Beräkning av nästa inköp.

MP
Energiprofet!

Inlägg av MP »

Jag får det inte riktigt att stämma. Hittade normalgraddagarna för min Zon 3839 st. Tog min förbrukning under November, som jag reviderat till 604kg. Enligt min temperaturgivare har jag 361,5 graddagar i November.
Ja här tycker jag att det blir en sammanblandning. Du måste bestämma dig för en princip, det går ej att blanda din egen uträkning av graddagar med normalgraddagars-totalen för hela året.
Verklighetens differans i temperatur får du ju med via din verkliga pelletsförbrukning.
Så det är enkelt. Använd månadens normalgradtal i beräkningen i stället för din egen uträknade.

Vad har du för normalgraddagar för november och december för din zon?

Var hittade du normalgraddagarna för din egen zon?
Tyvärr kan jag ej på Mälarenergi:s sida hitta vilken zon deras tabeller representerar. Kanske medeltal för hela Sverige?
Eric Hjalmarsson
Lärjunge!

Inlägg av Eric Hjalmarsson »

Jag fick inte tag på ngn statestik över min region, därför använda jag mig av min egen. Det kanske blir så fel att det inte ens kan användas som överslag?

Iaf Hittade detta.
http://w41.scb.se/templates/Publikation____110408.asp skrev: Zon1-2 -> 4 790
Zon 3 -> 3 839
Zon 4 -> 3 275
Bild
MP
Energiprofet!

Inlägg av MP »

Ja detta är ett litet problem. För att kunna räkna helt rätt så måste man ha tag i normalgraddagar för varje månad för zonen.

Innan vi har fått tag på detta så använder jag i varje fall det som finns på Mälarenergis hemsida. Det är ju för prognosberäkningen relationerna mellan månadernas normalgraddagar som är det viktiga.

Så det gäller att få tag på värdena.
MP
Energiprofet!

Inlägg av MP »

Gör jag en beräkning på dina värden för november så skulle det bli

604/540*5025 =5620 kg/år. (Årsprognos med novembers förbrukning som bas)

Detta tror jag stämmer lite bättre för dig.

För hur många dagar var förbrukningen i december?
Eric Hjalmarsson
Lärjunge!

Jag hade inte varit nere i källaren igår, så den var t.o.m 18 December.

5,6 ton är nog vad jag tror jag hamnar på.

Dock räknar jga nog inte med sommarmånaderna, även om det blir graddag här eller där. Jag kommer ju ändå inte sätta på värmen.

Jag trorde räknar med att 20% går åt tillvarmvatten. så det kanske man får kompensera för på sommaren när man gör en sådan prognos. Iofs kanske det inte påverka många kg eftersom juni-aug inte har så många graddagar.
Mate
Fröträd

Inlägg av Mate »

För övrigt har jag fått ett nytt "kontrollerkort" för temp-givare idag (klarar 8 givare)

Vad är det för kort?? :P :?:
Eric Hjalmarsson
Lärjunge!

Mate skrev:
För övrigt har jag fått ett nytt "kontrollerkort" för temp-givare idag (klarar 8 givare)

Vet inte vad själva kortet heter, Men sök efter SMT-160 på ELFA och leta efter "utvecklingskort"Givaren är en SMT-160 i TO-220 kapsel.
MP
Energiprofet!

Inlägg av MP »

Vi fortsätter med beräkningen.

604/540*5025 =5620 kg/år. (Årsprognos med novembers förbrukning som bas)

454/376*5025 =6067 kg/år (Årsprognos med decembers 18 dagars förbrukning som bas)

Normalgraddagar för december är 648/31*18 = 376

Totalprognos november+december

((604+454)/(540+376))*5025 = 5804 kg/år
Eric Hjalmarsson
Lärjunge!

Nu får du sluta räkna MP, innan min årsförbrukning hamnar på 7ton. hehe.

Skämt åsido, Jag har kontaktat mitt lokala kraft/värme bolag och frågat efter en lokal statestik. Jag misstänker att även om siffrorna skiljer så är föhållandet mellan November kontra årsförbrukning densamma, och jag skulle då hamna på samma siffror. Dina siffror fungerar nog om man är i samma temperaturzon, (Eller drog jag för hastiga slutsatser nu?)

/E
Eric Hjalmarsson
Lärjunge!

Hittade årets graddagar + normalgraddagar för norrtelje.

http://www.norrtelje-energi.se/ext_page ... =Graddagar

Med dessa siffror blir min "prognos" 5746 kg.

Och Uppsala
http://www.vattenfall.se/foretag/priser ... agar_u.asp

Sundsvall
http://www.sundsvallenergi.se/default.asp?id=1866&ptid=

Märk att Norrtelje använder SMHI normaldagar med 17 grader som bas. Mälar-Energi använder 20 som bas och får högra värden för graddagarna således.
Eric Hjalmarsson
Lärjunge!

Eric Hjalmarsson skrev:
Mate skrev:

Vet inte vad själva kortet heter, Men sök efter SMT-160 på ELFA och leta efter "utvecklingskort"Givaren är en SMT-160 i TO-220 kapsel.
Om du skaffar ett sådant kort och givare, Så har jag programmen för få igång det op en windows maskin. Den som är intresserad hur det ser ut kan ju alltid skicka ett PM till mig så skickar jag länken. Det som behövs är.

En dator med Win2000 eller XP som är igång koninuerligt.
Apache Tomcat Webserver.
Java installerat, med version 1.4.2
JavaComm.

Min mjukvara består istort sett av en Websida. ett bibliotek att inhämta data samt ett litet startscript.

Vi är två programmerare på jobbet som skaffat likadana kort, så det kanske sker utveckling av funktioner inom kort.
Eric Hjalmarsson
Lärjunge!

Nu har jag fått graddagarna i min region, Kommer att bli svårt att få det kontinuerligt. Men Jag fick tag på normalen samt november 2005.

Normalen för Axamo flygplats (jkpg) är 3972 och för november var graddagarna 419.

Det skulle ju sluta på 5471 Kg. Lite lägre än om man använder siffrorna fr¨n mälardalen. men så bor jag ju 30 mil söderut oxå.

Inga nyheter direkt :).
Frisse Frisén
Entusiast!

Inlägg av Frisse Frisén »

Eric Hjalmarsson skrev:Mera mera mera. (Jo jag förstår om det om jag är den enda som följer denna tråden)

/Eric
Där har du fel. Jag följer tråden med spänning. Kom igen bara :D
CTC Total 1985 ¤ PellX P21 2005 ¤ Tigex draglucka
spliffan
Stor entusiast!

Inlägg av spliffan »

Hehe jag oxå:D
janfire flex-a nibe city vx
2våning tegelkåk 1909
170m2
Eric Hjalmarsson
Lärjunge!

Pete skrev:Här hittar du graddags info om det finns nån station tillräckligt nära dig.

http://www.temperatur.nu/

/Pete
Hej Pete, Nu finns det en station väldigt nära mig. i Habo, Nämligen min :D

/E
Skriv svar