Norsk vertikalskruv ger jämn matning

Skriv svar
Erik
Energiprofet!

Inlägg av Erik »

Degerman doseraren är förmodligen en bra produkt, han har själv klagat över att patentet blivit stulet/kopierat.

Problemet med låg försäljning ligger nog mycket i en felaktig marknadsstrategi, och inställning till hur fastbränsle i villor ska eldas.

Någon form av slussmatning har jag uppfattat det som.

Nu börjar det likna något Rol-bi. :D

Tekniken du talar om är sådan som jag bara har hört talas om, men inte behärskar.

Det finns dock några saker du måste övertyga potentiella kunder om:

* Att pulvret inte följer med bränslet in i brännare. Alternativt inte skadar brännaren och är billigt att fylla på.

* Att dammet inte blanda sig med pulvret så att det hela slutar fungera.

* Att det inte läcker baklänges. Pelaren med pulver/pellets väger ju, och uppträder som en vätska.

* Att lösningarna på de problemen ska ha trovärdigt lång livtid.

* Du måste lyckas förklara tekniken bakom, fluidisering är inte direkt standard grejor.

* Du ska övertyga sådana som mig som vet att tekniken inte är elementär att du fått det att fungera. ABB hade ju t.ex. att göra ett tag innan de fick sina bäddar att fungera.

Synd att jag köpt en degkrok.
Pengar är ju alltid en bristvara, men jag hade nog varit beredd att chansa när jag köpte mina grejor i höstas.
Blev väl lite överraskad över hur usel lösningen var (baxi degkrok 2,2 meter). :roll:
Rol-bi
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Rol-bi »

Erik skrev:Nu börjar det likna något Rol-bi. :D
Jag kan säja lite om vad som händer i pumpen men inte hur jag gör det.
Pulvret - ja känner du väl. Det er den skiten som alla här talar på forumet om och som kommer med pelletsleveransen. Men pumpen producerar inte mer pulver så som andra skruvar kan göra, speciellt om dom är längre än 1,5 meter, denna längd tycks vara en naturlag. Kolla Bionas hemsida och se hur lång garanti dom ger på skruvor längre än 2 meter!
Det går att sälja din degkrok begagnat. Karla1 har en han skall sälja!

Tack för dina fina kommentarer och frågor! Det samma til er andra!
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
zeylon
Stor entusiast!

Inlägg av zeylon »

Mina åsikter
Skruv = flexskruv i detta fall.
Med en RIKTIG skruv (d.v.s inte bara en trådspiral) förbättras situationen avsevärt.

Dosering:
Sköt doseringen i brännaren. Även om doseringen är perfekt när det går in i skruven så är det oundvikligt att det är ojämnt när det kommer ut.
Det näst bästa är att sätta en doserare efter skruven. Att bygga en brännare som förlitar sig på att matningen från en bulkförrådsskruv är jämn är inte bara optimistiskt, det är idiotiskt.

Skruvfyllnad:
En horisontell skruv fungerar nog bäst om den inte är helt fylld.
Så fort det blir uppförsbacke kommer den att bli proppfull eftersom skruven inte klarar att skjuta pellets framför sig särskilt väl.

Slutsats:
Flexskruvar suger!
Hus 1: Pellets: Thermia Biomatic 20+, 7m3 bulkförråd i trädgården.
Hus 2: Ved: Baxi Solo Innova 30, 80ha vedförråd i skogen.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Rol-bi skrev:Vad är bästa sätt att dosera till en vilken som hälst brännare?
a) Dosering före matningskruv så att skruven jobbar jämnt och med rätt fyllning hela tiden?
b) Fixa till doseringen efter matning men precis före brännaren?

Vad tror ni ger bäst dosering i skruv:
a) full skruv
b) kontrollerad mängd i skruven som hålls vid max 80 % fyllning av skruven?
Fråga 1 svar: b. Är nog det som gäller om du skall göra ett system som skall matcha samtliga brännartyper.

På fråga 2 tror jag ingen av alternativen ger en jämn dosering. Det bästa svaret är nog alternativ b där också.

På min korta horisontella skruv från cyklonen så "rasar" pelletsen ut ur skruven väldigt ojämnt, när den kommer fram till hålet. Och ju mer pellets som går i skruven dessto ojämnare kommer matningen att bli när pelletsen rasar ut i änden/hålet i skruvröret. Men för min del har detta ingen betydelse eftersom min brännare har internförråd och är undermatad.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Karla1
Pannrumsnisse!

Inlägg av Karla1 »

Lägger till ytterligare fakta:
Tidigare nämnda startdoser ligger inom 2-4 gram.
Dessa startdoser är då 20st. Jag gjorde också som så att vissa är tagna dag 1, dag 2, dag3.

Fakta:
Skruven i drift under 65sek varje gång.
Skruven matar 12Kg per timma med 80% fyllnad.

I ett litermått så ligger startdosen då på 3dl samt då väldigt jämnt efter markeringen varje gång.
Man får dock ha översende med luft mellan pelletsen, och då förlita sig mer på vikten.

Jag testade också att mäta upp drifttidens dosering som är på 5sek för ren nyfikenhet.
(Total cykeltid 20sek (5sek drift- 15 sek stillestånd)
Detta är svårt då pelletsen inte håller samma mått hela tiden.
Men lägger man upp tio sådana påsar med doseringar så ser man inte skillnaden med ögat.
Ju mindre mängd ju mer skillnad viktmässigt, eller procentuellt mer felmarginal på mätning.
Där varierade vikten mellan 14- 21 gram per dosering.
(Går ej att förlita sig på sådana små mängder, men trots allt intressant)

Min erfarenhet är att med orginalskruven fick jag köra brännaren med en högre effekt
då den matade sämre och sämre ju mindre den doserade.
Rol-bi
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Rol-bi »

Karla1 skrev: Tidigare nämnda startdoser ligger inom 2-4 gram.
Med en startdos på ca 220 gram blir detta en felmargin under 2 prosent.
Bottenskruven til Karla går 80% full men den kan vid et handgrepp justeras så den ger tex denna fyllning:
http://www.fileden.com/files/2006/11/2/342445/0002.avi

I en helt fyld skruv vill pellets rotera rundt samtidigt som den transporteras framåt. Detta ger sämre dosering ju längre skruven är och det kan ge mycket stor friktion. Det är ju friktionskraft som uppstår i flexmatning.
Om ni ser på filmen vil ni se att spiralen är grövre än det som standard användas, detta ger jämn matning. I detta fall betyder det inget att det inte är axel i spiralen, mener jag.
Men som Zeylon skriver, när en horisontell skruv går i uppförsbacke, vil skruven til slut gå proppfull. En vertikal skruv klarer av att hålla doserförmågan på et bra sätt.

En sak jag inte vet, är noggranheten på intern dosering i en brännare. Jag vill tro at den är bra men det beror på hur den är konstruerat.
Om förbränningsvärden är stabila, är nog matning jämn.
Erik
Energiprofet!

Inlägg av Erik »

Det är en intressant teknik och jag förstår din ovilja att redovisa detaljer, men några ytterligare kommentarer:

Utloppet, och transporten inne i röret bereder mig inga större bekymmer längre, även om jag naturligtvis är nyfiken på detaljerna.

Däremot så är inloppet och fluidiseringen fortfarande ett "problem", som "avancerad" kund.
Fluidiseringen av ett granulat görs med vätska eller gas. Första tanken här är naturligtvis tryckluft. Och då börjar bekymren; det bullrar normalt sett, och små tryckluftskompresorer är väl inte de mest pålitliga.
Inloppet är nästa problem; någon form av cellmatning borde krävas för att kunna bibehålla övertrycket, och då börjar vi tala livslängd.

Förmodligen är väl det just det du har löst, men det är också avgörande för om man litar på produkten eller inte.

Vanliga köpare frågar väl inte efter livslängd på slussvingarna, utan upptäcker att de är förbrukningsvara. Om du marknadsför dig som en form av sluss måste du ha lång livslängd på slussen för att inte få dåligt rykte.

Lite allmänt svammel om marknadsstrategier.

Tittar man på värmebranchen rent allmänt så är linjen att redovisa så lite nyttig information som möjligt.
Pelletsbranchen är inget undantag.
Tanken är väl att man ska bli tvungen att ringa en installatör/försäljare som med svada ska få dig att välja just det fabrikatet. Uträkningen är idiotisk eftersom nästan alla följer den linjen, och resultatet bara blir rent stokastiskt vem man ringer till först.
Har man dessutom en överlägsen produkt har man ju inget att frukta. Så Thermias och Janfires linje fattar jag inte. (Orsaken att jag valde CTC/thermia var bl.a. att dess "koder" fanns på nätet).

Det finns dock ett undantag, Nibe.
De redovisar mängder med fakta om sina produkter, och vad jag förstått så brukar det inte vara problem med att få mera detaljerade uppgifter när det är special lösningar.
En gång missade de ett mått i en broschyr, representanten på mässan var artig men uppenbarligen less på att höra om det missade måttet (i en föråldrad broschyr). Vad det säger är dock att folk läser t.o.m. måttsatta ritningar.

Mitt intryck är att nibe är största leverantören av VP. Har det möjligen med deras marknadsstrategi att göra?

Att jag tar upp den här frågan är att jag tror att du behöver redovisa din teknik ganska ingående för kunderna, gärna med någon form av genomskuren principskiss, ungefär som skissen på en thermia brännare.

Det kolliderar ju med din önskan om att inte redovisa så mycket, men behovet finns troligen. Och konkurrenterna kommer ju ändå att köpa pumpen av dig via bulvaner.

Slutligen blir jag inte riktigt klok på din linje.
Det är ett problem att redovisa mer detaljerat hur det fungerar, men är tydligen inget problem att sälja en förserie. Nu har jag inte läst patenträtt annat än lite, lite på ytan för länge sedan, men för mig är bägge sakerna samma sak.
Hur har du tänkt dig med mönsterskydd på det du inte patenterar?
Vad händer med de möjligheterna vid en förserie?
Till sist, patent profylax?
Rol-bi
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Rol-bi »

Karla,
Hur mycket bullrar matningen?
Har du sätt nogon mekanisk sluss i skruven som slits?
Använder du tryckluft?
Finns det något tryck i skruven?

Erik,
Trävligt att du är nyfiken.
Så länge min patentsöknad är inleverad (länge sen), så vill jag ha 1.prioritet på patent när patentstyrelsen har gjort sitt jobb. Om andre har sök samma patent före mig, ja så säjer jag hej då.
Förunderökelser gjord av patenstyrelsen tyder på att detta är patenterbart och helt nytt. Jag har själv gjord undersökningar i andra patenter också. Jag skall inte mönsterskydda. Jag kunde troligen ta patent på doserskruven och hur man kan justera in kapacitet, men denna princip kan inte användas i hop med lutande skruvar så därför räcker det med patent på den vertikale pumpen. När jag säjer pump, så är det fördi att denna uppfinning faktisk fungerar som en pump. Den baserar sig på en 2200 år gammel uppfinning som nu kan pumpa pellets i stället för vatten (Archimedes). Detta är troligen det man kan definera som världens första mekaniske vertikale pump för partikulära materialer.

Matningsystemen är mycket enkelt byggd upp, rent konstruktionsmässigt, detta ser du ju på bilden til vänster. Man kan fluidicera et material vid att använda mekanik i stället för luft.
Karla1
Pannrumsnisse!

Inlägg av Karla1 »

Hur mycket bullrar matningen?
Svar: 70% mindre ljud med denna. Surrar endast lite från motorerna. Samt inget fortplantande ljud från kedjor i tak.

Har du sätt nogon mekanisk sluss i skruven som slits?
Svar:Nej!

Använder du tryckluft?
Svar:Nej!

Finns det något tryck i skruven?
Svar: Nej!
Erik
Energiprofet!

Inlägg av Erik »

Rol-bi skrev:
Matningsystemen är mycket enkelt byggd upp, rent konstruktionsmässigt, detta ser du ju på bilden til vänster. Man kan fluidicera et material vid att använda mekanik i stället för luft.
Man lär sig. :)
Jag googlade på fluidisering, och fick fram fluidisering med annan fluid.

Inget tryck i skruven.
Jag blir förbryllad.
Om den är 2 meter hög och fylld med fluid så borde man ha ett "vätske"tryck
vid basen.

Håller skruven vad du lovar så har du ganska så säkert en vinnande produkt.

Min tvekan är hela tiden baserad på att innan jag godtar något så vill jag förstå hur det fungerar.
(Fast i bland får man acceptera, ingen kan förklara foiuriertransform från närfält till fjärrfält, men det blir så.) :wink:
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Erik:

Du får väl ta och köpa dig en skruv/pump från Rol-bi så att du kan stilla din nyfikenhet och "kanske" börja tro på hans produkt :wink: :roll: :? :wink: :shock:
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Rol-bi
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Rol-bi »

Roli skrev:Erik:

Du får väl ta och köpa dig en skruv/pump från Rol-bi så att du kan stilla din nyfikenhet:
Erik, om du är mycket nyfiken - och det vet jag nu att du är, så åker jag till Sverige i mitten av mars (har några möten förstås). Är det så att jag skulle installere en anläggning hos dej. Och sen efter en månad kan du levere den tilbaks om du inte är nöjd. Om du är nöjd, betaler du då.

Du har ingen profil här, vad typ av anläggning kör du med och kan du säja vad du jobbar med? Hur fungerar din matningskruv?

Det är ingen producenter av pelletsskruvar i Sverige som vet alla detaljer om hur flexmatning fungerer - eller vad som är fel när det inte fungerer. Ja, då skulle inte jag ha lagt ned 5 års forskningsinnsats. Då skulle flexmatning inte vara nogot probläm heller.

Jag var inne på svenske forumsider för flera år sedan och gjorde systematiske undersökninger (som utbildad marknadsekonom) för att hitta vad pelletseldare hade problem med och som var svåra att lösa. Chalmersgruppen på den andra tråden gör detta på samma sätt nu.
Sen fann jag ut att alle producenter fokuserade på endast brännare, inte matning, den blev ofta kopierad. Då var det enkelt att se vart fokusen skulle vara. Sen efter 4 år med forsök, forsök, forsök i min garasj, fick jag den sista faktor på plats för att pumpen fungerade perfekt (som maskiningeniör). Det är många faktorer som skall stämma för att detta skall fungera. Mycket kunnskap som ligger bak.
Det var precis samma sak som hände då Thomas Alva Edison äntligen fick det att ljusa i pären över längre tid. En utrolig siger - och lättande.

Efter detta, tog det hele 9-10 månader att vetenskapelig beskriva och förstå processen i pumpen på et sätt som gjorde att jag kunde skriva många patentkrav. Jag talar här om full tids jobb genom 5,5 år nu.
Om du läser mina inlägg flera steder här, vil du se att jag tilför ny kunnskap som inte finns i böcker. Detta är resultat av min private forskning.

Jag vet att min uppfinning vil få stor plats på marknaden efterhanden. Producenter forsöker nu att komma med vakuumsystem. På längre krökiga avstånder är detta OK, men dom vill aldrig bli konkurrencekraftiga mot väl fungerande skruv/pump matning.
Om man får flexmatning att fungera bra, vil detta vara en väldigt rimlig lösning. Men det hjälper inte att fixa till matningen med en doserare efter en malning av pellets i en dårlig skruv, mener jag.

Men sen måsta jag prova för er, att denna teknologi fungerar. Klarar jag av detta, ja då har Matene AS med 1 anställd plötsligt (i teorien) fått et säljarkorps på 3500 personer. Och mer än 1000 har nu läst dessa inlägg.

Ha en trävlig dag, alla i hop - och tack för era kommentarer.
Erik
Energiprofet!

Inlägg av Erik »

Håller på att köra silon tom (som det ser ut nu blir det i natt :? ). Återkommer med ett ordentligt svar då.
Rol-bi
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Rol-bi »

Erik skrev: Inget tryck i skruven.
Jag blir förbryllad.
Om den är 2 meter hög och fylld med fluid så borde man ha ett "vätske"tryck
vid basen.
Jag skall medge att det är et tryck och tryckfall i pumpen. Det är just därför jag kaller den en "pump". Men det är inget vätske eller lufttryck.

Rolf i Matene a.s
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

Erik skrev:Håller på att köra silon tom (som det ser ut nu blir det i natt :? ). Återkommer med ett ordentligt svar då.
Erik gör som Rol-bi skriver.Skaffa en profil på vilken anläggning du har.
Panna/Brännare/Silo/ Skruv e.t.c.

Ved Profilen.
Skriv svar