Hur fort blir solfångare lönsamma?

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Precis

Inlägg av snillet »

Precis.

Tror att jag skrev det i ett inlägg tidigare i denna tråden.
Dimensioneringen är VÄSENTLIG för ekonomin.

Ivar, det där låter som en bra prisbild på ett pellets/sol system.
Hoppas bara för din skull att grejerna blir rätt ihopmonterade. Sådana saker som att ett rör ligger på fel ställe kan ändra mycket.

Roli hade returen från tank till panna i fel höjd tidigare har jag för mig ? ,ETT exempel. Finns många små fallgropar.

Men nu ska vi inte måla fan på väggen.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4204
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Precis

Inlägg av Roli »

snillet skrev:Roli hade returen från tank till panna i fel höjd tidigare har jag för mig ? ,ETT exempel. Finns många små fallgropar.

Men nu ska vi inte måla fan på väggen.
Stämmer.

Tillopp och retur från acktanken låg jämte varandra i taket, dessutom vara Laddomaten monterad över pannan.
Det fungerade när Laddomaten pumpade men det blev ingen självcirkulation när Laddomaten stannade samt att Laddomaten blev aldrig kallare än 60 grader under eldningssäsongen. Snacka om värmekälla.......

Nu går returen utefter golvet och Laddomaten är monterad så lågt som det går (ca 2 dm över golvet). Vilken fart det blev på självcirkulationen. Hade jag inte monterat en rökgastermostat isamband med min ombyggnad så hade det varit svårt, om inte nästan omöjligt att få upp panntemperaturen, innan acken blev full, så att den termostat som tidigare styrde Laddomaten (sitter i pannan) skulle slå till. Självcirkulationen var så effektiv att det var svårt att få upp panntempen. Och att bara sänka den termostaten var heller ingen ide för då skulle ju Laddomatpumpen inte stanna förrän pannan själv hade kallnat tillräckligt mycket.

Det gäller att se upp med var saker och ting placeras och att blint lita på att "rörkrökaren" kan sina saker det har jag slutat med. Man måste tyvärr vara påläst själv för att kolla om det så kallade "proffset" kan sina saker.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Ivar
Prima virke
Inlägg: 40
Blev medlem: sön 13 feb, 2005 09:59
Ort: Nacka / Stockholm

Inlägg av Ivar »

Javisst är man nyfiken på om det blir rätt. Installatören är mycket välvillig moen dessvärre helt rudis när det gäller solvärme (han hade bl a aldrig hört talas om skiktning i acktankar!). Dock är han intresserad av ett referenssystem som detta, därav det låga priset.

Vi har haft många holmgångar om hur grejorna skall installeras, fördelen med detta är att man tvingas till att vara påläst.

Igår när jag kom hem hade de monterat Laddomaten med konstant drift av pumpen (dessutom ovan pannan, jajamän) och det tog en rätt lång stund att övertyga dem om att det inte var ngn särskilt bra idé. Dock är jag faktiskt inte helt säker på vilken styrning av laddomatpumpen som är optimal. Någon som har bra tips?

I övrigt så har det nog blivit rätt skapligt, återstår att isolera de rör som behöver isoleras samt att ordna med datorbiten (styrning). Ca 20-25C i tempskillnad mellan övre och nedre tredjedelen av tanken, skall försöka bättra på detta med att sänka returtempen från elementen.

Förhoppningsvis ökar installatörernas kunskap med tiden om dessa system, dessutom hoppas jag på bättre samarbete mellan solfångartillverkarna och pelletspannetillverkarna. Då detta blir bättre sjunker förhoppningsvis även priserna och därmed blir betydligt större marknader tillgängliga.

Ett optimalt sammansatt system(troligtvis inte mitt :wink: ) av pellets+sol är energieffektivt, nationalekonomiskt fördelaktigt, sysselsättningsbefrämjande, miljövänligt samt dessutom kostnadseffektivt. Jag anser att man bör väga in samtliga dessa faktorer vid bedömning av "pris".
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Ja

Inlägg av snillet »

Borös solfångare är lite speciella också.... avvaktar lite tills jag upplevt en HEL solsäsong innan jag uttalar mig mer om detta tror jag, inget negativt alltså :D
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Professor Kalkyl
Entusiast!
Inlägg: 106
Blev medlem: mån 14 feb, 2005 14:08
Ort: Småland, Holsbybrunn

Inlägg av Professor Kalkyl »

Skulle vilja påstå att vad solfångre ger i kw är inte av så stor betydelse som vad de ersätter i kw. De leverar kanske inte så mycket men räkna istället på vad du har för kostnad nu under vår,sommar och höst. Den kostnaden försvinner ju...

VAD DU SPARAR I kw ÄR INTRESSANTARE ÄN VAD DU FÅR UT I kw.
.///M.V.H Mattias ;)
#160m² teglad kåk. Biona i Bio-sol, 8m 125mm pipa. Rökgastemp 130, 13 m² Aquasol! Handölkasset i källaren!
sveno
Fröträd
Inlägg: 65
Blev medlem: ons 04 feb, 2004 21:44
Ort: Bollnäs
Kontakt:

Inlägg av sveno »

För mig som vedeldare är det svårt att motivera solfångare ekonomiskt. Även om jag kan ersätta halva årsförbrukningen av ved, vilket är ganska högt räknat, så skulle jag spara högst 2500kr per år. Då tar det lång tid innan en solvärmeanläggning är betald.

Sen finns det ju andra anledningar att skaffa solfångare. Främst att det vore väldigt bekvämt att slippa elda under sommaren. Att solvärmen är gratis och ren är också fina argument.
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

ideologisk fråga ?

Inlägg av snillet »

Det där men om man räknar på hur mycket solfångarna ger eller hur mycket man sparar jämfört med att inte ha dem är väl till viss del ideologiskt inte sant ? :wink:.

Redan NU soliga dagar sparar man ju, igår gick mina solfångare i 4.5 timmar med 4l/min, i början och slutet med ca 5 graders tempdiff, klockan 1 var tempdiffen 11 grader, Inga MÄNGDER alltså men ändå..

När solvinkeln går över en viss gräns dalar utbytet rätt fort har jag märkt, men de e precis innan solen dyker under horisonten ändå.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Professor Kalkyl
Entusiast!
Inlägg: 106
Blev medlem: mån 14 feb, 2005 14:08
Ort: Småland, Holsbybrunn

Inlägg av Professor Kalkyl »

Ett annat plus är att man får ett bättre inomhusklimat på sommaren då man slipper elda och får ingen extra spillvärme från skorstenen!
.///M.V.H Mattias ;)
#160m² teglad kåk. Biona i Bio-sol, 8m 125mm pipa. Rökgastemp 130, 13 m² Aquasol! Handölkasset i källaren!
ABSO
Energiprofet!
Inlägg: 641
Blev medlem: tis 04 jan, 2005 13:14

Inlägg av ABSO »

Det där med bättre inomhusklimat går att diskutera, har du självdrag och kall skorsten blir ventilationen i stort sett noll.
Professor Kalkyl
Entusiast!
Inlägg: 106
Blev medlem: mån 14 feb, 2005 14:08
Ort: Småland, Holsbybrunn

Inlägg av Professor Kalkyl »

Ventilationen man har från pannan drar väl bara igenom luft från källaren ändå? Eller??? :roll: :?:
.///M.V.H Mattias ;)
#160m² teglad kåk. Biona i Bio-sol, 8m 125mm pipa. Rökgastemp 130, 13 m² Aquasol! Handölkasset i källaren!
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2046
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

Ja är inte det bra då :roll:
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7177
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Professor Kalkyl skrev:Ventilationen man har från pannan drar väl bara igenom luft från källaren ändå? Eller??? :roll: :?:
Ventilations trummorna går väl oftast i muren el??
Här gör dom då de... När ja köpte huset va pelletsen slut o elpatronen gick för fullt.. :cry:
Då va de knapt man kände att de drog i ventilerna, Men när ja körde igång pannan o skorsten blev varm blev de otroligt bra drag i ventilationen.. Så här får jag iaf bättre inomhus klimat me pannan igång..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Professor Kalkyl
Entusiast!
Inlägg: 106
Blev medlem: mån 14 feb, 2005 14:08
Ort: Småland, Holsbybrunn

Inlägg av Professor Kalkyl »

Jovisst det är jättebra att ventilera ur källaren men min ventilation går inte i murstocken och vad jag menade var att man slipper värmen som läcker från skorsten på sommaren det blir då svalare inne. Att jag sedan har dålig ventilation i källaren förstår jag. Men den var skitdålig innan oxå med min gamla ctc oljepanna som gick en gång i timmen minst. Lika ofta sommar som vinter. Med en rökgas temp på tusen grader.... nja inte riktigt.

Men det blev jävligt varmt rummen som angränsade till min pipa. Märkte med en gång när jag bytte panna att min största radiator (skorsten) inte längre gav nån värme. Och en varm övervåning på sommaren tvingar ner sval men fuktig luft i källaren, tvingad att köpa avfuktare. Nu har jag även en kasset i spisen att elda med på kvällen framför TV:n, för att driva ut den fuktiga luften. Det kommer jag att göra även sommarkvällar.

Jo jo, jag förstår vikten av bra cirkulation och min är inte den bästa men jag talade inte om ventilation. Jag menade att jag sluppit en het skorsten som gav för mycket spillvärme till huset under sommaren. Vilket berode på en inte helt optimal kombination av panna och brännare.
.///M.V.H Mattias ;)
#160m² teglad kåk. Biona i Bio-sol, 8m 125mm pipa. Rökgastemp 130, 13 m² Aquasol! Handölkasset i källaren!
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7177
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Professor Kalkyl skrev:Jovisst det är jättebra att ventilera ur källaren men min ventilation går inte i murstocken och vad jag menade var att man slipper värmen som läcker från skorsten på sommaren det blir då svalare inne. Att jag sedan har dålig ventilation i källaren förstår jag. Men den var skitdålig innan oxå med min gamla ctc oljepanna som gick en gång i timmen minst. Lika ofta sommar som vinter. Med en rökgas temp på tusen grader.... nja inte riktigt.

Men det blev jävligt varmt rummen som angränsade till min pipa. Märkte med en gång när jag bytte panna att min största radiator (skorsten) inte längre gav nån värme. Och en varm övervåning på sommaren tvingar ner sval men fuktig luft i källaren, tvingad att köpa avfuktare. Nu har jag även en kasset i spisen att elda med på kvällen framför TV:n, för att driva ut den fuktiga luften. Det kommer jag att göra även sommarkvällar.

Jo jo, jag förstår vikten av bra cirkulation och min är inte den bästa men jag talade inte om ventilation. Jag menade att jag sluppit en het skorsten som gav för mycket spillvärme till huset under sommaren. Vilket berode på en inte helt optimal kombination av panna och brännare.
Jag hade oxå som du innan ja byte panna.. Blev tvungen att köra värme i radiatorn på wc på bottenvåningen där muren går igenom nu efter jag byte panna.. De behövdes inte med den gamla pannan me en avgas temp på 330 grader... :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Professor Kalkyl
Entusiast!
Inlägg: 106
Blev medlem: mån 14 feb, 2005 14:08
Ort: Småland, Holsbybrunn

Inlägg av Professor Kalkyl »

Vår diskussion fick mig att tänka till, André!!

:oops: :idea:

Mina enda ventilationer ut är i badrum och gästtoalet samt en i källaren under trappan. Funderar på att lösa det mekanisk (med fläktar såkallade värmeflyttare).
Bild

895 kr Styck med termostat..

Två styck termostat styrda. en i toa och en i badrum. Sedan ställa termosten på samma som önskad rumstemp. Ventilationen stänger vid uppvärmingsfas för att öppna igen vid önskad rumstemp. På sommaren kan man ju ställa ner termostaterna en aning för att ha fläktarna på hela tiden.

Eventuelt kan det räcka med en termostatstyrd och en vanlig och koppla dem i serie så båda blir styrda.

Kanske inte så tokigt eller?? Mekanisk frånluftsventilation ska ju vara bättre för plånboken än det jag har nu. Vill ha synpunkter här av någon som kan.

Kanske vi borde starta en ny tråd för ventilation...Hm...under övrigt??
.///M.V.H Mattias ;)
#160m² teglad kåk. Biona i Bio-sol, 8m 125mm pipa. Rökgastemp 130, 13 m² Aquasol! Handölkasset i källaren!
Skriv svar