Jag måste citera dig och skriva att andra på detta forum skall taga lärdom av detta,rätt kopplat låga flöden bra isolerade acktankar då kommer det att fungera perfekt! P.s du skall aldrig stänga av pumpen på radiatorsystemet,den pumpen skall vara i gång för alltid!!!!!!!!!!!!!!Vednisse skrev:Så gjorde jag också...efter lite tänkande :shock: när samtliga rör drogs om och en laddomat21+en tank till installerades.Den smartaste lösningen på detta är att placera shuntgruppen till radiatorsystemet direkt på laddningsledningen före acktanken eller acktankarna,alltså prioritera värmen till huset före varmvattnet.Acktankarna har ofta lite varmvatten kvar trots att dom är urladdade.
Med denna lösning får huset sin värme direkt före innan acktankarna laddas.
Med denna koppling kommer även returledningen från radiatorkretsen att också hamna före acktanken,men till bottenröret (returen från tanken) till pannan före Laddomaten.
Med denna lösning får pannan/Laddomaten kylning från radiatorsystemets retur som blandas med acktankens retur .
Detta gör att jag kan uppnå en temperatur på mina tankar i toppen ca105 grader,i mitten 100 grader och i botten 95 grader utan att pannan kokar.
Ratade alltså Termoventilers "diagonalkoppling" av ladd/radiatorkrets, fungerar mycket bra. Dock kan den sista slavtanken släpa efter lite vid laddning på sommaren när radiotorkretsen inkl. cirkpump stängd, laddar ändå ur helt jämt..så det är inget direkt problem.
/Vednisse
Får du in rätt flöden på pumparna kommer tankarna att skickta sig ganska bra!! Jag skriver detta igen flöderna är viktiga som fa...n.
Går det att köra både laddpumpen samt radiatorpumpen på läge 1 så gör det!!
Narurligt vis skall man även ha en bra panna installerad,då är systemet optimalt.
Sedan när det gäller sommar eldning, värmer jag aldrig upp acktankarna till varmare temperatur i botten än 80 grader, värmer man upp mera än 80 grader sommar tid exempelvis till 90 kommer massor av kW timmar att pumpas runt i systemet/pannan innan laddomaten stänger då fungerar pannan som en omvänd värmeväxlare.Då har man ingen kylning från radiatorsystemet.Sommartid aldrig mera än 80 grader i botten på acktanken..
På vintern däremot kan jag värma pannan / acktankarna till 105 grader utan att få några större förluster i alla fall när det gäller laddomaten då stänger den tidigare på elementens retur, detta gör den inte på sommaren.
Det finns rörinstallatörer som påstår att vid mitt förslag på kopplingsalternativ,kommer laddningspumpen att störa pumpen till radiator systemet,denna teori har jag redan bevisat i alla fall i mitt system att det gör den inte,jag har testat flöden i alla konstullationer med hjälp av mina flödes mätare att så är inte fallet.
Jag är så fräck att jag vågar skriva att detta beror på installatörenas okunskap.
Är det någon på detta forum som har fått injusrerade flöden samt rätt injusterad shunt kurvor av en installatör på ett radiatorsystem??
Ved Profilen.
Ved profilen..