plattor som golv och sidor och sedan 5 cm tjocka uppåt där veden ligger,,, dessa tjocka ligger från framkant å hela vägen bakåt så att de tätar mot den stående plåten 5 cm från bakkant....
Stenen längst fram har jag sågat ur ett hål ur på ca 4 x 7 cm så att rökgaserna kommer ned där å sedan genom kanalen och upp mellan den bakre plåten och eldningsutrymmets bakkant....
i början på den okylda kanalen har jag gjort en liten "näbb" som släpper in sekundärluft. den sitter på den ordinarie nedre dragluckan..
primärluften kommer in via den plats där egentligen oljeeldningen ska vara ,,, den kanalen ansluter precis under det löstagbara locket...
Det går åt väldans mycket mindre ved nu mot förut ..... knappt hälften.
Solp 13m2.
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
-
- Pannrumsnisse!
- Inlägg: 996
- Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06
Mycker bra förklaring BG,ombyggnaden av din panna borde flera göra.BG skrev:jag skulle kunna lägga ut bilder om det men jag har inte lärt mig, eller rättare sagt tagit mig tid, till att ta reda på hur man ska göra då för att lägga dem på nätet....
Meeeeen kort beskrivet så har jag....
svetsat fast vinkeljärn på båda sidor som går från vedinkastets underkant till ca 5cm från eldstadens bakkant och så vidare med vinkeljärn rakt ned därifrån till ca 20-30 cm från bottnen på eldstaden...
PÅ vinkeljärnen som går ned endes bakkanten har jag skruvat fast en 6mm plåt. som då bildar den kylande rökkanalen med pannans baksida, istället för tuber i modern panna.
och på de vinkeljärn som går rakt in från luckans underkant har jag ett lock av 6mm plåt ligger som jag tar ut när jag fyller på ved ( ja ja jag vet att det kanske är lite krongligt men det funkar.
den här plåten sluter tätt med den vertikala.
nere i botten på pannan har jag gjort en OKYLD kanal på 55 cm av eldfast tegel...
tunna plattor som golv och sidor och sedan 5 cm tjocka uppåt där veden ligger,,, dessa tjocka ligger från framkant å hela vägen bakåt så att de tätar mot den stående plåten 5 cm från bakkant....
Stenen längst fram har jag sågat ur ett hål ur på ca 4 x 7 cm så att rökgaserna kommer ned där å sedan genom kanalen och upp mellan den bakre plåten och eldningsutrymmets bakkant....
i början på den okylda kanalen har jag gjort en liten "näbb" som släpper in sekundärluft. den sitter på den ordinarie nedre dragluckan..
primärluften kommer in via den plats där egentligen oljeeldningen ska vara ,,, den kanalen ansluter precis under det löstagbara locket...
Det går åt väldans mycket mindre ved nu mot förut ..... knappt hälften.
Du har gjort det bra! Hoppas att flera gör som du både för miljön och ved förbrukningen.
Det andra återkommer jag till senare.
Ved Profilen..
-
- Pannrumshärskare!
- Inlägg: 2046
- Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56