Ljud i pannan - vad göra?

Här diskuteras allt kring vedeldning
leifa.k
Energiprofet!

Inlägg av leifa.k »

Ja, så kan man säga att jag har kopplat, vill man inte ha varm/hetvatten upp till exp. kärl så kan man väl? sätta en handventil på det "vågräta" röret till exp.kärlet, innan det bär iväg uppåt, T-koppling före+efter handventil, sedan drar man rörena från T-kopplingarna ned i ett "U" så man får ett u-rör förbi handventilen. När man har avluftat så stänger man hanventilen och expansionen måste ta omvägen genom u-röret. Jag är ganska övertygad över att det spar energi... men givetvis så blir det varmt till expkärl under uppeldning eftersom det "heta toppvattnet" måste expandera/passera förbi klykan. Efter avslutad eldning så tror jag att det svalnar av till exp-kärl et eftersom det heta vattnet inte kan cirkulera fritt i stigaren till exp-kärlet. U-röret bör väl kanske vara en 50cm. hög.....? Vad tror ni??? :wink:
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 1st. hemmabyggda 800l. acktank, 30cm.isolering, braskamin, Citcops panasonic 12:a l/l, FTX ventilation, 90 st.X rör från Sfinx.
200m.borrhål 190m aktivt Nibe 1210/7-99 3000kr.
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

leifa.k skrev:Ja, så kan man säga att jag har kopplat, vill man inte ha varm/hetvatten upp till exp. kärl så kan man väl? sätta en handventil på det "vågräta" röret till exp.kärlet, innan det bär iväg uppåt, T-koppling före+efter handventil, sedan drar man rörena från T-kopplingarna ned i ett "U" så man får ett u-rör förbi handventilen. När man har avluftat så stänger man hanventilen och expansionen måste ta omvägen genom u-röret. Jag är ganska övertygad över att det spar energi... men givetvis så blir det varmt till expkärl under uppeldning eftersom det "heta toppvattnet" måste expandera/passera förbi klykan. Efter avslutad eldning så tror jag att det svalnar av till exp-kärl et eftersom det heta vattnet inte kan cirkulera fritt i stigaren till exp-kärlet. U-röret bör väl kanske vara en 50cm. hög.....? Vad tror ni??? :wink:
Jag måste bara citera dig och förklara, så att andra på detta forum inte tror på din teori....Man får inte upp varmvatten i exp kärlet!!!!!!!!!!!

Man har INTE NÅGON CIRKULATION UPP I EXP LEDNINGEN.
Bara En meter upp ungefär.Om man inte har kopplat fel naturligt vis.

Det är bättre att kolla in andra trådar på detta forum som förklarar detta på ett bättre sätt.

Ved Profilen
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Inlägg av Andreas Hansson »

Hursomhelst blir det ju varmt.Och när det kallnar vill man inte ha det vattnet i toppen på sin fin skitade ack tank.
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
leifa.k
Energiprofet!

Inlägg av leifa.k »

Får man inte upp varmt i exp.kärlet? Nu får du väl allt ge dig lite. Värmen stiger uppåt, den avtar givetvis med sträckan eftersom jag ej har cirkulation på exp.kärlet. Jag har pannan och acktankarna i källaren och på andra våningen om jag pillar undan isoleringen lite så känner jag att ledningen till exp.kärlet är ju jättevarmt och det innebär att värmen stiger upp till kärlet. Jag har endast ett rör från källaren till vinden, ingen cirkpump eller så heller... ser ju vad du tyckte om att det inte spelade någon roll om det blev övertändning i vedmagasinet.....tror du på allvar att vattnet har så dålig värmeledningskoefficient att den bara sprider värmen en meter upp som du skriver, de'klart de kanske är helt oisolerat eller det kanske är en väldigt klen dimension eller om man inte har kopplat fel naturligtvis som du skrev.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 1st. hemmabyggda 800l. acktank, 30cm.isolering, braskamin, Citcops panasonic 12:a l/l, FTX ventilation, 90 st.X rör från Sfinx.
BG
Lärjunge!

Inlägg av BG »

Instämmer med föregående talare 8)
Solp 13m2.
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
BG
Lärjunge!

Inlägg av BG »

Andreas Hansson skrev:
BG skrev:En fördel till med att ha exp ledningen sittandes i toppen är att det blir mindre risk att kärlet fryser en kall vinter... eftersom det ideligen kommer upp hett vatten där varje gång man eldar...
Vad var den första fördelen?

Isolerar man kärlet så är det inget problem.Det kommer ju upp värme.Men inte lika mycket..
Den första fördelen är att det blir automatisk avluftning av systemet....
Solp 13m2.
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

BG skrev:
Andreas Hansson skrev:
BG skrev:En fördel till med att ha exp ledningen sittandes i toppen är att det blir mindre risk att kärlet fryser en kall vinter... eftersom det ideligen kommer upp hett vatten där varje gång man eldar...

Isolerar man kärlet så är det inget problem.Det kommer ju upp värme.Men inte lika mycket..
Helt Rätt BG ! Men hur jag än eldar får jag inte upp varmt vatten i Exp kärlet :?: Eller i säkerhetsledningen :?:

Ved Profilen.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

BG skrev:
Andreas Hansson skrev:

Det är ju därför man ska dra ett grannare ångrör...

Vedprofilen.Du verkar ju inte behöva något expansions kärl då ditt vatten inte verkar expandera när det blir varmt. Vad har du blandat i för häxblanding i vattnet?
Jøtul I 520 FL
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

Andreas Hansson skrev:
BG skrev:
Andreas Hansson skrev: Vad var den första fördelen?

Det är ju därför man ska dra ett grannare ångrör...

Vedprofilen.Du verkar ju inte behöva något expansions kärl då ditt vatten inte verkar expandera när det blir varmt. Vad har du blandat i för häxblanding i vattnet?
Njaa Ingen häxblandning direkt men jag har stort Exp kärl så att jag slipper dessa problem!

Ved Profilen.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Jaha du :lol:
Så stort så det inte ens kommer upp vatten i stigarröret
Jøtul I 520 FL
BG
Lärjunge!

Inlägg av BG »

Ved Profilen skrev:
BG skrev:
Andreas Hansson skrev: Vad var den första fördelen?

Helt Rätt BG ! Men hur jag än eldar får jag inte upp varmt vatten i Exp kärlet :?: Eller i säkerhetsledningen :?:

Ved Profilen.
jo förvisso ... men då behöver man välan tre rör upp på vinden ....
exp ledningen
skvallerröret och
ångröret
Solp 13m2.
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Yes så är det. Men bygger man nytt så är det ju en bra greja att göra
Jøtul I 520 FL
BG
Lärjunge!

Inlägg av BG »

hmmmm .... jag skall byta mina ledningar om något år eller två ......
ca 10 m går det åt per st ..... haltum e väl lite klent för ångrör ....
menar att rören upp brukar få beläggningar på insidan..... speciellt om man haft lite dåligt med vatten i systemet eller så
Solp 13m2.
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
Wodda
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Avlagringar i rör, expansioner osv kolla på det här.
http://www.prema.se/pdf/avgasningsutrus ... 10-020.pdf
:roll:
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
leifa.k
Energiprofet!

Inlägg av leifa.k »

Okey grabbar, skall försöka vara saklig i frågan.... Har efter närmare undersökning kommit fram till att.... spännande va?????? Vattenvolymen expanderar när man eldar på. Det varma expanderande vattnet sprids genom exp.ledningen till exp.kärlet och det blir varmt. När vattnet sedan kyls av så minskar vattnets volym och ned i ledningen från expkärlet kommer det avkylda vattnet, så tempen i exp.kärlet varierar nog en del. Detta under förutsättning att man har stor vattenvolym. Om man bara har en "Oljepanna" som ligger mellan 70-80gr. och ledningen till exp.kärlet på vinden går ganska lodrätt så är jag övertygad om att kärlet är varmt mest hela tiden om det är isolerat.
Skriv svar