Är allt bara skit prat..

Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

André skrev: När jag mätat förbrukningen/effekten har jag bara tagit loss fallrörslangen o vägt o matat brännaren manuellt i 1 tim men de går ju att köra i 15 min o ta de X 4 oxå.. Låter först brännaren starta upp sen fyller ja upp interförrådet sen börjar tidtagningen.. Fyller på eftersom..
Nu är ju min brännare inte lika uppbyggd som din så jag får nog använda mig av vad skruven ger. För det går inte att mata brännaren manuellt och få till en bra referens punkt på när brännaren behöver/vill ha pellets och när det är fullt i internförrådet. Mitt interförråd ligger ju efter slussvingarna och ditt ligger väl före slussvingarna. Vilket gör att du har uppsikt över ditt medans jag inte ser mitt........
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Roli skrev:
André skrev: När jag mätat förbrukningen/effekten har jag bara tagit loss fallrörslangen o vägt o matat brännaren manuellt i 1 tim men de går ju att köra i 15 min o ta de X 4 oxå.. Låter först brännaren starta upp sen fyller ja upp interförrådet sen börjar tidtagningen.. Fyller på eftersom..
Nu är ju min brännare inte lika uppbyggd som din så jag får nog använda mig av vad skruven ger. För det går inte att mata brännaren manuellt och få till en bra referens punkt på när brännaren behöver/vill ha pellets och när det är fullt i internförrådet. Mitt interförråd ligger ju efter slussvingarna och ditt ligger väl före slussvingarna. Vilket gör att du har uppsikt över ditt medans jag inte ser mitt........
Aha..

Jag lägger bara dit en näve då o då innan nivån sjunkit till givaren för förrådsskruven..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Pelda21
Ungskog

Verkningsgrad vid hög contra låg effekt hos pelletsbrännaren

Inlägg av Pelda21 »

Hej!
Har snabbt ögnat igenom inläggen och vill bara tillägga att ni ser ut att glömma en viktig parameter, nämligen pannans verkningsgrad i för hållande till effekt/panntemp och gasflödets fysiska egenskaper därvidlag.

Vad som gör att pelletsförbrukningen ofta ökar vid lägre effektuttag är det att förbränningsgasens volym per tidsenhet minskar. Blir volymen tillräckligt låg för aktuell panna övergår gasen i konvektionsdelen från att vara turbulent till att bli laminär och därmed försämras värmeövergången till pannvattnet drastiskt. En sänkning av verkningsgraden med 20-30 % är ingen ovanlighet.

En väl trimmad anläggning skall vid normaldrift ha ett effektuttag som är så lågt som möjligt utan att pelletsåtgången ökar. Ett bra sätt att öka verkningsgraden är att baffla så långt som möjligt med bibehållande av tillräckligt undertryck i förbränningsutrymmet.

Kan man på något sätt öka strålningsvärmen från brännaren/lågan ger det också ofta bättre totalverkningsgrad.

Nille
Kör normalt min egna 10-åriga Pelda21 i en 42 år gammal Parca Minett, men för stunden en BlueFlame på uppdrag av tillverkaren.
apersson850
Pannrumstomte!

Inlägg av apersson850 »

Jag funderade i liknande banor, men jag har ingen erfarenhet av pannutveckling, så jag ville inte komma med icke underbyggda påståenden. Men visst verkar det rimligt att man måste anpassa pannans storlek till den effekt man för stunden tar ut från brännaren, för att få ett optimalt resultat. Nu är det ju lättare sagt än gjort, man kan ju inte bara förminska pannskrället så snart man matar lite mindre med pellets, men det kan ju låta sig göras med diverse insatser. Åtminstone i någon mån.

Problemet måste ju vara för herr hemfixaren att veta om han har laminärt eller turbulent flöde i pannan. Det måste vara svårt att kontrollera, annat än genom att påvisa sekundära effekter, såsom lägre förbrukning. Men då tar återkopplingen mellan åtgärd och verkan opedagogiskt lång tid.

Varför ska allt vara så komplicerat? På Fijiöarna är det alltid 25°C varmt...
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Jomil
Entusiast!

Inlägg av Jomil »

De e nog inte så dumt med en ackumulatortank ändå.
Janfires spaksotar panna tidigare Flex A, nu NH
snillet
Pannrumstomte!

Re: Verkningsgrad vid hög contra låg effekt hos pelletsbränn

Inlägg av snillet »

Pelda21 skrev:Hej!
Har snabbt ögnat igenom inläggen och vill bara tillägga att ni ser ut att glömma en viktig parameter, nämligen pannans verkningsgrad i för hållande till effekt/panntemp och gasflödets fysiska egenskaper därvidlag.

Vad som gör att pelletsförbrukningen ofta ökar vid lägre effektuttag är det att förbränningsgasens volym per tidsenhet minskar. Blir volymen tillräckligt låg för aktuell panna övergår gasen i konvektionsdelen från att vara turbulent till att bli laminär och därmed försämras värmeövergången till pannvattnet drastiskt. En sänkning av verkningsgraden med 20-30 % är ingen ovanlighet.

En väl trimmad anläggning skall vid normaldrift ha ett effektuttag som är så lågt som möjligt utan att pelletsåtgången ökar. Ett bra sätt att öka verkningsgraden är att baffla så långt som möjligt med bibehållande av tillräckligt undertryck i förbränningsutrymmet.

Kan man på något sätt öka strålningsvärmen från brännaren/lågan ger det också ofta bättre totalverkningsgrad.

Nille
Det är ju just det här med thermodynamik m.m. som gör att det som verkar så enkelt blir så krångligt.

Sen är det väl så att verkningsgraden på själva brännaren blir bättre desto närmare maxeffekten man kommer. Nåt annat har jag aldrig uppfattat :lol: ,men jag kanske är både döv å blind :roll:
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Då kanske man kan säga att acktank är det bästa förutsatt att den är bra isolerad (både tank o rör) sen ska brännaren ge lika mycket effekt på max som pannans max effekt.. :roll:

Så en brännare på max 20 kW ska ha en panna på max 20 kW med pellets o då borde det smartaste köpet bli en gjutjärnspanna t.ex tellus F7/F8 till en bequem 20D o en effekta 750 l med 90 mm pur el A-tank 1000 l med 100 mm pur.. Vattenvolymen är 39 resp 43 liter i dessa pannor o max effekten 16-20 kW/20-25 kW..

Då behöver man förmodligen aldrig byta panna el tank under resten av livet iaf.. :D

Med A-tanks ack på 1000 liter skulle brännaren få gångtider på mellan 3-7 tim i en villa med ett maximalt effekt behov på 10-12 kW/h.. Då bör man köra med eltändning el on/off hela året.. På sommaren för endast vv behöver brännaren bara starta 6-7 ggr/mån.. :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Allan
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av Allan »

Måste bara fråga André en sak.
När du gjorde testet som ligger till grund för den här tråden, var din brännare inställd med rökgasinstrument? Bägge effektlägena?
Hela resonemanget vilar ju på att den brinner med optimala inställningar!
Om så inte är fallet, riskerar vi att få börja om från början.
TMV kombipanna -74, shuntaut. CBJ
Pellx -01, proc. 7.xx
Elpatr. 6 kW
Rör 110 mm, 3 meter
Förråd modif. 200-litersfat
Säck Agrol
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Allan skrev:Måste bara fråga André en sak.
När du gjorde testet som ligger till grund för den här tråden, var din brännare inställd med rökgasinstrument? Bägge effektlägena?
Hela resonemanget vilar ju på att den brinner med optimala inställningar!
Om så inte är fallet, riskerar vi att få börja om från början.
Nej inte nu men det bör väl va som då det var gjort för 1 år sen med samma inställningar.. Hoppas jag då att den gör för annars om den inte håller inställningarna så måste man ta hem installatören minst 1 gång/år för att justera brännaren o de lät ofränt..
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

André skrev:Nej inte nu men det bör väl va som då det var gjort för 1 år sen med samma inställningar.. Hoppas jag då att den gör för annars om den inte håller inställningarna så måste man ta hem installatören minst 1 gång/år för att justera brännaren o de lät ofränt..
Körde du testen med samma pellets som du fick brännaren justerad för?

En del menar ju att man, om man vill vara på den säkra sidan med effektiviteten, skall justera brännaren efter varje pellets leverans eftersom det skiljer en del mellan leveranserna.....

Sanning eller ej, vad vet jag..... Med min brännare så är det kvitt samma, den går inte att justera, varken pellets matningen eller fläktens varvtal....
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Roli skrev:
Körde du testen med samma pellets som du fick brännaren justerad för?

En del menar ju att man, om man vill vara på den säkra sidan med effektiviteten, skall justera brännaren efter varje pellets leverans eftersom det skiljer en del mellan leveranserna.....
Nix det är inte från samma leverans jag kör nu..

Men då det bara varit 7 kg/ton som det skiljt mellan alla leveranser under 2 års tid så vore de väl f-n om det ska göra någon skillnad..

Då är det bara att köpa en mätare för 3600:- omg..

Ska då höra med kompisen som köpt biomaticen om vi ska gå ihop om en mätare då han gör avdrag o lyfter momsen så blir det bara 1800:-/skalle..
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

André skrev:Då är det bara att köpa en mätare för 3600:- omg..

Ska då höra med kompisen som köpt biomaticen om vi ska gå ihop om en mätare då han gör avdrag o lyfter momsen så blir det bara 1800:-/skalle..
Det är väl bara att slå till. Men vad kan en mätare som är så billig?
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Stugsittaren skrev:

Samma som ett dyrare antar jag.. :roll:
Det är ett sånt instrumet som brännaren är justerad med av installatören..

Sen hörde jag att dom dyra elektroniska mätarna inte bara ska kalibireras utan även bytas nån sensor el va det va efter nått år o det kostar tydligen ca 3500:- + att det kostar 1000:-/år med kalibireringen..
Frågan är ju hur seriösa/noga installatörerna är när det gäller instrumenten det vet ju ingen.. Det kan ju lika gärna va ett instrument som är 4 år utan kalibirering dom har för vad vet kunden.. :roll:
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Stugsittaren skrev:

Samma som ett dyrare antar jag.. :roll:
Det är ett sånt instrumet som brännaren är justerad med av installatören men han bytte vätska innan o det är det som är kalibireringen..

Sen hörde jag att dom dyra elektroniska mätarna inte bara ska kalibireras utan även bytas nån sensor el va det va efter nått år o det kostar tydligen ca 3500:- + att det kostar 1000:-/år med kalibireringen..
Frågan är ju hur seriösa/noga installatörerna är när det gäller instrumenten det vet ju ingen.. Det kan ju lika gärna va ett instrument som är 4 år utan kalibirering dom har för vad vet kunden.. :roll:
Frågar man är det säkert nyss gjort.. :?
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

Låter rimligt. Var tänkte ni köpa ifrån?
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Skriv svar