På tal om nya Pelletssorter.

André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

ingemar_o skrev:å hur ska hanteringen av pellets ifrån reningsverk hanteras då :?:
& vad innehåller röken ifrån densamma :?:
Kompisen kör ju dyngan från reningsverket till tippen nu så han tog hem en continer o testade men det vore inga problem att köra den på bulk då den är hårdare/hållbarare än träpellets..
Han märkte då inte någon skillnad på askmängd el mer sintring..

Vad röken innehåller vete f-n men om det kan bli någon försäljning tror jag inte då tanken är att dom ska elda den pelleterade dyngan i värmeverket el gödsla skogen med den..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
ingemar_o
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av ingemar_o »

ja i värmeverk lär det ju vara bra å köra pellets ifrån reningsverket
om privatpersoner skulle göra så kan ju nån ev bli sjuk om den hanterade dyngpellets fel :?
nibe pellux med nymo calero 200
-09 installation av en braskamin
90m² boyta 60m² källare som värms till ca 12°c
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

ingemar_o skrev:ja i värmeverk lär det ju vara bra å köra pellets ifrån reningsverket
om privatpersoner skulle göra så kan ju nån ev bli sjuk om den hanterade dyngpellets fel :?
Vet bara att kompisen sa att jägare o bärplockare kommer att bli tokiga om dom börjar gödsla skogen med dyngpelletsen då den blir kletig som hundskit då den blir blöt.. :lol:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Flöjto
Gallringsobjekt

Re: På tal om nya Pelletssorter.

Inlägg av Flöjto »

NiklasG skrev:Hemlige Forest myntade detta men verkade inte kunna berätta mera. Jag har en idé om hur man kan ta fram en ny pelletssort men det kräva investarare och riskkapital. I norrköping där jag bor finns en fabrik som tillverkar etanol, de har en "biprodukt" som torkad kan avge ca 5,5KWh/kg altså lite bättre än träpellets. Man får köpa produkten som torrvara pelleterad av dem själva men den går under benämningen foder och är väldigt löst pelleterad. Denna pellets går att elda som de är men kommer att skada panna och skorsten så man behöver till sätta ett naturligt medel (vilket jag håller hemligt). Råvaran kostar ca 1000kr/ton från lev, man tillsätter ca några % av de hemliga (inget farligt/skadligt), pressar pelletsen i en bra matrispress (fruktansvärt högt tryck). Vipps så har man en bra värmepellets. Som sagt är nån sugen på att sattsa lite så skicka mig ett mail. Jag har recept m.m. men bankerna är svåra att övertyga.
Med tanke på vad sågspån kostar som råvara så tycker jag det verkar som om det är en dyr råvara, och om det skulle va en lönsam process undrar jag varför inte lantmännen gör bränsle pellets själva, efter som dom har ett flertal egna pellets fabriker innom konsernen?
Skriv svar