Pelletsförbrukning December -06
-
- Fröträd
-
- Stor entusiast!
- Kontakt:
Ni skall väl ändå räkna på uppvärmd yta och inte den totala på fastigheten, eller det e jag som fått det om bakfoten ???
- Är i återvinningsbranschen - Sista anhalten i pannans liv
- 1½ plans tegelvilla från -37 med 133m² bostadsyta
- Focus PE20 - IWABO Villa S2
- MAFA Mini Förråd - Pellets ifrån Byggmax, innan PellBri Ek/Bok
- ThermOmatic CBJ - Tigex 25
- 1½ plans tegelvilla från -37 med 133m² bostadsyta
- Focus PE20 - IWABO Villa S2
- MAFA Mini Förråd - Pellets ifrån Byggmax, innan PellBri Ek/Bok
- ThermOmatic CBJ - Tigex 25
Man kanske skulle räkna med ytan där man har radiatorer på.
Min källare är ganska öppen men många radiatorer avstängda för spillvärmen från pannan tycks värma de 2 källarplanen jag har.
Fast den ytan värmer jag ju också indirekt.
Antal personer i hushållet är väl av vikt också kan jag tänka.
Min källare är ganska öppen men många radiatorer avstängda för spillvärmen från pannan tycks värma de 2 källarplanen jag har.
Fast den ytan värmer jag ju också indirekt.
Antal personer i hushållet är väl av vikt också kan jag tänka.
Eryl DP -72, BeQuem 20D
350m2
350m2
Decembers förbrukning var 672 kg, det ger en kg/kvm på 2,688 (viktigt med decimalerna
)
Årets förbrukning slutade på 6891 kg. Med tanke på att det gått 3.3 ton efter tre månader och min bugdet var 8 ton är jag ganska nöjd. Kändes lite tungt i början av året då jag var helt ny på detta med pellets. Oljan hade jag ingen riktig koll på, jag bara betalade.
Skrev ett antal oroliga trådar om min höga förbrukning i början. Nu med ett års erfarenhet känns förbrukningen helt ok. Dock så strular brännaren lite för mycket för min smak.

Årets förbrukning slutade på 6891 kg. Med tanke på att det gått 3.3 ton efter tre månader och min bugdet var 8 ton är jag ganska nöjd. Kändes lite tungt i början av året då jag var helt ny på detta med pellets. Oljan hade jag ingen riktig koll på, jag bara betalade.
Skrev ett antal oroliga trådar om min höga förbrukning i början. Nu med ett års erfarenhet känns förbrukningen helt ok. Dock så strular brännaren lite för mycket för min smak.
Fjärrvärme!
ca 250 m2 att värma
Tidigare Flex-A och NH
ca 250 m2 att värma
Tidigare Flex-A och NH
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Du ser det blev bättre än du trodde..JohanKD skrev:Decembers förbrukning var 672 kg, det ger en kg/kvm på 2,688 (viktigt med decimalerna)

Hamnade själv på en årsförbrukning på 5100 kg mot 4600 kg -05

Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
[quote="André]
[/quote]
Verkar inte det rimligt med tanke på temeraturen de 3 (4-5) första månaderna? Den sista snön försvan från tomten den 1 maj, tror aldrig jag varit med om att snön legat så länge.

Verkar inte det rimligt med tanke på temeraturen de 3 (4-5) första månaderna? Den sista snön försvan från tomten den 1 maj, tror aldrig jag varit med om att snön legat så länge.
Fjärrvärme!
ca 250 m2 att värma
Tidigare Flex-A och NH
ca 250 m2 att värma
Tidigare Flex-A och NH
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Verkar inte det rimligt med tanke på temeraturen de 3 (4-5) första månaderna? Den sista snön försvan från tomten den 1 maj, tror aldrig jag varit med om att snön legat så länge.[/quote][/quote]JohanKD skrev:[quote="André]
Jo mycket möjligt men hösten har ju o andra sidan varit varm men blåsig iof så -05 va kanske bättre ändå, De va fan bättre förr..

Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Har egentligen inte haft värme på under hela december, eftersom jag tryckte på startknappen på vår helt nya anläggning den 20:e. Men om jag slår ut den genomsnittliga dags förbrukningen sedan dess på hela månaden så vinner jag lätt (?):
Två pallar ungefär (1600 kg) på 230 m2 = 7,23 kg!!!
(Men då är huset f.n. fullständigt oisolerat - dock bara till på måndag då min ekofiberkontakt kommer och blåser i dagarna två...)
Två pallar ungefär (1600 kg) på 230 m2 = 7,23 kg!!!
(Men då är huset f.n. fullständigt oisolerat - dock bara till på måndag då min ekofiberkontakt kommer och blåser i dagarna två...)
Fokus PE25 m. Ecotec Bioline 20, Stocksbrotank 750 liter ("Dalatanken "), 9 st. LESOL 5AR.
Vi började elda 5 Dec. men om jag räknar till 5 Jan, så tangerar vi 1 Ton pellets.
Förbrukningen har dock sjunkit avservärt sedan jag installerade dragregulator.
Har nu samma förbrukning som första veckan vi eldade i Dec., men 10 grader kallare medeltemp.
4.5 Kg/ m2 ungefär vid 240m2.
Förbrukningen har dock sjunkit avservärt sedan jag installerade dragregulator.
Har nu samma förbrukning som första veckan vi eldade i Dec., men 10 grader kallare medeltemp.
4.5 Kg/ m2 ungefär vid 240m2.
CTC Bio brännare (Thermia´s)
Gjutjärnspanna från -59, HBM-55
750L ack. tank med laddomat.
6" dragregulator
Bulkförråd 5.5Ton samt Mafa Mini 300Liter kopplade med skruvar
Gjutjärnspanna från -59, HBM-55
750L ack. tank med laddomat.
6" dragregulator
Bulkförråd 5.5Ton samt Mafa Mini 300Liter kopplade med skruvar