Lamdastyrning av gammal brännare?

ABSO
Energiprofet!

Inlägg av ABSO »

Icecap skrev:Sotbildningen har jag koll på via en plugg på mitt rökrör. Jag misstänker att hålet är till för att mäta rökgaser men jag har en liten plugg i och den kollar jag regelbundet, den har en skåra som sot snabbt samlas i och när jag testar en ny pellets kollar jag den ett par gg per dag och blåsar ren vid behov.
Du har inte funderat på om man kunde göra den kollen automatiskt på något sätt?
Icecap skrev:I en pelletsbrännare är mekaniken så nära knyten till elektroniken att det inte är samma jämförelse som med PC rörande open-source.
Nävisst men nu finns det väl både satellitboxar och mobiltelefoner med open source. Jag tror ändå att det är något bra för alla parter. Om inte annat så blir det snabba buggfixar. :wink:

När jag ändå har dig på tråden: inkluderar din brännarstyrning även shuntstyrning så att du har tillgång till värden på framledning, inne- och utomhustemperatur i styrningen? Har du något serieinterface så det går att läsa ut exempelvis drifftiden på pelletsmatningen utifrån och finns det ett protokoll för utläsning som är öppet?
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Kollen automatisk: jovisst, jag ska ta det som nästa projekt, jag har bara en styrning att utveckla först.

Jag har föreslagit Janfire att de kan sälja programmeringsinterfacen och sedan lägga senaste versionen av styrprogrammet på deras hemsida men det får de fundera på, jag ser många för och nackdelar.

Vad angår vilka interface som finns vill jag inte besvara den fråga men det finns inte en drifttidsräknare inbyggd, det är enbart min brännare som har en hel del extrafunktioner, vissa har med övervakning att göra, andra har med test/utveckling att göra och andra igen är rent lul-lul.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
ABSO
Energiprofet!

Inlägg av ABSO »

Icecap skrev:Kollen automatisk: jovisst, jag ska ta det som nästa projekt, jag har bara en styrning att utveckla först.
Har du möjlighet att berätta hur du tänkt lösa det?
Icecap skrev:Vad angår vilka interface som finns vill jag inte besvara den fråga.
Synd. Det hade varit trevligt om åtminstone utläsning av driftsparametrar hade varit öppen historia. Tror att sådant kan vara en konkurrensfördel. Vet att det finns folk med planer på att läsa ut från Thermias system i alla fall. :wink:
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

"Har du möjlighet att berätta hur du tänkt lösa det?": nej, inte för tillfället.

Det finns ju ett service-program som medger justering av precis alla parameter och det skulle inte vara så svårt att göra ett program som är "stympad" men det är en fråga för vad det ger och vilket pris folk vill betala men dessa frågor tillhör Janfire och inte mig, jag vet vad som är möjligt och jag är bra på tekniken, marknaden osv är inte min avdelning alls.

Jag jobbar ju inte ens på Janfire...
Är inte PK!
ABSO
Energiprofet!

Inlägg av ABSO »

Jag förstår. Tack än en gång för alla intressanta detaljer du ändå delar med dig av!
puttee
Entusiast!

Inlägg av puttee »

Ja tack så mycket för allt interesant ni skriver :D .

Men jag har ändå svårt att släppa tanken på ett "piggyback system" 8) 8) i mitt fall så bränner jag med en gammal Iwabo och problemet med renblåsning skulle gå att implementera med hjälp av gränsvärden, jag menar att en lamda-styrning borde gå att fås att "förstå" när det är dags att sluta elda..... eller? då skulle den kunna styra fläkten till renblåsning.
Eller varför inte ett piggyback system som går att programera likt diesel boxar odyl? Kan man inte leka med / modifiera signaler från, Ljussensor
Fläktstyrning, termostater, skruvstyrning osv, detta görs i bil-världen med allsköns boxar 8) Ett sådant system skulle kunna ha utgångar för styrning av renblåsning extra spjäll på panna eller brännare osv..... 8) Vad tror ni?
Den som söker han letar.

Parca Norah 3000 med Iwabo villa s, 1300 liter acktankar med laddomat 4030 emellan hysteres brännare ca 40grader via laddomaten.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Med detta system blir det faktisk enklare att göra ett helt nytt styrsystem med dessa funktioner i samt interface till lambdasensor osv.

Det blir helt enkelt enklare än att göra ett piggy-back system samt att det ger mycket bättre kontroll över allting, komplexiteten blir nog högre med piggy-back system.

Så det är väl bara att börja kolla vilka sladder som går vart och hur mycket ström de olika sakerna drar, sen är det nog inte så svårt *host* :roll:
Är inte PK!
Skriv svar