Roli skrev:Erik:
Du får väl ta och köpa dig en skruv/pump från Rol-bi så att du kan stilla din nyfikenhet:
Erik, om du är mycket nyfiken - och det vet jag nu att du är, så åker jag till Sverige i mitten av mars (har några möten förstås). Är det så att jag skulle installere en anläggning hos dej. Och sen efter en månad kan du levere den tilbaks om du inte är nöjd. Om du är nöjd, betaler du då.
Du har ingen profil här, vad typ av anläggning kör du med och kan du säja vad du jobbar med? Hur fungerar din matningskruv?
Det är ingen producenter av pelletsskruvar i Sverige som vet alla detaljer om hur flexmatning fungerer - eller vad som är fel när det inte fungerer. Ja, då skulle inte jag ha lagt ned 5 års forskningsinnsats. Då skulle flexmatning inte vara nogot probläm heller.
Jag var inne på svenske forumsider för flera år sedan och gjorde systematiske undersökninger (som utbildad marknadsekonom) för att hitta vad pelletseldare hade problem med och som var svåra att lösa. Chalmersgruppen på den andra tråden gör detta på samma sätt nu.
Sen fann jag ut att alle producenter fokuserade på endast brännare, inte matning, den blev ofta kopierad. Då var det enkelt att se vart fokusen skulle vara. Sen efter 4 år med forsök, forsök, forsök i min garasj, fick jag den sista faktor på plats för att pumpen fungerade perfekt (som maskiningeniör). Det är många faktorer som skall stämma för att detta skall fungera. Mycket kunnskap som ligger bak.
Det var precis samma sak som hände då Thomas Alva Edison äntligen fick det att ljusa i pären över längre tid. En utrolig siger - och lättande.
Efter detta, tog det hele 9-10 månader att vetenskapelig beskriva och förstå processen i pumpen på et sätt som gjorde att jag kunde skriva många patentkrav. Jag talar här om full tids jobb genom 5,5 år nu.
Om du läser mina inlägg flera steder här, vil du se att jag tilför ny kunnskap som inte finns i böcker. Detta är resultat av min private forskning.
Jag vet att min uppfinning vil få stor plats på marknaden efterhanden. Producenter forsöker nu att komma med vakuumsystem. På längre krökiga avstånder är detta OK, men dom vill aldrig bli konkurrencekraftiga mot väl fungerande skruv/pump matning.
Om man får flexmatning att fungera bra, vil detta vara en väldigt rimlig lösning. Men det hjälper inte att fixa till matningen med en doserare efter en malning av pellets i en dårlig skruv, mener jag.
Men sen måsta jag prova för er, att denna teknologi fungerar. Klarar jag av detta, ja då har Matene AS med 1 anställd plötsligt (i teorien) fått et säljarkorps på 3500 personer. Och mer än 1000 har nu läst dessa inlägg.
Ha en trävlig dag, alla i hop - och tack för era kommentarer.