pelletsförråd - minsta rasvinkel och kanske delvis nedgrävt?

TJ
Stor entusiast!

Inlägg av TJ »

ABSO skrev:Jag har själv ett tre meter avlångt förråd med 50 graders lutning med korrekt placerad skruv och inte ens det självtömmer helt, det blir kvar rätt stora kullar mellan öppningarna i skruven och mot kortsidorna.
Ditt förråd låter precis som det jag ska bygga med en 3m Mafa UB skruv i botten.
Jag ska göra mitt förråd 3.5m långt med en gavel som oxå lutar 50 grader i botten ( blir bara 0.5m). Den gavel som blit åtkomlig i källarrummet blit helt rak, där skruven kommer ut.

Kan förstå att det blir kullar mellan öppningarna, men trodde inte att det skulle bli någon större volym av det !!

Har du jämfört hur mycket förrådet rymmer helt tomt, motför att lämna "kullarna" kvar mellan skruv öppningar ?
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

ABSO skrev:Tack André, tyvärr är jag väl inte riktigt "tillbaka", blir mer sporadiska nedslag då jag har alldeles för mycket att göra nu för tiden... Kul att du fortfarande matar på med inlägg i alla fall!

Imponerande skruv, men tror du inte att det skulle krävas en väldigt rejäl motor för att driva runt den om pellets ligger mot längs efter hela?
Tack ABSO, man gör så gott man kan o extra mycket har det blivit då inte du varit här o avlastat.. :wink:

Jo det är en ordentlig skruv.. :D
Mafa har oxå några varianter längst ner i länken men det står inget om motor storleken där heller.. :? http://www.mafa.se/skruv.htm#index

Det behövs nog inte större motor än då man kör spannmål som är blöt o de är en ruskig kapcitet med den.. Men de är klart den måste drevas ner (då behövs de ju mindre motor) annars blir det bara spån skulle jag tro o den behöver ju inte ge 80 ton/tim.. :D
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
ABSO
Energiprofet!

Inlägg av ABSO »

TJ skrev:Ditt förråd låter precis som det jag ska bygga med en 3m Mafa UB skruv i botten.

Jag ska göra mitt förråd 3.5m långt med en gavel som oxå lutar 50 grader i botten ( blir bara 0.5m). Den gavel som blit åtkomlig i källarrummet blit helt rak, där skruven kommer ut.

Kan förstå att det blir kullar mellan öppningarna, men trodde inte att det skulle bli någon större volym av det !!

Har du jämfört hur mycket förrådet rymmer helt tomt, motför att lämna "kullarna" kvar mellan skruv öppningar ?
Är lite osäker på hur du menar att ditt förråd skall se ut, kanske menar du att den innersta kortsidan också skall luta förutom långsidorna?

Mitt förråd är i varje fall 3 meter långt, 2 meter brett, drygt 2 meter högt och rymmer cirka 6 kubik. Långsidorna har en lutning på 50 grader och kortsidorna är raka. Skruven är tre meter lång, har kärna och tre öppningar och är nersänkt nedanför lutningen.

Bild

Längst bort i bild syns den borte kortsidan av förrådet och i förgrunden anas den främre kortsidan (överdrivet ljus av blixten) där det finns inspektionsfönster och en dörr och genom vilken förrådsskruven går ut och vidare till pannan som står 9 meter skruvlängd bort i samma rum i källaren.

På bilden är det några hundra kilo pellets kvar i förrådet. Dom två innersta öppningarna i förrådsskruven är synliga och den tredje yttersta öppningen kan skönjas som en grop.

"någon större volym" är ju en definitionsfråga. Jag skulle gissa att där på bilden ligger 60-80 kilo bortanför den innersta öppningen och 15-20 kilo mellan de två synliga öppningarna. Kör man förrådet tills skruven slutar mata blir det lika mycket till kvar mellan de yttre öppningarna och mot den yttersta kortsidan, alltså totalt cirka 150-200 kilo. Vill man tömma förrådet helt blir det till att stoppa in en lång sopkvast och fösa högarna mot öppningarna.

Hoppas det besvarar din fråga.

(http://www.fileden.com är ett bra gratis ställe för att ladda upp bilder om man vill lägga in i forumet.)
ABSO
Energiprofet!

Inlägg av ABSO »

André skrev:Tack ABSO, man gör så gott man kan o extra mycket har det blivit då inte du varit här o avlastat.. :wink:

Mafa har oxå några varianter längst ner i länken men det står inget om motor storleken där heller.. :? http://www.mafa.se/skruv.htm#index

Det behövs nog inte större motor än då man kör spannmål som är blöt o de är en ruskig kapcitet med den.. Men de är klart den måste drevas ner (då behövs de ju mindre motor) annars blir det bara spån skulle jag tro o den behöver ju inte ge 80 ton/tim.. :D
:D

Hur ser förresten ditt förråd ut André och har du haft några problem med matningen?
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

ABSO skrev:
André skrev:Tack ABSO, man gör så gott man kan o extra mycket har det blivit då inte du varit här o avlastat.. :wink:

:D

Hur ser förresten ditt förråd ut André och har du haft några problem med matningen?
Här finns några bilder http://www.freewebs.com/andre66/bulkfrrdet.htm
Jag har ju planbotten o skruven fäst med hålband ovanpå förrådsbotten så det är väl typ 10 ggr mer pellets kvar hos mej då jag måste peta fram det med dyngskrapan el ge förrådet en spark... :lol:
Men då är det ju dags o beställa nytt vilket bara behöver göras vartannat år om jag kör tomt då det rymmer 13,5 m3..

Ända problemet/felet har varit att skruven va för mycket förspänd så brickan vid ändröret nöttes upp så den lossnade där nere men de gjorde inget.. Skruven nådde bara till halva öppningen men den tog åt sej pellets ändå..
Iof så kan det ju va likadant nu men de är svårt att kolla med 6,5 ton ovan på skruven..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
TJ
Stor entusiast!

Inlägg av TJ »

ABSO skrev:Är lite osäker på hur du menar att ditt förråd skall se ut, kanske menar du att den innersta kortsidan också skall luta förutom långsidorna?
Japp, så är det tänkt. 200kg av 5 Ton låter inte farligt.

Tack för informationen.

Tom
zeylon
Stor entusiast!

Inlägg av zeylon »

ABSO skrev:Zeylon, du håller inte med, så vad menar du att du har för rasvinkel i ditt välfungerande förråd?
Tja.. Jag skulle gissa på 20-30 grader
ABSO skrev: Hur många gånger har du kört det helt tomt?
Nästan helt tomt en gång innan jag bulkfyllde. Jag hävde in ett tjugotal säckar för att verifiera funktionen.
ABSO skrev: Ett foto på din korrekt nedsänkta skruv vore också intressant att se. :wink:
Det finns lite bilder här från början av bygget:
http://www.zeylon.se/bulk/
Dock så finns inte skruven med. Jag ska fylla på med resten av bilderna men har inte fått tummen ur.
Jag har en plåtlåda som är nersänkt i springan i botten så att skruven kan komma rakt in i den genom 110mm röret som är ingjutet i muren. Röret ligger som en kulvert in till källaren.
Instucket i röret har jag en elledning och en Thermia skruv.

Edit: Jag har lagt upp resten av bilderna nu.
Senast redigerad av zeylon den mån 21 aug, 2006 09:40, redigerad totalt 1 gånger.
Hus 1: Pellets: Thermia Biomatic 20+, 7m3 bulkförråd i trädgården.
Hus 2: Ved: Baxi Solo Innova 30, 80ha vedförråd i skogen.
ABSO
Energiprofet!

Inlägg av ABSO »

zeylon skrev: Tja.. Jag skulle gissa på 20-30 grader
Bums iväg och mät, 10 grader är mycket! Vad har du för mått i övrigt? Hur långt är det ner till skruven från lutningen?

Med ett smalt förråd förlorar du volym på ditt byggsätt, med ett brett kan du vinna volym (förutsatt att det nu fungerar). Se nedanstående bild:

Bild
nino
Gallringsobjekt

Spjäll

Inlägg av nino »

Hej
Ska bygga ett förråd i helgen med lutande sidor ca 45-50grader...

Min installatör rekomenderar att jag gör något slags spjäll över öppningarna till skruven, för att kunna montera ur skruven utan att tömma förrådet, tar tacksamt emot tips på hur jag ska göra dessa spjäll!!

Sänker nog ner skruven i en låda, som Johan (se tidigare inlägg) gjort.

Mvh
Nicklas Norén
FBKfan
Fröträd

kolla tidigare tråd på bilder

Inlägg av FBKfan »

Hej Nino!

Om du tittar i en tidigare tråd, så ser du bilder över hur Mafa:s skruvunderdel med skjutluckor ser ut. Kanske kan du få tips därifrån.
Janfire NH, Effecta pelletspanna med automatsotning,Thermomatic CBJ, MAFA flexskruv och eget byggt bulkförråd
zeylon
Stor entusiast!

Inlägg av zeylon »

ABSO skrev:
Bums iväg och mät, 10 grader är mycket! Vad har du för mått i övrigt? Hur långt är det ner till skruven från lutningen?

Med ett smalt förråd förlorar du volym på ditt byggsätt, med ett brett kan du vinna volym (förutsatt att det nu fungerar). Se nedanstående bild:

Bild
Det är lite svårt att mäta när jag har en massa pellets ovanpå... :roll:

Innermåtten är ungefär 2x2x2m. Ner till skruven är det sisådär 30cm.
Den gröna regeln i bortkanten är en 2tum4.

Bild

Jodå, jag vet att det är onödigt långt. Men eftersom förutsättningarna var som de var så hamnade kulvertröret så pass långt under förrådsbottnen. Det hade säkerligen räckt med med mycket mindre. Så länge som den pellets som hamnar runt och ovanpå röret kan rasa ner utan att det når upp till kanten av rännan och kan stoppa det som kommer glidande ska det inte vara något problem.

Vinkeln vid det röda strecket måste vara större än pelletsens rasvinkel:

Bild

Hade jag byggt med 50 graders bottenvinkel hade jag förlorat massor med utrymme eftersom jag i vilket fall som helst hade fått göra "lådan" i bottnen så djup som den är då jag måste under golvreglarna med skruven:
Bild
Hus 1: Pellets: Thermia Biomatic 20+, 7m3 bulkförråd i trädgården.
Hus 2: Ved: Baxi Solo Innova 30, 80ha vedförråd i skogen.
ABSO
Energiprofet!

Inlägg av ABSO »

zeylon skrev:Hade jag byggt med 50 graders bottenvinkel hade jag förlorat massor med utrymme eftersom jag i vilket fall som helst hade fått göra "lådan" i bottnen så djup som den är då jag måste under golvreglarna med skruven:
Ja då förstår jag bättre ditt val.

Håller tummarna för att det fungerar bra för dig även i framtiden och med olika pelletsleveranser, har hört att friktionen kan skilja sig en hel del.
Skriv svar