Nöter inte pelletsen nått förfärligt på skumgumit?lennart wiklund skrev:El Bosso skrev:
- Har ni bra tips på gummimatta eller annat som skall ta emot pelleten
Jag satte helt sonika in en gammal skumgummimadrass i förådet.en som är 90bred,täcker mitt förråd nästan.
Detta funkar kanon.
lennart
Sprängt bulkförråd! Varning för Lantmännen!
Thermia Biomatic 20+
Hej.Joachim A skrev:Nöter inte pelletsen nått förfärligt på skumgumit?lennart wiklund skrev:El Bosso skrev:
- Har ni bra tips på gummimatta eller annat som skall ta emot pelleten
Jag satte helt sonika in en gammal skumgummimadrass i förådet.en som är 90bred,täcker mitt förråd nästan.
Detta funkar kanon.
lennart
Det vore jättebra om vi kunde hålla den här tråden att handla om transportfirmor och vilket ansvar de tar vid leveranser. Det var lite det som var syftet.
Det finns säkert något annat jättebra ämne om hur man bygger förråd och vilka material som bör användas.
Frasse
Eryl-1966 (konv.oljepanna)
Iwabo Villa-S1 20kw
Hemsnickrat bulkförråd (f.n sprängt)
Verkningsgrad 89%, värmer 296kvm
Iwabo Villa-S1 20kw
Blev uppringd av en säljare från Svensk Brikettenergi idag.
Han undrade hur det gick med ärendet och när han fick veta att Lantmännens försäkringsbolag krävde förråd byggt i plåt tyckte han att jag skulle överklaga deras beslut.
Efter att ha funderat på det ett tag bestämde jag mig för att inte överklaga, egentligen har jag ju ingenting med Lantmännen att göra. De är underleverantörer till Svensk Brikettenergi som jag köper min pellets av.
Jag kommer att ställa mina krav mot Svensk brikettenergi, om deras underleverantörer strular så måste ju det vara deras problem. Inte mitt.
Mer info kommer i ärendet.
Han undrade hur det gick med ärendet och när han fick veta att Lantmännens försäkringsbolag krävde förråd byggt i plåt tyckte han att jag skulle överklaga deras beslut.
Efter att ha funderat på det ett tag bestämde jag mig för att inte överklaga, egentligen har jag ju ingenting med Lantmännen att göra. De är underleverantörer till Svensk Brikettenergi som jag köper min pellets av.
Jag kommer att ställa mina krav mot Svensk brikettenergi, om deras underleverantörer strular så måste ju det vara deras problem. Inte mitt.
Mer info kommer i ärendet.
Frasse
Iwabo Villa-S1 20kw
Iwabo Villa-S1 20kw
Gå på rätt företag
Gå på SBE, det är helt korrekt.
Stöter på det i kneget ibland att ansvariga företag skjuter ifrån sig ansvaret på diverse underleverantörer. Klassiskt.
Relationen har du med SBE. Vem dom anlitar är ointressant. Om dom vidhåller kan man ju hävda att "du, då tar jag och betalar underleverantören också
".
Lycka till.
Stöter på det i kneget ibland att ansvariga företag skjuter ifrån sig ansvaret på diverse underleverantörer. Klassiskt.
Relationen har du med SBE. Vem dom anlitar är ointressant. Om dom vidhåller kan man ju hävda att "du, då tar jag och betalar underleverantören också

Lycka till.
/Thermia Biomatic+, pelletsförråd 3 ton+. ERA10 autoshunt
Jag tröttade på oljan och dess prishets
Gick över till pellets
Jag tröttade på oljan och dess prishets
Gick över till pellets
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
I morgon natt ska jag ut å åka bulkbil med en kompis som kör åt lantmännen.. Han sa att om man inte ä snabb o stänga av då bulken är tom blir de ett satans tryck på fickan.. Riktigt åt h-vete kan de gå om det är sista kunden då man har stort luft lager i alla bulkar o då är de inte svårt att spränga ett förråd sa han..
Så jag får väl se hur det går om man får se det live i morgon natt..
Så jag får väl se hur det går om man får se det live i morgon natt..

Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Blev lovad att SBE att jag skulle få något slags besked den här veckan. Eftersom veckan är slut om 4 timmar (röd dag imorgon) så ringde jag för att kolla. Min kontaktperson var på semester och återkommer på måndag.
Börjar surna till lite på dålig återkoppling.
Börjar surna till lite på dålig återkoppling.
Frasse
Iwabo Villa-S1 20kw
Iwabo Villa-S1 20kw
- Stugsittaren
- Pannrumstomte!
Sa han vilket år han menade?jonnyf skrev:Blev lovad att SBE att jag skulle få något slags besked den här veckan.

CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Provtryckning ?!
Hej !
Som nybliven medlem sitter jag och läser en del av Era inlägg och läste om detta pelletsförråd. När jag läste om 6 mm plåt så tog jag min för pannan ! Det var den sämsta förklaringen jag hört , vet de inte vad de snackar om ?
Jag får mina pellets i säckar men jag undrar , vad är det för tryck på bulkbilarna när de blåser in pelletsen ?
Jobbar själv till sjöss och när vi är på varv och har gjort svetsarbeten i tankar så skall de provtryckas för täthetskontroll, antingen med luft eller vatten. Vad gäller luft så trycker vi aldrig med mer än 0,3 bar annars så bucklar sig plåten eller spricker och då pratar vi om 10-16 mm stålplåt
detta är då med tätade avluftningar. Vid vattenprovtryckningar skall avluftningen vara öppen så vattnet kan komma ut vid full tank annars spricker tanken
För mig verkar det som avluftningen varit tät (troligen pga som det var skrivet för mkt pellets. Och då hade det inte hjälpt ens med 10 mm plåt !!
Detta skall du inte acceptera !
Mvh
Erik
Som nybliven medlem sitter jag och läser en del av Era inlägg och läste om detta pelletsförråd. När jag läste om 6 mm plåt så tog jag min för pannan ! Det var den sämsta förklaringen jag hört , vet de inte vad de snackar om ?
Jag får mina pellets i säckar men jag undrar , vad är det för tryck på bulkbilarna när de blåser in pelletsen ?
Jobbar själv till sjöss och när vi är på varv och har gjort svetsarbeten i tankar så skall de provtryckas för täthetskontroll, antingen med luft eller vatten. Vad gäller luft så trycker vi aldrig med mer än 0,3 bar annars så bucklar sig plåten eller spricker och då pratar vi om 10-16 mm stålplåt
detta är då med tätade avluftningar. Vid vattenprovtryckningar skall avluftningen vara öppen så vattnet kan komma ut vid full tank annars spricker tanken
För mig verkar det som avluftningen varit tät (troligen pga som det var skrivet för mkt pellets. Och då hade det inte hjälpt ens med 10 mm plåt !!
Detta skall du inte acceptera !
Mvh
Erik
Pellx 20 med exonom p20 UB och Exosol vacuumrörssolfångare installerad sommar 2005
Dom trycker med olika tryck beroende på hur långt bort ditt förråd ligger, hur mycket slang dom har ute o så.. Men mellan 0,3-0,7 bar brukar det nog ligga. Tror han körde 0,4 hos mig..
Han beövde då rulla ut 15 meter slang.
Sen kan dom vara stressade också.. är man inte med på plats så kan man nog räkna med att dom kör minst 0,7 bar..
Han beövde då rulla ut 15 meter slang.
Sen kan dom vara stressade också.. är man inte med på plats så kan man nog räkna med att dom kör minst 0,7 bar..

Thermia Biomatic 20+. Bulkförrådet på 6,5Kubik. 11,5 M Skruv till Pannan som nu mera är av.
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
De kan du va säker på att dom gör..Per-Erik skrev:

Så därför går jag alltid ut då dom levererar o påpekar lite försynt att tydlige är rek.tryck 0,3 bar då visar dom gladeligen mätaren o visar på att han har då rätt tryck iaf..

Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Min sista leverans fick jag när jag inte var hemma (första gången) och det är inget jag vill rekommendera. Nu när jag är i slutet på innehållet så är det en j-vla massa finmaterial. Senaste filter rengöringen höll mindre än 3 dygn sedan var det stopp igen.....
Att det skall vara så svårt att få bra pellets när man får bulkleverans......
Man har ju läst här på forumet hur den ena och andra leverantören beter sig. Man kvalitetssäkrar pelletsen vid tillverkningen men när kommer den KVALITETSSÄKRADE leveransen/leverantören.
Det kvittar ju hur bra pellets som tillverkas om den sedan ändå blåses sönder vid leveransen.
Skärp Er !!! Ni som levererar/kör "blåsbil".
Att det skall vara så svårt att få bra pellets när man får bulkleverans......
Man har ju läst här på forumet hur den ena och andra leverantören beter sig. Man kvalitetssäkrar pelletsen vid tillverkningen men när kommer den KVALITETSSÄKRADE leveransen/leverantören.
Det kvittar ju hur bra pellets som tillverkas om den sedan ändå blåses sönder vid leveransen.
Skärp Er !!! Ni som levererar/kör "blåsbil".
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
- GoForIt Pellets
- Pannrumstomte!
En liten fråga lite "off topic" kanske..
Enligt en pelletssäljare jag pratade med så pågår det ett försök på Gotland med någon annan form av leveransprincip för bulkpellets.
Har vi några gotlänningar här?
Någon som har läst något om detta?
Enligt en pelletssäljare jag pratade med så pågår det ett försök på Gotland med någon annan form av leveransprincip för bulkpellets.
Har vi några gotlänningar här?
Någon som har läst något om detta?
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Blev uppringd av en chefsperson på Svensk Brikettenergi idag.
Han meddelade att Svensk Brikettenergi står för alla kostnader i samband med byggnad av nytt bulkförråd och reparation av pannrummsväggen!
Mycket nöjd med att de tar sitt ansvar som leverantör och ställer till rätta det som deras underleverantör ställt till med.
Han meddelade att Svensk Brikettenergi står för alla kostnader i samband med byggnad av nytt bulkförråd och reparation av pannrummsväggen!
Mycket nöjd med att de tar sitt ansvar som leverantör och ställer till rätta det som deras underleverantör ställt till med.

Frasse
Iwabo Villa-S1 20kw
Iwabo Villa-S1 20kw