Lämplig rökgastemperaturmätare?

Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Naturligtvis är det så att en för liten dragbegränsare är bättre än ingen alls.

Ville bara visa att det inte alla gånger är så att installatörer och återförsäljare vet vad de pratar om när det gäller t.ex dragbegränsare och rekommendationen Tigex 25. :wink:
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Lars Bergström
Stor entusiast!

Inlägg av Lars Bergström »

Har nu kollat på Tigex-hemsida http://www.tigerholm.se/default.htm och i dokumentet för dimensionering http://www.tigerholm.com/Tigerholm_pdfs ... torsSE.pdf. I tabellen i slutet av dokumentet finns lite data att dimensionera efter med det stämmer inte med mina data.

Jag har en skorsten med cirka 5-5,5 meter lång rökkanal. Det sitter ett rör på 125 mm diameter med en längd på cirka 3-4 meter ner i skorstenen (uppefrån). Resten av rökkanalen, dvs från 125 mm röret och ner till anslutningen av pannans rektangulära rör är kanalen "1-sten x 1/2-sten".

Så, hur skall dragluckan dimensioneras? Räcker en Tigex 25 eller ska det vara en draglucka med större kapacitet? Eller kan man sätta dit en draglucka till, t.ex. en Tigex 25 till. (Borde vara billigare och enklare att få tag i begagnade då det säkert är fler som råkat dimensionera sin draglucka fel och först skaffat en t.ex. Tigex 25 som verkar vara ganska vanlig) :?:

Tacksam för synpunkter och hjälp att få dragluckan att bli rätt dimensionerad och få en bra funktion :?
Panna: CTC V20, -04
Brännare: CTC Bio, -09
Förråd: Mafa Midi 730 liter, -09
Hus: 1 1/2 plans Skånelänga, 1860-talet, boyta 150 m2, 300 mm stenväggar utan isolering, 2-glasfönster, 2 vuxna
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Jag klarar mej med Tigex 25 med knappa 7 meter skorsten o 100 mm rör men 2 kompisar kör med 7 meters stålpipa o diam 125 mm o där är den för liten, Går bra på sommaren då draget är sämre men på vintern står den helt öppen fast sotluckan lämnats på glänt..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Lars Bergström
Stor entusiast!

André, vad menar du med att "askluckan" lämnats på glänt?

Min Tigex 25 har ståt öppen ganska mycket den gångna veckan. I och för sig så har det blåst en hel del och det gissar jag öppna luckan mer.

Jag får väl kolla mer när vi närmar oss vintern. Kan man mäta sig fram till om luckan räcker eller är det bara att titta på luckan att den "reglerar", dvs. inte hela tiden står öppen?
Hus: 1 1/2 plans Skånelänga, 1860-talet, boyta 150 m2, 300 mm stenväggar utan isolering, 2-glasfönster, 2 vuxna
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Motdragsluckan sitter på luckan på rökröret så den har dom så det glipar ca 5 mm runtom ändå vill luckan slå upp fullt, Det rycker inte in på vintern även om dom plockar borts luckan helt..

Ja då det blåser öppnar den mer o detta är bevis på att den behövs för att jämna ut draget, Tänk då om det är -15° o blåser då blir det på tok för mycket drag utan motdragslucka..

Mätare för att kolla draget är inte så dyra, 300-500:- ligger dom på..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Olle45
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

Hej alla som söker info för olika dragbegränsare

Olika bränslen behöver olika mycket drag / undertryck i Pa eller i mm Vp för att förbränningen skall bli bra

Detta är bara riktvärden som kan variera med bränslets kvalite.

Undertryck för olika bränslen
Olja ......10 Pa = 1 mm Vp
Pellets ...10 till 15 Pa
Ved .......15 till 20 Pa

Dragbegränsaren ska vara stängd tills det önskade undertrycket har uppnåtts,

När det instälda undertrycket har uppnåts börjar dragbegränsarens lucka att öppna, och öppnar mer och mer allt efter draget ökar...

och stänger när draget sjunket ner till inställt värde = fallande rökgastemperatur.

Draget ökar med stigande rökgastemperatur
även kallare ute temeratur påverkar draget..

Draget påverkas också av byig vind ute, kan bli mycket snabba o kraftiga
drag och tryckstötar, detta påverkar också förbränningen negativt.

Mot byigvind med starkare vind stötar räcker ingen dragbegränsare till att helt utjämna draget.

Men under normal drift skall aldrig dragbegränsarens lucka stå helt öppen någon längre tid, i helöppet läge uteblir finregleringen.

Tips...inte alla dragbegränsare som fungerar så att det går att utläsa skorstensdraget .

Hur kan man se vilken dragbegränsare som går att avläsa skorstenens drag / undertryck med...

Svar: Alla dragbegränsare som går att avläsa inställnings viktens läge
vid ett känt undertryck i Pa !

När inställt Pa är uppnått lättar dragbegränsarens lucka, precis när denna börjar lätta håller undertrycket det angivna undertrycket!

Dragbegränsaren är ett bra undertrycks instrument med god nogranhet.
Funktionen är som en våg som väger undertrycket mot en ställbar vikt.
Tillverkar rökgasutrustning
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Lars Bergström skrev:
Min Tigex 25 har ståt öppen ganska mycket den gångna veckan. I och för sig så har det blåst en hel del och det gissar jag öppna luckan mer.
Står den öppen redan nu i sommartemperatur så är den väl klart för liten.
Räcker nog inte till med en Tigex till när det blir vinterkyla.
Man kan fuska genom att addera en statisk komponent till reglerarens dynamiska genom att dra upp sotluckan i skorstensstocken en centimeter.

Jag gjorde en plåt över sotluckan. I den plåten gjordes ett hål som täcks av en annan plåt som öppnar sig lite när draget i skorsten blir stort.
Kan inte säga att det fungerar bra utan är bara ett experiment.
Den enda bra lösningen är att skaffa en dragbegränsare som har rätt kapacitet.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Lars Bergström
Stor entusiast!

Jag har tyvärr ingen sotlucka. :(

För jag gissar att ni kallar den ev. lucka så som sitter längre ner i murstockens rökkanal, under anslutningen från pannans horisontella vinkelrör? :?:
Skriv svar