"Sprintar" på doserhjul

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
zeylon
Stor entusiast!
Inlägg: 216
Blev medlem: ons 02 nov, 2005 17:40
Ort: Norrköping

Inlägg av zeylon »

kurre_44 skrev: Helt riktigt har Ariterm haft problem ned sina doserhus under perioden 2-3 kvartaler 06. När de konstruerade om doserhuset till ett delat dito blev det för liten spalt under skruven i doserlådan. Kan kollas genom att ta bort locket och tömma lådan på all pellets. Då skall det gå att rulla ett 10 mm borr mellan botten och skruven utan att det fastnar.
I rätta brännare sitter det också 4 mm stift i doserhjulet.
Felet brukar antingen vara att dosermotorn inte orkar eller så bryts stiften av.
Detta skall av installatören bytas på garanti
Jodå jag känner till problemet de hade. Jag fick det förklarat av Mats Larsson (Thermia) när han var här och bytte det första gången
Jag har redan fått doserhuset bytt på garanti 2 gånger...
Det första var skruven för långt ner på och på det andra var hålen för skruven så sneda att det inte gick att få i skruven.

Det var väldigt intressant att höra en siffra på hur stort mellanrummet ska vara. Var har du fått den ifrån?
Hus 1: Pellets: Thermia Biomatic 20+, 7m3 bulkförråd i trädgården.
Hus 2: Ved: Baxi Solo Innova 30, 80ha vedförråd i skogen.
zeylon
Stor entusiast!
Inlägg: 216
Blev medlem: ons 02 nov, 2005 17:40
Ort: Norrköping

Inlägg av zeylon »

Stugsittaren skrev:Stiften kan ingå i ett säkerhetssystem för att ev sten eller annat inte skall nå resten av brännaren? Kan det vara så?
Helt riktigt. (Bekräftat av Mats Larsson, Thermia vid garantireparation)

Dock så är jag tveksam till om motorn orkar dra sönder en sprint. Det har hänt mig vid något tillfälle att sprinten har träffat på en spets på det övre hjulet och låst sig. Motorn står då och rycker ett par gånger innan den stängs av.

Jag hade i alla fall gjort konsruktionen med en kedja och satt dit en brytpinne på axeln (som på en utombordare) som säkerhet i stället.
Hus 1: Pellets: Thermia Biomatic 20+, 7m3 bulkförråd i trädgården.
Hus 2: Ved: Baxi Solo Innova 30, 80ha vedförråd i skogen.
zeylon
Stor entusiast!
Inlägg: 216
Blev medlem: ons 02 nov, 2005 17:40
Ort: Norrköping

Inlägg av zeylon »

kurre_44 skrev:
André skrev:Kan matningen via pinnarna ha nånting med att skona slussen??
Det är givitsvis bättre att bryta av 4 stift för 25 Kr än att bränna en motor för flera tusen.
Motorn är överlastskyddad så det är nog ingen större risk...
Hus 1: Pellets: Thermia Biomatic 20+, 7m3 bulkförråd i trädgården.
Hus 2: Ved: Baxi Solo Innova 30, 80ha vedförråd i skogen.
kurre_44
Stor entusiast!
Inlägg: 204
Blev medlem: ons 27 dec, 2006 22:02
Ort: Vadstena

Inlägg av kurre_44 »

Roli skrev:
kurre_44 skrev: Det är iallafall inte så stor risk för bakbrand i en Ariterm som i EcoTec vid slitna slussvingar.
Det har väl med placeringen av internförrådet att göra.

På EcoTec:en så sitter ju förrådet efter slussen medans Ariterm:s internförråd sitter före slussen.
Dvs det finns mycket mer som kan brinna i en en EcoTec vid ett ev. bakbrandsförlopp. Hos Ariterm:en så finns det inte så mycket pellets mellan sluss och brännarkoppen. Produktutvecklingen har iallafall här gett en bättre produkt. EcoTec:en kom först sedan Ariterm:en och av samma konstruktör om nu röktena/påståendena är sanna.
Helt riktigt med att båda brännarna har samma konstruktör.

Sedan finns en ytterligare viktig säkerhet i Aritermbränaren.
Internskruven matar in bränsle till koppen med ca dubbel kapacitet.
Detta innebär att det inte finns bränsle i skruven som kan generera en bakbrand.
Installerar KMP, Pell/X, EcoTec, Ariterm, VikingBio. Pelsam-certifierad
Egen Parca 3000, Pell/X, MafaMini, VIDA pellets
Brännaren gått i 4 år utan ett enda driftstopp.
Barsk
Lärjunge!
Inlägg: 317
Blev medlem: tor 09 mar, 2006 15:19
Ort: Karlstad

Inlägg av Barsk »

Hej!

Jag har haft exakt samma problem med min brännare sen den blev installerad i maj i fjol. Stiften och det övre kugghjulet har haft en onaturligt hög förslitning och det har gjort att stiften till slut har vickats loss.
En gång har det gått så trögt att backspärren slagit tillbaka och sen har kuggarna och stiften hamnat i otakt och stiften klippts av. Pannan stoppade då förstås.

Nu har dom dock bytt hela doserhuset efter några försök med intrimmning av diverse avstånd mellan kugghjul och annat. Tydligen finns det nån serie där doserhuset är för trångt, så pelletsarna hamnar i kläm, det går trögt, stiften får för hög belastning och vickar loss till slut. Med nya doserhuset går brännaren som en dans, övre kugghjulet går så lätt nu att jag i regel kan dra runt det med pekfingret!

Dessutom har dom bytt stifthjulet till en ny variant med betydligt kraftigare stift i. Diametern på dom är ca 50% större. Även kugghjulet har längre kuggar. De nya sakerna har varit i drift drygt en vecka nu och det verkar gå finfint, även om det behövs lite längre tid innan man vet säkert att alla problem är lösta, men som sagt, det går lätt och fint och det slår sällan tillbaka mot backspärren och gör det det så är det hyffsat mjukt. Förut kunde det smälla riktigt rejält...

Min brännare har tillverkningsår 2005, det sitter en lapp med provgodkännade 2005-08-23 då där runtikring kan det finnas brännare med samma problem som min.

Hmm, lägger upp denna info som egen tråd också.
Biomatic 20+, Thermias shunt + innegivare, 200l plasttunna som förråd. 150 kvm 1 1/2 plan. Bygger vacuumtransport.
kurre_44
Stor entusiast!
Inlägg: 204
Blev medlem: ons 27 dec, 2006 22:02
Ort: Vadstena

Doserlåda och sprintar.

Inlägg av kurre_44 »

Enligt ARITERM skall avståndet mellan botten på doserlådan och skruven vara min. 9.5 mm. Enklast är att mäta med ett borr ( 10 mm ) som skall kunna rulla fritt under skruven. Alla nya brännare har även något modifierat kugghjul samt 4 mm brytstift.
På alla äldre brännare med delat doserhus finns anledning att kolla detta mått.
Kolla även om spetsarna på kullhjulet börjar se slitna ut. Det kan vara ett tecken på fel doserlåda.
Installerar KMP, Pell/X, EcoTec, Ariterm, VikingBio. Pelsam-certifierad
Egen Parca 3000, Pell/X, MafaMini, VIDA pellets
Brännaren gått i 4 år utan ett enda driftstopp.
Barsk
Lärjunge!
Inlägg: 317
Blev medlem: tor 09 mar, 2006 15:19
Ort: Karlstad

Re: Doserlåda och sprintar.

Inlägg av Barsk »

kurre_44 skrev:Enligt ARITERM skall avståndet mellan botten på doserlådan och skruven vara min. 9.5 mm. Enklast är att mäta med ett borr ( 10 mm ) som skall kunna rulla fritt under skruven. Alla nya brännare har även något modifierat kugghjul samt 4 mm brytstift.
På alla äldre brännare med delat doserhus finns anledning att kolla detta mått.
Kolla även om spetsarna på kullhjulet börjar se slitna ut. Det kan vara ett tecken på fel doserlåda.
De gamla brytstiften var ca 3,2 mm.

Och ja, med det felaktiga doserhuset jag hade innan så slets kugghjulet också onaturligt snabbt. Det jag har nu är det tredje på mindre än ett år. Dom såg ut som sjöstjärnor... Men nu verkar allt vara frid och fröjd som sagt.

Ett litet "aber" i sannahanget är att med nya doserhuset så verkar brännaren mata in mer pellets för samma inställning än tidigare. Så jag har fått justera upp fläkten en hel del. jag har dock blivit lovad av ÅF att få låna rökgasinstrumentet så jag kör en egen intrimmning. Å andra sidan hade jag tidigare problem med att mtt extremt oisolerade hus på 150 m2 satte brännaren på svåra prov när det blev riktigt kallt. Det var snudd på att elpatronerna fick gå in och stötta. Nu har jag betydligt mer effekt, så nu får jag nästan trimma ner matningen lite. :-)
Biomatic 20+, Thermias shunt + innegivare, 200l plasttunna som förråd. 150 kvm 1 1/2 plan. Bygger vacuumtransport.
whynot
Gallringsobjekt
Inlägg: 29
Blev medlem: lör 03 feb, 2007 12:28
Ort: Norrut Boden

Inlägg av whynot »

Har ett tips med stiften. Det var det första jag gjorde om på brännaren när jag installerade den för fyra vintrar sig innan jag använde den. Tog bort dom och gängade hålen med M4. Tog sedan 16mm långa insexskruvar M4 av kvallite 12.9 som jag satte dit istället. Slipade bort det mesta av gängan som sticker ut för att det skulle vara lätt att byta om det behövs men dom har gått i fyra år snart utan problem. Har bara 3 st skruvar för att få ner effekten.
Kör normalt på 50% som blir 37% med 3 skruvar det räcker ner till -20° ungefär vid kallare har jag 58% som blir 44% med 3 skruvar och då kan det vara -33° utan problem. Har en gammal Albin Mini special panna med Bequem 15 brännare och rökgaserna ligger på ~80° Brännare stannar väl ett par gånger om dan. Tog ut brännaren för första gången efter drygt 20 tons pelletsförbrukning och kollade i koppen, var en liten koksbit i botten som jag tog bort men det är ju ok efter så lång tid tycker jag så är nöjd med brännaren kan inte tänka mig något annat en än undermatad.
Barsk
Lärjunge!
Inlägg: 317
Blev medlem: tor 09 mar, 2006 15:19
Ort: Karlstad

Inlägg av Barsk »

whynot skrev:Har ett tips med stiften. Det var det första jag gjorde om på brännaren när jag installerade den för fyra vintrar sig innan jag använde den. Tog bort dom och gängade hålen med M4. Tog sedan 16mm långa insexskruvar M4 av kvallite 12.9 som jag satte dit istället.
Tanken med dom enklare stiften är att det är en säkerhetslösning. Så länge brännaren går som den ska så fungerar det fint. Om nåt går fel, exempelvis att nåt främmande föremål kommer in i doserhuset etc så ska dom billiga stiften gå av, inget annat ska förstöras. Så är tänket med stiften.

Med det nya doserhuset på min brännare så har den gått lugnt och fint utan problem, och vad det verkar normal förslitning på kuggdrev och stift.

Kan tillägg att mitt hus drar sisådär 60 Kg pellets/dygn när det är -17 ute så brännaren har fått jobba mycket. Eventuella fel förstärks ju då, dvs överförslitning ger utslag snabbare hos mig med dem förbrukningen.


Nästa åtgärd - isolera vinden... :-)
Biomatic 20+, Thermias shunt + innegivare, 200l plasttunna som förråd. 150 kvm 1 1/2 plan. Bygger vacuumtransport.
zeylon
Stor entusiast!
Inlägg: 216
Blev medlem: ons 02 nov, 2005 17:40
Ort: Norrköping

Inlägg av zeylon »

Barsk skrev: Tanken med dom enklare stiften är att det är en säkerhetslösning. Så länge brännaren går som den ska så fungerar det fint. Om nåt går fel, exempelvis att nåt främmande föremål kommer in i doserhuset etc så ska dom billiga stiften gå av, inget annat ska förstöras. Så är tänket med stiften.
Min brännare har stannat ett par gånger på grund av att ett stift har träffat på spetsen av de slitna kuggarna på doserhjulet. De har inte gått av trots att de har varit rejält nernötta.
Så tyvärr fungerar inte "säkerhetslösningen" trots att jag har fått bekräftat från Thermias support att det är tanken.
Det som händer är i stället att motorns överlastskydd aktiveras och den stannar efter ett par omstartförsök.

Jag vidhåller att det är en idiotisk lösning som borde ersättas med kedjedrift. :evil:
Hus 1: Pellets: Thermia Biomatic 20+, 7m3 bulkförråd i trädgården.
Hus 2: Ved: Baxi Solo Innova 30, 80ha vedförråd i skogen.
Barsk
Lärjunge!
Inlägg: 317
Blev medlem: tor 09 mar, 2006 15:19
Ort: Karlstad

Inlägg av Barsk »

zeylon skrev:
Barsk skrev: Tanken med dom enklare stiften är att det är en säkerhetslösning. Så länge brännaren går som den ska så fungerar det fint. Om nåt går fel, exempelvis att nåt främmande föremål kommer in i doserhuset etc så ska dom billiga stiften gå av, inget annat ska förstöras. Så är tänket med stiften.
Min brännare har stannat ett par gånger på grund av att ett stift har träffat på spetsen av de slitna kuggarna på doserhjulet. De har inte gått av trots att de har varit rejält nernötta.
Så tyvärr fungerar inte "säkerhetslösningen" trots att jag har fått bekräftat från Thermias support att det är tanken.
Det som händer är i stället att motorns överlastskydd aktiveras och den stannar efter ett par omstartförsök.

Jag vidhåller att det är en idiotisk lösning som borde ersättas med kedjedrift. :evil:
Lika illa har det faktiskt fungerat för mig en gång... Så jag håller helt med dig!
Biomatic 20+, Thermias shunt + innegivare, 200l plasttunna som förråd. 150 kvm 1 1/2 plan. Bygger vacuumtransport.
whynot
Gallringsobjekt
Inlägg: 29
Blev medlem: lör 03 feb, 2007 12:28
Ort: Norrut Boden

Inlägg av whynot »

Att dom klena stiften skulle vara en säkerhetskonstuktion är nog en efterkonstuktion från thermia det tror dom nog inte själva på heller.
Jag tror i alla fall inte på det.
Bequem 15 med 3 st M4 insexskruvar istället för rörpinnar.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Va förbi kompisen igår o där hade det släppt 2 rörstift förra veckan o nu hade det kommit nya grejer till rörkrökarn, Bl.a hjulet..
Får se vad det är för grejer dom byter men det gick iaf snabbt att få dom från thermia så nu får vi se hur snabb rörkrökarn är.. :roll:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
whynot
Gallringsobjekt
Inlägg: 29
Blev medlem: lör 03 feb, 2007 12:28
Ort: Norrut Boden

Inlägg av whynot »

Sätt i några M4 insex så slipper Ni problemet med rörpinnarna.
Bequem 15 med 3 st M4 insexskruvar istället för rörpinnar.
pellman
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: fre 23 dec, 2005 11:36
Ort: Hallands län

smörja gör susen

Inlägg av pellman »

Mitt doserhjul slets oroväckande fort i början men har sedan 1år tillbaka lagt på lite vanligt smörjfett på stiften, då och då. Inget synligt slitage sen dess.
Thermia Biomatic 20+, 3,5 ton bulkförråd, Acaso Automix 20 shuntautomatik.
Skriv svar