Bästa supporten och service i branschen?

perf
Entusiast!

Re: Bästa supporten och service i branschen?

Inlägg av perf »

@nyman: Hade en TMV Compact 900. Ingen lucka eller asklåda, och litet cylindriskt förbränningsrum. Man hade fått skruva av brännaren en gång i veckan för att aska ur. Och så turbulatorer som gör det onödigt krångligt och smutsigt när man ska dra tuberna. Enligt Nibe skulle det dock till nöds gå att elda pellets i den med låg effekt. Men förmodligen med dålig verkningsgrad eftersom rökgastemp låg runt 200 grader trots turbulatorer. Nu har jag i stället rena lättdragna tuber och rökgastemperatur runt 130 grader. Och en asklåda som rymmer flera månaders aska. Men visst, det går i princip att sätta en pelletsbrännare i vilken vattenmantlad plåtlåda som helst, men då har man förverkat sin rätt att klaga över att pelletseldning är krångligt och smutsigt :)

@rod02: 90 kkr är väl att ta i, men merkostnaden för pannan var väl runt 40. Man kan köpa mycket pellets för de pengarna, men samtidigt är det ju kul att ha nya grejer som fungerar bra, så lite får man väl ta på nöjeskontot :) Jag är inte rädd för att ta i eller bli smutsig, men pratar vi pengar så tjänar jag nog mer på att lägga den tiden på vedhanteringen och elda lite mer i murspisen.
Ulmapannan, Ulma 2000 TCA, MAFA Mini, insatsrör 110 mm NSP sfx.
Avstyckad gård, boningshus från 1890-talet, oisolerade väggar, sparsamt isolerat tak.
Skriv svar