TJ skrev:Ditt förråd låter precis som det jag ska bygga med en 3m Mafa UB skruv i botten.
Jag ska göra mitt förråd 3.5m långt med en gavel som oxå lutar 50 grader i botten ( blir bara 0.5m). Den gavel som blit åtkomlig i källarrummet blit helt rak, där skruven kommer ut.
Kan förstå att det blir kullar mellan öppningarna, men trodde inte att det skulle bli någon större volym av det !!
Har du jämfört hur mycket förrådet rymmer helt tomt, motför att lämna "kullarna" kvar mellan skruv öppningar ?
Är lite osäker på hur du menar att ditt förråd skall se ut, kanske menar du att den innersta kortsidan också skall luta förutom långsidorna?
Mitt förråd är i varje fall 3 meter långt, 2 meter brett, drygt 2 meter högt och rymmer cirka 6 kubik. Långsidorna har en lutning på 50 grader och kortsidorna är raka. Skruven är tre meter lång, har kärna och tre öppningar och är nersänkt nedanför lutningen.
Längst bort i bild syns den borte kortsidan av förrådet och i förgrunden anas den främre kortsidan (överdrivet ljus av blixten) där det finns inspektionsfönster och en dörr och genom vilken förrådsskruven går ut och vidare till pannan som står 9 meter skruvlängd bort i samma rum i källaren.
På bilden är det några hundra kilo pellets kvar i förrådet. Dom två innersta öppningarna i förrådsskruven är synliga och den tredje yttersta öppningen kan skönjas som en grop.
"någon större volym" är ju en definitionsfråga. Jag skulle gissa att där på bilden ligger 60-80 kilo bortanför den innersta öppningen och 15-20 kilo mellan de två synliga öppningarna. Kör man förrådet tills skruven slutar mata blir det lika mycket till kvar mellan de yttre öppningarna och mot den yttersta kortsidan, alltså totalt cirka 150-200 kilo. Vill man tömma förrådet helt blir det till att stoppa in en lång sopkvast och fösa högarna mot öppningarna.
Hoppas det besvarar din fråga.
(
http://www.fileden.com är ett bra gratis ställe för att ladda upp bilder om man vill lägga in i forumet.)