Bästa vägen till lägre rögastemp och förbrukning?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Tjena Beppo!
Samma känsla hade jag när jag ställt in som du :D :D (det räcker nästan med att nysa så rasar askan från pannväggarna :D :D
Och nog skall det räcka med 15kw annars får du sätta snålmunstycke på duschblandaren...(det har jag i och för sig alltid haft.)
Lycka till ronald :!:
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Olle45
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Re: Nu har jag gjort lite mätningar

Inlägg av Olle45 »

Beppo skrev:Med nysotad panna och fyra turbolatorer av 6 installerade samt en avgastemp på 200grader så tar min panna 0,7kg på 6min vilket ger 7kg per timme eller 31,5kw.

Jämnfört med Kurre44 åtgång så mår jag illa och det verkar helt sjukt. Nu vet jag inte hans förutsättningar men klart är att min brännare sörplar helt klart aldeles förmycket pellets.

Pannan är på 25kW vid vedeldning eller oljeeldning och elpatron på 13kW.

Brännaren är ju på 20kW så rent teoretiskt så borde väll brännaren kunna gå för fullt eller hur avgör man sådana saker?

Nu måste jag jaga på den där satans installatören som lovat att komma sedan i september. Kan man fakturera installatören en palla pellets för det är vad jag bedömmer att det har gått åt extra sedan starten tack vare att han inte masat sig hit.
Hejsan
Såg att du undrar hur man räknar ut storlek dragbegränsarens storlek,
Jo det är tre uppgifter man behöver veta,

1/ Skorstenens AREA typ halv*halv / hel*halv stens eller rund = diam
2/ Höjden i meter mätt ifrån pannans rökrörs ingång i muren
3/ Pannans inmatade effekt i KW

Och skulle det vara fler frågor som i ämnet dragbegränsning så
skicka gärna frågorna i ett PM till Ruben, jag lovar seriösa svar i ämnet.

MVH
Ruben
taktsa
Späd planta

Kurres inställningar är guld

Inlägg av taktsa »

Min KMP är pånyttfödd med kurres inställningar, jag har eldat för kråkorna nu nästan i fyra år då servicemannen/installatören hade ställt in pannan på nästan fullt flås, man kan äntligen vidröra fallröret.

Har haft underhållsavtal med energivärme i sthlm som jag slutade betala.
Bortkastade stålar i alla år, efter några fina råd i det här forumet fungerar äntligen min pelletseldning med KMP 21:an som det var tänkt vid anskaffandet.

Man blir glad att sota pannan varje gång.

Kör med 175 V på fläkten 200 grader rökgaser och bryter på 81 grader panntemp, går igång vid strax över 60 grader panntemp,funkar som en dröm....tack Kurre!
-------------------------------------------------------
CTC 1100 Family| KMP21 Brännare| EVR-M90 LCD Reglersystem(UVEAB) inne/utegivare| 16 säckars veckoförråd|
Tegelhus 60-tal, 1½ plan, värmer 340 kvm, ackumulatortank nästa.
Skriv svar