Du har inte funderat på om man kunde göra den kollen automatiskt på något sätt?Icecap skrev:Sotbildningen har jag koll på via en plugg på mitt rökrör. Jag misstänker att hålet är till för att mäta rökgaser men jag har en liten plugg i och den kollar jag regelbundet, den har en skåra som sot snabbt samlas i och när jag testar en ny pellets kollar jag den ett par gg per dag och blåsar ren vid behov.
Nävisst men nu finns det väl både satellitboxar och mobiltelefoner med open source. Jag tror ändå att det är något bra för alla parter. Om inte annat så blir det snabba buggfixar.Icecap skrev:I en pelletsbrännare är mekaniken så nära knyten till elektroniken att det inte är samma jämförelse som med PC rörande open-source.

När jag ändå har dig på tråden: inkluderar din brännarstyrning även shuntstyrning så att du har tillgång till värden på framledning, inne- och utomhustemperatur i styrningen? Har du något serieinterface så det går att läsa ut exempelvis drifftiden på pelletsmatningen utifrån och finns det ett protokoll för utläsning som är öppet?