Pellets i nybygge - lönsamt?

micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Har ni lagt märke till att André aldrig har nämnt sin spis? Jag ger mig sjutton på att den går på gasol! Och när timern har släckt lampan, just när boken är som mest spännande, blir det väl ficklampa - och batterier som är så dyrt!
Han kan väl använda pilotlågan från gasolspisen i så fall att läsa vid.... eller han släcker kanske den också....
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

micke_932 skrev:
Har ni lagt märke till att André aldrig har nämnt sin spis? Jag ger mig sjutton på att den går på gasol! Och när timern har släckt lampan, just när boken är som mest spännande, blir det väl ficklampa - och batterier som är så dyrt!
Han kan väl använda pilotlågan från gasolspisen i så fall att läsa vid.... eller han släcker kanske den också....
Dagen gasolspisar har väl ingen pilotlåga. Min gasolhäll har i allafall inte det utan den tänder med eltändning. Nu har jag också elhäll så kom inte och säg att min elförbrukning är låg för att jag har gasolhäll. Men den påverkar nog lite i allafall........

Detta var ju "lite" utanför ursprungsämnet men.........
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

micke_932 skrev:
Nix det är ingen gasolspis utan jag kör med el..

Det har varit mycket diskutioner med kompisar om min elförbrukning oxå o det enda slutsatsen som kommer fram då allt är jämfört är att kompisarna kör med vanliga glödlampor.. Dessa har dom på (fönster o ute belysning) dygnet runt i 6-7 mån/år o de får dom väl om dom vill men jag har bara mörkt då vi sover o då det är mörkt ute.. Det sparar jag 3-4000:-/år på att göra jämfört med dom vilket ja oxå kommer att fortsätta med då jag varken sitter i mörkret el utan att ha på dator el tv.. :D

Jo allt stängs av då vi sover el är borta inget står i standbye läge.. :wink:

Varför ska hushållselen öka i hus motför i lägenhet då man har samma utrustning de va så jag tänkte då vi skaffade huset.. :roll:

Vi låg på ca 3-3200 kWh/år i lägenheten som lillebror tog över o han förbrukade bara 2400 kWh/år i den lägenheten med samma typ av utrustning t.ex dator, tv, hemmabio, digitalbox mm.
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
snillet
Pannrumstomte!

hahaha

Inlägg av snillet »

Nu tycker jag det verkar vara André hets här :lol: .

Cirka 3500kWh:ar är ju ingen omöjlig summa...

Själv bränner jag cirka 4500 i HUSHÅLLS el, lågenergilampor m.m. överallt. Förutom Halogen vajersystem i hallen som drar cirka 120W cirka 5-6 timmar per dygn. Det börjar dyka upp lysdiod spotar men än så länge är de oförsvarbart dyra i inköp.

Skönt ljus i centrala dele av kåken med vajersystemet så jag vill inte leva utan det :wink:.

Kyl/frys drar fullt normalt för att vara 10 respektive 20 år gamla, inte heller dom tjänar jag på att byta ut.

Den dagen dom är utbytta och det sitter lysdiod spotar i hallen är nog jag också nere under 4000 i HUSHÅLLS el.

Så inget är omöjligt.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Allan
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av Allan »

apersson850 skrev:Men det hänger ju ihop. Ju fler lampor du har tända, desto mindre behöver du elda.
Det finns ingen anledning att diskutera pelletsförbrukning utan att samtidigt ta upp elförbrukningen. Bortsett från ytterlampor och sånt värmer ju all tillförd eleffekt också huset. På sommaren förvisso i onödan, men man gör normalt sett av med mest ström på vintern.
Nu när vi ändå spårat ur måste jag få berätta en sak:
Min fastighets bäst isolerade rum är en liten verkstadsbyggnad på 40 kvm. Jag isolerade den med 90mm glasull i väggarna och 145 i taket.
Här finns en 9 kW värmefläkt för uppvärmning när man är där. I taket sitter lysrör på sammanlagt 864 W. Om man tänder dessa, räcker de för att hålla värmen i lokalen! Har hänt att jag glömt släcka över natten, och har då lika varmt dagen efter i lokalen, även om det är vinter!
TMV kombipanna -74, shuntaut. CBJ
Pellx -01, proc. 7.xx
Elpatr. 6 kW
Rör 110 mm, 3 meter
Förråd modif. 200-litersfat
Säck Agrol
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Re: hahaha

Inlägg av André »

snillet skrev:Nu tycker jag det verkar vara André hets här :lol: .
Nää då det är lungt.. 8)

Men därimot så brann sporthallen i byn där bredbandservern till byanätet är kanske skrev lite hetsigt ändå.. :lol:
Detta inträffade i samma veva som jag skrev medd o det va i utrymmet som servern va som elden startade o 2 tim senare va hela sporthallen borta.. :shock:

Tur att jag får bredbandet från andrahållet.. :D
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar