Inlägg om ventilationen försämras
Visst ger ordentligt intrimmad mekanisk ventilation bäst resultat, men jag är osäker på om man rent generellt ska fördöma självdrag.
Ofta blir det dåligt men ibland riktigt bra beroende på förutsättningarna; vissa hus är dragiga, andra extremt välisolerade, vissa är stora, vissa är små, i vissa bor det många och i vissa bara en.
Har man varm skorsten och hyfsat med tilluft ger självdrag bra luftomsättning så länge det är måttligt varmt, och har man sen myggfönster på sommarhalvåret så klarar man den delen också. Klart att det inte blir lika jämnt som mekanisk ventilation, men så länge luften känns frisk och det inte föreligger några hälsorisker så varför inte. Man slipper åtminstone surrande fläktmotorer.
Men finns radon gäller det att ventilationen snurrar kontinuerligt basta.
Ofta blir det dåligt men ibland riktigt bra beroende på förutsättningarna; vissa hus är dragiga, andra extremt välisolerade, vissa är stora, vissa är små, i vissa bor det många och i vissa bara en.
Har man varm skorsten och hyfsat med tilluft ger självdrag bra luftomsättning så länge det är måttligt varmt, och har man sen myggfönster på sommarhalvåret så klarar man den delen också. Klart att det inte blir lika jämnt som mekanisk ventilation, men så länge luften känns frisk och det inte föreligger några hälsorisker så varför inte. Man slipper åtminstone surrande fläktmotorer.
Men finns radon gäller det att ventilationen snurrar kontinuerligt basta.
- Stugsittaren
- Pannrumstomte!
- Inlägg: 1185
- Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
- Ort: Norra Sörmland
När jag byggde om skorstenen i somras märkte jag vilken nytta självdraget gjorde. Innan detta har jag inte insett att självdraget bidrog till ventilationen på något sätt. En av de största fördelarna är att det är tyst.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
-
- Stor entusiast!
- Inlägg: 163
- Blev medlem: mån 26 dec, 2005 14:05
- Ort: Stockholm, Mälarhöjden
- Kontakt:
FWIW.... Läste för något år eller två sedan en extremt intressant bok/forskningsstudie kring "självdragets historia", hur man genom tiderna har byggt och försökt förbättra den och vilka problem man stött på under tiden, framför allt i flerbostadshus. Som jag förstod det var författarna för självdrag och mot komplexa, mekaniska system men de var å andra sidan extremt medvetna om problemen med självdraget i framför allt större byggnader... Nåväl, någon dag kanske jag kommer på vad den hette.
En annan sak man bör kontrollera innan man dömer ut självdraget i sitt eget hus är hur kanalerna ser ut i skorstenen. Inför min konvertering till pelletspanna hade jag sotaren här för att kontrollera om min gamla rökkanal skulle fungera. Det tog dem två besök a 2-3h innan vi listat ut hur skorstenen såg ut inuti. Under husets 70-åriga levnad har uppenbarligen värmepannor och vedeldade tvättkar funnits på lite olika ställen i källaren varför man byggt om skorstenen i omgångar.
Summasummarum var det ett rent virrvarr inne i skorstenen och täthet och "fri väg" exisiterade i princip inte i någon kanal. Imkanalen som går från tvättstugan var till och med igenmurad 50cm ovanför luckan. Inte konstigt att luften kan vara lite stillastående. Och jag vet vad jag ska göra i sommar
En annan sak man bör kontrollera innan man dömer ut självdraget i sitt eget hus är hur kanalerna ser ut i skorstenen. Inför min konvertering till pelletspanna hade jag sotaren här för att kontrollera om min gamla rökkanal skulle fungera. Det tog dem två besök a 2-3h innan vi listat ut hur skorstenen såg ut inuti. Under husets 70-åriga levnad har uppenbarligen värmepannor och vedeldade tvättkar funnits på lite olika ställen i källaren varför man byggt om skorstenen i omgångar.
Summasummarum var det ett rent virrvarr inne i skorstenen och täthet och "fri väg" exisiterade i princip inte i någon kanal. Imkanalen som går från tvättstugan var till och med igenmurad 50cm ovanför luckan. Inte konstigt att luften kan vara lite stillastående. Och jag vet vad jag ska göra i sommar

Senast redigerad av hajof70 den sön 19 nov, 2006 13:50, redigerad totalt 1 gånger.
Finns här hemma på gatan dom som valt fjärvärme och många av dom har fått problem med fuktig luft och vad jag vet så är det 3 hus som fått riktiga problem med fukt genom betongplattan ..jag var över till en av dom och kollade och såg det med egna ögon att i pannrummet där oljepannan stått var det stora vattenpölar på golvet och när saneringsfirman var dit och kollade på det så sa dom att det var mycket vanlig i äldre hus för att den naturliga ventilationen upphör när fjärvärmen kommer in i huset och då bör man sätta in mekanisk enligt saneringsfirman ..och vad jag förstår så blir det väl med värmepump med
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
Det är inte så smart att i såna lägen göra som en del säger "sätt en fläkt i toppen på skorstenen".
ujuj vad det bildas kondensvatten i skorstenen som kan ställa till f-nstyg i kåken då under vissa årstider.
Utan man blir tvungen att fixa frånluft från "scratch" i så fall.
ujuj vad det bildas kondensvatten i skorstenen som kan ställa till f-nstyg i kåken då under vissa årstider.
Utan man blir tvungen att fixa frånluft från "scratch" i så fall.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Nu har jag aldrig kunnat följa utveklingen vid ett byte från olja till VP, men helt klart verkar hus med självdrag och VP ha sämre ventilation än hus med panna.
Fenomenet yttrar sig egentligen som dålig ventilation under en större del av året. Det måste helt enkelt vara kallare ute med VP för att självdraget ska fungera.
Annars är det samma sak; det fungerar inte under varmare årstider.
Jag kan konstatera att min ventilation kommer igång minst en månad tidigare än mina bekantas strax intill (med VP).
Myggnät på sommaren och försåtminering inomhus? Tyvärr så är olåsta ytterdörrar ett minne blott.
Alltså får man öppna fönsteren när man kommer hem.
Den stora fördelen med mekaniskt på sommaren är att man kan lagra kyla i lättbetongstommen under natten.
(En ny dialog rubrik:Ventilation?)
Fenomenet yttrar sig egentligen som dålig ventilation under en större del av året. Det måste helt enkelt vara kallare ute med VP för att självdraget ska fungera.
Annars är det samma sak; det fungerar inte under varmare årstider.
Jag kan konstatera att min ventilation kommer igång minst en månad tidigare än mina bekantas strax intill (med VP).
Myggnät på sommaren och försåtminering inomhus? Tyvärr så är olåsta ytterdörrar ett minne blott.
Alltså får man öppna fönsteren när man kommer hem.
Den stora fördelen med mekaniskt på sommaren är att man kan lagra kyla i lättbetongstommen under natten.
(En ny dialog rubrik:Ventilation?)
Givet med fuktproblem med kall stock & självdrag
Gå inte på säljsnacket från VP-frälsta, självklart blir det fuktproblem i ett hus som har självdrag där det inte eldas. Nödropet blir då "sätt in en a avfuktare på varje våningsplan" HA! Snacka om att stoppa huvet i sanden....
Rejält varmt i källaren & några solarventi eller liknande i källaren också kanske räddar en kåk som står på väldränerad grund.
Många hus från tex. 60-talet har inget fullgott dränerande material under huset, att gräva ny dränering kvittar således då fukten givetvis sugs upp genom golvet ändå.
Elda, fläkt i våtutrymmena, klinker eller rå betong på källargolven (andas), minst 15° i källaren. Skippa avfuktare, el/vp och lev väl i ett sunt hus utan dyra och bullriga ventilationssystem och värmepumpar !
Se dock till att det är konstant öppet i imkanalen i köket då denna är hjärtat i självdraget. (finns spisfläktar som aldrig stannar helt om man inte vill ha en "propeller i hålet")
Att det är oekonomiskt med självdrag tror jag inte mycket på...jag har mkt lågt energibehov med självdrag samt extra tilluftsdon
Rejält varmt i källaren & några solarventi eller liknande i källaren också kanske räddar en kåk som står på väldränerad grund.
Många hus från tex. 60-talet har inget fullgott dränerande material under huset, att gräva ny dränering kvittar således då fukten givetvis sugs upp genom golvet ändå.
Elda, fläkt i våtutrymmena, klinker eller rå betong på källargolven (andas), minst 15° i källaren. Skippa avfuktare, el/vp och lev väl i ett sunt hus utan dyra och bullriga ventilationssystem och värmepumpar !
Se dock till att det är konstant öppet i imkanalen i köket då denna är hjärtat i självdraget. (finns spisfläktar som aldrig stannar helt om man inte vill ha en "propeller i hålet")
Att det är oekonomiskt med självdrag tror jag inte mycket på...jag har mkt lågt energibehov med självdrag samt extra tilluftsdon
Har DU koll ? CTC1100 40Kw med Baxi Eurofire, Mafa Midi (30st säckar), 85+(85)m² 1962, shuntautomatik, tung kamin för myseldning nån kväll/vecka
det dära med källare jag har värmen på åretrunt i källaren för att slippa knas där visst så kostar det mig en del
men jag vill inte veta hur mycket
det är bara att gilla läget med å ha en källare
i ett rum i källaren har jag en luftavfuktare gåendes det är där jag torkar tvätten

det är bara att gilla läget med å ha en källare

i ett rum i källaren har jag en luftavfuktare gåendes det är där jag torkar tvätten
nibe pellux med nymo calero 200
-09 installation av en braskamin
90m² boyta 60m² källare som värms till ca 12°c
-09 installation av en braskamin
90m² boyta 60m² källare som värms till ca 12°c
Re: Givet med fuktproblem med kall stock & självdrag
Oekonomiskt med självdrag är det väl inte....luftväxlingen blir inte så stor att förlusten blir högBabbsen skrev:
Se dock till att det är konstant öppet i imkanalen i köket då denna är hjärtat i självdraget. (finns spisfläktar som aldrig stannar helt om man inte vill ha en "propeller i hålet")
Att det är oekonomiskt med självdrag tror jag inte mycket på...jag har mkt lågt energibehov med självdrag samt extra tilluftsdon

Spisfläkten är viktig, bl:a på 60-70 och lite in på 80 talet räknade man med att köksfläkten kördes en viss tid per dygn för att säkerställa luftombytet inomhus


Jodå, man räknade med hemmafruar på den tiden.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Re: Givet med fuktproblem med kall stock & självdrag
Har du ingen köksfläkt alltså?Babbsen skrev:Se dock till att det är konstant öppet i imkanalen i köket då denna är hjärtat i självdraget. (finns spisfläktar som aldrig stannar helt om man inte vill ha en "propeller i hålet")
Att det är oekonomiskt med självdrag tror jag inte mycket på...jag har mkt lågt energibehov med självdrag samt extra tilluftsdon
Själv skulle jag inte vilja vara utan...
ingen fläkt ?
Jag har ett kök där inredningen är från -62 dvs med en fläkt direkt i hålet uppe vid taket, kallat "propeller i hålet". Funkar klockrent, suger mkt bra och släpper igenom bra när den inte går, dock inte anpassningsbar med dgaens inredning. Ny inredning är på g och då blir det en "non-stop fläkt" den går alltid på lågvarv när man inte har den "på".
Har DU koll ? CTC1100 40Kw med Baxi Eurofire, Mafa Midi (30st säckar), 85+(85)m² 1962, shuntautomatik, tung kamin för myseldning nån kväll/vecka
Re: ingen fläkt ?
Men då har du ju inte självdrag...Babbsen skrev:Jag har ett kök där inredningen är från -62 dvs med en fläkt direkt i hålet uppe vid taket, kallat "propeller i hålet". Funkar klockrent, suger mkt bra och släpper igenom bra när den inte går, dock inte anpassningsbar med dgaens inredning. Ny inredning är på g och då blir det en "non-stop fläkt" den går alltid på lågvarv när man inte har den "på".

-
- Pannrumstomte!
- Inlägg: 1110
- Blev medlem: ons 20 apr, 2005 22:27
- Ort: Alingsås, Västra Götaland
Re: Givet med fuktproblem med kall stock & självdrag
Babbsen skrev: Skippa avfuktare, el/vp och lev väl i ett sunt hus utan dyra och bullriga ventilationssystem och värmepumpar !
Se dock till att det är konstant öppet i imkanalen i köket då denna är hjärtat i självdraget. (finns spisfläktar som aldrig stannar helt om man inte vill ha en "propeller i hålet")
Att det är oekonomiskt med självdrag tror jag inte mycket på...jag har mkt lågt energibehov med självdrag samt extra tilluftsdon
Sunt hus utan bullriga ventilationsfläktar ?Babbsen skrev:Jag har ett kök där inredningen är från -62 dvs med en fläkt direkt i hålet uppe vid taket, kallat "propeller i hålet". Funkar klockrent, suger mkt bra och släpper igenom bra när den inte går, dock inte anpassningsbar med dgaens inredning. Ny inredning är på g och då blir det en "non-stop fläkt" den går alltid på lågvarv när man inte har den "på".
Skulle det vara ett sånt hus som du inte har då ?
Du har ju uppenbarligen ett så kallat F system dvs mekanisk frånluftsventilation.
Förmodligen har någon klok person satt in det då ventilationen mätts och visat sig vara undermålig.
Hos mig bullrar ingenting, mitt SystemAir VM 1 FTX-aggregat ligger på vinden i en isolerad låda. Ventilatationen upfyller alla gällande normer och återvinner flera tusen kronor om året.
Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
-
- Pannrumstomte!
- Inlägg: 1110
- Blev medlem: ons 20 apr, 2005 22:27
- Ort: Alingsås, Västra Götaland
Re: Givet med fuktproblem med kall stock & självdrag
Du verkar gått på snacket från eldnings-frälsta.Babbsen skrev:Gå inte på säljsnacket från VP-frälsta, självklart blir det fuktproblem i ett hus som har självdrag där det inte eldas. Nödropet blir då "sätt in en a avfuktare på varje våningsplan" HA! Snacka om att stoppa huvet i sanden....
Rejält varmt i källaren & några solarventi eller liknande i källaren också kanske räddar en kåk som står på väldränerad grund.
Många hus från tex. 60-talet har inget fullgott dränerande material under huset, att gräva ny dränering kvittar således då fukten givetvis sugs upp genom golvet ändå.
Att det självklart blir fuktproblem i hus som har självdrag om det inte eldas tycker jag är ett märkligt påstående.
Finns många hus som kört på elpatron i många år utan tillstymmelse till fukt problem. Mitt hus har gått -92 till 2005 på elpatron, ingen fukt nånstans i källaren eller nån annanstans, Byggår 1960.
Rejält varmt i källaren låter som en mindre lyckad ekonomisk lösning.
Källare är ju knappast kända för att vara välisolerade......
Avfuktare på varje våning låter som dummaste jag hört på länge.
Har man så mycket fukt så man behöver det så har byggnaden allvarliga konstruktionsfel/funktionsfel som bör åtgärdas.
Där hjälper ingen pelletspanna som håller murstocken varm.
Att ett hus har självdrag är inget statiskt.
Det går att åtgärda till F eller FTX med ett förhållandevis enkelt ingrepp.
Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
-
- Pannrumsnisse!
- Inlägg: 996
- Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06
Re: Givet med fuktproblem med kall stock & självdrag
Hej Elvis.elvis skrev:Du verkar gått på snacket från eldnings-frälsta.Babbsen skrev:Gå inte på säljsnacket från VP-frälsta, självklart blir det fuktproblem i ett hus som har självdrag där det inte eldas. Nödropet blir då "sätt in en a avfuktare på varje våningsplan" HA! Snacka om att stoppa huvet i sanden....
Rejält varmt i källaren & några solarventi eller liknande i källaren också kanske räddar en kåk som står på väldränerad grund.
Många hus från tex. 60-talet har inget fullgott dränerande material under huset, att gräva ny dränering kvittar således då fukten givetvis sugs upp genom golvet ändå.
Att det självklart blir fuktproblem i hus som har självdrag om det inte eldas tycker jag är ett märkligt påstående.
Finns många hus som kört på elpatron i många år utan tillstymmelse till fukt problem. Mitt hus har gått -92 till 2005 på elpatron, ingen fukt nånstans i källaren eller nån annanstans, Byggår 1960.
Rejält varmt i källaren låter som en mindre lyckad ekonomisk lösning.
Källare är ju knappast kända för att vara välisolerade......
Avfuktare på varje våning låter som dummaste jag hört på länge.
Har man så mycket fukt så man behöver det så har byggnaden allvarliga konstruktionsfel/funktionsfel som bör åtgärdas.
Där hjälper ingen pelletspanna som håller murstocken varm.
Att ett hus har självdrag är inget statiskt.
Det går att åtgärda till F eller FTX med ett förhållandevis enkelt ingrepp.
Mvh
Vad menar du med att källarvåningen inte är välisolerad ?Det är den byggnadsdel av huset som bör vara bäst isolerad den ligger ju under marken!!
Det är väl byggnaden i helhet ovanför marken som behöver bästa isoleringen?
Beträffande varm murstock har en värmekälla en viss betydelse som är ansluten till skorstenen det är ju helt klart, men största betydelsen för att få en skorsten att fungara är naturens egna lagar dvs. temperatur skillnad mellan varmluft och kall luft.
Har man kallt i källaren fungerar alltså inte skorstenen,det är av mindre betydelse om skorstenen är ansluten till en eldstad typ Pellestpanna eller liknande.
Har man en värmepump som inte avger samma sk. strålningsförlust som en fastbrännsleanläggning gör måste man ju kompensera detta på annat sätt tex.genom att öka värmen i källarvåningen med flera radiatorer.
Jag håller med dig att avfuktare inte är en bra lösning men där hamnar man i alla fall till slut om man sänker temperaturen i källaren.
Med ditt resonemang skall man alltså sätta in både värmepump samt även F- eller FTX-ventliation i äldre hus med källare?
Ved Profilen