Sätter du två termostater i tanken, en upptill för start och en nertill för stopp, erfordras ett relä för att avskilja termostatkretsen från brännarens temperaturgivarkrets.
Brännarens givare är ett motstånd som ändrar värde efter temperaturen.
Därför ersätter man givaren med två fasta motstånd som motsvarar givarens start resp. stoppresistans.
Reläet växlar sedan mellan motstånden beroende på om brännaren skall starta eller stoppa.
Du får alltså mäta upp givarens resistans vid t.ex 55° och 85° för att få rätt motstånd.
Driftstemperaturerna ställer du in på termostaterna i tanken.
Tankstyrning PX 21
-
- Pannrumsfanatiker!!!!
Re: Tankstyrning PX 21
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Vad hindrar att pannan blir för varm? Som inte behöver resetas typ kokskyddet. Vilken temp har pannan när tankarna är nöjda? Går den värmen till spillo?
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Pannan brukar ha samma temperatur som acktanken när de är fulladdade. Om panntempen går till spillo eller ej beror till stor del på hur det är kopplat mellan panna och tank. Sitter det en Laddomat 21 eller likvärdigt mellan ack och panna så brukar värmen kunna gå från panna till ack via självcirkulation, iallafall på vintern när man hela tiden plockar värme ur acktanken men på sommaren går nog det mesta till spillo om man laddar acktanken helt full.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Tack för bra tips och idéer.
Hur bär jag mig åt för att på bästa sätt mäta motståndet vid start och stopp?
Ett problem är att jag inte har någon kabel med temp givare till min brännare. Köpte den och pannan begagnad och det följde inte med någon.
Om jag nu kör via fasta motstånd så lär jag väl inte behöva någon, men det blir problem att mäta vilket motstånd jag behöver misstänker jag...
Hur bär jag mig åt för att på bästa sätt mäta motståndet vid start och stopp?
Ett problem är att jag inte har någon kabel med temp givare till min brännare. Köpte den och pannan begagnad och det följde inte med någon.
Om jag nu kör via fasta motstånd så lär jag väl inte behöva någon, men det blir problem att mäta vilket motstånd jag behöver misstänker jag...
Panna: CTC Family 25 1200
Brännare: PX21
Tank: Äldre 750 liters med solslinga
Solpaneler: Fyra st Lesol AR 5
Det finns ingen vänlig själ ute bland stugorna med en px21 brännare som skulle kunna mäta motståndet från temp givaren och ta reda på vid vilket motstånd brännaren startar respektive stoppar.
Panna: CTC Family 25 1200
-
- Pannrumsfanatiker!!!!
Den här tråden ger svar. http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=12586
Det fungerar tydligen utan motstånd, men är man försiktig och inte vill riskera att överbelasta någon krets, kan du prova start 1 kohm och stopp 2 kohm.
Det fungerar tydligen utan motstånd, men är man försiktig och inte vill riskera att överbelasta någon krets, kan du prova start 1 kohm och stopp 2 kohm.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd